Ο αθλητισμός μπορεί να αποτελέσει ψυχοθεραπεία

300 εκατομμύρια άνθρωποι παγκοσμίως πάσχουν από κατάθλιψη. 800.000 είναι οι αυτοκτονίες από ψυχικά νοσήματα ετησίως. Ένας άνθρωπος βάζει τέλος στη ζωή του ανά 40΄΄. Αυτή είναι η συγκλονιστική γλώσσα των αριθμών.

Πίσω από κάθε αριθμό, όμως, υπάρχουν ισάριθμες προσωπικές ιστορίες. Τη δική του ιστορία θέλησε να μοιραστεί ο Δρ. Χρυσόστομος Γιαννουλάκης, καθηγητής Αθλητικής Διοίκησης, με όσους βρέθηκαν στην εκδήλωση με τίτλο «Ο ρόλος της άθλησης στην ψυχική υγεία και η άσκηση ως ψυχοθεραπεία», που συνδιοργάνωσαν ο Α.Ο. Ποσειδών Ιωαννίνων, η ΑΜΚΕ Limni και η Εταιρεία Ψυχοκοινωνικής Έρευνας και Παρέμβασης – Ε.Ψ.Ε.Π., στο πλαίσιο της Εβδομάδας Λίμνης, που προηγείται του αγωνιστικού διημέρου του 13ου Γύρου Λίμνης Ιωαννίνων.

Ο Χρυσόστομος Γιαννουλάκης διαγνώστηκε σε ηλικία 37 ετών με μείζονα κατάθλιψη, λόγω ενός έντονου προσωπικού επεισοδίου, οπότε και υποστηρίχθηκε ψυχιατρικά και με τη χρήση αντικαταθλιπτικών φαρμάκων. Τον Δεκέμβριο του 2017 συνάντησε τον προπονητή του στην κολύμβηση, ο οποίος τον ενέπνευσε να φορέσει ξανά το μαγιό του και να μπει στην πισίνα. Και στη συνέχεια του πρότεινε να συμμετέχει στον 48ο Διεθνή Διάπλου του Τορωναίου Κόλπου, μιας κολυμβητικής διαδρομής 26 χλμ. από το πρώτο στο δεύτερο πόδι της Χαλκιδικής.

Ο αγώνας θα γινόταν στις 14 Ιουλίου 2018. Δήλωσε συμμετοχή και ξεκίνησε να προπονείται. Με διακριτικό τρόπο, ο προπονητής του έθεσε έναν στόχο και ο ίδιος μπήκε σε mode πρωταθλητισμού. Ο Χρυσόστομος Γιαννουλάκης όχι μόνο συμμετείχε στον αγώνα, αλλά κατάφερε και να τον κερδίσει. Και αφιέρωσε τη νίκη του σε όλους όσοι δίνουν την προσωπική τους μάχη με τα ψυχικά νοσήματα.

????????????????????????????????????

«H αερόβια άσκηση ως μέσο σύγχρονης ψυχοθεραπείας» ήταν ο τίτλος της ομιλίας του και μέσα όχι μόνο από το προσωπικό του βίωμα, αλλά και από ερευνητικές μελέτες, κατέδειξε πως η φυσική άσκηση και ιδίως η αερόβια άσκηση, είναι τόσο αποτελεσματική όσο και η φαρμακευτική παρέμβαση. «Τα θετικά αποτελέσματα της άσκησης είναι αδιάψευστα. Όμως, δεν είναι όλα για όλους», τόνισε χαρακτηριστικά και μίλησε για την ανάγκη μιας διαβαθμισμένης θεραπευτικής διαδικασίας.

Ωστόσο, στόχος της ομιλίας του κ. Γιαννουλάκη ήταν και η ευαισθητοποίηση σε σχέση με τα ψυχικά νοσήματα, αλλά και η αντιμετώπιση της προκατάληψης. «Η προκατάληψη διαμορφώνεται, κανείς δε γεννιέται με προκαταλήψεις. Είμαστε όλοι εν δυνάμει ψυχικά πάσχοντες. Κανένας δεν εξαιρείται από τις ψυχικές παθήσεις», υπογράμμισε και παρουσίασε στοιχεία, που αποτυπώνουν τη ραγδαία άνοδο των ποσοστών μείζονος κατάθλιψης στον γενικό πληθυσμό, καθώς από 3,3% το 2008 έφτασε το 12,3% το 2013.

Για την προαγωγή της ψυχικής υγείας μέσω των δρόμων αντοχής μίλησε, από την πλευρά του, ο επιστημονικός υπεύθυνος της Ε.Ψ.Ε.Π., ψυχίατρος δρ. Ευάγγελος Παππάς, ο οποίος ξεκίνησε την ομιλία του με τα γενικότερα οφέλη του αθλητισμού για την ψυχική υγεία, λέγοντας πως «η τακτική άσκηση, η φυσική δραστηριότητα και η καλή σωματική κατάσταση δημιουργούν ένα ανθεκτικό προφίλ σε σχέση με έναν ανενεργό τρόπο ζωής.

Εστιάζοντας στα πρόσθετα οφέλη από την ενασχόληση με το τρέξιμο μεγάλων αποστάσεων, ο κ. Παππάς αναφέρθηκε στην απελευθέρωση ενδορφινών στον εγκέφαλο, που προκαλεί τα αίσθημα της «Ευφορίας του Δρομέα», στη μεγιστοποίηση της θελκτικότητας του ατόμου και της αυτοπεποίθησης, στη μείωση της νοσηρότητας, στη θετική επίδραση στον ύπνο και στην καταπολέμηση της κατάθλιψης.

Ωστόσο, όπως χαρακτηριστικά ανέφερε, «η σημασία της άσκησης δεν είναι επαρκώς κατανοητή ή και δεν εκτιμάται από τους ασθενείς και τους επαγγελματίες ψυχικής υγείας». Ο επιστημονικός υπεύθυνος της Ε.Ψ.Ε.Π. αναφέρθηκε και στις αρνητικές πλευρές, επισημαίνοντας τον κίνδυνο εξάρτησης και τα προβλήματα όταν υπάρχει απόσυρση από την άσκηση, όμως τάχθηκε σαφέστατα υπέρ της ενασχόλησης με τον αθλητισμό και με τους δρόμους μεγάλων αποστάσεων, επικαλούμενος τα λόγια του τσέχου Ολυμπιονίκη Εμίλ Ζάτοπεκ: «Αν θέλετε να ζήσετε μια άλλη ζωή, τρέξτε έναν Μαραθώνιο».

Την εκδήλωση άνοιξε η πρόεδρος του Α.Ο. Ποσειδών Ιωαννίνων Αγνή Δρίμτζια, η οποία αναφέρθηκε στην προσπάθεια να εμπλουτίζεται ο Γύρος Λίμνης με νέες δραστηριότητες κάθε χρόνο, ενώ ευχαρίστησε το Πνευματικό Κέντρο για την παραχώρηση της αίθουσας και το Z Hotel για τη φιλοξενία του κ. Γιαννουλάκη.

Η Ε.Ψ.Ε.Π. είναι μέλος του δικτύου ENalMH (European Network of active living for Mental Health) και θα είναι παρούσα και στο Πάρκο Εθελοντών και Χορηγών του 13ου Γύρου Λίμνης Ιωαννίνων, στην πλατεία Μαβίλη, στις 21-22 Σεπτεμβρίου, με ενημερωτικό περίπτερο, στο οποίο θα γίνεται ενημέρωση του κοινού από εξειδικευμένα επιστημονικά στελέχη της για τη σημασία της άθλησης στην πρόληψη και προαγωγή της υγείας.

Ακολουθήστε το Run 'n Fun στο Google News

Previous ArticleNext Article

Κοιμάστε καλά, αλλά νιώθετε κόπωση. Τι συμβαίνει;

H κόπωση είναι διαφορετικό πράγμα από την υπνηλία σύμφωνα με το  Εθνικό Ινστιτούτο Υγείας. Η πρώτη συνδέεται με την έλλειψη ενέργειας και κινήτρων ενώ η δεύτερη έχει να κάνει συνήθως με το αίσθημα ανάγκης για ύπνο.

Η συνεχόμενη κούραση μπορεί να οφείλεται σε χρόνιες διαταραχές ύπνου, άγχος, ορμονικά θέματα αλλά και προβλήματα υγείας.

Ακολουθούν λόγοι που μπορεί να αισθάνεστε διαρκώς κουρασμένοι ενώ δεν έχετε θέμα ύπνου:

Πρόβλημα με τον θυρεοειδή

H κόπωση είναι συχνά σημάδι πως υπάρχει υπερθυρεοειδισμός. Δεδομένου ότι ο υπερθυρεοειδισμός αυξάνει το μεταβολισμό σας, πολλά άτομα έχουν αρχικά πολλή ενέργεια, σύμφωνα με την Αμερικανική Ένωση Κλινικής Ενδοκρινολογίας Ωστόσο, καθώς ο υπερθυρεοειδισμός συνεχίζεται, το σώμα τείνει να καταρρεύσει και η κόπωση κάνει την εμφάνισή της.

Δεν ασκείστε αρκετά

H έλλειψη άσκησης οδηγεί σε παχυσαρκία και αίσθημα κούρασης. Ερευνες έχουν δείξει πως η ελαφριά άσκηση μειώνει το αίσθημα της κόπωσης κατά 65% και παράλληλα αυξάνει τα επίπεδα ενέργειας κατά 20%.

Καταναλώνετε λάθος τροφές

To σώμα μας χρειάζεται υγιεινές τροφές που είναι πλούσιες σε θρεπτικά συστατικά ώστε να λειτουργήσει σωστά. Τα επεξεργασμένα τρόφιμα, η επεξεργασμένη ζάχαρη και οι σύνθετοι υδατάνθρακες οδηγούν σε αίσθημα κόπωσης και έχουν αρνητικά αποτελέσματα για την υγεία σας.

Έλλειψη ενυδάτωσης

Τα χαμηλά επίπεδα ενυδάτωσης κάνουν πιο αργές όλες τις λειτουργίες του σώματος. Το αίσθημα της κούρασης και της υπνηλίας είναι πιο έντονο όσο δεν καταναλώνετε υγρά. Ο καλύτερος δείκτης της ενυδάτωσης σας είναι τα ούρα σας. Κάποιος που είναι καλά ενυδατωμένος θα παράγει ανοιχτόχρωμα ούρα.  Αντίθετα τα σκουρόχρωμα ούρα είναι ένα σημάδι της αφυδάτωσης.

Πάσχετε από κατάθλιψη

Η έλλειψη ενέργειας είναι σύνηθες σύμπτωμα της κατάθλιψης και δεν πρέπει να αγνοηθεί σε καμία περίπτωση. Ένα άλλο σύμπτωμα που μπορεί να σας βάλει σε υποψίες έχει να κάνει με την απώλεια όρεξης. Επίσης θα πρέπει να προσέξετε τις παρενέργειες των φαρμάκων που παίρνετε όσοι αντιμετωπίζετε κάποιο ψυχολογικό πρόβλημα και συχνά επηρεάζουν τα επίπεδα ενέργειας.

Το σπίτι είναι ακατάστατο

Bάλτε σε τάξη την ντουλάπα που είχατε να καθαρίσετε καιρό, τακτοποιείστε την κουζίνα και το μπάνιο σας. Αλλαξτε την εικόνα του χώρου στον οποίο ζείτε προκειμένου να αφαιρέσετε ένα «βάρος» από πάνω σας.

Αρθρίτιδα

Η κόπωση έρχεται συχνά λόγω των ενοχλήσεων που σας προκαλεί η αρθρίτιδα. Σε μια τέτοια περίπτωση απελευθερώνονται στον οργανισμό οι φλεγμονώδεις κυτοκίνες (πρωτεΐνες στο αίμα) οι οποίες είναι ίδιες με εκείνες που απελευθερώνονται όταν έχετε κάποιο κρύωμα η γρίπη.

Η περίπτωση εγκυμοσύνης

Η κούραση σε συνδυασμό με  την συχνή ενούρηση είναι πολλές φορές σημάδι πρώιμης εγκυμοσύνης. Το σώμα εργάζεται πιο σκληρά ώστε να μεταφέρει θρεπτικές ουσίες στο έμβρυο  και αυτό οδηγεί σε μεγαλύτερη κόπωση.

Κατανάλωση αλκοόλ σε μεγάλο βαθμό

To σώμα εργάζεται πιο σκληρά για να αποθηκεύσει το αλκοόλ σε σχέση με τους υδατάνθρακες και τα λίπη. Ετσι το αίσθημα κούρασης είναι πιο έντονο. Τα άτομα που έχουν καταναλώσει μεγάλες ποσότητες αλκοόλ κοιμούνται πιο εύκολα ωστόσο ξυπνούν πιο κουρασμένα.

Πίνετε μεγάλες ποσότητες καφέ

Oσοι πίνουν 3-4 κούπες καφέ ημερησίως είναι αρκετά πιθανό να αντιμετωπίσουν πρόβλημα. Ο πόνος στο στήθος και η αρρυθμία είναι τα πιο συνηθισμένα συμπτώματα για όσους το παρακάνουν.

Εχετε δυσανεξία σε κάποιες τροφές

Eνδεχόμενη αλλεργία σε γαλακτοκομικά προϊόντα, σοκολάτα ή δημητριακά δημιουργεί ένα μικρό σοκ στο σώμα σας κάθε φορά που τα καταναλώνετε. Το ανοσοποιητικό εργάζεται σκληρά ώστε να τα βγάλει πέρα και αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να αισθανθείτε αυξημένη κόπωση.

Ακολουθήστε το Run 'n Fun στο Google News

Μεταβολισμός: Μύθος ή αλήθεια ότι αλλάζει το καλοκαίρι;

Jakob Owens on Unsplash

Αν και οι περισσότεροι θεωρούμε ότι ο μεταβολισμός μας είναι απλά μια διαδικασία που ορίζει το πόσο γρήγορα καίμε θερμίδες μέσα σε ένα συγκεκριμένο χρονικό πλαίσιο, στην πραγματικότητα είναι «υπεύθυνος» για πολλά περισσότερα από αυτό.

Από την αναδόμηση και την ανάπτυξη κυττάρων (μεταξύ διάφορων άλλων διεργασιών), ο μεταβολισμός μας δουλεύει συνεχώς για να διατηρεί τη φυσιολογική λειτουργία του οργανισμού μας.

Γιατί έχει… φρενάρει ο μεταβολισμός σας και δεν χάνετε κιλά;

Ένας ‘γρήγορος’ μεταβολισμός είναι αυτό που πολλοί ονειρευόμαστε, καθώς συνήθως πιστεύουμε ότι κάτι τέτοιο θα μας έκανε να τρώμε ό,τι και όσο θέλουμε, χωρίς να βάζουμε βάρος. Μάλιστα πολλές φορές φτάνουμε να πιστεύουμε πως υπάρχουν πράγματα που μπορούμε να κάνουμε, έτσι ώστε να του δώσουμε ένα μικρό ‘boost’, μια μικρή ώθηση.

Για παράδειγμα, σίγουρα έχουμε παρατηρήσει ότι, κατά τη χειμερινή περίοδο, η ζυγαριά «δείχνει» ως επί το πλείστον 1 με 2 κιλά παραπάνω. Κιλά τα οποία, όταν έρχονται οι καλοκαιρινές διακοπές, χάνονται δίχως να κάνουμε κάποια ιδιαίτερη προσπάθεια, ωθώντας μας να πιστεύουμε πως το καλοκαίρι ο μεταβολισμός μας ανεβάζει στροφές και ‘καίει’ θερμίδες πιο αποτελεσματικά και γρήγορα, εξ αιτίας της ανεβασμένης θερμοκρασίας. Τα πράγματα όμως δεν είναι ακριβώς έτσι.

Αλλαγή συνηθειών

Στην πραγματικότητα, αυτό που μας καθιστά εύκολο να διατηρήσουμε ένα υγιές βάρος, ή ακόμα και να χάσουμε 1 με 2 κιλά, κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών διακοπών είναι απλά και μόνον η αλλαγή των συνηθειών μας. Παιχνίδια στην παραλία, κολύμπι, περπάτημα το βράδυ και μια διατροφή που περιλαμβάνει θαλασσινά, λαχανικά και φρέσκα φρούτα, συμβάλλουν – χωρίς να το συνειδητοποιούμε – στη διατήρηση της διατροφικής ισορροπίας. Υπάρχουν μάλιστα μελέτες που δείχνουν το ακριβώς αντίθετο από την κοινή γνώμη, ότι δηλαδή ο μεταβολισμός είναι πιο γρήγορος το χειμώνα, συγκριτικά με το καλοκαίρι, λόγω της ανάγκης προσαρμογής στις χαμηλότερες θερμοκρασίες!

Γιατί ο μεταβολισμός μας γίνεται πιο αργός καθώς μεγαλώνουμε;

Αυτό που πραγματικά είναι καλό να έχουμε ως στόχο, ώστε να διατηρούμε το μεταβολισμό μας σε υψηλά επίπεδα, είναι η προστασία της μυϊκής μας μάζας. Η αποφυγή γευμάτων, οι στερητικές δίαιτες, οι αποτοξινώσεις και άλλες «μαγικές» λύσεις, οδηγούν στην απώλεια μυϊκού ιστού, κάτι που επηρεάζει άμεσα το βασικό μεταβολικό ρυθμό μας. Μια ισορροπημένη διατροφή πλούσια σε πρωτεΐνη, λαχανικά και φρούτα, σε συνδυασμό με σωματική δραστηριότητα – καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου-  είναι η μόνη  «μαγική» λύση!

Διαβάστε επίσης: Φταίει ο μεταβολισμός σου που δεν μπορείς να χάσεις βάρος;

Πηγή: www.eurodiet.gr

Ακολουθήστε το Run 'n Fun στο Google News

x
Send this to a friend