Ατομική ή ομαδική άσκηση: Οι έρευνες έχουν «μιλήσει»

Photo by Unsplash on Unsplash

Σας αρέσει να τρέχετε και γενικότερα, να ασκείστε μόνοι σας ή μήπως προτιμάτε την ομαδική και συγχρονισμένη δουλειά ενός γκρουπ; Φυσικά, ο καθένας διαλέγει αυτό που του ταιριάζει.

Ωστόσο δεν είναι λίγες οι έρευνες που δείχνουν πως με την ατομική άσκηση χάνουμε κάποια οφέλη για την υγεία, που αντίθετα μας προσφέρουν οι ομαδικές προπονήσεις.

Η άσκηση είναι ήδη γνωστό ότι προσφέρει πολλά οφέλη στην ψυχική υγεία, συμπεριλαμβανομένης της βελτίωσης του ύπνου και της διάθεσης, της ενίσχυσης της σεξουαλικής διέγερσης και της αύξησης των επιπέδων ενέργειας και της πνευματικής εγρήγορσης. Όλα αυτά ενισχύονται αν προπονείστε ομαδικά.

Γιατί η παρέα είναι ο καλύτερος… προπονητής στο τρέξιμο;

Ομαδική άσκηση και οφέλη 

Πολλές έρευνες έχουν επικεντρωθεί στον αντίκτυπο της ομαδικής άσκησης όσον αφορά την κοινωνικοποίηση, την ανοχή στον πόνο και την αθλητική απόδοση.

Σε μελέτη του 2013, οι ερευνητές επιστράτευσαν ορισμένα άτομα για να γυμναστούν για 45 λεπτά σε μηχανήματα κωπηλασίας. Μετά τη συνεδρία, τα άτομα που είχαν κάνει κωπηλασία ανά ομάδες είχαν υψηλότερη ανοχή στον πόνο σε σύγκριση με τους κωπηλάτες που ασκήθηκαν μόνοι τους. Η ανοχή στον πόνο αυξήθηκε είτε οι άνθρωποι κωπηλατούσαν με ανθρώπους που γνώριζαν είτε με αγνώστους.

Οι ερευνητές πιστεύουν ότι η αυξημένη ανοχή στον πόνο μπορεί να προέρχεται από τη μεγαλύτερη απελευθέρωση ενδορφινών, δηλαδή των ορμονών που προκαλούν «ευεξία», λόγω του ότι οι άνθρωποι συγχρονίζονται μεταξύ τους κατά τη διάρκεια της άσκησης.

Αυτό το είδος συντονισμένης κίνησης είναι γνωστό «συγχρονισμός συμπεριφοράς». Μπορεί επίσης να συμβεί κατά τη διάρκεια άλλων ομαδικών δραστηριοτήτων, όπως ο χορός.

Καλύτερες επιδόσεις

Σε μελέτη του 2015, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι οι παίκτες του ράγκμπι που συντόνιζαν τις κινήσεις τους κατά την προθέρμανση είχαν καλύτερες επιδόσεις στα τεστ αντοχής. Οι αθλητές αυτοί ήταν ήδη μέλη μιας στενά συνδεδεμένης ομάδας ράγκμπι. Οι ερευνητές πιστεύουν ότι οι συγχρονισμένες κινήσεις κατά την προθέρμανση ενίσχυσαν τους υπάρχοντες κοινωνικούς δεσμούς μεταξύ τους.

Βέβαια, τα συγκεκριμένα συμπεράσματα δεν αποτελούν απαράβατους κανόνες. Ο Πολ Έστραμπρουκς, καθηγητής συμπεριφορικής υγείας στο Ιατρικό Κέντρο του Πανεπιστημίου της Νεμπράσκα, διαπίστωσε ότι το «πλαίσιο άσκησης» διαμορφώνει το πόσο μεγάλη επίδραση έχει η άσκηση στην ποιότητα ζωής, στις κοινωνικές αλληλεπιδράσεις, στα σωματικά οφέλη και την επιμονή των ανθρώπων στις προπονήσεις τους.

Σε μια ανασκόπηση του 2006 στην επιθεώρηση «Sport and Exercise Psychology Review», ο Έστραμπρουκς και οι συνεργάτες του εξέτασαν 44 προηγούμενες μελέτες που συνέκριναν τα οφέλη από διαφορετικά πλαίσια άσκησης.

Τα πλαίσια περιλάμβαναν τα εξής: προπόνηση στο σπίτι είτε μόνη της είτε σε επαφή με κάποιον επαγγελματία γυμναστή, κανονικά μαθήματα άσκησης και μαθήματα «πραγματικής ομάδας», όπου χρησιμοποιούνταν ειδικές τεχνικές για την αύξηση του κοινωνικού δεσμού μεταξύ των ατόμων της ομάδας.

Μεγαλύτερη υποστήριξη, μεγαλύτερα οφέλη 

Σε γενικές γραμμές, όσο περισσότερη επαφή ή κοινωνική υποστήριξη είχαν οι άνθρωποι κατά τη διάρκεια της άσκησης – είτε από ερευνητές είτε από επαγγελματίες είτε από άλλους συμμετέχοντες στην άσκηση – τόσο μεγαλύτερα ήταν τα οφέλη.

Ο Έστραμπρουκς δήλωσε μάλιστα πρόσφατα στο Healthline ότι «τα ομαδικά μαθήματα γυμναστικής είναι συνήθως πιο αποτελεσματικά μόνο όταν χρησιμοποιούν στρατηγικές δυναμικής της ομάδας». Αυτό περιλαμβάνει τον καθορισμό ομαδικών στόχων, την ανατροφοδότηση ανάμεσα στα μέλη, τη συζήτηση με άλλα άτομα, τη χρήση φιλικού ανταγωνισμού και την ενσωμάτωση «δραστηριοτήτων που βοηθούν τους ανθρώπους να αισθάνονται ότι είναι μέρος μιας ομάδας».

«Αυτό συνήθως δεν συμβαίνει στα περισσότερα ομαδικά μαθήματα, όπου οι άνθρωποι εμφανίζονται, ακολουθούν έναν εκπαιδευτή, δεν μιλούν πολύ μεταξύ τους και στη συνέχεια φεύγουν», λέει ο Έστραμπρουκς.

Με άλλα λόγια, βρείτε κάποια σωματική δραστηριότητα που σας αρέσει να κάνετε και επιχειρείστε να την συνδυάσετε όχι απλά με ένα γκρουπ, αλλά με μια ομάδα που δυνητικά θα μπορεί να εκλαμβάνεται ως συλλογικότητα για εσάς. Τα οφέλη θα είναι μεγάλα.

Διαβάστε επίσης: Όσοι τρέχουν ή προπονούνται με παρέα, γυμνάζονται περισσότερο

Ακολουθήστε το Run 'n Fun στο Google News

Previous ArticleNext Article

Ο μοναδικός τρόπος για να… πέσει η κοιλίτσα

Christopher Campbell on Unsplash

Για να απαλλαχθείτε από το κοιλιακό λίπος δεν υπάρχει μαγικός τρόπος. Θα πρέπει να κάνετε στοχευμένες ασκήσεις στη γυμναστική και να επιλέξετε συγκεκριμένη διατροφή. Και κυρίως το δεύτερο.

Οι κοιλιακοί μπορεί να ενισχύσουν τον πυρήνα σου, αλλά δεν θα κάψουν το λίπος – και γι ‘αυτό το μυστικό κρύβεται στη διατροφή.

Κατανάλωνε λαχανικά, φρούτα, δημητριακά ολικής αλέσεως, ξηρούς καρπούς, σπόρους, φασόλια, γαλακτοκομικά με χαμηλά λιπαρά και άπαχη πρωτεΐνη, όπως πουλερικά και αυγά καθώς και ψάρια τα οποία περιέχουν και τα απαραίτητα ωμέγα-3 λιπαρά οξέα.

Πώς το λίπος γύρω από την κοιλιά επηρεάζει την καρδιά σας;

Κόψε τη ζάχαρη!

Μελέτες έχουν δείξει ότι όταν έχεις μια διατροφή πλούσια σε δημητριακά ολικής αλέσεως και με ελεγχόμενες θερμίδες μπορείς να εξαφανίσεις το λίπος της κοιλιάς.

Ωστόσο πρέπει να παρακολουθείς τις μερίδες σου. Είναι πολλοί εκείνοι που κάνουν το λάθος να τρώνε μεν υγιεινές τροφές αλλά οι μερίδες τους να είναι πάρα πολύ μεγάλες.

Αν κάνεις έξυπνες επιλογές στις τροφές και περιορίσεις την θερμιδική πρόσληψη θα αρχίσεις να χάνεις σωματικό λίπος.

Τι θα σου συμβεί αν κόψεις τη ζάχαρη για 9 μέρες;

Ωστόσο να ξέρεις ότι δεν υπάρχει κανένας τρόπος να εξαφανιστεί τελείως η κοιλιά σου. Μπορεί να χάσεις λίπος στο πρόσωπο, τους γοφούς, τους γλουτούς και στο στήθος. Αλλά το τελευταίο λίπος που θα χαθεί θα είναι από την κοιλιά.

Ευτυχώς, η άσκηση μπορεί να συμβάλλει τα δέοντα όταν πρόκειται για το ενοχλητικό λίπος.

Το σπλαγχνικό λίπος ανταποκρίνεται καλά όταν ξεκινάς άσκηση σε συνδυασμό με ειδική διατροφή. Και ενώ τα ατελείωτα ροκανίσματα δεν είναι το εισιτήριό σου για μία επίπεδη κοιλιά, είναι ωστόσο σημαντικό να γυμνάσεις τον μέσο κορμό σου.

Η σανίδα είναι μια εξαιρετική άσκηση και γίνεται όλο και πιο δημοφιλής σε όλο το κόσμο επειδή είναι τόσο αποτελεσματική. Εστιάζει στην εξάσκηση των κοιλιακών σας μυών, αλλά δουλεύει και άλλες μυϊκές ομάδες του σώματος, κάτι που την καθιστά ιδανική για απώλεια βάρους.

Διαβάστε επίσης: Να τρέχω γρήγορα ή αργά για να χάσω περισσότερο λίπος;

Ακολουθήστε το Run 'n Fun στο Google News

Πως θα αγαπήσετε βήμα – βήμα το σώμα σας!

Πως θα αλλάξετε βήμα - βήμα το σώμα σας

Της Κωνσταντίνας Υφαντή*

Η εικόνα του σώματος είναι ο τρόπος που αντιλαμβάνεται κάποιος το σχήμα και το μέγεθος του σώματός του. Αποτελεί βασική πτυχή του εαυτού μας και παράγοντας που ασκεί καθοριστική παρέμβαση στη ψυχική υγεία του ατόμου.

Ο βαθμός στον οποίο τα άτομα νιώθουν ικανοποιημένα με την εικόνα τους, επηρεάζει σημαντικά την αυτοεκτίμησή τους.

Δυστυχώς, η αρνητική εικόνα του σώματος αποτελεί πλέον, ένα πρόβλημα που επηρεάζει τόσο τις γυναίκες όσο και τους άνδρες. Πολλοί άνθρωποι (είτε αντιμετωπίζουν κάποια διατροφική διαταραχή είτε όχι) πάσχουν από μια αρνητική εικόνα του σώματος.

Αν και ως διαδικασία μπορεί να είναι δύσκολη και χρονοβόρα, ο τρόπος που σκέφτεστε για τον εαυτό σας, μπορεί να αλλάξει.

Συμβουλές για να αποκτήσετε μια πιο θετική εικόνα σώματος

Κοιτάξτε πέρα από τη ζυγαριά

Πολύ συχνά, οι άνθρωποι κρεμιούνται από το νούμερο στη ζυγαριά, αντί να δίνουν προσοχή στο πώς αισθάνονται με το σώμα σας. Αντί να επικεντρώνεστε σε έναν αριθμό, δώστε προσοχή στο πώς αισθάνεστε το πρωί όταν ξυπνάτε ή όταν τρέχετε να προλάβετε το λεωφορείο. Επίσης, ελέγξτε για όλους τους άλλους αριθμούς της υγείας σας,το σάκχαρο, τη χοληστερόλη και την αρτηριακή σας πίεση. Αυτοί οι αριθμοί μπορεί να δώσουν μια καλύτερη εικόνα της υγείας σας από ότι το βάρος σας από μόνο του.

Μηνύματα στον καθρέφτη

Σταθείτε μπροστά από τον καθρέφτη και φωνάξτε «Είσαι υπέροχος-η». Στόχος είναι να επαν-εκπαιδεύσετε το μυαλό σας να σκέφτεται θετικά για το σώμα σας. Για να επιταχύνετε τη διαδικασία βάλτε σημειώματα με θετικά μηνύματα στον καθρέφτη σας για να υπενθυμίσετε στον εαυτό σας τα καλά σας χαρακτηριστικά είτε αυτά αφορούν στην εμφάνισή σας, είτε στον χαρακτήρα σας.

Υπερασπιστείτε το σώμα σας

Συμπεριφερθείτε στον εαυτό σας όπως θα συμπεριφερόσασταν στους άλλους και θα δείτε τις αρνητικές σας σκέψεις να μειώνονται με την πάροδο του χρόνου. Απαλλαγείτε από τα πράγματα στη ζωή σας που σας κάνουν να αισθάνεστε κατώτεροι, όπως τους φίλους που σας κρίνουν αρνητικά, τα περιοδικά μόδας και τις τηλεοπτικές εκπομπές με τα supermodels. Αν ένα μέλος της οικογένειας ή κάποιος φίλος σας κάνει να αισθάνεστε άσχημα για τον τρόπο που δείχνετε, μιλήστε του.

Ασκηθείτε

Είναι πολύ ωραία η αίσθηση που έχουμε για το σώμα μας, όταν ασκούμαστε. Πολλοί άνθρωποι όταν σκέφτονται την άσκηση, το μυαλό τους πάει στο γυμναστήριο ή στο τρέξιμο. Ωστόσο, η άσκηση όμως μπορεί να περιλαμβάνει και πιο απλά πράγματα, όπως το περπάτημα ή τον χορό. Μπορείτε επίσης να κάνετε ομαδικά προγράμματα, όπως γιόγκα ή αερόμπικ.

Χαλαρώστε

Ξεχάστε τους άκαμπτους κανόνες. Ακόμη κι αν προσπαθείτε να χάσετε βάρος, δεν πειράζει να ξεφύγετε μία φορά. Αν δε φάτε το κομμάτι τούρτας στο πάρτι, είναι πιο πιθανό να το παρακάνετε κάποια στιγμή αργότερα. Μην χαρακτηρίζετε τις τροφές ως «κακές» ή «καλές». Θα αισθανθείτε χειρότερα για τον εαυτό σας και το σώμα σας αν φάτε κάτι που δεν είναι στο δικό σας ορισμό της «καλής τροφής».

Σταματήστε να συγκρίνετε τον εαυτό σας με τους άλλους

Ο καθένας έχει κάτι που εύχεται να μπορούσε να αλλάξει στο σώμα του. Επιθυμώντας να είχατε τους μηρούς κάποιου άλλου σας κάνει να χάνετε τη μοναδικότητά σας. Η ανάδειξη των χαρακτηριστικών που σας αρέσουν, θα ενισχύσει το ηθικό σας και θα ελαχιστοποιήσει τα πράγματα που δεν σας αρέσουν.

Διαβάστε ακόμα: Διατροφή ή γυμναστική: Τι βοηθά περισσότερο στην απώλεια βάρους;


*H Κωνσταντίνα-Χριστίνα Υφαντή, είναι Διαιτολόγος –Διατροφολόγος, με επιπλέον μεταπτυχιακή εξειδίκευση(M.Sc. – MMedSci) στην δημόσια υγεία και διατροφή, καθώς και μετεκπαιδευτικά σεμινάρια στο Κέντρο Ψυχολογικών Εφαρμογών (ΚΕΨΕΦ): “Πέρα από τα όρια της Δίαιτας” και “Δεξιότητες επικοινωνίας και συμβουλευτικής για διαιτολόγους”. Άρθρα της θα βρείτε στο www.mednutrition.gr 

Ακολουθήστε το Run 'n Fun στο Google News

x
Send this to a friend