Τι συμβαίνει στον εγκέφαλό σου όταν σταματάς να γυμνάζεσαι για 10 ημέρες

Photo by Free To Use Sounds on Unsplash

Πριν σκεφτείτε να παραλείψετε την προπόνησή σας, σκεφτείτε τον εγκέφαλό σας. Μια μελέτη που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Frontiers in Aging Neuroscience βρήκε ότι ορισμένα από τα οφέλη της άσκησης για την υγεία του εγκεφάλου εξατμίζονται ακόμα και όταν η άσκηση σταματήσει μόλις για 10 μέρες.

Μελέτες σε ανθρώπους και ποντίκια δείχνουν ότι η άσκηση μπορεί να οδηγήσει στη δημιουργία νέων νευρικών κυττάρων, αιμοφόρων αγγείων και συνδέσεων (συνάψεων) μεταξύ των εγκεφαλικών κυττάρων, καθώς και να αυξήσει τον όγκο σε περιοχές του εγκεφάλου οι οποίες σχετίζονται με τη μνήμη και τη σκέψη. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο άνθρωποι και ζώα που γυμνάζονται τείνουν να έχουν καλύτερη μνήμη και νοητικές δεξιότητες.

Πολλοί ειδικοί πιστεύουν ότι αυτά τα οφέλη οφείλονται στις βελτιώσεις που επιφέρει η συστηματική άσκηση στη ροή αίματος στον εγκέφαλο, όχι μόνο στη διάρκειά της αλλά και όσο αναπαύεται κανείς μετά την άσκηση.

Το ερώτημα είναι κατά πόσο οι βελτιώσεις αυτές είναι μόνιμες ή έχουν συγκεκριμένη διάρκεια. Για να διερευνήσουν το κατά πόσο τα οφέλη της άσκησης είναι προσωρινά, ερευνητές του Τμήματος Κινησιολογίας του Πανεπιστημίου Μέριλαντ εξέτασαν 12 έμπειρους δρομείς ηλικίας 50-80 ετών, οι οποίοι είχαν τουλάχιστον 15 χρόνια ενασχόληση με το τρέξιμο και εξακολουθούσαν να τρέχουν γύρω στα 55 χιλιόμετρα την εβδομάδα.

Αποχή λίγων ημερών μειώνει τη ροή αίματος στον εγκέφαλο

Κατά την έναρξη της μελέτης οι δρομείς υποβλήθηκαν σε τεστ νοητικών δεξιοτήτων και σε μαγνητική τομογραφία για να καταγραφεί η ροή του αίματος σε διάφορα τμήματα του εγκεφάλου. Οι επιστήμονες ενδιαφέρονταν ιδιαιτέρως για τον ιππόκαμπο, μια δομή του εγκεφάλου η οποία παίζει σημαντικό ρόλο στη μνήμη.

Στη συνέχεια, τους ζητήθηκε να παραλείψουν για 10 ημέρες την προπόνησή τους και να έχουν τη λιγότερο δυνατή φυσική δραστηριότητα που μπορούσαν. Πράγματι παρέμειναν αδρανείς για ένα δεκαήμερο και στη συνέχεια υποβλήθηκαν ξανά σε μαγνητική τομογραφία και έκαναν τα τεστ των νοητικών δεξιοτήτων.

Η διαφορά με τις προηγούμενες εξετάσεις ήταν εντυπωσιακή, ανέφερε ο επικεφαλής ερευνητής J. Carson Smith, αναπληρωτής καθηγητής Κινησιολογίας. Η ροή του αίματος είχε μειωθεί αισθητά στις περισσότερες περιοχές του εγκεφάλου των συμμετεχόντων και ιδιαιτέρως στον ιππόκαμπο. Πάντως, οι επιδόσεις τους στα νοητικά τεστ δεν είχαν μειωθεί.

Τα ευρήματα αυτά υποδηλώνουν ότι τα οφέλη της άσκησης στον εγκέφαλο αρχίζουν να φθίνουν γρήγορα όταν σταματά κάποιος τη γυμναστική, ανέφερε ο Smith.

Ο ίδιος πρόσθεσε πως αν και είναι άγνωστο ακόμα αν οι παρατηρούμενες αλλαγές ισχύουν και για όσους γυμνάζονται με πιο ήπιους ρυθμούς και διακόπτουν παροδικά την άσκηση, «όποιος θέλει να έχει υγιή εγκέφαλο πρέπει να αρχίσει να γυμνάζεται και να προσπαθήσει να μη σταματήσει ποτέ την προπόνησή του».

Διαβάστε επίσης: Πόσο διαφορετικός είναι ο εγκέφαλος των δρομέων και γιατί;

Previous ArticleNext Article

Στα πρώτα 10 λεπτά νιώθουμε το καλό που μας κάνει η γυμναστική!

Μόλις ξεκινήσουμε τη γυμναστική, οι ενδορφίνες ξεχύνονται στον εγκέφαλο και μας δίνουν ένα αίσθημα ευφορίας που μας παρακινήσει να συνεχίσουμε.

Όλη αυτή η διεργασία δεν παίρνει πάνω από δέκα λεπτά.

Μια νέα έρευνα αποκάλυψε ότι ο μέσος χρόνος για τους ενήλικες που ασκούνται τρεις φορές την εβδομάδα ή περισσότερο, για να βιώσουν μια φυσική ευφορία από την άσκηση είναι μόλις εννέα λεπτά και 44 δευτερόλεπτα.

Τέσσερεις τομείς της ζωής σας που βελτιώνονται με το τρέξιμο

Ο Michael Caulfield, αθλητικός ψυχολόγος, εξήγησε: «Είναι συχνά πιο εύκολο να σκεφτούμε δικαιολογίες για να μην ασκηθούμε, αλλά υπάρχει μια πολύ ξεχωριστή στιγμή όπου η νοοτροπία μας αλλάζει και αναλαμβάνουμε δράση. Μόλις το κάνουμε, ποτέ δεν κοιτάμε πίσω».

Η έρευνα που πραγματοποιήθηκε από το YouGov όχι μόνο έδειξε ότι όσοι γυμνάζονται συχνά φτάνουν ταχύτερα στην αίσθηση ευφορίας που προσφέρει η άσκηση, αλλά αποκάλυψε επίσης ότι οι γυναίκες φθάνουν σε αυτήν πάνω από ένα λεπτό πιο γρήγορα από τους άνδρες, με μέσο χρόνο εννέα λεπτά και επτά δευτερόλεπτα, σε σύγκριση με τα δέκα λεπτά και 20 δευτερόλεπτα που χρειάζονται οι άνδρες.

Ανάλογα την ηλικία

Όσον αφορά την ηλικία, όσοι βρίσκονται μεταξύ 35-44 ετών χρειάζονται το μεγαλύτερο χρονικό διάστημα για να φτάσουν σε ευφορία, απαιτώντας 12 λεπτά και 47 δευτερόλεπτα κατά μέσο όρο, σε σύγκριση με εκείνους ηλικίας 45-54 που χρειάζονται μόνο επτά λεπτά και τέσσερα δευτερόλεπτα για να φτάσουν εκεί.

Οι «δέκα εντολές» της γυμναστικής

Οι ενήλικες ηλικίας μεταξύ 18-24 ετών βεβαίως είναι αυτοί που νιώθουν ταχύτερα από όλους την ευφορία που προκύπτει από την άσκηση, με μέσο χρόνο μικρότερο από επτά λεπτά.

Ο τύπος άσκησης που κάνετε μπορεί επίσης να έχει επίδραση στο χρονικό διάστημα που χρειάζεται για να επιτευχθεί η φυσική ευφορία. Όσοι πηγαίνουν στο γυμναστήριο αρχίζουν να την απολαμβάνουν σε μόλις έξι λεπτά και 36 δευτερόλεπτα, ενώ οι δρομείς την επιτυγχάνουν ταχύτερα (σε οκτώ λεπτά και 28 δευτερόλεπτα) από εκείνους που προτιμούν το περπάτημα ή την πεζοπορία (δέκα λεπτά 35 δευτερόλεπτα) και από εκείνους που παρακολουθούν ομαδικά προγράμματα (εννέα λεπτά 17 δευτερόλεπτα).

Διαβάστε επίσης: “Φάρμακο” για τη σωματική και ψυχική υγεία η γυμναστική στη φύση

Αυτή είναι η κορυφαία μέθοδος γυμναστικής για μόνιμα αποτελέσματα

Γράφει η Χριστίνα Βασιλειάδου*

Είναι η μέθοδος που πολλοί σνομπάρουν ως εύκολη ή γυναικεία γυμναστική! Κι όμως, όποιος έχει δοκιμάσει μια ώρα καταλαβαίνει αμέσως πως πρόκειται για την πιο απαραίτητη μέθοδο που δε θα πρέπει να λείπει απο κανένα ασκησιολόγιο κανενός ανθρώπου!

Μια χαρακτηριστική φράση που μπορεί να αντιπροσωπεύσει τη μέθοδο Pilates είναι πως: “Αν κάνεις Pilates θα πετάς…αν δεν κάνεις; Θα πονάς!”

Οι λόγοι; Πολλοί! Παρακάτω σου παραθέτω τους σημαντικότερους!

Ενδυνάμωση εκ των έσω

Τι σημαίνει αυτό; Πως είναι η μοναδική μέθοδος εκγύμνασης που γυμνάζει τους μύες από μέσα προς τα έξω.

Για να σου δώσω να καταλάβεις , αν ήθελες να ζυμώσεις ψωμί θα άφηνες ποτέ το ζυμάρι σου σχηματισμένο από έξω αλλά με ίχνη αλευριού από μέσα ή θα ήθελες να είναι ομοιόμορφο, καλά ζυμωμένο και με απαραίτητο χρόνο δουλειάς ωστε να γίνει πιο ωραίο το ψωμί σου;

Κάπως έτσι λειτουργεί και το Pilates! Δουλεύει τους μύες εσωτερικά , και οχι επιφανειακά, δίνοντας καλύτερη στήριξη στις αρθρώσεις αλλά και πιο καλοσχηματισμένο – γραμμωμένο σώμα. Είναι και ο λόγος που θα αργήσεις να δεις αποτελέσματα με το Pilates αλλα πίστεψέ με… θα είναι μόνιμα!

Ευλυγισία και σωστή αναπνοή

Αν όλοι γνώριζαν πόσο σημαντική είναι η ευλυγισία και η σωστή αναπνοή στον άνθρωπο τότε δε θα υπήρχαν τραυματισμοί στον κόσμο και όλοι μα όλοι θα μπορούσαν να αποδώσουν τα μέγιστα στην προπόνησή τους ανεβαίνοντας πολλά επίπεδα πιο πάνω χωρίς να πασχίζουν με άλλες μεθόδους για αυτό.

Το Pilates έχει τη δυνατότητα μέσω του ασκησιολογίου και του ιδιαίτερου εξοπλισμού να προσφέρει στο μέγιστο , εκτός από ενδυνάμωση, ευλυγισία και ευκινησία, μακραίνοντας τους μύες  και διατεινοντας τους. Αυτό σημαίνει πως  αυξάνεται το εύρος κίνησης μιας άσκησης, πχ εαν έκανες ένα κάθισμα- squat και λόγω κακής κινητικότητας  πήγαινες μέχρι τις 50ο , φαντάσου πόσο μεγιστοποιείς τα αποτελέσματα της άσκησης εαν μπορείς να πάς εως τις 90ο και πιο κάτω χωρίς πόνο.

Επίσης , η σωστή αναπνοή είναι αυτή που δίνει ρυθμό σε μια άσκηση, καλύτερη κυκλοφορία του αίματος, ενέργεια για συνεχόμενη άσκηση, αποφόρτιση απο κούραση, ενεργοποίηση των κοιλιακών , αποσυμπίεση της σπονδυλικής στήλης και των φορτίων αυτής από την οποιαδήποτε άσκηση. Η σωστή αναπνοή είναι η βάση του Pilates και υιοθετώντας την μπορείς να δεις να αποφέρεις τα μέγιστα στην προπόνηση σου απλά και μόνο αναπνέοντας σωστά.

Αποφυγή μυικών λαθών

Το Pilates είναι η μέθοδος που σε «αναγκάζει» να μάθεις και να υιοθετήσεις τη σωστή στάση του σώματος και τη σωστή εκτέλεση των ασκήσεων. Προάγει την ισορροπία λόγω της έμφασης στην ενδυνάμωση του κέντρου και η αργή ρυθμική κίνηση σου δίνει το ερέθισμα να διορθώσεις οποιοδήποτε λάθος μπορεί να γίνει σε οποιαδήποτε κίνηση και να την αφομοιώσεις κάνοντάς την κτήμα σου. Τι σημαίνει αυτό; Ελαχιστοποίηση τραυματισμών και μεγιστοποίηση αποτελεσμάτων!

Εν κατακλείδι. Με ο’τι κι αν ασχολείσαι, οποιοδήποτε άθλημα οποιοδήποτε σπορ είναι επιτακτική ανάγκη να εντάξεις στο εβδομαδιαίο πλάνο σου το Pilates αλλά ακόμη και με αυτό να ασχοληθείς αποκλειστικά μόνο οφέλη μπορείς να αποκομίσεις!

Διαβάστε επίσης: Με πάθος και αφοσίωση η γιόγκα “εισβάλλει” στον κόσμο των αθλητών

* Η Χριστίνα Βασιλειάδου είναι Καθηγήτρια Φυσικής Αγωγής στη Χαλκίδα. To άρθρο της δημοσιεύτηκε στο fmh.gr

x

Send this to a friend