Πόσο επιβλαβές για την υγεία μπορεί να είναι το παγούρι της προπόνησης;

Πόσο επιβλαβές για την υγεία μπορεί να είναι το παγούρι της προπόνησης;

Ένα από τα πιο σημαντικά κομμάτια υγιεινής όσον αφορά τους δρομείς έχει να κάνει με το μπουκάλι νερού που χρησιμοποιούν κατά τη διάρκεια των προπονήσεών τους. Πρόσφατα, το ζήτημα έγινε εξαιρετικά επίκαιρο καθώς μια νέα μελέτη από τη Βραζιλία δείχνει ότι οι επαναχρησιμοποιούμενες φιάλες (αλλά και τα μπουκάλια νερού) ενδέχεται να είναι πιο ακατάλληλες από ό,τι νομίζατε.

Για τις ανάγκες της μελέτης, οι ερευνητές ζήτησαν από 30 μέλη του γυμναστηρίου να παραδώσουν τα μπουκάλια τους για έλεγχο και να συγκρίνουν τα αποτελέσματά τους με 30 άλλα μπουκάλια, αχρησιμοποίητα. Από τη σύγκριση προέκυψε μόλυνση βακτηρίων στο 83% των χρησιμοποιημένων πλαστικών φιαλών.

Οι πιο διαδεδομένες μολύνσεις ήταν ο Staphylococcus Αureus, που ανιχνεύθηκε στο 27% των φιαλών και το Ε. Coli, που βρέθηκε στο 17% αντίστοιχα.

Τυχαία παραδείγματα

«Η μελέτη βασίστηκε σε όσο το δυνατόν τυχαία γεγονότα καθώς εξετάσαμε μπουκάλια που ζητούσαμε από ανυποψίαστους ανθρώπους που έμπαιναν στο γυμναστήριο εκείνη τη συγκεκριμένη μέρα. Θέλαμε να αποφύγουμε να πάρουμε μπουκάλια που θα είχαν καθαριστεί ειδικά για την περίσταση», τονίζει ο επικεφαλής της έρευνας, Γκιλμάρ Βέμπερ Σένα, καθηγητής του Ομοσπονδιακού Πανεπιστημίου του του Ρίο ντε Τζανέιρο, μιλώντας στο «Runner’s World».

Αν και τα ευρήματα είναι τυχαία, δεν είναι εντελώς απροσδόκητα, σύμφωνα με τον Φίλιπ Τιέρνο, καθηγητή μικροβιολογίας και παθολογίας στη Σχολή Ιατρικής της Νέας Υόρκης. Και αυτό διότι τα βακτήρια που βρέθηκαν στα μπουκάλια μπορούν σε γενικές γραμμές να βρεθούν στο 30% των ανθρώπων χωρίς να προκαλούν επιπτώσεις στην υγεία.

Πόσο πιθανό είναι λοιπόν να αρρωστήσετε από τα μικρόβια που υπάρχουν στα μπουκάλια; Σύμφωνα με τον Τιέρνο, αυτό εξαρτάται από δύο παράγοντας παράγοντες: την ποσότητα και τον τύπο των βακτηρίων που υπάρχουν και το ανοσοποιητικό σύστημα ενός ατόμου.

«Τα βακτήρια πιθανόν να προέρχονται από μόλυνση κατά τη διάρκεια της χρήσης», δήλωσε ο Τιέρνο. Άλλωστε, με δεδομένου ότι οι άνθρωποι χειρίζονται τα μπουκάλια τους κατά βάση είτε για να πιουν το αναψυκτικό τους είτε απλώς για να τα γεμίζουν, τα βακτήρια μπορούν να μεταδοθούν μέσω έμμεσης επαφής. Για παράδειγμα, αν δεν πλένετε τα χέρια σας όταν πάτε στο μπάνιο ή ακουμπάτε υπερβολικά το πρόσωπό σας, δεν αποκλείεται να διαδώσετε μολύνσεις στο μπουκάλι.

Γι’ αυτό το καλύτερο είναι να πλένετε σωστά κάθε φιάλη πριν από κάθε χρήση για να μειώσετε τον κίνδυνο να αρρωστήσετε από τα υπάρχοντα βακτηρίδια ή να τα μεταδώσετε σε άλλους που μπορεί να χρησιμοποιήσουν το μπουκάλι σας. Για την ακρίβεια, το ιδανικότερο θα ήταν να πλένετε το μπουκάλι σας μετά από κάθε χρήση.

Σιγουρευτείτε επίσης ότι έχετε πλύνει καλά τα χέρια σας πριν γεμίσετε το μπουκάλι με κάποιο τονωτικό αναψυκτικό και να θυμάστε ότι πρέπει να δίνετε ιδιαίτερη προσοχή στο κρεβάτι σας, όπου συνήθως τα μικρόβια κρύβονται.

Για τον Τιέρνο, είναι επίσης σημαντικό να χρησιμοποιείτε μεταλλικά ή γυάλινα μπουκάλια καθώς τα βακτήρια δεν μπορούν να προσκολληθούν τόσο εύκολα σε αυτά τα υλικά όσο στα πλαστικά. Και φυσικά, αποφύγετε να τα μοιράζεστε όσο περισσότερο γίνεται.

Διαβάστε ακόμα: Από τι κινδυνεύουμε αν ξαναγεμίζουμε τα πλαστικά μπουκαλάκια του νερού;

Previous ArticleNext Article

Τι είναι η ενεργειακή ανεπάρκεια για τους αθλούμενους και τι κινδύνους κρύβει

Photo by Zan on Unsplash

Με την απλούστερη έννοια, η ενεργειακή ανεπάρκεια (RED-S) στον αθλητισμό, επίσης γνωστή ως RED-S, συνεπάγεται ανεπαρκή πρόσληψη ενέργειας σε σύγκριση με την ενέργεια που χρειάζεστε.

Τα συμπτώματα μπορεί να είναι έλλειψη ενέργειας, κούραση, οστική και μυϊκή απώλεια, απώλεια περιόδου για τις γυναίκες που μπορεί να οδηγήσουν και σε τραυματισμό.

Η ενεργειακή ανεπάρκεια συμβαίνει, όταν η διατροφή δεν επαρκεί σε σχέση με την προπόνηση που κάνουμε. Αυτό μπορεί να συμβαίνει και σε ανθρώπους που θέλουν απλά να χάσουν βάρος με το τρέξιμο ή την οποιαδήποτε προπόνηση.

Στην ουσία, ωστόσο, η μείωση της τροφής, όχι μόνο οδηγεί στο αντίθετο αποτέλεσμα, ως αντίδραση του οργανισμού και προσαρμογή του μεταβολισμού, αλλά μπορεί να προκαλέσει και σοβαρούς τραυματισμούς.

Σε πολλούς αθλητές και αθλούμενους, η ενεργειακή ανεπάρκεια ή RED-S, έρχεται όταν αυξάνετε ο όγκος προπόνησης, αλλά όχι το φαγητό. Κάτι που δεν συμβαίνει επίτηδες.

Πολλοί άνθρωποι δεν αισθάνονται να έχουν μεγάλη όρεξη όταν βρίσκονται σε περίοδο σκληρής προετοιμασίας, με αποτέλεσμα να παραμελούν τη διατροφή τους, κυρίως μη λαμβάνοντας τα απαραίτητα συστατικά.

Το βάρος είναι σημαντικό, άλλα όχι το σημαντικότερο

Σίγουρα το βάρος παίζει σημαντικό ρόλο στις αθλητικές επιδόσεις, αλλά δεν είναι το πιο σημαντικό. Έτσι θα φτάσετε στο σημείο να έχετε το βάρος που πιστεύετε ότι θα σας δώσει το αποτέλεσμα που επιζητάτε, αλλά τελικά δεν θα έχετε την ενέργεια να φτάσετε εκεί που θέλετε.

Υπερπροπόνηση ή ενεργειακή ανεπάρκεια;

Τα συμπτώματα είναι παρόμοια με αυτά της υπερβολικής προπόνησης. Αυτό σημαίνει κόπωση, αλλαγές στη διάθεση, μειωμένη απόδοση και τραυματισμούς.

Μπορεί επίσης να αντιμετωπίσετε μια χαμηλότερη σεξουαλική ορμή.

Για να γίνει διάκριση μεταξύ RED-S και υπερβολικής προπόνησης, η διαδικασία είναι μειώσετε τον όγκο της προπόνησής σας κατά 50 έως 70%,  ανάλογα με το πόσο δυσάρεστα νιώθετε – για δέκα ημέρες χωρίς να αλλάξετε τίποτα άλλο.

Αν νιώθετε… ξεκούραστος και δυνατός μετά τις 10 ημέρες, στις πρώτες δέκα προπονήσεις σας, τότε κατά πάσα πιθανότητα, το πρόβλημά σας είναι η υπερπροπόνηση.

Αν πάλι τα συμπτώματά σας επανέλθουν σε δύο ημέρες, τότε θα μπορούσε να είναι RED-S.

Και αν συμβαίνει αυτό, θα πρέπει να μιλήσετε σε έναν επαγγελματία το συντομότερο δυνατόν, γιατί οι μακροπρόθεσμοι κίνδυνοι – οστεοπόρωση, καρδιακές παθήσεις, απώλεια μυών, μειωμένη ανοσία και κατάθλιψη, είναι πιο σημαντικά από οποιονδήποτε στόχο.

Η θεραπεία

Το θεραπευτικό σας σχέδιο θα εξαρτηθεί από το αν η ρίζα είναι ψυχολογική (μια διατροφική διαταραχή) ή πραγματική (κακή διατροφή).

Ο ρόλος των προπονητών

Οι προπονητές πολλές φορές ενθαρρύνουν τους αθλητές και τους αθλούμενους να τρώνε λιγότερο, προκειμένου να ρίξουν βάρος. Σε περίπτωση που ο προπονητής συνοδεύει αυτή τη συμβουλή με την κατάλληλη διατροφή για το πρόγραμμα που δίνει και έχει σπουδές και στην διατροφή, τότε δεν υπάρχει πρόβλημα.

Σε διαφορετική περίπτωση μπαίνει σε χωράφια που δεν θα έπρεπε και τότε ένας διατροφολόγος θα πρέπει να δώσει συγκεκριμένες οδηγίες.

Η εμπειρία παίζει σημαντικό ρόλο, αλλά δεν είναι η λύση για κάθε οργανισμό και κάθε πρόβλημα.

Το κλειδί για όλα είναι η ισορροπία.

Με πληροφορίες από το runnersworld.com

Η αερόβια άσκηση καταπολεμά (και) την σχιζοφρένεια!

Η αερόβια προπόνηση καταπολεμά (και) την σχιζοφρένεια!

Μια νέα μελέτη διαπίστωσε ότι η αερόβια άσκηση μπορεί να βελτιώσει τη σοβαρότητα των συμπτωμάτων σε άτομα με σχιζοφρένεια που λαμβάνουν αντιψυχωσικά.

Φυσικά, είναι και η αντιψυχωσική θεραπεία που μπορεί να βελτιώσει τα συμπτώματα της σχιζοφρένιας, ωστόσο οι παρενέργειες της θεραπείας είναι συχνές και συχνά δυσάρεστες, συνεπώς μια άσκηση όπως το τρέξιμο ίσως είναι μια πιο σοφή επιλογή. Πως τεκμηριώνεται όμως κάτι τέτοιο;

Ας τα πάρουμε με τη σειρά.

Η σοβαρότητα των σχιζοφρενικών συμπτωμάτων μετριέται μέσω της κινεζικής έκδοσης της Κλίμακας Θετικού και Αρνητικού Συνδρόμου (PANSS). Το σύστημα αυτό μετρά τα δύο είδη συμπτωμάτων στη σχιζοφρένεια: τα θετικά συμπτώματα που αφορούν την παραμόρφωση κανονικών λειτουργιών (π.χ. ψευδαισθήσεις και αυταπάτες) και τα αρνητικά συμπτώματα, τα οποία αντιπροσωπεύουν την μείωση ή την απώλεια φυσιολογικών λειτουργιών.

Οι ασθενείς που παρατηρήθηκαν για την εν λόγω μελέτη, μετρήθηκαν στην αρχή της, ξαναμετρήθηκαν αμέσως μετά από μια περίοδο αερόβιας άσκησης τριών μηνών και στη συνέχεια για άλλη μια φορά έπειτα από μια περίοδο τριών μηνών κατά την οποία δεν ασκούνταν αλλά έπαιρναν μόνο αντιψυχωσικά.

Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι οι δείκτες των θετικών συμπτωμάτων μειώθηκαν σημαντικά κατά τη διάρκεια των 12 εβδομάδων άσκησης αλλά δεν άλλαξαν σημαντικά κατά την αντίστοιχη περίοδο που δεν ασκούνταν. Αντίστοιχα, η σοβαρότητα των αρνητικών συμπτωμάτων στην άσκηση μειώθηκε σημαντικά μετά από 12 εβδομάδες προπόνησης και συνέχισε να μειώνεται κατά την έτερη περίοδο.

Με πολύ απλά λόγια, η μελέτη έβγαλε ένα ξεκάθαρο συμπέρασμα: η αερόβια γυμναστική είναι ένα αποτελεσματικό «φάρμακο» κατά της σχιζοφρένειας και σίγουρα εξαιρετικά παρεμβατικό όσον αφορά ψυχολογικά ζητήματα…

Διαβάστε ακόμα: Ασκήσεις αντοχής: Το καλύτερο φάρμακο ενάντια στην κατάθλιψη

x
Send this to a friend