Με ποιους τρόπους το σώμα σας “φωνάζει” ότι χρειάζεται ξεκούραση!

Επιμέλεια: Ηλίας Μπαντούνας

Δώστε προσοχή σε δέκα «σημάδια» του σώματός σας που δείχνουν πότε πρέπει να τρέξετε και πότε πρέπει να ξεκουραστείτε.

Αν δεν αφιερώσετε επαρκή χρόνο για αποκατάσταση, το σώμα σας δεν θα μπορέσει να γίνει ποτέ δυνατότερο και γρηγορότερο, όπως εξηγεί η Stacy Sims, που εργάζεται στο κέντρο έρευνας και πρόληψης του Στάνφορντ, στην ιατρική σχολή των ΗΠΑ.

Οι συνήθειες στον ύπνο και τα επίπεδα της ενέργειας θα είναι τα πρώτα που θα δεχτούν τις επιπτώσεις. Στην συνέχεια το ανοσοποιητικό σύστημα θα εξασθενήσει και θα χάσετε την όρεξή σας. Είναι όπως όταν καίγεται η μηχανή σε ένα όχημα.

Δώστε προσοχή στις 10 ενδείξεις που ακολουθούν. Αν τρεις ή περισσότερες από αυτές ανάψουν «κόκκινο», θα πρέπει να σκεφτείτε το ενδεχόμενο να κάνετε πιο χαλαρές προπονήσεις ή να ξεκουραστείτε για κάποιες ημέρες , ώστε να επιστρέψετε το ίδιο δυνατοί με πριν.

1. Η μάζα του σώματος

Μια απώλεια βάρους 2% από την μια μέρα στην άλλη δείχνει διακυμάνσεις στα υγρά του σώματος. Είναι πιθανό να μην ενυδατώνεστε σωστά κατά την διάρκεια ή μετά την άσκηση. Η έλλειψη ενυδάτωσης επηρεάζει αρνητικά  την σωματική απόδοση αλλά και την πνευματική και θέτει σε κίνδυνο την ποιότητα της προπόνησης.

2. Καρδιακή συχνότητα την ώρα της ξεκούρασης

Μετρήστε τους σφυγμούς σας το πρωί πριν σηκωθείτε από το κρεβάτι για να καταλάβετε πιο είναι το φυσιολογικό επίπεδο για εσάς. Η αύξηση των σφυγμών εν ώρα ξεκούρασης είναι δείγμα άγχους. Σημαίνει πως το νευρικό σας σύστημα έχει προετοιμαστεί για μάχη, απελευθερώνοντας ορμόνες που αυξάνουν τους παλμούς σας με σκοπό να διοχετεύσουν περισσότερο οξυγόνο στους μύες και τον εγκέφαλο. Ένα επίπονο τρέξιμο και μια δύσκολη μέρα στην εργασία αμφότερα απαιτούν έξτρα χρόνο αποκατάστασης.

3. Ύπνος

Ένα σταθερά καλός ύπνος θα σας δώσει μια ώθηση μέσω αυξητικών ορμονών που είναι απαραίτητες για την αναδόμηση των μυϊκών ινών. Ένα σερί από νύχτες με ανεπαρκή ύπνο έχει αρνητική επίδραση στο ανοσοποιητικό αλλά και τα αντανακλαστικά εν ώρα αγώνα.

4. Αφυδάτωση

Σε περίπτωση που τα ούρα σας έχουν σκούρο κίτρινο χρώμα, αυτό μπορεί να σημαίνει πως δεν ενυδατώνεστε όπως πρέπει. Επίσης μπορεί να προκληθεί λόγω συγκεκριμένου φαγητού που καταναλώσατε το προηγούμενο βράδυ ή λόγω έλλειψης βιταμινών.

5. Ενέργεια

Αν τα επίπεδα ενέργειας σας είναι χαμηλά υπάρχει κάτι που δεν πάει καλά. Οι αθλητές συχνά θεωρούν πως με το να αγνοήσουν την κόπωση θα γίνουν πιο δυνατοί, ωστόσο τα πράγματα δεν είναι πάντοτε έτσι.

6. Διάθεση

Όταν το σώμα είναι καταπονημένο από σκληρές προπονήσεις, παράγει ορμόνες όπως η κορτιζόλη που δημιουργούν άγχος και εκνευρισμό. Παντός είδους ιδιοτροπίες σημαίνουν πως ενδεχομένως δεν έχετε ξεκουραστεί όσο πρέπει.

7. Μειωμένα επίπεδα οξυγόνου

Η ποσότητα του οξυγόνου στην αιμοσφαιρίνη των ερυθρών αιμοσφαιρίων μπορεί να μετρηθεί τοποθετώντας την άκρη του δακτύλου σας σε ένα φορητό παλμικό οξύμετρο.Οσο υψηλότερο το ποσοστό, τόσο το καλύτερο για εσάς. Ένα ποσοστό 95% είναι φυσιολογικό για αθλητή που έχει εγκλιματιστεί με ένα συγκεκριμένο υψόμετρο. Υπάρχουν έρευνες που εξετάζουν κατά πόσο τα επίπεδα του οξυγόνου σχετίζονται με την ανάγκη για περισσότερη ξεκούραση.

8. Πόνος

Σε περίπτωση που αντιμετωπίζετε κάποιον τραυματισμό ή έχετε καταπονημένους μύες, το σώμα χρειάζεται περισσότερη ενέργεια για να επανέλθει, συνεπώς και περισσότερη ξεκούραση.

9. Προβληματική προπόνηση

Αυτό είναι κάτι το υποκειμενικό, ωστόσο αν είναι αρκετές οι φορές τον τελευταίο καιρό που δεν μένετε ικανοποιημένοι από την προπόνηση που κάνετε, αυτός είναι ένας δείκτης πως χρειάζεστε ξεκούραση.

10. Ασθένειες

Οποιαδήποτε ασθένεια, ακόμη και ο εμμηνορροϊκός κύκλος μιας γυναίκας, αυξάνουν την ανάγκη του οργανισμού για ενέργεια με σκοπό να τροφοδοτήσει με καύσιμα το ανοσοποιητικό το οποίο εργάζεται με υπερωρίες.  Αυτό σημαίνει πως υπάρχουν λιγότεροι «πόροι» για αποκατάσταση του σώματος.

Διαβάστε επίσης: Γιατί οι μέρες απόλυτης ξεκούρασης είναι απαραίτητες για τις προπονήσεις σας

Previous ArticleNext Article

Κάθε λεπτό τρεξίματος βοηθά την υγεία της καρδιάς

Photo by Random Sky on Unsplash

Όσο περισσότερο γυμνάζεται κανείς σε νεότερες ηλικίες, τόσο περισσότερο μειώνεται ο κίνδυνος καρδιακών παθήσεων αργότερα γράφουν επιστήμονες της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Johns Hopkins, σε μελέτη τους που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό JAMA Internal Medicine.

Οι νεαροί ενήλικες που ασκούνται έχουν χαμηλότερο κίνδυνο καρδιαγγειακής νόσου και μεγαλύτερες πιθανότητες επιβίωσης δεκαετίες αργότερα από τους συνομηλίκους τους που δεν είναι τόσο δραστήριοι νωρίς στη ζωή.

Η γυμναστική έχει από καιρό συνδεθεί με μειωμένο κίνδυνο καρδιακής νόσου σε ενήλικες μεγαλύτερης ηλικίας. Η νέα μελέτη, όμως, προσφέρει νέα στοιχεία ότι η προπόνηση ρουτίνας που ξεκίνησε πριν από χρόνια είναι επίσης πολύ ωφέλιμη.

Μια ώρα τρέξιμο μπορεί να σας προσθέσει επτά ώρες ζωής!

Κάθε λεπτό τρεξίματος ή αερόβιας μετράει

Οι ερευνητές με επικεφαλής τον δρ Ζοάο Λίμα, παρακολούθησε επί πολλά χρόνια σχεδόν 4.900 νεαρούς ενήλικες ηλικίας 19-30 ετών (τους μισούς για 27 χρόνια) και διαπίστωσε ότι εκείνοι με καλή αεροβική ικανότητα είχαν μικρότερο κίνδυνο καρδιακού νοσήματος και θανάτου.

Κατά τη διάρκεια της μελέτης 273 άτομα πέθαναν. Καρδιακά προβλήματα εμφάνισαν 193 άτομα και από αυτά πέθαναν 73 άτομα.

Η φυσική κατάσταση των συμμετεχόντων αξιολογήθηκε σε νεαρή ηλικία, το 1985 και το 1986, με δοκιμασία στο  διάδρομο που περιλάμβανε μέχρι και 92 λεπτά τρεξίματος, με βαθμιαία αύξηση της ταχύτητας. Για κάθε ένα επιπλέον λεπτό που οι συμμετέχοντες κατάφερναν να τρέξουν στον διάδρομο, ο κίνδυνος θανάτου από κάθε αιτία μειωνόταν 15% και από καρδιακή αιτία κατά 12%.

Πώς το αργό, μέτριο ή γρήγορο τρέξιμο επηρεάζει τη μακροζωία;

Μια ομάδα των συμμετεχόντων υποβλήθηκε στην ίδια δοκιμασία επτά χρόνια μετά την έναρξη της μελέτης. Σ’ αυτή την ομάδα, για κάθε ένα λεπτό μείωσης της ικανότητας να τρέχουν στο διάδρομο, ο κίνδυνος θανάτου αυξανόταν κατά 21% και ο καρδιακός θάνατος κατά 20%.

«Πρέπει όλοι μας από νωρίς να φροντίζουμε την φυσική μας κατάσταση, καθώς φαίνεται να επηρεάζει την υγεία της καρδιάς μας μακροπρόθεσμα» σχολιάζει ο Λίμα.

Αξίζει να σημειωθεί ότι τα παραπάνω αποτέλεσμα της μελέτης προέκυψαν αφού απομονώθηκαν άλλοι παράγοντες υγείας όπως ο διαβήτης τύπου 2 και η παχυσαρκία. Το γεγονός ότι ακόμη και η παχυσαρκία δεν άλλαξε το αποτέλεσμα υπογραμμίζει την ανάγκη να σκεφτούμε την άσκηση ως κάτι περισσότερο από απλώς ένα εργαλείο για απώλεια βάρους, σχολίασαν οι ερευνητές. Το να είναι κανείς σε φόρμα και να διατηρεί τη φυσική του κατάσταση με την πάροδο του χρόνου είναι πολύ σημαντικό για την καρδιά και τη γενική υγεία.

Διαβάστε επίσης: Γιατί το τρέξιμο σας βοηθάει να πάρετε μια σημαντική απόφαση;

Δωρεάν Συμμετοχές απο τον Xortiatis Trail Run για την Μέρα της Γυναίκας

Η διοργάνωση του αγώνα θέλοντας να τιμήσει την Παγκόσμια ημέρα της γυναίκας  στις 08 Μαρτίου, θα προσφέρει 10 δωρεάν συμμετοχές για 10 τυχερές αθλήτριες,για τον μεγάλο αγώνα των 22 χιλιομέτρων.

Αρκεί οι αθλήτριες να στείλουν τα πλήρη στοιχεία τους (ονοματεπώνυμο,ημερομηνία γέννησης, email ,τηλέφωνο) ,στο email  της διοργάνωσης [email protected], μέχρι την Παρασκευή 28/02 το απόγευμα στις 18:00.

Την ίδια μέρα (Παρασκευή) θα γίνει η κλήρωση και οι τυχερές θα ενημερωθούν απο την διοργάνωση.

Για την διοργάνωση
Ο Τεχνικός Διευθυντής του αγώνα
Στυλιανός Καιάφας

x

Send this to a friend