Τροφές που έχουν τη φήμη του superfood και τελικά είναι junk food!

Τροφές που έχουν τη φήμη του superfood και τελικά είναι junk food!

Κάποια τρόφιμα έχουν αποκτήσει ιδιαίτερα καλή φήμη στους κύκλους της καλής διατροφής. Ο τρόπος που διαφημίζονται μας κάνει να πιστεύουμε πως καταναλώνουμε κάποιου είδους superfood το οποίο δεν μας γεμίζει θερμίδες.

Πολλές φορές, ωστόσο, αυτή η διαφήμιση δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα, και ενώ νομίζουμε πως τρεφόμαστε καλά, καταλήγουμε να καταναλώνουμε τροφές αντίστοιχα βλαβερές με τα junk food.

Τις τρώμε μάλιστα σε περιόδους που κάνουμε κάποια διατροφή ή δίαιτα ωστόσο, στην ουσία τα αποτελέσματα είναι αντίστροφα από αυτά που θέλουμε.

Συγκεντρώσαμε τις 5 πιο συνηθισμένες από αυτές:

Τσιπς μπανάνας

Προτείνονται εδώ και χρόνια σαν μια γλυκιά εναλλακτική απέναντι σε διάφορα παχυντικά, ζαχαρώδη σνακ, και θεωρούνται υγιεινά επειδή είναι φρούτο. Είναι, όμως, κυριολεκτικά τηγανητές ροδέλες μπανάνας, οπότε μια μικρή μερίδα μπορεί να περιέχει μέχρι και 10 γραμμάρια κορεσμένου λίπους και τουλάχιστον 150 θερμίδες.

Η υψηλή περιεκτικότητα σε κορεσμένα λιπαρά, λοιπόν, εκτινάσσει την χοληστερίνη, και ανεβάζει τον κίνδυνο για διαβήτη τύπου 2 εξίσου με οποιοδήποτε άλλο γλυκό. Πέρα από αυτό, το τηγάνισμα κάνει τν μπανάνα να χάνει πολλά από τα σημαντικά θρεπτικά συστατικά της. Αν σας αρέσει όντως η γεύση των τσιπς μπανάνας, προτιμήστε να φτιάξετε μόνοι σας, βάζοντας μερικές φέτες μπανάνας στον φούρνο.

Μπάρες ενέργειας

Μια εξαιρετικά βολική επιλογή για σνακ στα γρήγορα, με ποικιλία ξηρών καρπών, και συνήθως σε καλή τιμή. Το πρόβλημα; Η περιεκτικότητα σε περιττή ζάχαρη, ή περιττό αλάτι. Ορισμένα mix μπορούν να περιέχουν μέχρι και 600 θερμίδες. Ψάξτε για mix ξηρών καρπών που να μην περιέχουν καθόλου ζάχαρη, και προτιμότερα ωμούς καρπούς. Ή, εναλλακτικά, αγοράστε τους ξεχωριστά, ώστε να είστε απόλυτα σίγουροι για το τι παίρνετε. Οι μπάρες δεν είναι πάντοτε καλές.

Όλα τα προϊόντα με 0% λιπαρά

Υπάρχει ένα κοινό λάθος που κάνουμε όσον αφορά σε αυτά τα τρόφιμα. Πιστεύουμε ότι η 0% περιεκτικότητα σε λιπαρά συνεπάγεται και 0 θερμίδες, κάτι που – προφανώς – δεν μπορεί να ισχύει. Υπάρχουν δύο λόγοι που αυτά τα φαγητά είναι βλαβερά για την υγεία μας.

Αφενός, η επίδραση που έχει στην ψυχολογία μας η (υποτιθέμενη) γνώση ότι ένα τρόφιμο είναι καλό για την υγεία, μας κάνει να νιώθουμε ότι μπορούμε να το καταναλώσουμε σε μεγαλύτερο βαθμό. Συνεπώς, λαμβάνουμε περισσότερες θερμίδες. Αφετέρου, αφαιρώντας το λίπος από το φαγητό, αφαιρούμε και ένα μεγάλο κομμάτι της γεύσης του – το οποίο αναπληρώνεται με ζάχαρη, η οποία είναι πολύ πιο επικίνδυνη από τα λιπαρά. Καλύτερα να αποφύγετε τα 0% προϊόντα και να βελτιώσετε τη διατροφή που ήδη κάνετε.

Καστανή ζάχαρη

Κάποτε ακούγαμε πως η καστανή ζάχαρη είναι πιο υγιεινή από τη λευκή, καθώς είναι πιο φυσική και λιγότερο επεξεργασμένη. Και τα δύο είδη, όμως, φτιάχνονται από σακχαρόζη, και οι ομοιότητές τους είναι περισσότερες από τις διαφορές. Για την ακρίβεια, η καστανή ζάχαρη δεν είναι τίποτα περισσότερο από λευκή ζάχαρη με προσθήκες μελάσας. Ίδια, όμως, σε διατροφική αξία.

Φαγητά χωρίς γλουτένη

Τα φαγητά χωρίς γλουτένη είναι της μόδας τα τελευταία χρόνια, αλλά δεν υπάρχει κάποια εξήγηση για αυτό. Για άτομα που πάσχουν από κοιλιοκάκη, δηλαδή δυσανεξία στη γλουτένη, αυτά τα τρόφιμα είναι – προφανώς – ό,τι καλύτερο. Για τον υπόλοιπο κόσμο; Όχι και τόσο. Τα προϊόντα χωρίς γλουτένη υπόκεινται σε μεγάλη επεξεργασία, και δεν παράγονται από υλικά ολικής άλεσης, συνεπώς έχουν χαμηλότερη περιεκτικότητα σε φυτικές ίνες και βιταμίνες του συμπλέγματος Β, όπως και σημαντικά αντιοξειδωτικά συστατικά.

Διαβάστε ακόμα: Υγιεινές τροφές που που αν τρώτε υπερβολικά γίνονται ανθυγιεινές

Previous ArticleNext Article

Τι πρέπει να προσέξετε αν αποφασίσετε να νηστέψετε  

Μετά την Καθαρά Δευτέρα αρκετοί άνθρωποι επιλέγουν να νηστέψουν. Η μεγάλη αλλαγή στη διατροφή μας είναι ότι δεν τρώμε κρέας και γαλακτοκομικά, ωστόσο αρκετοί νηστεύουν και το λάδι. Είναι δεδομένο ότι οι συγκεκριμένες αλλαγές στη διατροφή μας για 40 και κάτι ημέρες, επηρεάζουν τον οργανισμό μας.

Αυτός είναι και ο λόγος που θα πρέπει να ακολουθήσουμε κάποιες συμβουλές, προκειμένου να καταφέρουμε να ικανοποιήσουμε τόσο τις ψυχολογικές, όσο και τις σωματικές μας ανάγκες.

Τα θετικά 

Όλη αυτή η διαδικασία, δεν έχει μόνο αρνητικά. Απέχοντας για αρκετό διάστημα από τα κρεατικά και τα γαλακτοκομικά σίγουρα μειώνουμε σε μεγάλο βαθμό την πρόσληψη κορεσμένων λιπαρών οξέων, κάτι που μας αποτοξινώνει.

Επίσης αναζητώντας άλλες πηγές ενέργειας έχει παρατηρηθεί αύξηση στην κατανάλωση φυτικών ινών, κάτι που επίσης δεν είναι κακό για τον οργανισμό μας.

Παράλληλα αυξάνουμε την ποσότητα βιταμινών με τα λαχανικά που καταναλώνουμε σε μεγαλύτερη ποσότητα, τα φρούτα που επίσης είναι μια λύση που δίνει ενέργεια και φυσικά τα δημητριακά και τα όσπρια για όσους δεν νηστεύουν το λάδι.

Αυτά είναι τα θετικά, ωστόσο, υπάρχουν και αρνητικές συνέπειες.

Τα αρνητικά

Όταν η νηστεία είναι ιδιαίτερα αυστηρή, για μεγάλο χρονικό διάστημα παρατηρούνται έλλειψεις στον οργανισμό σε συγκεκριμένα θρεπτικά συστατικά. Το ασβέστιο είναι ένα από αυτά, αφού το βρίσκουμε σε μεγάλες ποσότητες στα γαλακτοκομικά που δεν επιτρέπονται.

Γι’ αυτό θα πρέπει να τρώμε αρκετό λάχανο, μπρόκολο, σπανάκι, αμύγδαλα, ταχίνι ή σουσάμι.

Επίσης το γεγονός ότι δεν τρώμε κρέας, μειώνει τις πρωτεΐνες που πρέπει να παίρνουμε, οπότε καλό είναι να έχουμε καθημερινά στη διατροφή μας όσπρια και ορισμένα θαλασσινά, αλλά και ρύζι, ζυμαρικά και ψωμί που είναι ταυτόχρονα πηγές υδατανθράκων που μας δίνουν ενέργεια, ωστόσο πρέπει να τα καταναλώνουμε με προσοχή. Επίσης το καλαμπόκι, οι πατάτες και φυσικά για όσους τα προτιμούν, τα μανιτάρια είναι καλές πηγές.

Μερικές εξαιρετικές λύσεις για την καθημερινή μας διατροφή κατά την περίοδο της νηστείας, έρχονται από τον συνδυασμό τροφίμων. Το σπανακόρυζο ή το λαχανόρυζο, φρουτοσαλάτες από διάφορα φρούτα εποχής, λαχανοντολμάδες, ντολμαδάκια γιαλαντζί και άλλες πολλές ιδέες διατροφής θα μας κρατήσουν υγιείς και δυνατούς.

Προσοχή: Να πίνετε νερό, να μην καταναλώνετε σε μεγάλες ποσότητες θερμιδογόνα τρόφιμα όπως το ψωμί ή ο χαλβάς, να κάνετε μια εξέταση αίματος αν δεν αισθάνεστε καλά. Άνθρωπο που αντιμετωπίζουν προβλήματα αναιμίας και έλλειψης σιδήρου καλό είναι να βρίσκονται σε συνεννόηση με τον γιατρό τους.

Διαβάστε επίσης: Μπορεί η νηστεία να “καταστρέψει” την προπόνησή μας;

Τρεις “γνωστές” δίαιτες που δεν κάνουν αυτό που θέλετε

Οι δίαιτες που δεν κάνουν ό,τι υπόσχονται!

Γράφει ο Νίκος Καφετζόπουλος*

Τα τελευταία χρόνια υπάρχει πολύ έντονο ενδιαφέρον των ανθρώπων για την διατροφή, την άσκηση και γενικά για την ευεξία. Ταυτόχρονα, όμως, υπάρχει και ένα μεγάλο άλμα στην διατροφική παραπληροφόρηση και στις διατροφικές μόδες -δίαιτες! Ας δούμε τις δίαιτες που δεν πρέπει να ακολουθήσεις.

Παλαιολιθική δίατα

Τι είναι αυτό; Αυτή η δίαιτα κυκλοφορεί με πολλά ονόματα (στην Αμερική κυρίως), αλλά η προϋπόθεση είναι η ίδια – τρώτε μόνο φυτικές τροφές και τις τρώτε ωμές.

Διατροφικό σχόλιο:Μια καλά σχεδιασμένη φυτοφαγική δίαιτα με τη λήψη απαραίτητων συμπληρωμάτων, μπορεί να είναι μια υγιεινή διατροφή, αλλά δεν αποτελεί εγγύηση για απώλεια βάρους. Ένα vegan cake είναι ακόμα ένα κέικ! Όσον αφορά το ακατέργαστο. Ένα τρόφιμο θεωρείται ακατέργαστο εάν δεν έχει θερμανθεί πάνω από 40-48 ° C. Δεν πρέπει επίσης να εξευγενισθεί, να παστεριωθεί ή να έχει υποστεί άλλη επεξεργασία με οποιονδήποτε τρόπο.

Ενώ πολλά τρόφιμα είναι καλό να τα τρώμε ωμά, άλλα είναι πιο θρεπτικά μαγειρεμένα – όπως τα καρότα και ντομάτες- και μερικά τρόφιμα δεν μπορούν να καταναλωθούν ωμά – όπως οι πατάτες.
Το ανθρώπινο σώμα μπορεί να αφομοιώσει το ίδιο τόσο τα ωμά και τα μαγειρεμένα τρόφιμα, οπότε δεν υπάρχει λόγος να πιστεύετε ότι τα ωμά είναι διατροφικά ανώτερα.
Επιπλέον το ωμό φαγητό μπορεί να είναι δύσκολο να προετοιμαστεί, δύσκολο να το βρείτε εκτός σπιτιού και δεν είναι κατάλληλο για ορισμένες ομάδες όπως τα παιδιά ή οι έγκυες.

Συμπέρασμα: Ακατάλληλη πρόκληση! Δεν μπορεί να βλάψει την υγεία σας βραχυπρόθεσμα αλλά θα μπορούσε μακροπρόθεσμα να μην είναι ισορροπημένη αυτού του είδους η διατροφή.

Αλκαλική διατροφή

Τι είναι; Οι υποστηρικτές αυτής της δίαιτας ισχυρίζονται ότι πρέπει να καταναλώνομαι μόνο αλκαλικές τροφές και όχι οι όξινες. Αυτό θα βοηθήσει στην αλλαγή της ισορροπίας του pH στο αίμα και στη μείωση των κινδύνων για την υγεία. Αυτή η δίαιτα μπορεί θα θεραπεύσει την οστεοπόρωση, ακόμη και τον καρκίνο, ισχυρίζονται κάποιοι!

Διατροφικό σχόλιο: Δυστυχώς, αυτή η δίαιτα βασίζεται σε μια βασική παρεξήγηση της ανθρώπινης φυσιολογίας. Το pH των τροφών που καταναλώνουμε δεν έχει αντίκτυπο στο pH του αίματός σας – ευτυχώς! Το ανθρώπινο σώμα είναι τέλεια ικανό να διατηρεί το αίμα μέσα σε ένα πολύ συγκεκριμένο εύρος pH (μεταξύ 7,35 και 7,45).

Εάν για κάποιο λόγο αυτό απορρυθμιστεί ο οργανισμός αρρωσταίνει τάχιστα και αν δεν αντιμετωπιστεί θα αποβεί και μοιραίο. Η διατροφή μπορεί να αλλάξει την τιμή του pH των ούρων, αλλά ο έλεγχος του pH των ούρων, μετρά μόνο το pH των ούρων και δεν σχετίζεται με το pH του αίματος, το οποίο δεν μπορεί να επηρεαστεί από τη διατροφή.

Συμπέρασμα: Η αλκαλική δίαιτα είναι μια μυθοπλασία. Φυσικά και είναι υγιεινό να τρώτε φρούτα και λαχανικά, αλλά αυτό δεν έχει καμία σχέση με την αλκαλικότητα ή οξύτητα των τροφίμων.

Κετογονική δίαιτα

Τι είναι; Αυτή η δίαιτα κυκλοφορεί σε πολλές εκδόσεις. Μπορεί να την συναντήσετε και Atkins ή Paleo δίαιτα, αλλά η προϋπόθεση είναι πάντα η ίδια: Πολύ χαμηλή περιεκτικότητα σε υδατάνθρακες (περίπου 20-50g ημερησίως ή 5% των συνολικών θερμίδων), σχετικά υψηλή σε λιπαρά και πρωτεΐνη. Τυπικά αποκλείει τα σιτηρά, τα γαλακτοκομικά, τα όσπρια, τα περισσότερα φρούτα και τα αμυλούχα λαχανικά. Οι υδατάνθρακες προέρχονται κυρίως από μη αμυλούχα λαχανικά, ξηρούς καρπούς και κάποιους σπόρους.

Τι συμβαίνει με τη συγκεκριμένη δίαιτα; Εάν μειώσετε σημαντικά την ποσότητα υδατανθράκων στη διατροφή σας, τα αποθέματα γλυκογόνου εξαντλούνται σε το σώμα μεταβαίνει στο κάψιμο του λίπους για ενέργεια. Αυτό προκαλεί αύξηση των επιπέδων κετονών και οι υποστηρικτές της δίαιτας ισχυρίζονται ότι μπορεί να βοηθήσει να χάσετε βάρος, να ελέγξετε την πείνα και να βελτιώσετε την υγεία σας.

Διατροφικό σχόλιο: Μια προσεκτικά σχεδιασμένη κετογονική δίαιτα μπορεί να αποτελέσει μια πολύ αποτελεσματική θεραπεία για άτομα με επιληψία. Όσον αφορά την απώλεια βάρους, δεν έχει κάτι μαγικό η κετογονική δίαιτα. Λειτουργεί όπως και κάθε άλλη, κόβοντας τις συνολικές θερμίδες και αφαιρώντας τα τρόφιμα τα άτομα τείνουν να τρώνε περισσότερο. Από την άλλη υπάρχουν και σοβαρές παρενέργειες αν κάποιος την ακολουθήσει, όπως χαμηλά επίπεδα ενέργειας, πονοκέφαλοι, δυσάρεστη αναπνοή, προβλήματα ύπνου, πεπτική δυσφορία κ.α.

Συμπέρασμα:  Η κετογονική δίαιτα είναι αποτελεσματική μέθοδος απώλειας βάρους βραχυπρόθεσμα, αλλά είναι δύσκολο να διατηρηθεί μακροπρόθεσμα. Το μεγαλύτερο μέρος της αρχικής απώλειας βάρους που παρατηρείται συχνά σχετίζεται με απώλειες υγρών. Μια αύξηση της πρωτεϊνικής πρόσληψης βοηθάει σε κάθε απώλεια βάρους, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι χρειάζεται κάποιος να αποκλείσει ομάδες τροφίμων, πολλώ μάλλον αυτή των φρούτων, λαχανικών και οσπρίων.

Διαβάστε ακόμα: Διατροφή την περίοδο των γιορτών; Και όμως γίνεται!

x
Send this to a friend