Είναι οι πατάτες τόσο βλαβερές όσο λένε όλοι;

Είναι οι πατάτες τόσο βλαβερές όσο λένε όλοι;

Μια από τις πιο… κακολογημένες τροφές είναι η πατάτα. Για την ακρίβεια, οι λευκές πατάτες. Εννιά στις δέκα φορές που θα αναφερθούν σε μια συζήτηση περί καλής διατροφής, οι λευκές πατάτες θα χαρακτηριστούν ως ανθυγιεινό φαγητό σε αντίθεση με τις γλυκοπατάτες που από τη μεριά τους εκθειάζονται διαρκώς για τα διατροφικά τους οφέλη.

Ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα αυτή η εντύπωση. Είναι όντως τόσο κακές οι πατάτες για την υγεία μας. Η αθλητική διαιτολόγος Πάμελα Νίσεβιτς έδωσε πρόσφατα τη δική της εκδοχή.

Ο ισχυρισμός:

Οι γλυκοπατάτες είναι καλύτερες από τις λευκές πατάτες επειδή περιέχουν περισσότερα θρεπτικά συστατικά, όπως σύνθετους υδατάνθρακες, βιταμίνη Α, β-καροτένιο, μαγνήσιο και μαγγάνιο. Οι λευκές πατάτες από την άλλη, είναι υψηλότερες στην κλίμακα του γλυκαιμικού δείκτη και θεωρούνται παχυντικές επειδή τις περισσότερες φορές τις τρώμε είτε τηγανητές είτε φορτωμένες με διάφορα παχυντικά συνοδευτικά όπως το βούτυρο, το αλάτι, το κέτσαπ και το μπέικον.

Η πραγματικότητα:

Ακολουθεί ο τρόπος σύγκρισης των δύο τύπων πατάτας: Μια μεσαία γλυκιά πατάτα περιέχει 103 θερμίδες, 24 γραμμάρια υδατάνθρακες, 4 γραμμάρια ινών, 2 γραμμάρια πρωτεΐνης, 7 γραμμάρια ζάχαρης καθώς και βιταμίνες και μέταλλα όπως το ασβέστιο, το σίδηρο, το μαγνήσιο, το κάλιο, το μαγγάνιο, η βιταμίνη Α και η βιταμίνη C.

Μια μεσαία λευκή πατάτα περιέχει 164 θερμίδες, 37 γραμμάρια υδατανθράκων, 4,5 γραμμάρια ινών, 4 γραμμάρια πρωτεΐνης, 1,8 γραμμάρια ζάχαρης καθώς και βιταμίνες και ανόργανα συστατικά όπως το κάλιο, η βιταμίνη C, το μαγνήσιο, το φώσφορο, το ασβέστιο, το σίδηρο και το ψευδάργυρο.

Τι σημαίνουν όλα αυτά για την υγεία σας; Ενώ και οι δύο τύποι πατάτας περιέχουν πολύπλοκους υδατάνθρακες, οι γλυκοπατάτες είναι πράγματι χαμηλότερες ως προς τον γλυκαιμικό δείκτη έναντι των λευκών πατατών, σύμφωνα με τον Νίσεβιτς. Αυτό σημαίνει ότι οι γλυκοπατάτες είναι πιο αργές στην πέψη και έχουν μικρότερο αντίκτυπο στα επίπεδα της γλυκόζης στο αίμα.

Και τα δυο είδη πατάτας περιέχουν φυτικές ίνες, οι οποίες κρατούν το πεπτικό σας σύστημα σε κανονικά επίπεδα και σταθεροποιούν το σάκχαρο του αίματος. Και οι δύο περιέχουν πρωτεΐνες που ενδυναμώνουν τους μύες σας, ωστόσο οι λευκές πατάτες περιέχουν διπλάσια ποσότητα πρωτεΐνης σε σχέση με τις γλυκές.

Κατά τα άλλα, οι βιταμίνες και τα μέταλλα που περιέχονται στις πατάτες βοηθούν στη διατήρηση ισχυρών οστών και μυών και σε ένα υγιές ανοσοποιητικό σύστημα.

Η ετυμηγορία

Οι λευκές πατάτες έχουν κακή φήμη «πιθανότατα επειδή συνήθως είναι πιο παχυντικές», λέει η Νίσεβιτς. «Ακόμα και όταν μαγειρεύονται είναι άνοστες, οπότε οι άνθρωποι τείνουν να βασίζονται σε διάφορα συνοδευτικά για να ενισχύσουν τη γεύση», τονίζει.

Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν μπορείτε να τις απολαμβάνετε όμως. Στην πραγματικότητα, οι λευκές πατάτες είναι μια μεγάλη πηγή καλίου, ειδικά αν αφήσετε τη φλούδα πάνω τους. «Οι λευκές πατάτες είναι μία από τις κορυφαίες πηγές καλίου στην αμερικανική δίαιτα», λέει η Νίσεβιτς.

Για να διατηρήσετε τα οφέλη της λευκής πατάτας χωρίς να τις κάνετε παχυντικές, η Νίσεβιτς συνιστά να τις συνοδεύτετε με γιαούρτι ή μπαχαρικά.

«Αν επιλέξετε έναν πιο παχυντικό τρόπο για να απολαύσετε τις λευκές πατάτες, αντισταθμίστε το γεύμα σας με άπαχα κρέατα και θρεπτικά φυτικά λαχανικά», λέει.

«Οι πατάτες είναι πηγή υδατανθράκων και για τους περισσότερους αθλητές αντοχής, οι υδατάνθρακες είναι μια μεγάλη πηγή ενέργειας τόσο πριν από μια προπόνηση όσο και καθ ‘όλη τη διάρκεια της ημέρας καθώς βοηθάνε στην αποκατάσταση των αποθεμάτων γλυκογόνου μετά την προπόνηση», καταλήγει η Νίσεβιτς.

Ποιο είναι το συμπέρασμα; Και οι δύο τύποι πατάτας εντάσσονται στις υγιεινές διατροφές. Γι ‘αυτό απλά επιλέξτε τις αγαπημένες σας και αποφύγετε να τις συνδυάσετε με με πρόσθετο λίπος, αλάτι ή ζάχαρη.

 

Previous ArticleNext Article

Το μυστικό για να μην τρώτε «βρώμικα» το βράδυ

Η διατροφή σας αργά το βράδυ θα μπορούσε να καταστρέψει την υγεία σας, αλλά αν σχετίζεται με το άγχος της δουλειάς, η λύση μπορεί να είναι πολύ απλή…

Σύμφωνα με δύο μελέτες από τους ερευνητές του Πανεπιστημίου του Μίτσιγκαν που δημοσιεύθηκαν μαζί στο περιοδικό Journal of Applied Psychology, το άγχος της ημέρας που σχετίζεται με την δουλειά σας, επηρεάζει άμεσα την ποιότητα του ύπνου, την αρνητική διάθεση και στις διατροφικές συμπεριφορές.

Οι εθελοντές κρατούσαν όλα όσα έκαναν την ημέρα τους σε ημερολόγιο. Παρόλο που οι δύο μελέτες αφορούσαν διαφορετικές πηγές άγχους (οι πρώτες αφορούσαν θέσεις εργασίας με ιδιαίτερες απαιτήσεις και η δεύτερη την κακομεταχείριση από τους πελάτες), και οι δύο έδειξαν ότι όταν οι εργαζόμενοι βίωσαν υψηλά επίπεδα άγχους στην εργασία το πρωί, τείνουν να εμπλέκονται σε μια διαδικασία «στρεσαρισμένου φαγητού» τη νύχτα  και μάλιστα με υπερκατανάλωση ανθυγιεινών τροφών.

Ωστόσο, αυτοί οι ίδιοι υπάλληλοι ανέφεραν λιγότερο άγχος σε περίπτωση που είχαν καταφέρει να κοιμηθούν καλά το προηγούμενο βράδυ.

Η βραδινή προπόνηση κόβει την όρεξη, αλλά όχι τον ύπνο

Αγχώνομαι άρα τρώω!

Οι ερευνητές υποπτεύονται ότι ο ύπνος βοηθάει στην απομόνωση των ανθρώπων από τους στρεσογόνους παράγοντες της επόμενης ημέρας. “Πιστεύουμε ότι ο ύπνος μπορεί να βοηθήσει τους εργαζόμενους να αντιμετωπίσουν καλύτερα το άγχος τους κατά τη διάρκεια της ημέρας, διότι ο ύπνος μπορεί να βοηθήσει τους ανθρώπους να αισθάνονται δυνατά και ενεργητικά”, λέει ο η Chu-Hsiang (Daisy) Chang.

Σκεφτείτε τον ύπνο ως… ασφάλιση έναντι των επιπτώσεων του στρες. “Οι άνθρωποι που δεν έχουν αρκετό καλό ύπνο συχνά αντιδρούν υπερβολικά στους στρεσογόνους παράγοντες”, προσθέτει ο χειροπράκτης Robert Oexman, διευθυντής του Sleep to Live Institute και μέλος της Αμερικανικής Ακαδημίας Ιατρικής Ανακούφισης.

Πως σχετίζεται ο πονοκέφαλος με τον ύπνο;

“Αντίθετα κάποιος που κοιμήθηκε εξαιρετικά καλά τη νύχτα δεν μπορεί να πάρει κάτι προσωπικά, κάποιος που είναι κουρασμένος θα έχει συχνά μια άλλη προοπτική, η οποία θα μπορούσε να οδηγήσει σε αλλαγές συμπεριφοράς. Και ένα μεγάλο πρόβλημα, είναι η διατροφική συμπεριφορά”.

Επιπλέον, ανακάλυψαν ότι ένας άνθρωπος που δεν έχει κοιμηθεί καλά και έχει στρεσαριστεί στη δουλειά του, δεν έχει καλό κριτήριο για τα τρόφιμα που θα καταναλώσει, με τον εγκέφαλό του να ζητά ενέργεια και ηρεμία, μέσω… λιχουδιών.

Η λύση…

Η λύση έρχεται σε τρεις λέξεις λέει η Λίζα Μπέικερ, προπονητής στο Simply Health Coaching: «Πηγαίνετε στο κρεβάτι.”

Τρεις μύθοι για σωστό ύπνο που μας κάνουν κακό!

Αλλά πόσο νωρίς; Και πόσο είναι αρκετός ο ύπνος; Η Dr. Chang επισημαίνει ότι αυτές οι μελέτες έβλεπαν μόνο την “ποιότητα του ύπνου παρά την ποσότητα. Άρα τα συμπεράσματα δεν μπορεί να είναι ασφαλή.

Πάντως, με όσα γνωρίζουμε μέχρι σήμερα, ο άνθρωπος χρειάζεται τουλάχιστον 7 ώρες ύπνου την ημέρα, προκειμένου να είναι σε καλή κατάσταση και να ξεκουράζεται επαρκώς.

Ο καθένας από εμάς, ωστόσο, είναι μοναδικός. Προσπαθήστε τουλάχιστον να αισθάνεστε γεμάτοι όταν ξυπνάτε το πρωί. Ιδανικά να ξυπνάτε για να πάτε στη δουλειά σας χωρίς ξυπνητήρι. Αν το καταφέρετε, αυτό, τότε πιθανότατα να κάνετε τον τέλειο ύπνο…

Διαβάστε επίσης: Κράμπες κατά τη διάρκεια του ύπνου; Δες τι να κάνεις

Νερό από τη βρύση η εμφιαλωμένο και γιατί;

Νερό από τη βρύση η εμφιαλωμένο και γιατί;

Tου Παναγιώτη Βαραγιάννη*

Το νερό βοηθά στη μεταφορά θρεπτικών ουσιών και οξυγόνου στα όργανα και τους ιστούς, αποβάλλει τις τοξίνες, ρυθμίζει τη λειτουργία του κυκλοφορικού και του πεπτικού συστήματος, της πίεσης του αίματος και της θερμοκρασίας του σώματος.

Συνήθως, το νερό της βρύσης είναι απολύτως καθαρό και ασφαλές για τη δημόσια υγεία, καθώς είναι πολύ πιο φθηνό από το εμφιαλωμένο (1.000 φορές ακριβότερο). Ο μύθος του ‘καθαρού’ εμφιαλωμένου νερού, ο οποίος στηρίχθηκε κυρίως διαφημιστικά, αρχίζει σταδιακά να αμφισβητείται (και από το Παγκόσμιο Ταμείο για τη Φύση, WWF).

Η συγκέντρωση βενζολίου στο εμφιαλωμένο νερό, η μόλυνση του περιβάλλοντος από τα πλαστικά μπουκάλια, αλλά και η ίδια η μόλυνση του νερού από το πλαστικό μπουκάλι, όταν δεν τηρούνται οι βασικές συνθήκες συντήρησης και ασφάλειας, είναι μερικά από τα προβλήματα που προκύπτουν από τη χρήση του.

Από τι κινδυνεύουμε αν ξαναγεμίζουμε τα πλαστικά μπουκάλια νερού;

Τι πρέπει να προσέξετε;

Ως καταναλωτές επομένως, μπορείτε άφοβα να καταναλώνετε νερό της βρύσης, έχοντας κατά νου ότι με αυτή σας την επιλογής ενισχύετε τη βιωσιμότητα του περιβάλλοντος.

  • Αν πάλι επιλέξετε εμφιαλωμένο νερό, για εσάς ή για τα παιδιά σας, προτιμήστε το φυσικό μεταλλικό νερό που έχει χαμηλή περιεκτικότητα σε μεταλλικά στοιχεία.
  • Αν είστε άτομο με υπέρταση, ή με ανάγκη περιορισμού του νατρίου (λήψη κορτιζόνης, ηπατική και καρδιακή ανεπάρκεια) προτιμήσετε το φυσικό μεταλλικό νερό με χαμηλή περιεκτικότητα σε νάτριο.
  • Αν είστε αθλητής, προτιμήσετε το φυσικό μεταλλικό νερό με υψηλή περιεκτικότητα σε κάλιο και νάτριο.

Γιατί το μεταλλικό νερό αυξάνει τις καύσεις των θερμίδων

Φυσικό μεταλλικό νερό

Καλή επιλογή θεωρείται το φυσικό μεταλλικό νερό με υψηλή περιεκτικότητα σε ασβέστιο, αν είστε άτομο που χρειάζεστε αυξημένη πρόσληψη ασβεστίου (γυναίκες κυρίως για πρόληψη οστεοπόρωσης), ενώ αντενδείκνυται αν είστε άτομο με πρόβλημα νεφρολιθίασης. Υπάρχει, τέλος, μια πλειάδα νέων τύπων νερού, με ιδιαίτερα ευεργετική σύσταση σε ιχνοστοιχεία (π.χ. μαγνήσιο) και ηλεκτρολύτες, που αντιμετωπίζουν γρηγορότερα τη δίψα και που προσπαθούν να καλύψουν τις ανάγκες σας, ενώ αναμένεται να κυκλοφορήσουν εμφιαλωμένα νερά εμπλουτισμένα με υδατοδιαλυτές βιταμίνες (βιτ. Β και C), προσδίδοντας μια νέα διατροφική διάσταση στο υγρό διαμάντι.

Συμπερασματικά

Σας υπενθυμίζω ότι το νερό δεν είναι εμπορεύσιμο αγαθό, είναι κοινή περιουσία, κληρονομιά και δικαίωμα κάθε ανθρώπου, όπως η τροφή και η υγεία. Μπορεί και πρέπει να προσφέρει σε εσάς μόνο ευεξία και ευζωία και παράλληλα βιωσιμότητα στο περιβάλλον.

Διαβάστε ακόμα: Υπερενυδάτωση: Γιατί όσοι αθλούνται δεν πρέπει να το παρακάνουν με το νερό;


*Ο Παναγιώτης Α. Βαραγιάννης είναι Κλινικός Διαιτολόγος-Διατροφολόγος, με μεταπτυχιακή εξειδίκευση M.Med.Sc στην Κλινική Διατροφή ενώ σήμερα είναι Υποψήφιος Διδάκτωρ του ΓΠΑ με ερευνητικό θέμα την Παιδική Παχυσαρκία. Διατηρεί Ιδιωτικό Διαιτολογικό γραφείο στο νησί της Σαλαμίνας. Το άρθρο του δημοσιεύτηκε στο www.mednutrition.gr


x

Send this to a friend