Γιατί δεν πρέπει να κοιμάσαι με ανοικτή την τηλεόραση

Γιατί δεν πρέπει να κοιμάσαι με ανοικτή την τηλεόραση

Το να κοιμάσαι κάθε βράδυ υπό το φως της τηλεόρασης μπορεί να έχει πολύ περισσότερες επιπτώσεις από το να καταστρέφεις τον ύπνο σου. Μπορεί να ανοίξει το δρόμο και για άλλες ανθυγιεινές συνήθειες.

Σε μια μελέτη που έγινε πρόσφατα, οι ερευνητές έλεγξαν το βάρος περίπου 44.000 γυναικών ηλικίας 35 έως 74 ετών, που κοιμόντουσαν για ένα κανονικό διάστημα τεχνητό φως όπως το φως από ένα ρολόι ή μια τηλεόραση – ήταν παρόντες στα δωμάτιά τους καθώς κοιμούνται. Στη συνέχεια, τις παρακολούθησαν για περίπου έξι χρόνια.

Ενώ η χρήση ενός μικρού νυχτερινού φωτός δεν συσχετιζόταν άμεσα με την αύξηση βάρους, οι γυναίκες που κοιμούνταν με τεχνητό φως έπαιρναν κιλά σε ένα ποσοστό περίπου 17%. Επιπλέον, οι εν λόγω γυναίκες είχαν διαμορφώσει σε ένα ποσοστό 22% συνήθειες που τις έκαναν να πληρούν τα κριτήρια προκειμένου να γίνουν υπέρβαρες και κατά 33% συνήθειες που τις έκαναν πληρούν τα κριτήρια για παχυσαρκία.

Τεχνητό φως

Αρχικά, οι ερευνητές πίστευαν ότι το τεχνητό φως τη νύχτα μπορεί να διαταράσσει τον ύπνο και με αυτό τον τρόπο να σχετίζεται με την αύξηση του σωματικού βάρους και άλλα μεταβολικά ζητήματα. Πιστεύεται ωστόσο ότι κάτι πιο περίπλοκο είναι η εξήγηση: η έκθεση στο τεχνητό φως μπορεί επίσης να καταστέλλει τη μελατονίνη, δηλαδή την ορμόνη ύπνου, η οποία είναι επίσης υπεύθυνη για τη ρύθμιση του σωματικού βάρους. Είναι επίσης πιθανό ότι το τεχνητό φως μπορεί να διαταράξει τον 24ωρο κιρκαδικό ρυθμό σας, να αυξήσει τις ορμόνες του στρες και να επηρεάσει άλλες μεταβολικές διεργασίες που μπορούν να οδηγήσουν σε αύξηση βάρους.

Επιπλέον, οι ερευνητές επεσήμαναν ότι ένας βραχύτερος κύκλος ύπνου μπορεί να οδηγήσει σε αυξημένη κατανάλωση θερμίδων και μειωμένη σωματική δραστηριότητα, κάτι που μπορεί επίσης να έχει σχέση με την άνοδο του κινδύνου παχυσαρκίας που προκαλείται από την τεχνητή έκθεση στο φως.

«Είμαστε σε θέση να αποδείξουμε ότι η έκθεση στο φως κατά τον ύπνο μπορεί να επηρεάσει την αύξηση του σωματικού βάρους ανεξάρτητα από τις γνωστές επιδράσεις του ύπνου κακής ποιότητας. Το γεγονός ότι η σχέση μεταξύ φωτισμού τη νύχτα και πρόσθεσης βάρους παρέμεινε αφού ελέγξαμε τα χαρακτηριστικά ύπνου είναι μια πολύ σημαντική νέα πληροφορία», ανέφεραν οι ερευνητές σε μια δήλωση τους.

Ωστόσο, η μελέτη περιελάμβανε μόνο γυναίκες και είναι πιθανό οι κιρκαδικοί ρυθμοί και τα χαρακτηριστικά των διαταραχών του κύκλου του ύπνου να είναι διαφορετικά στους άνδρες, αν και χρειάζεται περισσότερη έρευνα για μπορούμε να πούμε κάτι τέτοιο με βεβαιότητα.

Συμπερασματικά, η τακτική άσκηση και η κατανάλωση υγιεινής διατροφής θα σας βοηθήσει να διατηρήσετε ένα υγιές βάρος αλλά προσπαθήστε να μην κοιμάστε με την τηλεόραση ανοικτή. Εάν χρειάζεστε ένα νυχτερινό φως, βεβαιωθείτε ότι είναι αμυδρό ή έξω από το δωμάτιο που κοιμάστε.

Διαβάστε επίσης: Λάθος να τρέχεις στο διάδρομο και να βλέπεις τηλεόραση!

Previous ArticleNext Article

ΓΓΑ για μαζικούς αγώνες: Όλα κρίνονται από τη γενικότερη επιδημιολογική εικόνα της χώρας

Τρεις τρόποι για να ξεκινήσεις το τρέξιμο σωστά

Στην υγειονομική επιτροπή της ΓΓΑ απηύθυνε ερώτημα για το μέλλον των αγώνων δρόμου και των multisport event το runnfun.gr μετά την έξαρση των κρουσμάτων του Covid-19 στην Ελλάδα τις τελευταίες ημέρες.

Η απάντηση της Γενικής Γραμματείας Αθλητισμού ήταν ότι προς το παρόν δεν υπάρχει απόφαση για αναβολή αθλητικών διοργανώσεων, ωστόσο, καθημερινά οι εξελίξεις κρίνονται από την από τη γενικότερη επιδημιολογική εικόνα της χώρας κατά τη περίοδο διεξαγωγής τους.

Το ερώτημα του runnfun.gr ήταν το εξής:

Υπάρχει κάποιο έκτακτο πλάνο ή σχετική οδηγία για  αναβολή των αγώνων μαζικού αθλητισμού ή μπορούν να πραγματοποιηθούν κανονικά με βάση το υγειονομικό πρωτόκολλο που ισχύει;

Η απάντηση της ΓΓΑ ανέφερε:

«Η πρόσφατη απόφαση αναστολής δημόσιων εκδηλώσεων με όρθιους συμμετέχοντες δεν αφορά σε αθλητικές εκδηλώσεις.

Θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε πως για την υλοποίηση αθλητικών διοργανώσεων υποβάλλεται υγειονομικό αγωνιστικό πρωτόκολλο στην Υγειονομική Επιστημονική Επιτροπή της Γ.Γ.Α. για παρατηρήσεις και έγκριση, που περιλαμβάνει τις προϋποθέσεις διεξαγωγής και τα μέτρα προστασίας.

Επιπλέον σε καμία αθλητική εκδήλωση δεν επιτρέπονται θεατές, απόφαση που έχει ληφθεί και ισχύει από την πρώτη φάση επανεκκίνησης του αθλητισμού ως σήμερα.

Τέλος, σας ενημερώνουμε πως η διοργάνωση αντίστοιχων αγώνων θα κριθεί και από τη γενικότερη επιδημιολογική εικόνα της χώρας κατά τη περίοδο διεξαγωγής. Άλλωστε η αθλητική δραστηριότητα εξετάζεται βήμα-βήμα, αξιολογώντας τα δεδομένα σε κάθε φάση, επικαιροποιώντας τα υγειονομικά πρωτόκολλα σε συνεργασία πάντα με τους ειδικούς και λαμβάνοντας αποφάσεις που προτάσσουν πάνω από όλα τη δημόσια υγεία.  

Με εκτίμηση,

Υγειονομική Επιστημονική Επιτροπή της Γ.Γ.Α.»

Γιατί και πόσο ωφελεί τον εγκέφαλο η αερόβια άσκηση;

Οι αεροβικές ασκήσεις είναι καλύτερες σε σχέση με τις στατικές ασκήσεις για την υγεία του εγκεφάλου και τη λειτουργία του μυαλού, ιδίως σε άτομα μέσης και τρίτης ηλικίας, σύμφωνα με μια νέα μικρή αμερικανική επιστημονική έρευνα.

Οι ερευνητές, με επικεφαλής τη δρα Λόρα Μπέικερ της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Γουέικ Φόρεστ της Β.Καρολίνα, που έκαναν τη σχετική ανακοίνωση στο ετήσιο συνέδριο της Ακτινολογικής Εταιρείας της Βόρειας Αμερικής, πραγματοποίησαν μια τυχαιοποιημένη ελεγχόμενη κλινική δοκιμή με 35 ενηλίκους.

Η έρευνα

Όλοι είχαν συμπτώματα ήπιας γνωσιακής (νοητικής) διαταραχής, η οποία συχνά θεωρείται πρώιμη ένδειξη της νόσου Αλτσχάιμερ.

Οι συμμετέχοντες χωρίστηκαν τυχαία σε δύο ομάδες: οι 16 με μέση ηλικία 63 ετών έκαναν αεροβικές ασκήσεις, όπως διάδρομο, στατικό ποδήλατο κ.α., τέσσερις φορές την εβδομάδα επί έξι μήνες. Η δεύτερη ομάδα 19 ατόμων με μέση ηλικία 67 ετών έκανε διατατικές ασκήσεις (στρέτσινγκ) με την ίδια συχνότητα.

Οι επιστήμονες μελέτησαν με μαγνητική απεικόνιση τους εγκεφάλους των 35 συμμετεχόντων τόσο πριν όσο και μετά το εξάμηνο της άσκησης. Διαπιστώθηκε ότι και στις δύο ομάδες, τόσο η αερόβια όσο και η διατατική άσκηση, είχε αυξήσει τη φαιά ουσία του εγκεφάλου, μεταξύ άλλων σε περιοχές που σχετίζονται με τη βραχυπρόθεσμη μνήμη.

Όμως στην αεροβική ομάδα υπήρχαν καλύτερα αποτελέσματα σε σχέση με την ομάδα του στρέτσινγκ, τόσο στο συνολικό όγκο του εγκεφάλου όσο και ειδικότερα στον όγκο της φαιάς ουσίας. Επιπλέον στα άτομα που είχαν κάνει στρέτσινγκ, υπήρχαν ενδείξεις ατροφίας στη λευκή ουσία του εγκεφάλου τους.

Τα συμπεράσματα

Τα νοητικά τεστ που ακολούθησαν, επιβεβαίωσαν ότι η αεροβική ομάδα είχε εμφανίσει βελτίωση στις επιδόσεις της μετά από το εξάμηνο της άσκησης, ενώ δεν συνέβη το ίδιο με την ομάδα των ασκήσεων διάτασης.

«Ακόμη και μετά από μια σύντομη χρονική περίοδο, είδαμε ότι η αεροβική άσκηση οδήγησε σε αξιοσημείωτες αλλαγές στον εγκέφαλο», δήλωσε η Μπέικερ. Με άλλα λόγια, κάθε άσκηση είναι καλή, αλλά η αεροβική ακόμη καλύτερη.

Όλα τα παραπάνω σημαίνουν ότι δεν χρειάζεται να φτάσεις στην τρίτη ηλικία προκειμένου να δώσεις… τροφή στον εγκέφαλό σου. Η ελαφριά άσκηση, όπως το περπάτημα, το τζόκινγκ και το τρέξιμο, μπορούν να σε βοηθήσουν από νωρίς.

Διαβάστε ακόμα: Πόσο διαφορετικός είναι ο εγκέφαλος των δρομέων και γιατί;

x
Send this to a friend