Γιατί τα οικογενειακά τραπέζια κάνουν καλό στην υγεία!

Μια από τις πιο υγιεινές συνήθειες όσον αφορά το φαγητό δεν είναι άλλη από τα οικογενειακά γεύματα. Όσο γενικόλογο και αν φαίνεται, μέσα από επιστημονικές έρευνες έχει αποδειχθεί πως τα παιδιά που τρώνε πιο συχνά με τις οικογένειές τους απολαμβάνουν πολλαπλά σωματικά και ψυχολογικά οφέλη.

Γενικότερα, τα οικογενειακά γεύματα βοηθάνε στη βελτίωση της ποιότητας της διατροφής και μακροπρόθεσμα στις διατροφικές συνήθειες των παιδιών.

Μακριά από fast food

Συγκεκριμένα, τα παιδιά που τρώνε πιο συχνά με τις οικογένειές τους έχουν την τάση να τρώνε προς πιο υγιεινά τρόφιμα, όπως φρούτα και λαχανικά και ταυτόχρονα μένουν μακριά από ανθυγιεινά τρόφιμα.

Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα, να είναι υψηλότερη για τον οργανισμό τους τόσο η πρόσληψη ινών όσο και σημαντικών βιταμινών και μετάλλων. Αυτό αποτελεί ένα φαινόμενο που συνεχίζει να ισχύει και μετά την ενηλικίωση. Εν γένει, τα παιδιά που τρώνε πιο συχνά με τις οικογένειές τους, καταλήγουν να κάνουν συστηματικά υγιεινές επιλογές τροφίμων και να διαμορφώνουν υγιείς διατροφικές συνήθειες όπως, για παράδειγμα, το μαγείρεμα στο σπίτι.

Πέρα όμως από τη βελτίωση της διατροφής, τα συχνά οικογενειακά γεύματα μειώνουν τις πιθανότητες παχυσαρκίας για τα παιδιά. Ορισμένα στοιχεία μάλιστα δείχνουν ότι οι πιθανότητες για παχυσαρκία είναι πολύ μεγαλύτερες στα παιδιά που τρώνε λιγότερο συχνά με τις οικογένειές τους. Φυσικά, η παιδική παχυσαρκία είναι μια σύνθετη, πολυπαραγοντική κατάσταση, αλλά τούτο δεν αναιρεί ότι τα οικογενειακά γεύματα μπορεί να είναι ένα σημαντικό μέρος της συνολικής λύσης.

Ψυχολογία

Το πιο εντυπωσιακό όφελος των οικογενειακών γευμάτων, ωστόσο, δεν είναι μόνο σωματικό, αλλά κυρίως ψυχολογικό. Τα παιδιά που τρώνε πιο συχνά με τις οικογένειές τους, έχουν χαμηλότερα ποσοστά διατροφικών διαταραχών, όπως η υπερφαγία ή η ανορεξία. Εμφανίζουν σπανιότερα προβληματικές κοινωνικές συμπεριφορές όπως η κατάχρηση ουσιών, οι βίαιες πράξεις, η σεξουαλική ασυδοσία και τα πειθαρχικά προβλήματα. Αντίθετα, τα συχνά οικογενειακά γεύματα σχετίζονται με την υψηλή αυτοεκτίμηση και την ακαδημαϊκή επίδοση καθώς και με τα χαμηλά ποσοστά κατάθλιψης και αυτοκτονικών τάσεων.

Μεγάλο μέρος όλων αυτών των θετικών στοιχείων που προκύπτουν με τα συχνά οικογενειακά γεύματα μπορεί να εξηγηθεί από το απλό γεγονός ότι τα οικογενειακά γεύματα βελτιώνουν την επικοινωνίας μεταξύ των γονέων και των παιδιών τους.

Ουσιαστικά, τα οικογενειακά γεύματα δίνουν στους γονείς την ευκαιρία να επικυρώνουν συστηματικά τον ρόλο τους ως γονείς. Πολλοί κοινωνιολόγοι θεωρούν πως να τρώνε οι γονείς μαζί με τα παιδιά τους είναι η βάση για το πώς μπορούν να τους διδάξουν τις βασικές κοινωνικές δεξιότητες όπως η ηθική, η σωστή γλώσσα και ο πολιτισμός.

Για παράδειγμα, παρατηρείται πως πολλές φορές τα μικρά παιδιά που είναι κάτω του ενός έτους και δεν μπορούν να μιλήσουν, δείχνουν τα αντικείμενα που βρίσκονται στο οικογενειακά τραπέζι, όχι μόνο επειδή θέλουν κάτι αλλά και επειδή θέλουν να μοιραστούν μια εμπειρία.

Για την ακρίβεια, εκείνη την στιγμή τα μωρά εκφράζουν μια υποσυνείδητη επιθυμία να μοιραστούν τα συναισθήματα και την αίσθηση ότι κάπου ανήκουν. Από την αρχή της ανθρώπινης ζωής, το να τρώνε μαζί οι οικογένειες είναι μια απαραίτητη συνθήκη για την ανίχνευση των βασικών σχέσεων μας με τους γύρω μας.

Διαβάστε επίσης: Πως θα αποφύγετε τα γλυκά με… γλυκό τρόπο!

Previous ArticleNext Article

ΓΓΑ για μαζικούς αγώνες: Όλα κρίνονται από τη γενικότερη επιδημιολογική εικόνα της χώρας

Τρεις τρόποι για να ξεκινήσεις το τρέξιμο σωστά

Στην υγειονομική επιτροπή της ΓΓΑ απηύθυνε ερώτημα για το μέλλον των αγώνων δρόμου και των multisport event το runnfun.gr μετά την έξαρση των κρουσμάτων του Covid-19 στην Ελλάδα τις τελευταίες ημέρες.

Η απάντηση της Γενικής Γραμματείας Αθλητισμού ήταν ότι προς το παρόν δεν υπάρχει απόφαση για αναβολή αθλητικών διοργανώσεων, ωστόσο, καθημερινά οι εξελίξεις κρίνονται από την από τη γενικότερη επιδημιολογική εικόνα της χώρας κατά τη περίοδο διεξαγωγής τους.

Το ερώτημα του runnfun.gr ήταν το εξής:

Υπάρχει κάποιο έκτακτο πλάνο ή σχετική οδηγία για  αναβολή των αγώνων μαζικού αθλητισμού ή μπορούν να πραγματοποιηθούν κανονικά με βάση το υγειονομικό πρωτόκολλο που ισχύει;

Η απάντηση της ΓΓΑ ανέφερε:

«Η πρόσφατη απόφαση αναστολής δημόσιων εκδηλώσεων με όρθιους συμμετέχοντες δεν αφορά σε αθλητικές εκδηλώσεις.

Θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε πως για την υλοποίηση αθλητικών διοργανώσεων υποβάλλεται υγειονομικό αγωνιστικό πρωτόκολλο στην Υγειονομική Επιστημονική Επιτροπή της Γ.Γ.Α. για παρατηρήσεις και έγκριση, που περιλαμβάνει τις προϋποθέσεις διεξαγωγής και τα μέτρα προστασίας.

Επιπλέον σε καμία αθλητική εκδήλωση δεν επιτρέπονται θεατές, απόφαση που έχει ληφθεί και ισχύει από την πρώτη φάση επανεκκίνησης του αθλητισμού ως σήμερα.

Τέλος, σας ενημερώνουμε πως η διοργάνωση αντίστοιχων αγώνων θα κριθεί και από τη γενικότερη επιδημιολογική εικόνα της χώρας κατά τη περίοδο διεξαγωγής. Άλλωστε η αθλητική δραστηριότητα εξετάζεται βήμα-βήμα, αξιολογώντας τα δεδομένα σε κάθε φάση, επικαιροποιώντας τα υγειονομικά πρωτόκολλα σε συνεργασία πάντα με τους ειδικούς και λαμβάνοντας αποφάσεις που προτάσσουν πάνω από όλα τη δημόσια υγεία.  

Με εκτίμηση,

Υγειονομική Επιστημονική Επιτροπή της Γ.Γ.Α.»

Γιατί και πόσο ωφελεί τον εγκέφαλο η αερόβια άσκηση;

Οι αεροβικές ασκήσεις είναι καλύτερες σε σχέση με τις στατικές ασκήσεις για την υγεία του εγκεφάλου και τη λειτουργία του μυαλού, ιδίως σε άτομα μέσης και τρίτης ηλικίας, σύμφωνα με μια νέα μικρή αμερικανική επιστημονική έρευνα.

Οι ερευνητές, με επικεφαλής τη δρα Λόρα Μπέικερ της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Γουέικ Φόρεστ της Β.Καρολίνα, που έκαναν τη σχετική ανακοίνωση στο ετήσιο συνέδριο της Ακτινολογικής Εταιρείας της Βόρειας Αμερικής, πραγματοποίησαν μια τυχαιοποιημένη ελεγχόμενη κλινική δοκιμή με 35 ενηλίκους.

Η έρευνα

Όλοι είχαν συμπτώματα ήπιας γνωσιακής (νοητικής) διαταραχής, η οποία συχνά θεωρείται πρώιμη ένδειξη της νόσου Αλτσχάιμερ.

Οι συμμετέχοντες χωρίστηκαν τυχαία σε δύο ομάδες: οι 16 με μέση ηλικία 63 ετών έκαναν αεροβικές ασκήσεις, όπως διάδρομο, στατικό ποδήλατο κ.α., τέσσερις φορές την εβδομάδα επί έξι μήνες. Η δεύτερη ομάδα 19 ατόμων με μέση ηλικία 67 ετών έκανε διατατικές ασκήσεις (στρέτσινγκ) με την ίδια συχνότητα.

Οι επιστήμονες μελέτησαν με μαγνητική απεικόνιση τους εγκεφάλους των 35 συμμετεχόντων τόσο πριν όσο και μετά το εξάμηνο της άσκησης. Διαπιστώθηκε ότι και στις δύο ομάδες, τόσο η αερόβια όσο και η διατατική άσκηση, είχε αυξήσει τη φαιά ουσία του εγκεφάλου, μεταξύ άλλων σε περιοχές που σχετίζονται με τη βραχυπρόθεσμη μνήμη.

Όμως στην αεροβική ομάδα υπήρχαν καλύτερα αποτελέσματα σε σχέση με την ομάδα του στρέτσινγκ, τόσο στο συνολικό όγκο του εγκεφάλου όσο και ειδικότερα στον όγκο της φαιάς ουσίας. Επιπλέον στα άτομα που είχαν κάνει στρέτσινγκ, υπήρχαν ενδείξεις ατροφίας στη λευκή ουσία του εγκεφάλου τους.

Τα συμπεράσματα

Τα νοητικά τεστ που ακολούθησαν, επιβεβαίωσαν ότι η αεροβική ομάδα είχε εμφανίσει βελτίωση στις επιδόσεις της μετά από το εξάμηνο της άσκησης, ενώ δεν συνέβη το ίδιο με την ομάδα των ασκήσεων διάτασης.

«Ακόμη και μετά από μια σύντομη χρονική περίοδο, είδαμε ότι η αεροβική άσκηση οδήγησε σε αξιοσημείωτες αλλαγές στον εγκέφαλο», δήλωσε η Μπέικερ. Με άλλα λόγια, κάθε άσκηση είναι καλή, αλλά η αεροβική ακόμη καλύτερη.

Όλα τα παραπάνω σημαίνουν ότι δεν χρειάζεται να φτάσεις στην τρίτη ηλικία προκειμένου να δώσεις… τροφή στον εγκέφαλό σου. Η ελαφριά άσκηση, όπως το περπάτημα, το τζόκινγκ και το τρέξιμο, μπορούν να σε βοηθήσουν από νωρίς.

Διαβάστε ακόμα: Πόσο διαφορετικός είναι ο εγκέφαλος των δρομέων και γιατί;

x
Send this to a friend