Υπερυπνία: Ο λόγος που αν και κοιμάσαι πολύ νιώθεις κουρασμένος

Υπερυπνία: Ο λόγος που αν και κοιμάσαι πολύ νιώθεις κουρασμένος Photo by Kyle Glenn on Unsplash

Ποια είναι η ιδανική διάρκεια ύπνου το βράδυ ώστε τα πρωινά να ξυπνάτε πλήρως αναζωογονημένοι; Οι περισσότεροι θα απαντούσαν ότι ο μαγικός αριθμός βρίσκεται ανάμεσα στις 6 με 8 ώρες.

Γιατί λοιπόν, λοιπόν, πολλοί άνθρωποι, ενώ πράγματι κοιμούνται τόσες ώρες, το πρωί με δυσκολία κρατάνε ανοιχτά τα μάτια τους; Σύμφωνα με τον εμπειρογνώμονα σε ζητήματα ύπνου, Δρ. Νερίνα Ραμλακάν, ίσως αυτό να σημαίνει πως έχετε κοιμηθεί παραπάνω από όσο πρέπει. Η απάντηση είναι: Υπερυπνία.

Όπως τονίζει ο Δρ. Ραμλακάν, η υπερυπνία μπορεί να προκαλέσει «υπερβολική υπνηλία» ενώ οι πάσχοντες από αυτή «μπορεί να αγωνίζονται να ξυπνήσουν το πρωί, να αισθάνονται ανήσυχοι, κουρασμένοι και να χάνουν την ικανότητά τους να σκέφτονται καθαρά».

Η σύγχυση σχετικά με την υπερυπνία έχει να κάνει με το ότι μπορεί να σας χτυπήσει την πόρτα ακόμα κι αν νομίζετε ότι είχατε έναν καλό ύπνο ή πως έχετε κοιμηθεί για μεγάλο χρονικό διάστημα. «Είναι σημαντικό να θυμόμαστε ότι ο καλός ύπνος δεν είναι απλά αυτός που διαρκεί 7 ή 8 ώρες. Είναι ζητούμενο και το να κάνετε υψηλής ποιότητας, βαθύ ύπνο», τονίζει ο Ραμλακάν.

Συχνά, οι άνθρωποι πιστεύουν ότι ο καλός ύπνος έχει να κάνει αποκλειστικά με την ποσότητα και καθόλου με την ποιότητα αλλά ο Δρ Ραμλακάν επισημαίνει ότι «η υπερυπνία μπορεί επίσης να είναι ένα πρόβλημα και να προκαλέσει σοβαρά ατυχήματα και τραύματα που σχετίζονται με την εργασία».

«Συχνά θύματα υπερυπνίας είναι οι άνθρωποι που έχουν εμμονή με την ανάγκη ύπαρξης περισσότερου ύπνου όταν στην πραγματικότητα η έλλειψη ύπνου δεν είναι η πραγματική αιτία της κούρασης τους», εξηγεί.

Photo by Priscilla Du Preez on Unsplash

Οι ειδικοί σε ζητήματα ύπνου τονίζουν ότι η συγκεκριμένη κατάσταση μπορεί να προκληθεί από διάφορους παράγοντες, όπως:

  • Προβλήματα του θυρεοειδούς, ιδιαίτερα ο υποθυρεοειδισμός.
  • Χρόνιος πόνος που προκαλεί κακή ποιότητα ύπνου.
  • Δυσκολίες αναπνοής, οι οποίες οδηγούν σε κακή ποιότητα ύπνου. Αυτές περιλαμβάνουν άπνοια, ροχαλητό και νυκτερινό άσθμα.
  • Δουλειά με βάρδιες. Διακόπτεται ο φυσικός κιρκαδικός ρυθμός που επηρεάζει τον κύκλο του ύπνου.
  • Φαρμακευτική αγωγή. Ορισμένα φάρμακα όπως τα δισκία ύπνου, τα αντικαταθλιπτικά, τα αντισταμινικά μπορούν να επηρεάσουν την ποιότητα του ύπνου.
  • Κακός τρόπος ζωής. Η μη υγιεινή διατροφή, η έλλειψη άσκησης, η υπερβολική κατανάλωση καφεΐνης και αλκοόλ μακροπρόθεσμα μπορεί να οδηγήσει σε αλλαγές στη διάθεση και το βάρος που προκαλούν περισσότερη κόπωση.
  • Να είσαι νέος γονιός. Ο διακεκομένος ύπνος μπορεί να προκαλέσει υπερυπνία και υπερβολική υπνηλία κατά τη διάρκεια της ημέρας.
  • Τα προβλήματα ψυχικής υγείας, όπως το άγχος και η κατάθλιψη, μπορεί να προκαλέσουν σπασμένο και χαμηλής ποιότητας ύπνο.
  • Όταν η ζωή ενός ατόμου στερείται αντικειμένου και νόημα. Σε αυτή την περίπτωση ορισμένοι κυριολεκτικά δεν θέλουν να βγουν από το κρεβάτι για να αντιμετωπίσουν τη ζωή τους και κάνουν φτωχές επιλογές τρόπου ζωής, όπως το να τρώνε άσχημα και να μην αθλούνται. Αυτό που μπορεί να χρειαστεί δεν είναι ένας θεραπευτής ύπνου αλλά ένας ψυχολόγος.

Άλλωστε, στο τέλος της ημέρας όλοι χρειαζόμαστε έναν λόγο να σηκωθούμε από το κρεβάτι το πρωί.

Διαβάστε ακόμα: Δεν σας παίρνει ο ύπνος; Εφαρμόστε τη μέθοδο «4-7-8»!

Previous ArticleNext Article

Ο Σ.Α.Ν. στην παρουσίαση βιβλίου “Όταν γεννιέσαι τρεις φορές, Δωρεά οργάνων – Δώρο ζωής”

Με αυτή τη φράση ο πρόεδρος του Σ.Α.Ν. Αντώνης Χατζησάββας προλόγησε το βιβλίο του Δημήτρη Στρατούλη, στην παρουσίαση που πραγματοποιήθηκε στην Μεταμόρφωση την Τετάρτη 8 Ιουλίου.
Μια επένδυση Ζωής για τουλάχιστον 9 συνανθρώπους μας, που μέσα από τη Δωρεά Οργάνων πολλοί δεν θα είχαν την δεύτερη ευκαιρία στη ζωή. Επένδυση Ζωής για τους ιατρούς, νοσηλευτές που εμπλέκονται στην διαδικασία των μεταμοσχεύσεων. Επένδυση Ζωής και για το κράτος ακόμη, αν το δούμε από την οικονομική πλευρά του, καθώς ένας μεταμοσχευμένος κοστίζει πολύ λιγότερα χρήματα από έναν αιμοκαθαιρόμενο.

Ο Αντώνης Χατζησάββας, ως νεφροπαθής εδώ και 35 χρόνια, αναφέρθηκε πιο συγκεκριμένα στις επιλογές που έχει ένας νεφροπαθής για να μεταμοσχευθεί και φυσικά στο τι πρέπει να γίνει ώστε η Δωρεά Οργάνων να γίνει βίωμα και άμεση θεραπεία για όσους χρειάζονται την πολυπόθητη δεύτερη ευκαιρία στη ζωή. Η συμβολή του κράτους, οι συντονιστές μεταμόσχευσης, η εκκλησία, οι σύλλογοι ασθενών σημαντικά κομμάτια για τη Δωρεά Οργάνων.

Την παρουσίαση του βιβλίου “Όταν γεννιέσαι τρεις φορές, δωρεά οργάνων – δώρο ζωής” διοργάνωσε ο σύνδεσμος Αιμοδοτών Δωρητών Οργάνων ¨Κωστάκης Μεσογίτης” σε ανοιχτό χώρο με βάση τα υγειονομικά πρωτόκολλα του ΕΟΔΥ.
Ο Σ.Α.Ν. εκτός από την παρουσία του προέδρου, τίμησε την εκδήλωση με τη παρουσία αρκετών μελών του, που βοήθησαν και στην διανομή του φυλλαδίου μας στους πολίτες και συνασθενείς που βρέθηκαν στην εκδήλωση.

Μέσα από αυτό το βιβλίο, είναι μία ευκαιρία να ακουστεί και να διαδοθεί ακόμα περισσότερο το δυνατό μήνυμα  για τη Δωρεά οργάνων και τις μεταμοσχεύσεις, κορυφαία πράξη κοινωνικής αλληλεγγύης, η οποία σώζει ζωές σοβαρά πασχόντων συνανθρώπων μας και που δυστυχώς, η Ελλάδα είναι τελευταία στην Ευρώπη.

Γιατί απέτυχαν να βρούν το… χάπι που αντικαθιστά την άσκηση;

Αν η άσκηση ήταν φάρμακο, ίσως ήταν το μοναδικό σκεύασμα που θα παίρναμε όλοι. Ενώ όμως δεν είναι φάρμακο, πώς επηρεάζει τόσο δραστικά την υγεία μας; Μελέτη δείχνει ότι μέσω της άσκησης επιτυγχάνεται μία «μοριακή έκρηξη» στο αίμα.

Η έρευνα που τεκμηριώθηκε όσο καμία άλλη μέχρι σήμερα σε εργαστηριακό επίπεδο, δίνει και τη δυνατότητα δημιουργίας ενός μοριακού τεστ, που με μία εξέταση θα μας «απαντάει» αν είμαστε και σε πόσο καλή φυσική κατάσταση και φόρμα. «Η άσκηση μειώνει τις πιθανότητες για καρδιακή προσβολή και άνοια ή διαβήτη, συμβάλλει στη μακροζωία και έχει χιλιάδες άλλα οφέλη», δηλώνει στους Times του Λονδίνου ο Μάικλ Σνάιντερ, υπεύθυνος της μελέτης από το Πανεπιστήμιο του Στάνφορντ.

Το συμπέρασμα

Οι ειδικοί μελετώντας εκατοντάδες μοριακούς δείκτες στο αίμα, κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι οι αλλαγές έρχονται μόνο μετά από μία έντονη προπόνηση και όχι με ασκήσεις του τύπου «περπάτημα ή χαλαρό τρέξιμο». Σύμφωνα με όσα δημοσιεύονται στην επιστημονική επιθεώρηση Cell, 36 άτομα τέθηκαν υπό το «μικροσκόπιο» ειδικών μετά από εντατική άσκηση σε διάδρομο.

Ο καθηγητής Σνάιντερ δήλωσε ότι ήταν η πρώτη φορά που σχηματίζουν καθολική εικόνα για το πώς επηρεάζεται το σώμα από την άσκηση. Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι η άσκηση έχει τη μεγαλύτερη επίδραση στα συστήματα του οργανισμού που «επιδιορθώνουν» τις βλάβες του σώματος, ενισχύουν το ανοσοποιητικό σύστημα και επιδρούν στον μεταβολισμό των τροφίμων.

Στο αίμα που λάμβαναν οι γιατροί πριν από την άσκηση, αξιολογούνταν και βιολογικοί δείκτες που προέβλεπαν πόσο καλά θα καταφέρουν να ολοκληρώσουν το πρόγραμμα που τους είχε ζητηθεί. Με την αξιολόγηση μόνο 12 μορίων στο αίμα, οι ειδικοί μπορούσαν να αξιολογήσουν την αερόβια ικανότητα άσκησης Vo2 max, που είναι στην ουσία η μέγιστη δυνατότητα μεταφοράς και κατανάλωσης οξυγόνου του οργανισμού, κατά την άσκηση αυξανόμενης έντασης.

Ασκήσεις αντοχής: Το καλύτερο φάρμακο ενάντια στην κατάθλιψη

Μαγική συνταγή

Σε προηγούμενες μελέτες οι επιστήμονες αναζητούσαν τη «μαγική» συνταγή των βιολογικών δεικτών, ώστε να παρασκευάσουν το χάπι που θα επιφέρει δίχως κούραση και χρόνο τα οφέλη της άσκησης. Ωστόσο, ο καθηγητής Σνάιντερ δηλώνει ότι είμαστε ακόμη πολύ μακριά από κάτι τέτοιο. «Συμφωνία είπαμε ότι είναι. Αν θέλει κάποιος να φτιάξει μία ορχήστρα, μπορεί να το κάνει, αλλά είναι βέβαιο ότι δεν πρόκειται να παραχθεί ρυθμός αν κάθε όργανο παίζει τυχαία έναν ρυθμό. Το πραγματικό κλειδί είναι να κατανοήσουμε ότι η άσκηση είναι το κλειδί παραγωγής και συντονισμού για μια όμορφη μουσική», καταλήγει ο ίδιος.

Και όπως εξηγεί, ο μόνος τρόπος να τη συνθέσουμε για τον οργανισμό μας «μοριακή μουσική», είναι να σηκωθούμε από τον καναπέ, και να βγούμε έξω για τρέξιμο.

Διαβάστε επίσης: “Φάρμακο” για τη σωματική και ψυχική υγεία η γυμναστική στη φύση

x
Send this to a friend