Οι δύο λόγοι που δεν πρέπει να “κόβετε” απότομα την προπόνησή σας

Οι δύο λόγοι που δεν πρέπει να "κόβετε" απότομα την προπόνησή σας Photo by Filip Mroz on Unsplash

Το πρώτο πράγμα που συνήθως θέλουμε να κάνουμε μετά από μια μεγάλη και σκληρή προπόνηση, είναι να πιούμε ένα ολόκληρο μπουκάλι παγωμένο νερό.

Σίγουρα θα έχετε δει διάφορα δημοσιεύματα στο διαδίκτυο που αμφισβητούν την χρησιμότητα αυτής της συνήθειας και τονίζουν πως μπορεί να κάνει κακό στον οργανισμό σας.

Όμως, όπως πολλά πράγματα που κυκλοφορούν στο διαδίκτυο, κάτι τέτοιο είναι απλώς παραπληροφόρηση. Αντίθετα, οι ειδικοί διαβεβαιώνουν ότι δεν υπάρχει κανένας λόγος να αποφύγουμε το κρύο νερό μετά από μια προπόνηση, εκτός από τον λαιμό μας.

Στην πραγματικότητα, η ενυδάτωση με κρύο νερό μετά από μια διαδρομή, ειδικά μέσα στη ζέστη, ίσως και να είναι απαραίτητη για να αποφευχθεί η αφυδάτωση και να μειωθεί η εσωτερική θερμοκρασία του σώματος. Και η διατήρηση της σωστής ενυδάτωσης συνδέεται ακόμη και με την αύξηση της συνολικής σωματικής απόδοσης και της λειτουργίας του εγκεφάλου, σύμφωνα με ερευνητές του Ινστιτούτου «Korey Stringer» του Πανεπιστημίου του Κοννέκτικατ.

Τρέξιμο: Οι πιο πολύτιμες συμβουλές ενυδάτωσης

Υπάρχουν δύο προβλήματα που θα μπορούσαν να προκληθούν σε κάποιον μετά από μια επίπονη προπόνηση

Ας δούμε τι πρέπει να γνωρίζετε και πώς να κρατάτε τον εαυτό σας μακριά από τους κινδύνους:

1. Μια αιφνίδια αλλαγή στην αρτηριακή πίεση

Αν κάποιος ξαφνικά σταματήσει την προπόνηση τότε «αυτό μπορεί να προκαλέσει μια ξαφνική αλλαγή στην πίεση του αίματος που οδηγεί σε ένα αίσθημα δυσφορίας, ζαλάδας ακόμα και μπορεί να οδηγήσει σε μίνι απώλεια συνείδησης», εξηγεί ο Ντένις Καρντόν, ορθοπεδικός χειρούργος και επικεφαλής της αθλητικής ιατρικής πρωτοβάθμιας φροντίδας στο «NYU Langone Health».

«Όταν ασκείτε σκληρά και ειδικά όταν έχετε ανεβάσει θερμοκρασία, είτε επειδή κάνει ζέστη, είτε γιατί φοράτε πολύ περισσότερα ρούχα από ότι πρέπει, είναι κρίσιμο να προσπαθείτε να κρατάτε δροσερό τον οργανισμό σας διότι καθώς εισέρχεστε σε μια φάση ψύξης, η ροή αίματος ανακατανέμεται πίσω στον πυρήνα και στον εγκέφαλό σας ομαλά», εξηγεί.

«Αυτό σημαίνει πως αν σταματήσετε ξαφνικά και νιώθετε αφόρητη ζέστη, έχει να κάνει με το γεγονός ότι η αρτηριακή σας πίεση δεν είχε το χρόνο να ανασυγκροτηθεί και αυτό μπορεί να οδηγήσει σε ανεπαρκή ροή αίματος στον εγκέφαλο, που με τη σειρά του που μπορεί να προκαλέσει προσωρινή απώλεια συνείδησης», συνεχίζει ο Καρντόν.

Ένας καλός τρόπος για να το αποφύγετε αυτό είναι να μην σταματάτε απότομα το τρέξιμο αλλά να περπατάτε λίγο πριν σταματήσετε οριστικά.

Τρόποι για να αποφύγει τους τραυματισμούς ένας νέος δρομέας

2. Θερμοπληξία το καλοκαίρι 

Αν παρατηρήσετε ότι το πρόσωπό σας είναι υπερβολικά κόκκινο είτε κατά τη διάρκεια ή μετά από μια μεγάλη διαδρομή, αυτό θα μπορούσε να είναι σημάδι θερμοπληξίας, όπως διαβεβαιώνει ο Λουκ Μπελβάλ, διευθυντής έρευνας στο Ινστιτούτο «Korey Stringer» του Πανεπιστημίου του Κοννέκτικατ.

Είναι προτιμότερο σε αυτή την περίπτωση να πιείτε δροσερό νερό περπατώντας αργά, αντί να κάθεστε αμέσως μετά τη διακοπή της δραστηριότητάς σας. Αν καθίσετε, μπορεί να αρχίσετε να αντιμετωπίζετε περισσότερα συμπτώματα θερμοπληξίας, συμπεριλαμβανομένης της ναυτίας, της εμφάνισης κηλίδων στην όρασή σας και της αδιαθεσίας. Άλλα συμπτώματα περιλαμβάνουν μια δραστική αλλαγή διάθεσης, αίσθηση χώρου και πονοκέφαλο.

«Όλα αυτά μπορεί να χειροτερέψουν αν σταματήσετε ό, τι κάνετε απότομα», λέει ο Μπελβάλ. Η κανονική θερμοκρασία στον οργανισμό αλλά και η σωστή ενυδάτωση είναι πολύ σημαντικές σε αυτή τη συνθήκη. Άλλωστε καθώς οι θερμοκρασίες αυξάνονται, ιδρώνετε περισσότερο και ο ιδρώτας είναι ο μηχανισμός του σώματός σας για να προσδίδει ψύξη στο δέρμα σας και να μειώσει την θερμοκρασία του σώματος σας. Χωρίς αρκετό νερό πριν την άσκηση, κινδυνεύετε περισσότερο από αφυδάτωση, η οποία μπορεί να κάνει τα αποτελέσματα της θερμότητας πιο έντονα και να οδηγήσει σε πτώση της αρτηριακής πίεσης.

Όσον αφορά το ερώτημα για τη θερμοκρασία του νερού, αυτό είναι ένα θέμα συνεχούς συζήτησης, όπως ξεκαθαρίζει ο Καρντόν. «Δεν υπάρχει καμία ισχυρή ένδειξη ότι η θερμοκρασία του νερού κάνει τη διαφορά, αλλά ούτε ότι κάνει και κακό το παγωμένο νερό», ξεκαθαρίζει.

Το σίγουρο είναι πως δεν πρέπει να περιμένετε να ενυδατωθείτε μόνο μετά την άσκηση ενώ κάτι ακόμα πιο σημαντικό είναι πως πρέπει αποφύγετε την άμεση διακοπή της δραστηριότητάς σας, ανεξάρτητα από το πόσο εξαντλημένοι αισθάνεστε. Μια απότομη στάση είναι ένας σίγουρος τρόπος να βρεθείτε σε κίνδυνο.

Διαβάστε ακόμα: Τρέχοντας στη ζέστη: Να πίνεις κρύο νερό ή να το ρίχνεις πάνω σου;

Ακολουθήστε το Run 'n Fun στο Google News

Previous ArticleNext Article

Γλιτώνεις τους τραυματισμούς όταν τρέχεις αργά;

Είναι μια διάγνωση που κανένας δρομέας δεν θέλει να ακούσει: τόσο το υπερβολικό άγχος όσο και διάφορα προβλήματα των οστών προκαλούνται συχνά από τις έντονες και πολλές προπονήσεις.

Αν και όσον αφορά τα κατάγματα κόπωσης υπάρχουν πολλές αιτίες, όπως για παράδειγμα, η κακή διατροφή, η ελλιπής ανάκαμψη, τα παπούτσια που έχουν χρησιμοποιηθεί πολύ κ.α., πολύ συχνά το πολύ τρέξιμο θεωρείται ο νούμερο ένα παράγοντας.

Άπειροι δρομείς που αντιμετωπίζουν προβλήματα τραυματισμού έχουν ακούσει από ειδικούς πως πρέπει να μειώσουν το τρέξιμο για να μην χειροτερέψει η κατάστασή τους.

Πολλοί φυσικά αγνοούν αυτή τη συμβουλή καθώς θεωρούν ότι μια μέρα ανάκαμψης, έπειτα από μια σκληρή προπόνηση, φτάνει και περισσεύει για τη μείωση του κινδύνου τραυματισμού.

Ρίχνεις την ένταση αλλά…

Για πολλούς μάλιστα, φαίνεται λογική η υπόθεση πως όσο πιο πολύ ρίχνεις τους ρυθμούς και την ένταση με την οποία τρέχεις, τόσο λιγότερους τραυματισμούς έχεις. Αυτό όμως, απέχει από την πραγματικότητα σύμφωνα με μια νέα έρευνα του Πανεπιστημίου του Μέριλαντ.

Στη μελέτη, 43 ερασιτέχνες δρομείς, 29 γυναίκες και 14 άνδρες από 18 έως 49 ετών, κλήθηκαν να τρέξουν μια διαδρομή 50 μέτρων, τρεις φορές με γρήγορη ταχύτητα, τρεις φορές με μέτρια ταχύτητα και τρεις φορές με αργή. Οι ερευνητές ενδιαφέρθηκαν να βρουν το σωρευτικό φορτίο τραυματισμών στην κνήμη των δρομέων, την πιο κοινή περιοχή καταγμάτων δηλαδή, στις διάφορες ταχύτητες.

Οι μεταβλητές…

Για τον υπολογισμό αυτό συνυπολογίστηκαν τρεις μεταβλητές: το κνημιαίο φορτίο (δηλαδή η πίεση που ασκήθηκε στην κνήμη κατά τη διάρκεια της επαφής με το έδαφος), ο κάθετος ρυθμός φόρτισης (δηλαδή πόσο γρήγορα εφαρμόζεται το σώμα με το πόδι καθώς το πόδι έρχεται σε επαφή με το έδαφος) και η εναέρια στιγμή (η κίνηση του κάτω μέρους του ποδιού όταν απομακρύνεται από το έδαφος).

Η συγγραφέας της μελέτης Τζέσικα Χάντερ και οι συνάδελφοί της, κατέληξαν στο συμπέρασμα πως το συνεχές τρέξιμο με μέτρια ταχύτητα έχει τον ίδιο αντίκτυπο στα πόδια με την διάνυση της ίδιας απόστασης κατά το ήμισυ με γρήγορο και κατά το έτερο ήμισυ με αργό ρυθμό. Μάλιστα, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι είναι ο πιο αργός ρυθμός που δημιουργεί μεγαλύτερη πίεση καθώς όσο πιο αργά τρέχει ένας δρομέας τόσες περισσότερες οι πιθανότητες τραυματισμών, αφού τα πόδια χτυπούν στο έδαφος πιο συχνά.

Η έρευνα ήταν ξεκάθαρη: το γρήγορο τρέξιμο δεν συμβάλλει περισσότερο στο σωρευτικό κνημιαίο φορτίο σε σχέση με το αργό τρέξιμο άρα το συμπέρασμα πως με αργό τρέξιμο μειώνεις την πιθανότητα τραυματισμού είναι άκυρο.

«Είναι πολύ νωρίς για να κάνουμε συστάσεις για το πώς οι δρομείς μπορούν να χρησιμοποιήσουν αυτές τις πληροφορίες για να βελτιώσουν τις εκπαιδευτικές τους συνήθειες», ξεκαθαρίζει η Χάντερ, που πάντως ένα πρώτο συμπέρασμα για την σχέση τραυματισμών και ταχύτητας μας έχει βοηθήσει να το βγάλουμε.

Διαβάστε ακόμα: Οι πιο συνηθισμένοι τραυματισμοί των δρομέων και πώς να τους αποφύγετε

Ακολουθήστε το Run 'n Fun στο Google News

Greece Race for the Cure® 2024: Οι εγγραφές άνοιξαν!

Το Greece Race for the Cure®,  ο αγώνας-θεσμός ενάντια στον καρκίνο του μαστού, επιστρέφει για 16η χρονιά την Κυριακή 29 Σεπτεμβρίου. Με αφετηρία το Ζάππειο, δύο νέες διαδρομές στο κέντρο της Αθήνας και με δυνατότητα απομακρυσμένης συμμετοχής από όπου κι αν βρισκόμαστε, θα είμαστε για ακόμα μια χρονιά

«Μαζί πιο δυνατοί από τον καρκίνο του μαστού».

Το Greece Race for the Cure® πραγματοποιείται από τον Πανελλήνιο Σύλλογο Γυναικών με Καρκίνο Μαστού «Άλμα Ζωής» σε συνδιοργάνωση με τον Οργανισμό Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων (ΟΠΑΝΔΑ), με την έγκριση της οργάνωσης Think Pink Europe® και είναι η δεύτερη μεγαλύτερη διοργάνωση Race for the Cure® παγκοσμίως, ευαισθητοποιώντας χιλιάδες κόσμου για τον καρκίνο του μαστού κάθε χρόνο.

Εγγραφές: www.greecerace.gr

Οι εγγραφές για το 16ο Greece Race for the Cure® άνοιξαν και πραγματοποιούνται αποκλειστικά διαδικτυακά εδώ: https://greecerace.gr/greeceraceforthecureregistrations/

  • Αγώνας δρόμου 5 χιλιομέτρων : Εκκίνηση 9.30 πμ, Ζάππειο/ Εγγραφή:10€.
    Οι εγγραφές για τον αγώνα δρόμου θα ολοκληρωθούν στις 19/09 ή με τη συμπλήρωση 10.000 δρομέων.
  • Περίπατος 2 χιλιομέτρων: Εκκίνηση 10.30 πμ, Ζάππειο / Εγγραφή: 8€
    Οι εγγραφές για τον περίπατο θα ολοκληρωθούν στις 22/09 ή με τη συμπλήρωση 35.000 συμμετεχόντων.
  • Digital Συμμετοχή: Mαζί, όπου κι αν βρισκόμαστε. Συμμετέχουμε στη διοργάνωση απομακρυσμένα και αφήνουμε το δικό μας αποτύπωμα ενάντια στον καρκίνο του μαστού μέσα από τα social media / Εγγραφές για τη digital συμμετοχή ως τις 17/09 / Εγγραφή: 8€.

Σε κάθε εγγραφή περιλαμβάνεται το συλλεκτικό t-shirt της διοργάνωσης και chip χρονομέτρησης για τους δρομείς.

Πληροφορίες διοργάνωσης

  • Ημερομηνία: Κυριακή 29 Σεπτεμβρίου
  • Έναρξη διοργάνωσης: 8.30 πμ
  • Σάββατο 28 Σεπτεμβρίου – Ημέρα Προαγωγής Υγείας (12μμ-6μμ): Δωρεάν δράσεις για μικρούς & μεγάλους & Συμβολική φωταγώγηση του Ζαππείου στις 10μμ

Γιατί να πάρουμε μέρος

  • Γιατί το Greece Race for the Cure® είναι μια γιορτή για τη ζωή!
  • Για να αναγνωρίσουμε τη δύναμη των γυναικών που έχουν βιώσει τον καρκίνο του μαστού.
  • Για να διαδώσουμε μαζί το μήνυμα της ευαισθητοποίησης σε όλη την Ελλάδα και τον κόσμο.
  • Γιατί μέσα από την διοργάνωση έχουμε ουσιαστικό αντίκτυπο ενάντια στον καρκίνο του μαστού, όλο τον χρόνο. Με κάθε μας συμμετοχή χρηματοδοτούμε προγράμματα του Συλλόγου «Άλμα Ζωής» για τη στήριξη και ενδυνάμωση των ασθενών, τη διεκδίκηση των δικαιωμάτων τους και την προαγωγή της πρόληψης και έγκαιρης διάγνωσης.

Ακολουθήστε το Run 'n Fun στο Google News

x
Send this to a friend