Πώς η γυμναστική αντί να σε ωφελήσει μπορεί να σε σκοτώσει;

Γιατί ενώ τα κάνετε όλα σωστά αντί να χάνετε παίρνετε κιλά;

Επιμέλεια: Δημοσθένης Χριστόπουλος

Ολοι μας έχουμε συνδυάσει την γυμναστική με την υγεία, όμως μπορεί ένα σετ ασκήσεων να κοστίσει σε ένα άνθρωπο την ίδια του τη ζωή;

«Παράγοντες κινδύνου, όπως η υψηλή αρτηριακή πίεση και η υψηλή χοληστερόλη είναι όλο και πιο συχνές αιτίες ανακοπής, ιδίως σε μεσήλικες που γυμνάζονται χωρίς να έχουν πρώτα κάνει τις απαραίτητες ιατρικές εξετάσεις», αναφέρει ο Μάικλ Τζόινερ, καθηγητής της φυσιολογίας της άσκησης στην Μέιο Κλίνικ.

Υπάρχουν κανόνες

Βέβαια ο αιφνίδιος θάνατος στο γυμναστήριο ή σε έναν αγώνα δρόμου δεν αφορά μόνο ηλικίες άνω των 50 ετών, με τον κ. Τζόινερ να υποστηρίζει τα εξής:

«Υπάρχουν και πολλοί 30άρηδες, οι οποίοι έπειτα από μια σειρά ετών καθιστικής ζωής και εργασίας, αψηφούν τους βασικούς κανόνες ασφαλούς προπόνησης και αποχωρούν από γυμναστήρια, γήπεδα ποδοσφαίρου και κολυμβητήρια με το φορείο, χτυπημένοι από έμφραγμα».

Από την πλευρά του, ο διευθυντής του Κέντρου Αθλητισμού και Καρδιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Ουάσινγκτον, Τζόναθαν Ντρέζνερ, αναφέρει: «Αν ένας άνδρας ξεκινά μια επίπονη προπόνηση είτε με βάρη είτε στο διάδρομο, σε ένα μαραθώνιο ή ακόμη και σε ένα γήπεδο μπάσκετ της γειτονιάς, είναι πολύ πιθανό να πάθει αιφνίδια ανακοπή ως άμεσο αποτέλεσμα μιας αρρυθμίας της καρδιάς του, την οποία δεν έχει διαγνώσει έγκαιρα».

Μάλιστα, ο κ. Ντρέζνερ υποστηρίζει πως όσοι γυμνάζονται ήπια τρεις φορές την εβδομάδα είναι σε καλύτερη μοίρα απ’ αυτούς που πιέζουν τον εαυτό τους μία μέρα την εβδομάδα (weekend warriors).

«Μια κρίσιμη κατηγορία ανδρών είναι και εκείνοι που μια ωραία πρωία ξυπνούν με την αγωνία να χάσουν πολλά κιλά και να αποκτήσουν σώμα μοντέλου όσο πιο γρήγορα γίνεται.

Εκτός από το γεγονός ότι θα αναζητήσουν μεθόδους προπόνησης που μπορεί να πλήξουν ολέθρια το μυοκάρδιό τους, συνήθως καταφεύγουν και σε χρήση επικίνδυνων αναβολικών ουσιών, που καθιστά το πρόβλημα ακόμη πιο ανατριχιαστικά θανατηφόρο», λέει με την σειρά του ο Σάμιτ Τσαγκ, αναπληρωτής διευθυντής Καρδιολογικού στο νοσοκομείο Σίνταρς Σινάι Μέντικαλ Σέντερ στο Λος Αντζελες.

Χοληστερόλη και αρτηριακή πίεση

Πάντως σύμφωνα με τον κ. Τσαγκ, «η υψηλή χοληστερόλη και η ανεβασμένη αρτηριακή πίεση ή μια διόγκωση στο κεντρικό αιμοφόρο αγγείο που μεταφέρει το αίμα από την καρδιά, σπάνια προκαλεί συμπτώματα», ενώ συμβουλεύει όσους έχουν πολύ υψηλή χοληστερόλη, διαβήτη επισημαίνει τους επικίνδυνους δείκτες: πολύ υψηλή χοληστερόλη, ιστορικό πρόωρης καρδιακής νόσου, δείκτη μάζας σώματος πάνω από 28 να εξετάζονται από γιατρό πριν ξεκινήσουν μια αθλητική δραστηριότητα.

Τέλος, ο Μάικλ Ρόιζεν, καρδιολόγος και διευθύνων σύμβουλος στην Κλίβελαντ Κλίνικ προειδοποιεί ότι «ένας μικρός πόνος στο στήθος, δύσπνοια και μια αίσθηση κόπωσης ίσως φανούν ασήμαντα, αλλά είναι τα πιο καίρια προειδοποιητικά σημάδια», προσθέτοντας ότι η άσκηση επιβάλλεται σε άτομα που είτε είναι υπέρβαρα είτε έχουν κακούς δείκτες σακχάρου, πίεσης και χοληστερόλης.

«Με μια σωστή αξιολόγηση από το γιατρό και τον γυμναστή του και μια περίοδο κλιμακούμενου ρυθμού προπόνησης μπορεί να αντιστρέψει θεαματικά τον κίνδυνο θανάτου σε ολική αναγέννηση της υγείας ενός άνδρα, ακόμη και μετά τα 40. Δεν πρέπει να χρησιμοποιείς τον κίνδυνο αιφνίδιου θανάτου ως δικαιολογία για να μην ασκηθείς όπως πρέπει», καταλήγει ο κ. Ρόιζεν.

Κάντε εξετάσεις

Μετά από όλα αυτά, μην σκεφτείτε ποτέ να πάτε σε ένα γυμναστήριο, πριν κάνετε τις απαραίτητες εξετάσεις. Έχετε υποχρέωση στον εαυτό σας να γυμνάζεστε, αλλά να το κάνετε με τον σωστό τρόπο.

Διαβάστε ακόμα: Οι «δέκα εντολές» της γυμναστικής

Previous ArticleNext Article

ΓΓΑ για μαζικούς αγώνες: Όλα κρίνονται από τη γενικότερη επιδημιολογική εικόνα της χώρας

Τρεις τρόποι για να ξεκινήσεις το τρέξιμο σωστά

Στην υγειονομική επιτροπή της ΓΓΑ απηύθυνε ερώτημα για το μέλλον των αγώνων δρόμου και των multisport event το runnfun.gr μετά την έξαρση των κρουσμάτων του Covid-19 στην Ελλάδα τις τελευταίες ημέρες.

Η απάντηση της Γενικής Γραμματείας Αθλητισμού ήταν ότι προς το παρόν δεν υπάρχει απόφαση για αναβολή αθλητικών διοργανώσεων, ωστόσο, καθημερινά οι εξελίξεις κρίνονται από την από τη γενικότερη επιδημιολογική εικόνα της χώρας κατά τη περίοδο διεξαγωγής τους.

Το ερώτημα του runnfun.gr ήταν το εξής:

Υπάρχει κάποιο έκτακτο πλάνο ή σχετική οδηγία για  αναβολή των αγώνων μαζικού αθλητισμού ή μπορούν να πραγματοποιηθούν κανονικά με βάση το υγειονομικό πρωτόκολλο που ισχύει;

Η απάντηση της ΓΓΑ ανέφερε:

«Η πρόσφατη απόφαση αναστολής δημόσιων εκδηλώσεων με όρθιους συμμετέχοντες δεν αφορά σε αθλητικές εκδηλώσεις.

Θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε πως για την υλοποίηση αθλητικών διοργανώσεων υποβάλλεται υγειονομικό αγωνιστικό πρωτόκολλο στην Υγειονομική Επιστημονική Επιτροπή της Γ.Γ.Α. για παρατηρήσεις και έγκριση, που περιλαμβάνει τις προϋποθέσεις διεξαγωγής και τα μέτρα προστασίας.

Επιπλέον σε καμία αθλητική εκδήλωση δεν επιτρέπονται θεατές, απόφαση που έχει ληφθεί και ισχύει από την πρώτη φάση επανεκκίνησης του αθλητισμού ως σήμερα.

Τέλος, σας ενημερώνουμε πως η διοργάνωση αντίστοιχων αγώνων θα κριθεί και από τη γενικότερη επιδημιολογική εικόνα της χώρας κατά τη περίοδο διεξαγωγής. Άλλωστε η αθλητική δραστηριότητα εξετάζεται βήμα-βήμα, αξιολογώντας τα δεδομένα σε κάθε φάση, επικαιροποιώντας τα υγειονομικά πρωτόκολλα σε συνεργασία πάντα με τους ειδικούς και λαμβάνοντας αποφάσεις που προτάσσουν πάνω από όλα τη δημόσια υγεία.  

Με εκτίμηση,

Υγειονομική Επιστημονική Επιτροπή της Γ.Γ.Α.»

Γιατί και πόσο ωφελεί τον εγκέφαλο η αερόβια άσκηση;

Οι αεροβικές ασκήσεις είναι καλύτερες σε σχέση με τις στατικές ασκήσεις για την υγεία του εγκεφάλου και τη λειτουργία του μυαλού, ιδίως σε άτομα μέσης και τρίτης ηλικίας, σύμφωνα με μια νέα μικρή αμερικανική επιστημονική έρευνα.

Οι ερευνητές, με επικεφαλής τη δρα Λόρα Μπέικερ της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Γουέικ Φόρεστ της Β.Καρολίνα, που έκαναν τη σχετική ανακοίνωση στο ετήσιο συνέδριο της Ακτινολογικής Εταιρείας της Βόρειας Αμερικής, πραγματοποίησαν μια τυχαιοποιημένη ελεγχόμενη κλινική δοκιμή με 35 ενηλίκους.

Η έρευνα

Όλοι είχαν συμπτώματα ήπιας γνωσιακής (νοητικής) διαταραχής, η οποία συχνά θεωρείται πρώιμη ένδειξη της νόσου Αλτσχάιμερ.

Οι συμμετέχοντες χωρίστηκαν τυχαία σε δύο ομάδες: οι 16 με μέση ηλικία 63 ετών έκαναν αεροβικές ασκήσεις, όπως διάδρομο, στατικό ποδήλατο κ.α., τέσσερις φορές την εβδομάδα επί έξι μήνες. Η δεύτερη ομάδα 19 ατόμων με μέση ηλικία 67 ετών έκανε διατατικές ασκήσεις (στρέτσινγκ) με την ίδια συχνότητα.

Οι επιστήμονες μελέτησαν με μαγνητική απεικόνιση τους εγκεφάλους των 35 συμμετεχόντων τόσο πριν όσο και μετά το εξάμηνο της άσκησης. Διαπιστώθηκε ότι και στις δύο ομάδες, τόσο η αερόβια όσο και η διατατική άσκηση, είχε αυξήσει τη φαιά ουσία του εγκεφάλου, μεταξύ άλλων σε περιοχές που σχετίζονται με τη βραχυπρόθεσμη μνήμη.

Όμως στην αεροβική ομάδα υπήρχαν καλύτερα αποτελέσματα σε σχέση με την ομάδα του στρέτσινγκ, τόσο στο συνολικό όγκο του εγκεφάλου όσο και ειδικότερα στον όγκο της φαιάς ουσίας. Επιπλέον στα άτομα που είχαν κάνει στρέτσινγκ, υπήρχαν ενδείξεις ατροφίας στη λευκή ουσία του εγκεφάλου τους.

Τα συμπεράσματα

Τα νοητικά τεστ που ακολούθησαν, επιβεβαίωσαν ότι η αεροβική ομάδα είχε εμφανίσει βελτίωση στις επιδόσεις της μετά από το εξάμηνο της άσκησης, ενώ δεν συνέβη το ίδιο με την ομάδα των ασκήσεων διάτασης.

«Ακόμη και μετά από μια σύντομη χρονική περίοδο, είδαμε ότι η αεροβική άσκηση οδήγησε σε αξιοσημείωτες αλλαγές στον εγκέφαλο», δήλωσε η Μπέικερ. Με άλλα λόγια, κάθε άσκηση είναι καλή, αλλά η αεροβική ακόμη καλύτερη.

Όλα τα παραπάνω σημαίνουν ότι δεν χρειάζεται να φτάσεις στην τρίτη ηλικία προκειμένου να δώσεις… τροφή στον εγκέφαλό σου. Η ελαφριά άσκηση, όπως το περπάτημα, το τζόκινγκ και το τρέξιμο, μπορούν να σε βοηθήσουν από νωρίς.

Διαβάστε ακόμα: Πόσο διαφορετικός είναι ο εγκέφαλος των δρομέων και γιατί;

x
Send this to a friend