Για να μη χαθεί μια γενιά αθλητών απαιτούνται έργα και όχι… φωτογραφίες

Γράφει ο Γεώργιος Ρουκλιώτης*

Τους τελευταίους μήνες ζούμε στην εποχή της πανδημίας του covid-19, των περιορισμών, των απαγορεύσεων αλλά και των κοινωνικών αναταραχών.

Όλες οι κοινωνικές δομές έχουν περιέλθει σε πολλές αλλαγές, κάτι που έχει ως απόρροια την κοινωνική απομόνωση αλλά και πολλές οικονομικές επιπτώσεις.

Είναι δεδομένο ότι το επόμενο διάστημα θα είναι ιδιαίτερα κρίσιμο και αυτό δεν έχει να κάνει μόνο με τον covid-19, αφού ακόμα και αν καταφέρουμε τελικά να νικήσουμε την πανδημία, το σημάδι της στην οικονομία και την κοινωνία θα είναι πολύ βαθύ και η επούλωσή του μια πολύ δύσκολη υπόθεση.

Ας περάσουμε τώρα, στον δικό μας χώρο, τον τομέα αθλητισμού. Οι αθλητές, ερασιτέχνες και μη, βιώνουν μία απίστευτη καθημερινή αλλαγή στην ζωή τους λόγω της πανδημίας.

Το άγχος των απαγορεύσεων, τα συνεχόμενα lockdown, την ολιγωρία της πολιτείας και των φορέων και τις οικονομικές δυσχέρειες που βίωναν παλαιότερα και τώρα πολύ περισσότερο, και που συνεχίζονται λόγω της συγκεκριμένης κατάστασης και ωθούν όλο και περισσότερους αθλητές στο να εγκαταλείψουν τον υψηλό αθλητισμό.

Γιατί καλό είναι να γνωρίζουν όλοι, ότι πολλά από τα παιδιά που σπεύδουν όλοι να αγκαλιάσουν στα αεροδρόμια μετά από μια επιτυχία σε Ολυμπιακούς αγώνες ή σε ένα παγκόσμιο πρωτάθλημα, όταν τα φλας σταματήσουν να λάμπουν, επιστρέφουν στην δουλειά τους στο Super Market ή την οικοδομή (!) και συνεχίζουν με τη μοναξιά τους στην προπόνηση.

Αλλά έχουν μάθει. Το ξέρουν και είναι επιλογή τους να συνεχίσουν να μάχονται.

Οι συνεχόμενες ακυρώσεις μεγάλων διοργανώσεων και αγώνων – στόχων ,  εκτός από οικονομικές επιπτώσεις, έχουν ψυχολογικές αρνητικές επιδράσεις στην ζωή των αθλητών.

Ειδικά τώρα η πολιτεία και φυσικά οι ομοσπονδίες, οφείλουν να προστατεύσουν τους πρωταθλητές μας που προσπαθούν τούτη τη στιγμή να επιβιώσουν κάτω από πολύ πιεστικές συνθήκες, ενισχύοντάς τους οικονομικά και βελτιώνοντας την παρούσα δυσχερή κατάσταση, διευκολύνοντας την προπόνησή τους.

Δεν στέκομαι αυτή τη στιγμή στους μαζικούς αγώνες δρόμου. Δεν χωρά καμία αμφιβολία ότι η επανεκκίνησή τους πρέπει να γίνει το συντομότερο δυνατό, τόσο για οικονομικούς, όσο και για ψυχολογικούς λόγους.

Ο αθλητισμός είναι υγεία. Αλλά την υγεία μας, μπορούμε να τη φροντίσουμε έστω και μέσα από περιορισμούς. Το καθημερινό μας τρέξιμο στο πάρκο, στο δρόμο ή στο βουνό δεν έχει διακοπεί.

Σίγουρα η έλλειψη αγώνων και event είναι κάτι αφύσικο για τη χώρα μας στην οποία γίνονται, ούτε λίγο, ούτε πολύ περίπου 600 αγώνες δρόμου, βουνού, τριάθλου και άλλων δραστηριοτήτων το χρόνο.

Και σίγουρα είναι αρκετοί επαγγελματίες (διοργανωτές, χρονομέτρες κ.α.) που έχουν τελματώσει και δεν βρίσκουν στήριξη από πουθενά.

Όλα αυτά είναι πολύ σημαντικά, αφού και το ξεκίνημα να γίνει, δεν θα είναι εύκολο για όσους ασχολούνται επαγγελματικά με αυτή τη δραστηριότητα, να βρουν ξανά το βηματισμό τους. Θα τον βρουν, όμως, αργά η γρήγορα.

Δεν ξέρω, όμως, αν αυτό είναι εύκολο να γίνει με τους πρωταθλητές μας, μετά από τόσο μεγάλο διάστημα απραγίας. Δεν ξέρω πόσα παιδιά που είχαν στόχο τους Ολυμπιακούς αγώνες και δεν είχαν περιθώριο για τους επόμενους, αν δεν πιάσουν ένα όριο θα συνεχίσουν να ασχολούνται.

Δεν ξέρω πόσα μικρότερα παιδιά που ασχολούνταν επαγγελματικά, θα έχουν το σθένος και τη δύναμη να συνεχίσουν.

Και δεν ξέρω τελικά, τι θα λέμε όλοι, αν χαθούν μία ή και δύο γενιές αθλητών.

Ας αναλάβουμε όλοι τις ευθύνες μας πριν να είναι πολύ αργά. Ήδη η ζημιά είναι μεγάλη…

* Ο Γεώργιος Ρουκλιώτης είναι Προπονητής Στίβου και Καθηγητής Φυσικής Αγωγής

Previous ArticleNext Article

Ελληνικός Αθλητισμός: Η λογική της «χειροβομβίδας»

Γράφει ο Γιάννης Ψαρέλης (BSc, MSc, MBΑ- Ιδρυτής Triathlon Lab Athens & Εκδότης Triathlon Mag)

O Ελληνικός αθλητισμός διανύει μία πολύ δύσκολη περίοδο προσπαθώντας να επιβιώσει σε πρωτόγνωρες συνθήκες. Όμως δε είναι μόνο τα συνεχόμενα on/off στα πρωταθλήματα και στις εγκαταστάσεις και τα περιοριστικά μέτρα που αλλάζουν τις συνθήκες καθημερινότητας αθλητών και πρoπονητών.

Έχουμε παράλληλα μία συνεχόμενη παρατεταμένη εκλογική περίοδο στις ομοσπονδίες,  δυστυχώς ενίσχυση της κομματικοποίησης στα αθλητικά δρώμενα, μη ύπαρξη και δημοσιοποίηση οράματος και ξεκάθαρου στρατηγικού σχεδιασμού τόσο για τον μαζικό αθλητισμό και τον υψηλό αθλητισμό (ζητούμε συγνώμη εάν υπάρχει και δεν το έχουμε δει),

Όλα αυτά έρχονται να προστεθούν στα ήδη χρόνια προβλήματα και τις παθογένειες του Ελληνικού αθλητισμού. Ναι ο Ελληνικός Αθλητισμός είναι σε κρεββάτι ΜΕΘ και κάποιοι πάνω από τον «άγγλο ασθενή» καυχώνται ότι κάνουν επανάσταση. Ο ασθενής πρέπει να σωθεί εδώ και τώρα αλλιώς δεν θα υπάρχει μέλλον.

H νέα αθλητική ηγεσία προσπάθησε να φέρει αλλαγές στον ελληνικό αθλητισμό αλλά χρεώνεται από την αθλητική οικογένεια πολλά λάθη.

Αντί να ακολουθήσει τις βασικές αρχές του change management οι επικριτές της λένε ότι ακολούθησε την τακτική της χειροβομβίδας. Της χρεώνουν ότι ήρθε και αντί να έχει υπομονή και να αντιμετωπίσει με σεβασμό το αθλητικό οικοδόμημα συγκρούστηκε με όλους και με όλα και προσπάθησε  να γκρεμίσει όλα και όλους.

Τα ερωτήματα είναι τα εξής:

Η στρατηγική της είναι συνεπής με την φιλελεύθερη στρατηγική της Νέας Δημοκρατίας ή ακολούθησε μία έντονα κρατικοκεντρική;

Τι σημαίνει φιλελεύθερη πολιτική και ποια ήταν η χρόνια θέση των στελεχών της Νέας Δημοκρατίας στον αθλητισμό επί χρόνια απέναντι στην πολιτική του ΠΑΣΟΚ και Σύριζα; Ότι είχαν ένα κρατικοκεντρικό μοπντέλο με  έντονη επέμβαση σε Ομοσπονδίες και Ολυμπιακή Επιτροπή. Προς έκπληξη όλων και κυρίως των Στελεχών της Νέας Δημοκρατίας τo ίδιο φαίνεται ότι κάνει και η ίδια η αθλητική ηγεσία όπως την καταγγέλλουν οι Ομοσπονδίες και η Ελληνική Ολυμπιακή Επιτροπή. Μία αθλητική διοίκηση που δεν προέρχεται από την βάση του κόμματος (τομέας αθλητισμού) αλλά είναι συνονθύλευμα πολλών στελεχών διαφορετικών παρατάξεων και ιδεολογιών. Γίνεται να έχεις αθλητική ηγεσία εάν δεν έχει συνέπεια στην ιδεολογία της;

Eίναι η πολιτική του Υπουργείου πραγματικά φιλελεύθερη; H απάντηση είναι πως όχι ; H φιλελεύθερη θεώρηση είναι ότι ο αθλητισμός (σύμφωνα και με την ευρωπαϊκή ένωση) είναι μεταξύ άλλων ίσως και πρωτίστως οικονομική δραστηριότητα. Δηλαδή το μοντέλο των αθλητικών σωματείων ως μοναδικός πυλώνας ανάπτυξης θεωρείται ξεπερασμένο και πλέον πάμε σε πιο φιλελεύθερες μορφές. Π.χ. Για να αναβαθμίσω την ποδηλασία ή το τρίαθλο μπορεί να χρειαστεί να φτιάξω μία ημιεπαγγελματική λίγκα (π.χ. international swimming league ή Super League Triathlon ή Xterra ή WTC- Ironman) ή ομάδα με αθλητές Έλληνες και ξένους από διάφορα σωματεία. Προφανώς και δεν μπορούν να γίνουν Ανώνυμες Εταιρείες σε όλα τα αθλήματα αλλά το μονοδιάστατο μοντέλο ανάπτυξης μέσω αθλητικών σωματείων έχει τελειώσει. Φτιάχνονται εταιρείες που φέρνουν έσοδα στο ταμείο πέρα από τεχνάσματα και φέρνουν πολλές θέσεις εργασίας πέρα από την ανάπτυξη του ελληνικού αθλητισμού και την βελτίωση των επιδόσεων λόγω ευελιξίας και καινοτομίας Π.χ. Στις Δυτικές Χώρες ένας προπονητής ξεκινάει τη δική του εταιρεία και φτιάχνει μία ομάδα. Ενας προπονητής που ειδικεύεται σε κάτι (στα σπριντ στην κολύμβηση,  στο Ironman στο τρίαθλο, ….) μπορεί να έχει αθλητές από διάφορες χώρες και πληρώνεται από αθλητές, αποδίδοντας φόρους στο κράτος, ενισχύοντας των αθλητικό τουρισμό, βοηθώντας να είναι αυτοχρηματοδοτούμενες οι εγκαταστάσεις κ.λπ..  Σε όλα τα αθλήματα δημιουργούνται άτυπες εθνικού ή διεθνούς επιπέδου ομάδες και φτιάχνονται λίγκες . Αυτό είναι ο φιλελευθερισμός. Καμία σχέση με την κρατικοκεντρική- σοσιαλιστική κατεύθυνση της αθλητικής ηγεσίας.

Βασικά στοιχεία διατροφής για αθλητές αντοχής

Γράφει ο Νίκος Σπυριδαντωνάκης*

Οι αθλητές έχουν μεγαλύτερες διατροφικές ανάγκες από τον υπόλοιπο κόσμο. Το σώμα χρειάζεται την απαραίτητη διατροφική υποστήριξη τόσο για αποκατάσταση μετά από προπόνηση όσο και για την αύξηση της απόδοσης.

Όσο πιο έντονη είναι η προπόνηση τόσο μεγαλύτερες είναι και οι ανάγκες του οργανισμού. Μια ισορροπημένη διατροφή περιλαμβάνει τα παρακάτω απαραίτητα διατροφικά συστατικά.

Ασβέστιο

Ενεργεί στην μετάδοση των νευρικών ερεθισμάτων και βοηθάει στην σύσπαση των μυών. Συνιστώμενη ημερήσια ποσότητα είναι 1000-1500mg. Έρευνες έχουν δείξει ότι το πλεονάζον ασβέστιο μπορεί να βοηθήσει στην πρόληψη κατάγματος κόπωσης σε αθλήτριες με διαταραχές περιόδου. Πηγές ασβεστίου είναι το γάλα, το τυρί, το γιαούρτι, τα οστρακοειδή, το ψωμί, τα όσπρια.

Σίδηρος

Αθλητές που προπονούνται πάνω από 6 ώρες εβδομαδιαία παρουσιάζουν χαμηλά επίπεδα σιδήρου που μπορεί να οδηγήσει σε αναιμία. 20-25mg είναι η συνιστώμενη ημερήσια ποσότητα για αθλητές αντοχής. Πηγές σιδήρου είναι το κόκκινο κρέας, το συκώτι, τα ενισχυμένα δημητριακά, το ψωμί και τα ζυμαρικά ολικής αλέσεως, τα όσπρια, τα αποξηραμένα φρούτα.

Μαγνήσιο

Χαμηλά επίπεδα μαγνησίου οδηγούν σε πρόωρη κούραση, ναυτία και μυϊκές κράμπες. Το μαγνήσιο αποβάλλεται από τον ιδρώτα και τα ούρα. Συνιστώμενη ποσότητα για αθλητές αντοχής είναι 500-800mg ημερησίως. Πηγές μαγνησίου είναι τα δημητριακά, τα λαχανικά, τα φρούτα, οι πατάτες και το γάλα.

Σελήνιο

Προστατεύει τα κύτταρα από τον κίνδυνο οξείδωσης. Συνιστώμενη δόση 200mg ημερησίως. Πηγές είναι τα θαλασσινά, το συκώτι και το κρέας.

Νάτριο

Βοηθάει στην διατήρηση της ισορροπίας των υγρών στο σώμα και της πίεσης του αίματος. Μεγάλη προσοχή χρειάζεται για αγωνίσματα που κρατάνε πάνω από 5 ώρες. Κατά τη διάρκεια του αγώνα πρέπει να προσλαμβάνονται 100-300mg ανά ώρα. Πηγές νατρίου είναι το αλάτι, τα λαχανικά, τα ψάρια, το ψωμί. Κατά τη διάρκεια του αγώνα κάποιο σκεύασμα  με ηλεκτρολύτες κρίνεται απαραίτητο.

Ψευδάργυρος

Απαραίτητο συστατικό για την επιδιόρθωση του μυϊκού ιστού μετά την προπόνηση. Συνιστώμενη ποσότητα 30-60mg ημερησίως. Πηγές ψευδαργύρου είναι το συκώτι, το κρέας, το γάλα, τα θαλασσινά, οι ξηροί καρποί, τα λαχανικά.

Βιταμίνη Ε

Ισχυρό αντιοξειδωτικό. Προστατεύει τα κύτταρα από καταστροφή. Συνήθως οι ανάγκες των αθλητών σε βιταμίνη Ε δεν καλύπτονται από τη διατροφή. Πηγές βιταμίνης Ε είναι το λάδι, το ψωμί και τα δημητριακά ολικής αλέσεως, ο κρόκος αυγού, οι ξηροί καρποί.

Πρωτεϊνη

Οι αθλητές αντοχής έχουν αυξημένες ανάγκες σε πρωτεΐνη. Η πρωτεΐνη είναι απαραίτητη για την διατήρηση του αερόβιου μεταβολισμού και την επιδιόρθωση του μυϊκού ιστού. Μειωμένη πρόσληψη πρωτεΐνης εμποδίζει την αποκατάσταση μετά από προπόνηση. Οι αθλητές αντοχής πρέπει να προσλαμβάνουν 1,2g/kg με 1,4g/kg σωματικού βάρους την ημέρα. Για παράδειγμα ένας αθλητής 70kg πρέπει να προσλαμβάνει 84 με 98g πρωτεΐνης την ημέρα.

Γλουταμίνη

Απαραίτητο αμινοξύ που ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα. Τα επίπεδα της γλουταμίνης πέφτουν σημαντικά μετά από έντονη άσκηση καθιστώντας τον οργανισμό ευάλωτο σε ιώσεις. Έρευνες έχουν δείξει ότι συμπλήρωμα γλουταμίνης αμέσως μετά την προπόνηση μειώνει σημαντικά τον κίνδυνο προσβολής του οργανισμού από μικρόβια. Συνιστώμενη ημερήσια δόση 2-5g.


  • Ο Νίκος Σπυριδαντωνάκης είναι Πτυχιούχος Τμήματος Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού με ειδικότητα την κολύμβηση. Είναι πιστοποιημένος προπονητής τριάθλου από την Παγκόσμια Ομοσπονδία Τριάθλου (ITU).

x
Send this to a friend