Η αλήθεια για την επικινδυνότητα του ήλιου και οι μύθοι που κυκλοφορούν

Η ηλιοθεραπεία είναι απαραίτητη για να συνθέσει το δέρμα αρκετή βιταμίνη D. Δεν μπορεί να καεί όποιος οδηγεί με κλειστά τζάμια. Ότι ζημιά πάθαμε από τον ήλιο, την πάθαμε μέχρι τα 18 μας.

Απόψεις σαν κι αυτές πολλοί τις πιστεύουν, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι είναι σωστές. Οι επιστήμονες της Ελληνικής Δερματολογικής & Αφροδισιολογικής Εταιρείας (ΕΔΑΕ) εξηγούν τι ισχύει και τι όχι στο θέμα της ηλιοπροστασίας.

Μύθος: Μόλις μαυρίσει το δέρμα, είναι προστατευμένο από τον ήλιο.

Η αλήθεια: Μόλις μαυρίσει το δέρμα, έχετε την ορατή απόδειξη ότι το δέρμα σας έχει ήδη υποστεί βλάβη από την υπεριώδη ακτινοβολία του ηλίου. Το μαύρισμα οφείλεται στην αυξημένη παραγωγή μελανίνης, την οποία εκκρίνει το δέρμα σε μια απέλπιδα προσπάθεια να προστατευθεί από την υπεριώδη ακτινοβολία (UV) και όταν φθάνουμε στο σημείο να μαυρίζουμε, είναι ήδη αργά. Όσον αφορά την «προστατευτική δράση» του μαυρισμένου (δηλαδή του καμένου) δέρματος, αυτή ισοδυναμεί με ένα αντηλιακό που έχει SPF ίσο με 4 επομένως είναι μηδαμινή.

Μύθος: Το 80% των δερματικών βλαβών από τον ήλιο συμβαίνουν πριν τα 18 μας χρόνια, επομένως ό,τι ζημιά ήταν να γίνει, έχει γίνει.

Η αλήθεια: Οι δερματικές βλάβες από τον ήλιο είναι αθροιστικές, επομένως η βλάβη κάθε καλοκαιριού προστίθεται σε εκείνες των προηγούμενων για να επιταχύνει την εμφάνιση ρυτίδων, κηλίδων και άλλων ενδείξεων φωτογήρανσης, καθώς και για να αυξήσει τον κίνδυνο δερματικού καρκίνου. Επιπλέον, νεότερες έρευνες έχουν δείξει ότι το ποσοστό 80% είναι παρωχημένο και ίσχυε πριν από μερικές δεκαετίες, όταν ο κόσμος δεν ήξερε καλά-καλά τι θα πει αντηλιακό, ούτε ήταν πλήρως γνωστοί οι κίνδυνοι του ήλιου. Στις μέρες μας, το αντίστοιχο ποσοστό έως την ηλικία των 18 ετών είναι γύρω στο 25%. Επομένως, ποτέ δεν είναι αργά για να προστατεύσετε το δέρμα σας.

Μύθος: Η ηλιοθεραπεία είναι απαραίτητη για τη βιταμίνη D.

Η αλήθεια: Ισπανοί επιστήμονες υπολόγισαν πρόσφατα πόση ώρα πρέπει να καθίσει κανείς κάτω από τον ήλιο για να συνθέσει το δέρμα του αρκετή βιταμίνη D. Με το 25% του σώματος, λοιπόν, εκτεθειμένο στον ήλιο, τον Απρίλιο θα χρειαζόταν 11 λεπτά και τον Ιούλιο μόλις 7 λεπτά, όπως έγραψαν στο επιστημονικό περιοδικό «Science of the Total Environment». Και αυτό αφορά έκθεση στον ήλιο το μεσημέρι (μεταξύ 12.30? και 13.30?). Άρα, η ηλιοθεραπεία ούτε είναι ούτε υπήρξε ποτέ απαραίτητη μετά τα πρώτα 7 λεπτά.

Μύθος: Το αντηλιακό δεν είναι απαραίτητο τις ώρες που δεν καίει ο ήλιος.

Η αλήθεια: Είναι εντελώς απαραίτητο, διότι δεν παρουσιάζει διακύμανση όλο το φάσμα της UV στη διάρκεια της ημέρας, αλλά μόνο ορισμένα μήκη κύματος. Έτσι, ναι μεν οι πιθανότητες ηλιακού εγκαύματος είναι αυξημένες το μεσημέρι επειδή κορυφώνονται τα επίπεδα της UVB, αλλά τα επίπεδα της UVA που προκαλεί φωτογήρανση είναι αυξημένα καθ? όλη τη διάρκεια της ημέρας. Επιπρόσθετα, τόσο η UVA όσο και η UVB ευθύνονται για την ανάπτυξη δερματικών καρκίνων, άρα χωρίς ηλιοπροστασία κινδυνεύουμε από την ανατολή έως τη δύση του ηλίου.

Μύθος: Δεν μπορεί να καεί κανείς μέσα από τα τζάμια

Η αλήθεια: Τα τζάμια των οχημάτων, των σπιτιών και των κτηρίων κατά κανόνα δεσμεύουν την UVB που δρα επιφανειακά στο δέρμα και προκαλεί το ηλιακό έγκαυμα, αλλά δεν επηρεάζουν την UVA, η οποία εισδύει βαθιά στο δέρμα. Ακόμα, λοιπόν, κι αν δεν δείτε το δέρμα σας να κοκκινίζει, μπορεί άνετα να υποστεί βλάβη από τον ήλιο.

Μύθος: Μόνο τα αντηλιακά με SPF 100 προστατεύουν αποτελεσματικά από τον ήλιο

Η αλήθεια: Αυτό έχει καταρριφθεί εδώ και χρόνια. Τα αντηλιακά με SPF 15 δεσμεύουν το περίπου 93% της UVB, όσα έχουν SPF 30 δεσμεύουν το περίπου 97%, εκείνα με SPF 50 δεσμεύουν το σχεδόν 98% και όσα έχουν SPF 100 το 99%. Το ζητούμενο όμως είναι να προστατεύει το αντηλιακό και από την UVA (άρα να είναι ευρέος φάσματος), καθώς και να το βάζετε σε όλα τα ακάλυπτα σημεία του σώματος . Πρέπει επίσης να αλείφεστε με αρκετή ποσότητα (περίπου μια χούφτα για τον μέσο ενήλικα). Τα αντηλιακά με SPF κάτω από 15 δεν συνιστώνται, γιατί δεν παρέχουν επαρκή ηλιοπροστασία.

Μύθος: Το δέρμα που παθαίνει βλάβη από τον ήλιο κοκκινίζει και ξεφλουδίζει

Η αλήθεια: Δεν είναι διόλου απαραίτητο. Αντίθετα, τις βλάβες που δεν φαίνονται πρέπει να φοβόμαστε περισσότερο, γιατί αφορούν το DNA των δερματικών κυττάρων απ? όπου μπορεί να αρχίσει χρόνια αργότερα ένας καρκίνος.

Μύθος: Αν πάθεις ηλιακό έγκαυμα, βάλε αμέσως βούτυρο

Η αλήθεια: Όποιος το κάνει αυτό, το μόνο που καταφέρνει είναι να επιδεινώνει το έγκαυμα, διότι «παγιδεύεται» η θερμότητα στο εσωτερικό του δέρματος από το στρώμα του λίπους (το ίδιο συμβαίνει και με τη βαζελίνη, το λάδι και κάθε άλλη λιπαρή ουσία). Η πρώτη επιλογή για την αντιμετώπιση ενός ηλιακού εγκαύματος είναι οι κομπρέσες παγωμένου νερού (να τις αφήνετε στο δέρμα σας για 20 λεπτά τη φορά και να τις βάζετε όσο συχνά χρειάζεστε, συνήθως κάθε 2-3 ώρες και επί όσες μέρες ανακουφίζουν τα συμπτώματά σας). Άλλη καλή επιλογή είναι η οδοντόπαστα (αλλά χωρίς μέντα ή παράγωγα μέντας όπως η μενθόλη, γιατί μπορεί να προκληθεί ερεθισμός του δέρματος) και το άπαχο γιαούρτι, το οποίο απάγει τη θερμότητα (όπως και η οδοντόπαστα) αλλά επιπλέον περιέχει πολύ νερό οπότε δρα και ενυδατικά.

Μύθος: Το ηλιακό έγκαυμα δεν είναι σοβαρό

Η αλήθεια: Μακροπρόθεσμα όλα τα ηλιακά εγκαύματα είναι σοβαρά, αλλά βραχυπρόθεσμα σοβαρά είναι όσα δημιουργούν φουσκάλες ή έντονο πόνο, καλύπτουν μεγάλη επιφάνεια του δέρματος, προκαλούν πυρετό ή ρίγη, πονοκέφαλο, σύγχυση ή αίσθημα λιποθυμίας, συνοδεύονται από ενδείξεις αφυδάτωσης (έντονη δίψα ή ξερά μάτια και χείλη) ή/και προκαλούν οιδήματα (πρηξίματα). Αν παρουσιάσετε οποιοδήποτε από τα παραπάνω, πρέπει να σας δει οπωσδήποτε γιατρός.

Διαβάστε ακόμα: 12 συμβουλές στους δρομείς για ένα υγιές δέρμα το καλοκαίρι

Ακολουθήστε το Run 'n Fun στο Google News

Previous ArticleNext Article

Καλοκαιρινές δραστηριότητες που καίνε τις περιττές θερμίδες

Το καλοκαίρι συνδέεται με αλλαγές και φέρνει στη ζωή μας αρκετές νέες δραστηριότητες στις οποίες μπορείτε να επιδοθείτε προκειμένου να συνδυάσετε την διασκέδαση με την άσκηση.

Με αυτόν τον τρόπο θα κρατηθείτε σε… φόρμα και παράλληλα θα ξεκουράσετε το μυαλό σας.

Ορισμένες δραστηριότητες το καλοκαίρι γίνονται πιο εύκολες εξαιτίας του καιρό και μάλιστα σας βοηθούν στο κάψιμο των περιττών θερμίδων:

Αναρρίχηση

Σε εσωτερικό ή εξωτερικό χώρο, αυτή η μορφή άσκησης μπορεί να έχει θαυμαστά αποτελέσματα. Για τον μέσο άνθρωπο η αναρρίχηση συνεπάγεται το κάψιμο 790 θερμίδων σε μια ώρα έντονης άσκησης. Με την αναρρίχηση ενδυναμώνετε παράλληλα το μυϊκό σύστημα καθώς η βαρύτητα δεν είναι με το μέρος σας την ώρα της άσκησης. Για όσους φοβούνται τα ύψη, υπάρχει πάντοτε η δυνατότητα αναρρίχησης σε κατάλληλα διαμορφωμένους  εσωτερικούς χώρους.

Αυτή είναι η άσκηση που καίει τις περισσότερες θερμίδες!

Περπάτημα ή τρέξιμο στην παραλία

Σύμφωνα με έρευνες το κάψιμο θερμίδων είναι 1,8 φορές μεγαλύτερο όταν ασκούμαστε πάνω σε άμμο αντί για τσιμέντο. Διανύοντας μια απόσταση 5 χλμ σε μία ώρα, μπορείτε να κάψετε 328 θερμίδες, ενώ αν θελήσετε να τρέξετε, αυξάνετε κατά 1.8 φορές το κάψιμο του περιττού λίπους.

Γενικά αυτού του είδους η άσκηση στοχεύει στην εκγύμναση των κάτω άκρων και ειδικά των κοιλιακών και των γλουτιαίων.

Κανόε Καγιάκ

Εξαιτίας της καθοδικής δύναμης που ασκείται στο κουπί και της απομόνωσης του πάνω μέρους του σώματος, γυμνάζεται ιδιαίτερα η πλάτη και ο κορμός. Αν διανύσετε μια απόσταση 2 μιλίων σε μια ώρα θα μπορέσετε να κάψετε 286 θερμίδες.

Ποδηλασία

Μια ώρα ποδηλασίας που διανύει 12-14 μίλια βοηθά να κάψετε περίπου 554 θερμίδες. Επιλέξτε μια γραφική διαδρομή ή αν θέλετε το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα, κάντε μια βόλτα με το ποδήλατο σε κάποιον λόφο. Προσέξτε ώστε να τηρούνται πάντοτε οι κανόνες ασφαλείας ειδικά αν υπάρχει βρεγμένο τερέν.

Παίξτε φρίσμπι

Το φρίσμπι όσο και αν φαίνεται περίεργο βοηθά στην εκγύμναση αρκετών μυών ενώ σας βάζει σε διαδικασία συνεχούς τρεξίματος όσο διαρκεί το παιχνίδι. Υπολογίζεται πως μπορείτε να χάσετε γύρω στις 540 θερμίδες. Πάρτε τους φίλους ή την οικογένεια σας, βρείτε έναν ανοικτό χώρο και απλά απολαύστε το.

Υποβρύχια κατάδυση

Το σώμα πρέπει να βρίσκεται σε διαρκή κίνηση για να μείνετε ζεστοί κάτω από το νερό. Αυτό συνεπάγεται απώλεια θερμίδων.

Ιππασία

Η προσπάθεια να κρατήσετε ισορροπία και να μείνετε όρθιοι πάνω στην σέλα οδηγεί στο κάψιμο θερμίδων που μπορούν να ξεπεράσουν τις 200 την ώρα. Η δραστηριότητα αυτή γυμνάζει ιδιαίτερα τετρακέφαλους και γλουτιαίους μύες.

Κολύμβηση

Κολυμπώντας με έναν μέτριο ρυθμό μπορείτε να κάψετε περίπου 386 θερμίδες την ώρα. Το είδος των μυών που γυμνάζεται ποικίλει ανάλογα με τον τύπο της κολύμβησης. Βεβαιωθείτε για τις καιρικές συνθήκες πριν το επιχειρήσετε σε ανοικτό χώρο.

Χρήστος Μποφίλιος: Η κολύμβηση είναι στο DNA του Έλληνα

Πεζοπορία

Ενας μέσος πεζοπόρος καίει 378 θερμίδες σε μία ώρα ενώ ο αριθμός αυξάνει ανάλογα με την ένταση που περπατά ο καθένας αλλά και με την κλίση του εδάφους. Τετρακέφαλοι, γλουτιαίοι και κοιλιακοί δυναμώνουν έπειτα από τέτοια άσκηση.

Σανίδα skate

Eνα πάρκο θα ήταν η ιδανική επιλογή, ωστόσο μπορείτε να χρησιμοποιήσετε την σανίδα σας σε οποιοδήποτε ανοικτό χώρο ή στο πεζοδρόμιο. Συνήθως χάνετε 319 θερμίδες την ώρα, ενώ τα κάτω άκρα γυμνάζονται σε ικανοποιητικό βαθμό.

Σέρφινγκ

Είναι από τα πιο δημοφιλή καλοκαιρινά σπορ. Έρχεστε σε άμεση επαφή με τον ήλιο, την θάλασσα και την άμμο και χάνετε μέχρι και 193 θερμίδες την ώρα. Γυμνάζονται άνω και κάτω άκρα εξίσου, ενώ αν συναντήσετε κύματα το αποτέλεσμα θα είναι ακόμη καλύτερο.

Διαβάστε ακόμα: Οι θερμίδες που καίμε κάνοντας καλοκαιρινά σπορ!

Ακολουθήστε το Run 'n Fun στο Google News

Red Bull Art of Motion: Τέσταρε τις γνώσεις σου και… έφυγες για Αστυπάλαια!

Θέλεις να παρακολουθήσεις από κοντά το Red Bull Art of Motion; Σκάναρε το QR code στις συσκευασίες Red Bull 250ml, παίξε το quiz και διεκδίκησε ένα τριήμερο ταξίδι στην Αστυπάλαια!

Το Red Bull Art of Motion  επιστρέφει πιο ανανεωμένο από ποτέ και οι καλύτεροι freerunners του κόσμου θα αναμετρηθούν σε ένα ολοκαίνουριο format, έχοντας ολόκληρο το νησί της Αστυπάλαιας ως playground! Από το Βενετσιάνικο κάστρο μέχρι και τους ανεμόμυλους στη χώρα, τα στενά δρομάκια και οι επίπεδες ταράτσες της Αστυπάλαιας προσφέρουν αμέτρητες επιλογές για lines και υπόσχονται τα πιο εντυπωσιακά άλματα & tricks από τους κορυφαίους 16 αθλητές στο μεγαλύτερο freerunning event του κόσμου.

Για εσένα που σε συναρπάζει το freerunning και θέλεις να δεις από κοντά το Red Bull Art of Motion, σε καλούμε να ζήσεις την απόλυτη εμπειρία λαμβάνοντας μέρος στον παρακάτω διαγωνισμό με 3 απλά βήματα: 

  • Σκάναρε το QR code που θα βρεις στο Red Bull 250ml
  • Παίξε το Quiz
  • Διεκδίκησε ένα ταξίδι στην Αστυπάλαια το 3ημερο 10 με 12 Ιουνίου

Μπες τώρα εδώ και τέσταρε τις γνώσεις σου για την ιστορία του Red Bull Art of Motion παίζοντας το quiz. Απάντησε σωστά και στις 5 ερωτήσεις και μπες στην κλήρωση για να κερδίσεις το τριήμερο ταξίδι στην Αστυπάλαια και να ζήσεις από κοντά το απόλυτο freerunning event από τις 10 μέχρι τις 12 Ιουνίου.

Μια ξεχωριστή εμπειρία σε περιμένει φέτος στην Αστυπάλαια!

Οι 5 νικητές του διαγωνισμού θα ανακοινωθούν μέχρι τις 20 Μαΐου στο redbullartofmotion.com και θα ενημερωθούν μέσω email.

Το Red Bull Art of Motion, Astypalea Edition, με υποστηρικτές το WHAT’S UP της COSMOTE και χορηγό επικοινωνίας την COSMOTE TV, σε περιμένει!

Με την συνδιοργάνωση της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου και την υποστήριξη του Δήμου Αστυπάλαιας

Μάθε περισσότερα εδώ:

https://www.redbull.com/gr-el/projects/red-bull-art-of-motion-quiz

#redbullartofmotion

Ακολουθήστε το Run 'n Fun στο Google News

x
Send this to a friend