Σπόροι Chia: Ενεργειακό μυστικό και τροφή του τρεξίματος

Σπόροι Chia: Ενεργειακό μυστικό και τροφή του τρεξίματος

Γράφει η Σοφία Νικολαϊδου*

Οι σπόροι Chia, κατατάσονται στην ομάδα των υπερτροφών, και έχουν κάνει την εμφάνισή τους τα τελευταία χρόνια, αποκτώντας όλο και περισσότερους φανατικούς οπαδούς. Σίγουρα όμως δεν είναι μια καινούργια ανακάλυψη, καθώς ήταν ένα αναπόσπαστο κομμάτι της βασικής διατροφής του στρατού των Αζτέκων και των Μάγια (Μιλώντας πάντα για τον 16ο αιώνα). Χαρακτηριστκά την αποκαλούσαν ώς «η τροφή του τρεξίματος» και αυτό γιατι διαθέτουν υδρόφιλες ιδιότητες που βοηθούν στην ρύθμιση των ηλεκτρολυτών.

Διατροφική Αξιολόγηση

Ας δούμε όμως την διατροφική αξιολόγιση των σπόρων αυτών ανα 100γρ.

Ενεργειακή απόδοση 436 kcal
Νερό 5,8 γρ
Λίπη 30,74 γρ
Υδατάνθρακες 7,72γρ
Πρωτείνες 16,54γρ
Ασβέστιο 18 mg
Σίδηρος 7,72 mg
Μαγνήσιο 335 mg
Κάλιο 407 mg
Βιταμίνη Α 54  I.U.
Βιταμίνη Β3 8,83 mg
Και άλλα πολλά ακόμα στοιχεία σε μικρότερες όμως ποσσότητες, υπάρχουν σε αυτούς του μικροσκοπικούς οβάλ σπόρους (1mm).

Τα οφέλη των σπόρων Chia

Το Chia, καλλιεργείται κυρίως για εμπορικούς σκοπούς καθώς είναι μια τροφή πλούσια σε ω-3, ω-6 και ω-9 λιπαρά οξέα. Θεωρείται πλέον ώς λειτουργικό τρόφιμο, διότι εκτός από το να συμβάλλει στην ανθρώπινη διατροφή βοηθά:

Στην αύξηση του δείκτη κορεσμού και στην τονώση του μεταβολισμού
Αυξάνουν την αντοχή (ιδιαίτερα στους αθλητές)
Βοηθά στην δημιουργία μυών και στην ενίσχυση των οστών (Λόγω υψηλού ποσοστού ασβεστίου)
Βοηθούν στη πρόληψη καρδιαγγειακών νοσημάτων (Λόγω λιπαρών οξέων)
Στην μείωση των φλεγμονωδών διαταραχών
Στην μείωση των διαταραχών του νευρικού συστήματος
Βοηθούν στην ομαλή λειτουργεία του πεπτικού συστήματος (λόγω των φυτικών ινών)
Καθώς και στη πρόληψη απο τον Σακχαρώδη Διαβήτη.
Σε ποιες τροφές μπορώ να προσθέσω τους σπόρους?

Οι σπόροι Chia μπορούν να χρησιμοποιηθούν ώς επιπρόσθετα σε διάφορα τρόφιμα ώς γαρνιτούρα (διακόσμηση) σε smoothies, σε μπάρες δημητριακών κ.α. Το 2009 η Ευρωπαϊκή ένωση έδωσε την έγκρισή της στο chia ώς νέο τρόφιμο, επιτρέποντάς το να είναι το 5% απο την συνολική ύλη των προϊόντων άρτου.

Παρενέργειες

Με τις τελευταίες ανακοινώσεις απο την Υπηρεσία Τροφίμων και Φαρμάκων (FDA), οι σπόροι Chia δεν έχουν δηλητηριώδεις τάσεις. Τα πάντα όμως πρέπει να καταναλώνονται σε ένα φυσιολογικό επίπεδο, γιατι σίγουρα η αυξημένη κατανάλωση θα επιφέρει προβλήματα στο πεπτικό σύστημα.

Προσοχή στα άτομα με αλλεργίες σε ξηρούς καρπους (που εκεί οι σπόροι Τσία μπορεί να λειτουργήσουν ώς αλλεργιογόνα). Επιπλέον, επειδή περιέχουν υψηλά επίπεδα ω-3 λιπαρών οξέων, τα οποία τείνουν να αραιώνουν το αίμα, αν καποιος λαμβάνει αντιπηκτικά ή είναι σε φαρμακευτική αγωγή, καλό είναι να συμβουλευτεί τον γιατρό του. Μέχρι σήμερα δεν υπάρχουν στοιχεία που να δείχνουν ότι η κατανάλωση των σπόρων αλληλεπιδρά με τα φάρμακα, παρόλα αυτά καλό είναι να προσέχουμε.


*Η Σοφία Νικολαίδου είναι Κλινικός Διαιτολόγος & Διατροφολόγος και Pilates Instructor. Μπορείτε να διαβάσετε άρθρα της στο www.meddiet.gr ή να επικοινωνήσετε μαζί της στο meddietsn@gmail.com


Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο

Send this to a friend