Είναι οι πατάτες τόσο βλαβερές όσο λένε όλοι;

Είναι οι πατάτες τόσο βλαβερές όσο λένε όλοι;

Μια από τις πιο… κακολογημένες τροφές είναι η πατάτα. Για την ακρίβεια, οι λευκές πατάτες. Εννιά στις δέκα φορές που θα αναφερθούν σε μια συζήτηση περί καλής διατροφής, οι λευκές πατάτες θα χαρακτηριστούν ως ανθυγιεινό φαγητό σε αντίθεση με τις γλυκοπατάτες που από τη μεριά τους εκθειάζονται διαρκώς για τα διατροφικά τους οφέλη.

Ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα αυτή η εντύπωση. Είναι όντως τόσο κακές οι πατάτες για την υγεία μας. Η αθλητική διαιτολόγος Πάμελα Νίσεβιτς έδωσε πρόσφατα τη δική της εκδοχή.

Ο ισχυρισμός:

Οι γλυκοπατάτες είναι καλύτερες από τις λευκές πατάτες επειδή περιέχουν περισσότερα θρεπτικά συστατικά, όπως σύνθετους υδατάνθρακες, βιταμίνη Α, β-καροτένιο, μαγνήσιο και μαγγάνιο. Οι λευκές πατάτες από την άλλη, είναι υψηλότερες στην κλίμακα του γλυκαιμικού δείκτη και θεωρούνται παχυντικές επειδή τις περισσότερες φορές τις τρώμε είτε τηγανητές είτε φορτωμένες με διάφορα παχυντικά συνοδευτικά όπως το βούτυρο, το αλάτι, το κέτσαπ και το μπέικον.

Τροφές που έχουν τη φήμη του superfood και τελικά είναι junk food!

Η πραγματικότητα:

Ακολουθεί ο τρόπος σύγκρισης των δύο τύπων πατάτας: Μια μεσαία γλυκιά πατάτα περιέχει 103 θερμίδες, 24 γραμμάρια υδατάνθρακες, 4 γραμμάρια ινών, 2 γραμμάρια πρωτεΐνης, 7 γραμμάρια ζάχαρης καθώς και βιταμίνες και μέταλλα όπως το ασβέστιο, το σίδηρο, το μαγνήσιο, το κάλιο, το μαγγάνιο, η βιταμίνη Α και η βιταμίνη C.

Μια μεσαία λευκή πατάτα περιέχει 164 θερμίδες, 37 γραμμάρια υδατανθράκων, 4,5 γραμμάρια ινών, 4 γραμμάρια πρωτεΐνης, 1,8 γραμμάρια ζάχαρης καθώς και βιταμίνες και ανόργανα συστατικά όπως το κάλιο, η βιταμίνη C, το μαγνήσιο, το φώσφορο, το ασβέστιο, το σίδηρο και το ψευδάργυρο.

Τι σημαίνουν όλα αυτά για την υγεία σας; Ενώ και οι δύο τύποι πατάτας περιέχουν πολύπλοκους υδατάνθρακες, οι γλυκοπατάτες είναι πράγματι χαμηλότερες ως προς τον γλυκαιμικό δείκτη έναντι των λευκών πατατών, σύμφωνα με τον Νίσεβιτς. Αυτό σημαίνει ότι οι γλυκοπατάτες είναι πιο αργές στην πέψη και έχουν μικρότερο αντίκτυπο στα επίπεδα της γλυκόζης στο αίμα.

Και τα δυο είδη πατάτας περιέχουν φυτικές ίνες, οι οποίες κρατούν το πεπτικό σας σύστημα σε κανονικά επίπεδα και σταθεροποιούν το σάκχαρο του αίματος. Και οι δύο περιέχουν πρωτεΐνες που ενδυναμώνουν τους μύες σας, ωστόσο οι λευκές πατάτες περιέχουν διπλάσια ποσότητα πρωτεΐνης σε σχέση με τις γλυκές.

Κατά τα άλλα, οι βιταμίνες και τα μέταλλα που περιέχονται στις πατάτες βοηθούν στη διατήρηση ισχυρών οστών και μυών και σε ένα υγιές ανοσοποιητικό σύστημα.

Η ετυμηγορία

Οι λευκές πατάτες έχουν κακή φήμη «πιθανότατα επειδή συνήθως είναι πιο παχυντικές», λέει η Νίσεβιτς. «Ακόμα και όταν μαγειρεύονται είναι άνοστες, οπότε οι άνθρωποι τείνουν να βασίζονται σε διάφορα συνοδευτικά για να ενισχύσουν τη γεύση», τονίζει.

Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν μπορείτε να τις απολαμβάνετε όμως. Στην πραγματικότητα, οι λευκές πατάτες είναι μια μεγάλη πηγή καλίου, ειδικά αν αφήσετε τη φλούδα πάνω τους. «Οι λευκές πατάτες είναι μία από τις κορυφαίες πηγές καλίου στην αμερικανική δίαιτα», λέει η Νίσεβιτς.

Τροφές που οι διατροφολόγοι προτείνουν να μην καταναλώνετε

Για να διατηρήσετε τα οφέλη της λευκής πατάτας χωρίς να τις κάνετε παχυντικές, η Νίσεβιτς συνιστά να τις συνοδεύτετε με γιαούρτι ή μπαχαρικά.

«Αν επιλέξετε έναν πιο παχυντικό τρόπο για να απολαύσετε τις λευκές πατάτες, αντισταθμίστε το γεύμα σας με άπαχα κρέατα και θρεπτικά φυτικά λαχανικά», λέει.

«Οι πατάτες είναι πηγή υδατανθράκων και για τους περισσότερους αθλητές αντοχής, οι υδατάνθρακες είναι μια μεγάλη πηγή ενέργειας τόσο πριν από μια προπόνηση όσο και καθ ‘όλη τη διάρκεια της ημέρας καθώς βοηθάνε στην αποκατάσταση των αποθεμάτων γλυκογόνου μετά την προπόνηση», καταλήγει η Νίσεβιτς.

Ποιο είναι το συμπέρασμα; Και οι δύο τύποι πατάτας εντάσσονται στις υγιεινές διατροφές. Γι ‘αυτό απλά επιλέξτε τις αγαπημένες σας και αποφύγετε να τις συνδυάσετε με με πρόσθετο λίπος, αλάτι ή ζάχαρη.

Διαβάστε επίσης: Τέσσερις υγιεινές τροφές που είναι… πεταμένα λεφτά!

Previous ArticleNext Article

Γιατί χάνεις κιλά τρώγοντας όσπρια;

Τα όσπρια βοηθούν στο αδυνάτισμα και μειώνουν τη χοληστερόλη!
Η διατροφή με φασόλια, φακές, ρεβίθια, αρακά και άλλα όσπρια βοηθά στην απώλεια βάρους.
Σύμφωνα με την μελέτη, τα όσπρια κάνουν κάποιον να νιώθει χορτασμένος, με συνέπεια να του κόβουν την όρεξη να φάει άλλο, πράγμα που βοηθά στην προσπάθειά του να αδυνατίσει.

Τα όσπρια κερδίζουν τη… μάχη κατά του λίπους!

Γιατί χάνεις κιλά με τα όσπρια

Οι ερευνητές του Νοσοκομείου «Άγιος Μιχαήλ» του Τορόντο, με επικεφαλής τον δρα Ράσελ ντε Σούζα, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο αμερικανικό περιοδικό κλινικής διατροφολογίας “American Journal of ClinicalNutrition”, αξιολόγησαν (μετα-ανάλυση) τα ευρήματα 21 κλινικών δοκιμών πάνω στα όσπρια.

Όπως διαπιστώθηκε, η κατανάλωση μιας μερίδας οσπρίων τη μέρα (γύρω στα 130 γραμμάρια) οδηγεί σε απώλεια περίπου 0,34 κιλών σε διάστημα έξι εβδομάδων. Αν και το όφελος δεν φαίνεται μεγάλο, οι ερευνητές επεσήμαναν ότι τα χαμένα αυτά κιλά δύσκολα επανέρχονται, πράγμα πιο σημαντικό.

Τα όσπρια μας “χορταίνουν” για περισσότερες ώρες από το κρέας

Τα όσπρια περιέχουν βιταμίνες, πρωτεϊνες, ίνες και μέταλλα, ενώ έχουν χαμηλό «γλυκαιμικό δείκτη». Εκτός από το βάρος, μειώνουν και τη χοληστερόλη, ιδίως την «κακή» (LDL).

Σύνδεσμός: Για την πρωτότυπη επιστημονική εργασία στη διεύθυνση:  http://ajcn.nutrition.org/content/early/2016/03/30/ajcn.115.124677.abstract

Πώς η σόγια μπορεί να μας ανεβάσει τη διάθεση;

Η κατανάλωση προϊόντων σόγιας, (υποκατάστατα κρέατος, γάλακτος, τυριού, κακάο, βουτύρου, σάλτσες, αναψυκτικά διαίτης, ζυμαρικά, ξηρές τροφές, μπισκότα κ.α.) όπως δείχνουν νέα δεδομένα, οδηγεί στην αύξηση της απόδοσης των πνευματικών λειτουργιών, στη βελτίωση της διάθεσης, ενώ είναι αδιαμφισβήτητη η δράση της στην επίτευξη και τη διατήρηση του ιδανικού σωματικού βάρους.

Σύμφωνα με νέες μελέτες και πιο συγκεκριμένα από το Πανεπιστήμιο του Missouri στο St Louis των ΗΠΑ, η σόγια έχει μεγάλη επίδραση στη διάθεση μας , με αποτέλεσμα η συστηματική κατανάλωσή της να οδηγεί σε μείωση του άγχους της καθημερινότητάς μας.

Μάλιστα, πέρα από την ελάττωση της ανησυχίας, της αμηχανίας και της νευρικότητας, παρατηρείται και αύξηση του αισθήματος της ευεξίας και της ενεργητικότητας με αποτέλεσμα να αντιμετωπίζονται οι δυσκολίες της ζωής με έναν πιο αισιόδοξο τρόπο.

Μείωση βάρους 

Εκτός των ανωτέρω, κανείς δεν μπορεί πλέον να αμφισβητήσει την ευνοϊκή συμβολή της σόγιας στη μείωση του σωματικού βάρους και στη βελτίωση της ποιότητας της διατροφής. Η σόγια χαρακτηρίζεται από υψηλή περιεκτικότητα σε πρωτεΐνες, αντικαθιστώντας τροφές πλούσιες σε λίπη και υδατάνθρακες.

Για τους παραπάνω λόγους η σόγια θεωρείται πλέον από πολλούς ως  ένα πολλά υποσχόμενο τρόφιμο και όχι ως μια εποχική μόδα που θα φύγει σύντομα από το προσκήνιο.

Διαβάστε επίσης: Τα όσπρια μας “χορταίνουν” για περισσότερες ώρες από το κρέας

 

Με πληροφορίες από άρθρο της Άννας-Λουΐζας Χαλιάσου, Ιατρού, Διαβητολογικού Κέντρου Πανεπιστημίου Αθηνών και του Παναγιώτη Χαλβατσιώτη, Επίκουρου Καθηγητή, Διαβητολογικού Κέντρου Πανεπιστημίου Αθηνών, που δημοσιεύθηκε στο ygeiaonline.

x
Send this to a friend