Zita, Strike, Sportex: Όταν τα παπούτσια δεν ήταν φετίχ

Ήταν τότε που η φράση «sneakers» δεν έλεγε απολύτως τίποτα σε κανέναν. Ο Έλληνας είχε έναν και μόνο όρο για να αναφερθεί στο αθλητικό παπούτσι: «Sportex».

Δεν επρόκειτο για κάποιο συγκεκριμένο μοντέλο, αλλά για την ονομασία της εταιρίας που ιδρύθηκε στα μέσα της δεκαετίας του ’70 στην Ελλάδα, λειτουργώντας ως αντιπροσωπεία της γαλλικής εταιρείας αθλητικών υποδημάτων. Η ταύτιση όλων των προϊόντων του είδους με ένα συγκεκριμένο ήταν καθολική, όπως συμβαίνει για παράδειγμα με τον «Νεσκαφέ», το «AZAX», το «Τζιπ» και το «Τάπερ».

Δείτε πως θα καθαρίσετε εύκολα τα αθλητικά σας παπούτσια

Τη δεκαετία του ’80, κάθε συσχετισμός με αθλητικά παπούτσια περιορίζονταν σε Zita, Strike και αργότερα Sportex. Οι μεγάλες ξένες εταιρίες δεν είχαν έρθει ακόμα στη χώρα, η πρώτη που έκανε δειλά-δειλά το μπάσιμο στην ελληνική αγορά ήταν η Converse το 1983 και λίγο αργότερα τα Pony του Νίκου Γκάλη. Nike, Adidas, Puma, Asics, Reebok κ.λ.π. ήταν εκτός κάδρου.

Δεν είναι κάτι που μπορούν να φανταστούν εύκολα οι σημερινοί νεολαίοι, αλλά όσοι γεννήθηκαν πριν το ’80 θυμούνται πολύ καλά ότι ο ανταγωνισμός στη συγκεκριμένη αγορά ήταν αμιγώς ελληνικός.

Φοράει Strike και καρφώνει

Το διαφημιστικό σλόγκαν δε, «φοράει Strike και καρφώνει», είχε τεράστια απήχηση στο αγοραστικό κοινό, γράφοντας ιστορία. Έστω και αν δεν το λες (πια) ορόσημο στο χώρο του marketing…

Η Zita Hellas, ιδιοκτησίας του άλλοτε προέδρου της ΠΑΕ ΑΕΚ Ανδρέα Ζαφειρόπουλου (1984-1988) κατάφερε στην περίοδο της ακμής της να αποτελεί τον ηγέτη του συγκεκριμένου κλάδου σε ποσοστό 65%, κάνοντας μάλιστα εξαγωγές σε Βαλκάνια και Κύπρο. Ο ίδιος αναφερόταν από τα ΜΜΕ ως «μίστερ Ζήτα» ή απλά «Ζήτα», λόγω της εταιρείας του.
Η Zita, ήταν μπροστά από την εποχή της, κυκλοφορώντας σε κάθε μεγάλη ποδοσφαιρική διοργάνωση επετειακά μοντέλα. Οι παλιοί μπορεί να θυμούνται το «Ιταλία-Roma 80» με αφορμή το Euro και «Mexico 86» με αφορμή το Μουντιάλ εκείνης της εποχής με βιδωτές τάπες.

Το δικό της cult σποτ που ξεχώρισε ήταν αυτό με σλόγκαν «Μέσα στη ντίσκο γυρνάς, για ένα φλερτ ξενυχτάς, με τα Zita, πάντα Zita».

Αξέχαστη έχει μείνει και η φουτουριστική διαφήμιση, που περιέγραφε τα μοντέλα της εταιρίας ως ορόσημα εξέλιξης.

Τα Strike φτιάχνονταν από το παλιό εργοστάσιο της Αλυσίδας στην Παπαναστασίου στη Θεσσαλονίκη, ενώ ιδρυτής της Sportex ήταν ο Νίκος Κατράντζος, αθλητής του Άρη Θεσσαλονίκης και γνωστός από τα καταστήματα «KAΤΡΑΝΤΖΟΣΠΟΡ», σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και Ηράκλειο Κρήτης.

Ελβιέλες τα πρώτα…

Καμία από τις τρεις πάντως αυτές εταιρίες δεν ήταν η πρώτη ελληνική που έφτιαξε αθλητικά παπούτσια. Μέχρι τα τέλη του ’70 το παπούτσι που κυριαρχούσε στην ελληνική αγορά στον τομέα των αθλητικών ειδών ήταν οι περίφημες «ελβιέλες».

Είχαν πάρει το όνομα τους από την εταιρία κατασκευής, την Ελληνική Βιομηχανία Ελαστικού (ΕΛ.ΒΙ. ΕΛΑ.), που ιδρύθηκε το 1928 με έδρα την Καλλιθέα. Παρήγαγε πάνινα αθλητικά παπούτσια με λαστιχένια σόλα – επρόκειτο ουσιαστικά για το ίδιο είδος που σήμερα όλοι ονομάζουμε «σταράκια».

Οι «ελβιέλες» έβγαιναν μόνο σε άσπρο χρώμα και τα φορούσαν μικροί και μεγάλοι από τη γυμναστική στο σχολείο, μέχρι τις παρελάσεις και τα σαλόνια.

Το όνομα των παπουτσιών αγνοείται! Ήταν τα μόνα αθλητικά που κυκλοφορούσαν τότε στην Ελλάδα και έτσι επικράτησε ο όρος «ελβιέλες» από το όνομα της εταιρείας. Η ΕΛ.ΒΙ. ΕΛΑ. έκλεισε το 1961 λόγω οικονομικών προβλημάτων και ο τίτλος πέρασε στα χέρια της κραταιάς βιομηχανίας παπουτσιών της εποχής, «Αλυσίδα» (με έδρα τη Θεσσαλονίκη) και μετονομάστηκε «Αλυσίδα – ΕΛΒΙΕΛΑ».

Έτσι θα συντηρήσετε τα αθλητικά σας παπούτσια για να “τρέξουν” περισσότερο

Η Αλυσίδα ήταν για μια δεκαετία περίπου βασικός προμηθευτής αθλητικών παπουτσιών του ελληνικού στρατού, ανέστειλε οριστικά όμως τη λειτουργία της το 1974.

Τη σκυτάλη πήραν τα Zita, Sportex και Strike, αναδεικνύοντας ως ατού και νέα τάση την πολυχρωμία, αλλά και τα σκρατς, που προτιμήθηκαν κατά κόρον από τους πιτσιρικάδες, αντικαθιστώντας τα κορδόνια.

Η επέλαση των πολυεθνικών brand names όμως, που ξεκίνησε στα τέλη της δεκαετίας του ’80, επισκίασαν ταχύτατα τα παπούτσια απ’ τον… τόπο μας.

Μολονότι τα σχέδια των Zita και Strike παρέμεναν σε υψηλό επίπεδο για τα δεδομένα της εποχής, δεν κατάφεραν να ανταγωνιστούν τα αντίστοιχα ξένων εταιριών. Εκτός των άλλων η ξενομανία είχε κυριεύσει τους Έλληνες και στα υποδήματα. Οι πιτσιρικάδες άρχισαν να αποταμιεύουν το χαρτζιλίκι τους για να αποκτήσουν το τελευταίο μοντέλο Air Jordan, τα adidas του Πέτροβιτς, ή απλώς παπούτσια με αερόσολα, γλώσσες που φούσκωναν και φανταχτερά σχέδια με πιο συμπαγές υλικό.

Με λίγα λόγια έγιναν εν μια νυκτί ντεμοντέ. Στη δεκαετία του ’90 τα πάλαι ποτέ κραταιά Strike έμοιαζαν με ρετσινιά στη συνείδηση ενός μαθητή Γυμνασίου, που ήθελε να ανταγωνιστεί τον φίλο του που φορούσε νέα μοντέλα ξενόφερτων υποδημάτων.

Τα εισαγόμενα παπούτσια οδήγησαν απότομα σε μαρασμό τις εγχώριες εταιρίες, που προστέθηκαν στο μακρύ κατάλογο όσων υπέστειλαν τη σημαία τους τη δεκαετία του ’90.

Διαβάστε επίσης: Τεχνολογικό ντόπινγκ: H IAAF αλλάζει τους κανονισμούς για τα παπούτσια τρεξίματος

Πηγή: menshouse.gr

Previous ArticleNext Article

Οι θερμίδες που καίμε με τα καλοκαιρινά σπορ!

Οι θερμίδες που καίμε κάνοντας καλοκαιρινά σπορ!

Το καλοκαίρι προσφέρεται για αύξηση της φυσικής δραστηριότητας και δεν χρειάζεται η φυσική μας κατάσταση να πάρει την… κάτω βόλτα.

Η επιπλέον άσκηση θα μας βοηθήσει και να φτιάξουμε το σώμα μας, και να βελτιώσουμε το επίπεδο υγεία μας αλλά και να κάψουμε το παραπάνω φαγητό και το αλκοόλ που θα καταναλώσουμε.

Ας δούμε πόσες θερμίδες καίει ένας άνθρωπος 75-80 κιλών όταν κάνει 30 λεπτά από συγκεκριμένες δραστηριότητες :

Κολύμπι χαλαρό : 410
Κολύμπι γρήγορο: 530
Beach Volley : 530
Τρέξιμο στην άμμο : 550
Frisbee : 170
Ρακέτες : 420
Ποδήλατο θαλάσσης : 220
Θαλάσσιο σκι : 370
Scuba Diving : 420
Aqua Aerobic : 220
Sup: 350

Διαβάστε ακόμα: Πώς θα συνδυάστε τις καλοκαιρινές διακοπές με την άσκηση

Ποτέ δεν είναι αργά: Έγινε fitness influencer στα 74 της!

Όταν η Τζόαν ΜακΝτόναλντ ήταν 70 ετών, ζύγιζε περίπου 90 κιλά. Αντιμετώπιζε αρκετά προβλήματα υγείας, για τα οποία έπαιρνε φάρμακα, όπως υψηλή αρτηριακή πίεση και χοληστερίνη.

Συνειδητοποίησε ότι έπρεπε κάτι να αλλάξει, οπότε ζήτησε από την κόρη της, που είναι γυμνάστρια, να την βοηθήσει να χάσει κιλά. Μπήκε σε ένα πρόγραμμα διατροφής και ασκήσεις γυμναστικής που έκανε εντατικά. Μέσα σε λίγο χρονικό διάστημα μηνών κατάφερε να χάσει περίπου 30 κιλά.

Για να δείξει στον κόσμο τι είχε καταφέρει και να δείξει ότι η καλή σωματική υγεία δεν έχει ηλικία, η ΜακΝτόναλντ δημιούργησε έναν λογαριασμό στο Instagram.

Γρήγορα και συνεχίζοντας την άσκηση, απέκτησε πάνω από 793.000 followers που εμπνέονται από εκείνη.

Δείτε μερικά από τα… κατορθώματά της:

 

View this post on Instagram

 

@womensbestwear bicycle shorts are now available in brand new colors! 🎉🥳🏋🏻‍♀️ Honest review: I LOVE THEM! Long enough to give my legs coverage with a comfortable seamless waist band and cuffs, and they come in these colors: charcoal, black, washed light grey, red, khaki, Camo green and Camo grey 🥰 — Here are a variety of lower body exercises that you can easily do at home with light weights or even body weight (just increase the number of reps) 💕 Slide 1: contra lateral step ups (by holding the weight on the opposite side that you step up you get more of that side Glute which gives you that coveted top Glute shelf 2) prone hamstring curl. You won’t need a lot of weight here, trust me. If you don’t have a full step to lie on, just prop your knees up on a rolled up a mat and you’ll still find these tough! 😅 3) contralateral single leg deadlifts: these are hard to do BUT they teach you how to get tight. I started out holding onto a wall and then graduated to doing these without support. 💕 4) sumo partial deadlifts: the trick to these is just pulsing around the midpoint, and really pushing the knees out wide to target the side glutes and inner thighs 5) banded fire hydrants: so good for the side glutes, do these with intension! 6) banded quadruped kickbacks: kick back and up with a bent knee, really squeezing the whole Glute 7) banded scissor kickbacks. These are one of my favorites for finishing off my glutes and I beg you to try them!! 🔥🔥 — You can do 3-4 sets of 10-12 each of the weighted exercises and sets of 12-16 reps of the banded exercises. Please give this lower body workout a try and let me know how it goes 🥰🥰 . @womensbest @womensbestwear

A post shared by Joan MacDonald (@trainwithjoan) on

 

 

 

View this post on Instagram

 

There are 3 years difference between these two photos with my coach/daughter @yourhealthyhedonista . Honestly, this is about making deep changes to my attitude about a lot of things more than just food (although that is an important one!). I am learning to love myself, to be open to changes, and to let go of a lot of baggage and emotions that don’t serve me. 🙏 I’m getting a lot of questions about macros from my last post. How to get started and what your starting macros should be. Well, I’m not the expert here but I asked my daughter for some advice and this is what she told me. 1) you can use some online sources like www.iifym.com or the app @my.macros to help calculate your starting macros. Michelle explains that from here you can get a rough idea of where to start and then by tracking for a week and seeing progress or not, you can make adjustments. 2) you can try to figure it out on your own by using a simple equation: if you need to lose weight, multiply your body weight by 10 to get your starting calories, eat one gram of protein per pound of body weight, keep you fats below 30% of total calories, and fill in the rest with carbs. Track macros for a week and depending on progress adjust from there. If you are really obese like I was however, you may need to make more adjustments and this is where a coach can really help. When I was 200 lbs I really had no appetite and I had a very sluggish metabolism. Michelle gave me a 1200 calorie diet which was 6 calories per pound, and only 130 grams of protein which was 0.65 grams of protein per pound. My carbs were at 100 grams and my fats were at 30. I ate 5 balanced meals daily. 🤗 3) you can work with a reputable coach! 😅 I can refer you to my daughter’s coaching team @thewonderwomenofficial who can get you started. They are a wonderful group of gals who my daughter is mentoring and they follow her guidelines for nutrition and training for women. .. I hope that helps. This is what my daughter told me is a good basic outline. Getting coaching is always going to be the best option because of individual differences. Let’s have a wonderful week together! With love, Joan 💕

A post shared by Joan MacDonald (@trainwithjoan) on

Διαβάστε επίσης: Η 80χρονη που τρέχει 16 χλμ. τη μέρα και σηκώνει βάρη 70 κιλών! (video)

x
Send this to a friend