Γρήγορο περπάτημα: Πόσα βήματα το λεπτό πρέπει να κάνεις;

Οι τρέχουσες κατευθυντήριες γραμμές για την άσκηση και την υγεία μας σχεδόν πάντα δηλώνουν ότι πρέπει να περπατάμε με γρήγορο ρυθμό και όχι χαλαρά. Αλλά οι συστάσεις δεν καθορίζουν πάντα ποιο ακριβώς είναι το γρήγορο περπάτημα.

Συχνά λέγεται ότι το γρήγορο περπάτημα είναι αυτό που αυξάνει τους παλμούς της καρδιάς στο 70% της μέγιστης καρδιακής συχνότητας. Αυτό όμως δεν είναι μια άμεση μέτρηση για κάποιον που περπατάει. Υπάρχει ένα ανώτατο όριο καρδιακού ρυθμού, περίπου 220 σφυγμοί ανά λεπτό, το οποίο φθίνει με την ηλικία.

Ο πιο απλός αριθμητικός τύπος που προσεγγίζει το ανώτατο όριο καρδιακής συχνότητας είναι ότι αφαιρείτε από το 220 την ηλικία σας, άρα αν είστε 40 ετών, η μέγιστη καρδιακή συχνότητα για εσάς είναι 180 καρδιακοί σφυγμοί το λεπτό. Το 70% του 180 είναι 126 σφυγμοί ανά λεπτό. Αλλά πόσοι μετράνε τους σφυγμούς τους όταν περπατάνε;

Μια ομάδα ερευνητών University of Massachusetts προσπάθησε να απλοποιήσει τα πράγματα και σε άρθρο που δημοσίευσε στο περιοδικό British Journal of Sports Medicine, αναφέρει πως γρήγορο ή “ζωηρό” περπάτημα σημαίνει τουλάχιστον 100 βήματα το λεπτό. Για μερικούς ανθρώπους γρήγορος ρυθμός βαδίσματος σημαίνει 98 βήματα και για άλλους 102, αλλά ο μέσος όρος είναι τα 100.

Σύμφωνα με τη μελέτη:

  • Αργό περπάτημα είναι 60–79 βήματα το λεπτό.
  • Μέτριας έντασης περπάτημα είναι 80–99 βήματα το λεπτό.
  • Γρήγορο περπάτημα είναι 100–119 βήματα το λεπτό.
  • Επίσης, αναφέρεται στη δημοσίευση ότι το γρήγορο περπάτημα απαιτεί περίπου τριπλάσια δαπάνη θερμίδων σε σχέση με την καθιστή θέση.

Το δυναμικό βάδισμα με αριθμούς

Αν κανείς θέλει κάτι πιο φιλόδοξο, τότε περνάει στο δυναμικό βάδισμα, που είναι περίπου 130 βήματα το λεπτό. Από εκεί πέρα, θεωρείται ότι αρχίζει πια το τρέξιμο. Ως όριο ανάμεσα στο βάδισμα και στο τρέξιμο θεωρούνται τα 140 βήματα το λεπτό.

Είναι εύκολο να μετρήσετε πόσα βήματα κάνετε το λεπτό. Απλά μετρήστε τα βήματα που κάνετε μέσα σε 10 δευτερόλεπτα και πολλαπλασιάστε τον αριθμό με το έξι.

Οι ερευνητές αξιολόγησαν στοιχεία από 38 δημοσιευμένες μελέτες που είχαν αναλύσει το ρυθμό βαδίσματος εκατοντάδων ανδρών και γυναικών άνω των 18 ετών. Η μετά-ανάλυση κατέληξε στο συμπέρασμα ότι το «ζωηρό» ή γρήγορο βάδισμα γίνεται με ρυθμό τουλάχιστον 4,3 χιλιομέτρων την ώρα ή 100 βημάτων το λεπτό.

«Τα καλά νέα είναι ότι ο ρυθμός αυτός πιθανότατα δεν είναι κουραστικός για τους περισσότερους υγιείς ανθρώπους», είπαν οι ερευνητές.

Σύμφωνα με τις διεθνείς συστάσεις, ένας άνθρωπος πρέπει να περπατά γρήγορα για τουλάχιστον 30 λεπτά καθημερινά, το οποίο σημαίνει περίπου 3.000 βήματα την ημέρα με βάση το ρυθμό των 100 βημάτων το λεπτό.

Διαβάστε επίσης: Ποτέ να μην υποτιμάτε τη δύναμη του περπατήματος!

Ακολουθήστε το Run 'n Fun στο Google News

Previous ArticleNext Article

Αυτό είναι το “φάρμακο” για τη σωματική και ψυχική υγεία

"Φάρμακο" για τη σωματική και ψυχική υγεία η γυμναστική στη φύση

Πόσο διαφορετικά μπορεί να αντιδρά το ανθρώπινο σώμα στη γυμναστική στη φύση; Ερευνες δείχνουν ότι τα οφέλη της λεγόμενης green exercise είναι πολλαπλά για τον οργανισμό.

Επιστημονικές μελέτες δείχνουν ότι η άσκηση σε υπαίθριο χώρο αυξάνει το επίπεδο της φυσικής κατάστασης, με συγκριτικά χαμηλότερο επίπεδο αντιληπτής άσκησης. Δηλαδή, αυτός που γυμνάζεται σε ελεύθερο φυσικό περιβάλλον βελτιώνει τη φυσική κατάστασή του χωρίς να αντιλαμβάνεται το πραγματικό επίπεδο κόπωσης, κάτι πολύ σημαντικό προκειμένου να συνεχίζει αυτή τη δραστηριότητα και να μην εγκαταλείψει την προσπάθεια.

Επιπλέον, το «green exercise» βελτιώνει τη διάθεση και την αυτοεκτίμηση, μειώνει το στρες, ξεκουράζει τον εγκέφαλο, μπορεί να χρησιμοποιηθεί σαν φυσικό φάρμακο, αλλάζει θετικά τη συμπεριφορά, δίνει την εντύπωση ότι είναι ευκολότερη ως μέθοδος άσκησης.

Επίσης είναι πιθανότερο να οδηγήσει ευκολότερα σε δια βίου υιοθέτηση της άσκησης, ενώ μπορεί να εκτελείται σε μεγάλη ποικιλία διαφορετικής μορφής φυσικού περιβάλλοντος, όπως δάση, χιονισμένα τοπία, παραλίες και αμμουδιές.

Ποδηλασία και τρέξιμο βουνού

Δραστηριότητες όπως η ποδηλασία και το τρέξιμο βουνού, η κολύμβηση ανοικτής θάλασσας η πεζοπορία, η αναρρίχηση, το ράφτινγκ, το κανόε καγιάκ, η χιονοδρομία, οι καταδύσεις, η ιστιοπλοΐα κ.α. είναι μερικές από τις πολλές επιλογές που έχει κάποιος που θέλει να ξεφύγει από την καθημερινότητα και να πάρει μία μικρή δόση δράσης στη φύση.

Επιπλέον, σημαντικό είναι πως οι περισσότερες από αυτές τις δραστηριότητες καλύπτουν όλο το ηλικιακό φάσμα.

Αξίζει να σημειωθεί ότι σύγχρονες έρευνες αποδέχονται ότι η παραμονή, η παρατήρηση, η επαφή του ανθρώπου με τη φύση και το φυσικό περιβάλλον, έχει θετικά αποτελέσματα, μειώνει το στρες, την ψυχική κούραση αλλά και βελτιώνει τη συγκέντρωση και τη νοητική λειτουργία του εγκεφάλου, αναφέρει το ΑΠΕ.

Διαβάστε ακόμα: «Μα τι στο καλό βρίσκουν όλοι στο βουνό»;

Ακολουθήστε το Run 'n Fun στο Google News

Δέκα μύθοι για τη γυμναστική που δεν πρεπει να παίρνεις στα σοβαρά

Πώς θα επιλέξετε τον τύπο άσκησης που σας ταιριάζει

Είναι πολύ διαδεδομένο φαινόμενο: άπειροι άνθρωποι που δεν είναι εξοικειωμένοι με την συστηματική γυμναστική αλλά για τους δικούς τους λόγους θέλουν να αρχίζουν να γυμνάζονται συστηματικά, αδυνατούν να το πετύχουν.

Ξεκινάνε για κάποιο καιρό να γυμνάζονται αλλά συχνά τα παρατάνε, δεν μπορούν να προσαρμοστούν σε αυτό τον τρόπο ζωής. Όταν το ξαναπαίρνουν απόφαση αρχίζουν εκ νέου τη γυμναστική αλλά ούτε αυτή η προσπάθειά τους έχει αποτέλεσμα. Και αυτό επαναλαμβάνεται συνέχεια.

Αν ανήκεις σε αυτή την κατηγορία δεν χρειάζεται να νιώθεις τύψεις. Ναι, σου λείπει η αποφασιστικότητα και η θέληση αλλά στο χέρι σου είναι αυτό να διορθωθεί. Σε κάθε περίπτωση ωστόσο δεν χρειάζεται να αυτομαστιγώνεσαι.

Μπορεί να υπάρχουν διάφοροι μύθοι αναφορικά με την γυμναστική που κυκλοφορούν και ενισχύουν την ανασφάλειά σου αλλά δεν είναι τίποτα παραπάνω από αυτό: μύθοι.

Να μερικοί που δεν πρέπει να παίρνεις στα σοβαρά:

Μύθος 1: Η γυμναστική είναι «φυσιολογική»

Κάθε φορά που κινείσαι για το παραμικρό κάνεις προβαίνεις σε μια φυσική δραστηριότητα. Αντίθετα, η γυμναστική είναι μια υπερδιογκωμένη εκδοχή της φυσικής δραστηριότητας που έχει ως απώτερο στόχο την βελτίωση της φυσικής σου κατάστασης. Μπορεί να νομίζεις πως είναι «φυσικό» να γυμνάζεσαι αλλά στην πραγματικότητα είναι μια συνήθεια του «μοντέρνου ανθρώπου». Για εκατομμύρια χρόνια οι άνθρωποι προβαίνουν σε φυσικές δραστηριότητες πάνω από το κανονικό μόνο για ένα λόγο: επειδή είναι αναγκασμένοι. Μόνο ο σύγχρονος άνθρωπος το κάνει εθελοντικά.

Μύθος 2: Το να αποφεύγεις τη γυμναστική σε κάνει τεμπέλη

Πόσοι άνθρωποι θα επιλέξουν να ανέβουν 5-6 ορόφους με τα πόδια αν μπορούν να χρησιμοποιήσουν ασανσέρ; Προφανώς, η συντριπτική πλειονότητα. Σημαίνει αυτό ότι είναι όλοι τεμπέληδες; Όχι, σημαίνει απλά ότι ακολουθούν το φυσικό τους ένστικτο και δεν θέλουν να κουράζονται παραπάνω από το επίπεδο που είναι αναγκασμένοι να κουράζονται. Μην νιώθεις άσχημα για αυτό το φυσικό σου ένστικτο. Είναι φυσιολογικό.

Μύθος 3: Η καθιστική ζωή είναι το νέο τσιγάρο

Σίγουρα θα έχεις διαβάσει ένα σωρό στατιστικές που ισχυρίζονται πως το να καθόμαστε πολύ μας σκοτώνει. Σίγουρα η υπερβολική ακινησία είναι ανθυγιεινή αλλά δεν χρειάζεται να δαιμονοποιούμε μια συνήθεια τόσο φυσική όσο το… καθισιό. Οι άνθρωποι κάθε κουλτούρας κάθονται πολύ. Άλλωστε υπάρχει και η θετική πλευρά σε αυτό. Μελέτες έχουν δείξει πως το να κάθεσαι για πολύ ώρα και να σηκώνεσαι για να ξεμουδιάσεις κάθε 10 με 15 λεπτά ενεργοποιεί τον μεταβολισμό.

Τρεις διατροφικοί μύθοι για όσους θέλουν να χάσουν περιττά κιλά

Μύθος 4: Οι πρόγονοί μας ήταν πιο γυμνασμένοι και πιο γρήγοροι από εμάς

Ένας πολύ κοινός μύθος ισχυρίζεται πως αν άνθρωπος δεν ζούσε στον σύγχρονο πολιτισμό θα ήταν γεννημένος υπεραθλητής, απίστευτα δυνατός, υπερβολικά γρήγορος και μαραθωνοδρόμος από τη φύση του. Άλλωστε κάτι τέτοιο ήταν και οι προγονοί μας. Σωστά; Λάθος. Αν εξαιρεθεί το γεγονός πως η φυσική τους κατάσταση ήταν καλύτερη εξαιτίας της χειρωνακτικής εργασίας δεν ήταν ούτε περισσότερο γυμνασμένοι από έναν σύγχρονο άνθρωπο που κάνει χειρωνακτική εργασία ούτε γρήγοροι από φυσικού τους.

Μύθος 5: Το περπάτημα δεν σε βοηθάει να χάσεις βάρος

Αρκετά πρόσφατος αυτός ο μύθος, υποστηρίζει πως το περπάτημα σου ανοίγει την όρεξη με αποτέλεσμα να καταναλώνεις μετά από αυτό περισσότερες θερμίδες από όσες χάνεις. Μόνο που κάτι τέτοιο ισχύει περίπου για κάθε μορφή άσκησης. Γενικότερα άλλωστε, αν θες να χάσεις βάρος είναι αναγκαίο και το πρόγραμμα διατροφής. Από μόνη της η άσκηση δεν φτάνει.

Μύθος 6: Το τρέξιμο θα κάνει άτρωτα τα γόνατά σου

Η αλήθεια είναι πως όσο πιο άπειρος δρομέας είσαι τόσο περισσότερο κινδυνεύεις με τραυματισμό στα γόνατα, τα οποία άλλωστε είναι ιδιαιτέρως ευαίσθητα. Όμως τα γόνατα δεν είναι κάτι σαν το… αυτοκίνητο που άμα το τρέξεις θα στρώσει. Αντίθετα, πάντα ένας δρομέας θα κινδυνεύει με τραυματισμό στα γόνατα, δεν είναι λίγοι άλλωστε εκείνοι που πάσχουν από οστεοαρθρίτιδες. Σίγουρα ο πιο έμπειρος δρομέας κινδυνεύει λιγότερο αλλά άτρωτα γόνατα δεν υπάρχουν.

Μύθος 7: Όσο μεγαλώνεις τόσο πιο άσκοπο είναι να γυμνάζεσαι

Κι όμως, το ακριβώς αντίθετο ισχύει: όσο περισσότερο μεγαλώνεις τόσο λιγότερο άσκοπο είναι να γυμνάζεσαι. Άπειρες μελέτες δείχνουν πως η άσκηση λειτουργεί πιο ευεργετικά στον οργανισμό σου και το σώμα σου όσο περισσότερο μεγαλώνεις και αυτό είναι απόλυτα λογικό με δεδομένο πως όσο πιο νέος είσαι τόσο πιο δυνατό από φυσικού του είναι το κορμί σου. Ο ανθρώπινος οργανισμός φθείρεται όσο μεγαλώνεις αλλά ποτέ δεν παύει να είναι δεκτικός στην άσκηση.

Μύθος 8: Υπάρχει ένα μίνιμουμ άσκησης που πρέπει πάντα να πιάνεις

Άλλοι λένε πως τα 150 λεπτά την εβδομάδα είναι το ελάχιστο που πρέπει να ασκείσαι. Άλλοι τοποθετούν τον πήχη στα 75 λεπτά την εβδομάδα. Στην πραγματικότητα δεν υπάρχει καν ένα συγκεκριμένο όριο. Το πόσο «πρέπει» να ασκείσαι άλλωστε είναι ένα πολυπαραγοντικό ζήτημα που έχει να κάνει την φυσική σου κατάσταση, την ηλικία σου, το ιατρικό ιστορικό σου και άλλα πολλά. Συνεπώς, οικουμενική αλήθεια δεν υπάρχει.

Τρεις μύθοι για τον μεταβολισμό μας

Μύθος 9: Η θέληση είναι το παν

Δεν υπάρχει άνθρωπος που να μην θέλει να γυμνάζεται συστηματικά αλλά αυτό δεν σημαίνει πως άπαντες το καταφέρνουν. Για την ακρίβεια, οι περισσότεροι αν και το θέλουν πολύ δεν τα καταφέρνουν. Άρα όχι, δεν μετράει η θέληση. Το κίνητρο είναι αυτό που μετράει. Με άλλα λόγια, όχι το ΠΟΣΟ το θέλεις αλλά το ΓΙΑΤΙ το θέλεις. Αν η ανταμοιβή είναι σημαντική, η πειθαρχία θα έρθει.

Μύθος 10: Η άσκηση είναι «φάρμακο» για τα πάντα

Η απουσία άσκησης μπορεί πράγματι να μας κάνει πιο επιρρεπείς σε διάφορες σωματικές ή ψυχολογικές ασθένειες. Όμως η άσκηση δεν είναι κάποιο είδος μαγικού χαπιού που γιατρεύει τα πάντα. Δεν σε κάνει άτρωτο και δεν σε προστατεύει από κάθε ασθένεια. Στην εποχή της πανδημίας ζούμε, αυτό θα έπρεπε να το ξέρουμε…

Διαβάστε επίσης: Οι εννιά μεγαλύτεροι διατροφικοί μύθοι για όσους τρέχουν

Ακολουθήστε το Run 'n Fun στο Google News

x
Send this to a friend