10 «χρυσές» συμβουλές για το τρέξιμο που βελτιώνουν τη ζωή σου!

10 «χρυσές» συμβουλές για το τρέξιμο που βελτιώνουν τη ζωή σου!

Επιμέλεια: Δημοσθένης Χριστόπουλος

Το διαδίκτυο είναι κατακλυσμένο από συμβουλές και κανόνες που πρέπει να ακολουθείς ενώ τρέχεις και που σε βοηθάνε να αυξήσεις τις αντοχές σου, να βελτιώσεις τη φυσική σου κατάσταση, να αναβαθμίσεις την ταχύτητα και άλλου τέτοιου τύπου χαρακτηριστικά που έχουν να κάνουν με την ίδια την διαδικασία του τρεξίματος.

Πολλούς από αυτούς τους κανόνες ωστόσο δεν έχουν να κάνουν στενά με το τρέξιμο αλλά και με άλλους τομείς της ζωής σου. Τo ίδιο το τρέξιμο άλλωστε δεν έχει να κάνει απλά με το… τρέξιμο αλλά και με τη βελτίωση της ζωής μας συνολικά.

Γι΄αυτό το λόγο, συγκεντρώσαμε τους «χρυσούς» κανόνες που όχι μόνο σε βοηθάνε να βελτιώσεις χαρακτηριστικά του τρεξίματος σου αλλά και (μέσω αυτού) να βελτιώσεις τη ζωή σου και σε άλλους τομείς:

Η εξειδίκευση είναι… σοφία

Σε κάθε τομέα της ζωής, η βελτίωση έχει να κάνει με την εξειδίκευση. Είτε θέλετε να γίνεται συγγραφείς είτε τραγουδιστές είτε ηθοποιοί είτε… καλοί δρομείς, το παν είναι επενδύετε στην εξειδίκευση. Και η εξειδίκευση απαιτεί χρόνο και υπομονή. «Χτίζεται». Δεν έρχεται από τη μια μέρα στην άλλη. Σαν δρομείς λοιπόν, πρέπει να στοχεύετε στο να βελτιώνεστε αργά, σταδιακά αλλά και σταθερά. Μην κυνηγάτε ρεκόρ και καλές θέσεις σε μαραθώνιους. Αν θες να ασχοληθείς με το τρέξιμο για αυτούς τους λόγους, άστο καλύτερα. Επιχείρησε απλά να γίνεις καλός δρομέας και τα υπόλοιπα απλά θα έρθουν.

Μην φέρνεις το σώμα σου στα όριά του

Οι μεγαλύτεροι δρομείς το ξέρουν πολύ καλά: το σώμα έχει κώδικες, κανόνες, τρόπους να στέλνει μηνύματα για το πόσο αντέχει και το πόσο δεν αντέχει. Που μπορεί και που δεν μπορεί να φτάσει. Μην το πιέζεις. Μην το φτάνεις στα άκρα. Αν νομίζεις ότι η αυτοθυσία και η υπερβολή στον τρόπο που τρέχεις σε κάνουν ήρωα και μεγάλο και τρανό δρομέα, τότε… άλλαξε  πλευρό. Το μόνο που θα κληρονομήσεις είναι θλάσεις, τραυματισμοί, μη-διαχειρισιμη κόπωση και προβλήματα στα γόνατα. Να «ακούς» το σώμα σου, μην το αγνοείς όταν «σου μιλάει». Και αυτό δεν έχει να κάνει απλά με το τρέξιμο…

Μην ξεχνάς ποτέ την προθέρμανση

Για πολλούς μπορεί να είναι μια βαρετή διαδικασία. Ένα φαινομενικά ανούσιο διάστημα που απλά σε κρατάει μακριά από την αληθινή δράση. Όμως όσο και αν την βαριέσαι, ποτέ μην την αγνοείς. Είναι χρήσιμη διότι μετασχηματίζει τον οργανισμό σου και από φάση χαλάρωσης τον μεταβιβάζει ομαλά σε φάση άσκησης. Οι… ανώμαλες μεταβάσεις κοστίζουν πάντα. Συνεπώς, όσο και αν βαριέσαι τις εισαγωγές, όσο και αν βιάζεσαι να μπεις στο κυρίως στάδιο της άσκησης, κατέπνιξε την ανυπομονησία σου και δώσε βάση στην προθέρμανση. Και γενικά, ακολούθησε αυτό τον κανόνα σε κάθε πτυχή της καθημερινότητάς σου.

Ακολούθησε τη μέθοδο των «δυο ημερών»

Οι δρομείς έχουν ένα ελάττωμα. Νομίζουν πως αν απέχουν για λίγο από τη συστηματική άσκησή τους θα χαθεί το μομέντουμ τους, θα χάσουν τη φόρμα τους, θα απωλέσουν ό,τι έχουν «χτίσει» σε επίπεδο φυσικής κατάστασης. Έτσι, αγνοούν τα προβλήματα όταν μοιάζουν μικρά και τελικά, ως μη-ειδικοί που είναι, το πληρώνουν με υποτροπές. Το καλύτερο που έχεις να κάνεις όταν ο οργανισμός σου σου στέλνει τέτοια μηνύματα είναι να τον ξεκουράσεις για δυο μέρες. Και αν τα «μικρά και ανούσια προβληματάκια» που τον ενοχλούν συνεχίζουν να υπάρχουν και μετά από αυτές (είτε μιλάμε για μυικούς τραυματισμούς είτε για μια ασθένεια) τότε δεν είναι ούτε μικρά ούτε ασήμαντα…

Να ξεκουράζεσαι (τόσο απλά…)

Στο δρόμο (και γενικά στη ζωή…) η προσπάθεια δεν πρέπει να υποτιμά την ανάγκη της ξεκούρασης. Όταν έχεις βάλει ως στόχο κάτι δύσκολο όπως το να τερματίσεις σε έναν μαραθώνιο (ή να κάνεις μια εργασία ή να ολοκληρώσεις ένα σημαντικό βιβλίο ή να δώσεις εξετάσεις για μια σχολή) υπάρχει πάντα μια παγίδα: το πάθος για την επίτευξη του σκοπού να στρώσει το χαλί στην έλευση της υπερκόπωσης. Τότε, τα πράγματα γίνονται πολύ δυσάρεστα και φυσικά, πάει χαμένη και η προσπάθεια. Να δίνεις χρόνο και χώρο στον εαυτό σου για ξεκούραση λοιπόν. Μην αμελείς ποτέ, όσο επείγον και αν φαντάζει το να πετύχεις το στόχο σου, την ανάγκη να παίρνεις off και να ξεκουράζεσαι.

Μην πας κόντρα στα φυσικά φαινόμενα

Τα φυσικά φαινόμενα κάνουν δύσκολη τη ζωή της προσπάθειάς μας ενώ τρέχουμε. Αυτό είναι δεδομένο και δεν μπορεί να αμφισβητηθεί: αν τρέχεις ενώ βρέχει ή ενώ ο αέρας είναι ισχυρός, αυτόματα η προσπάθειά σου γίνεται υπερβολικά δύσκολη και δεν μπορείς να κάνεις τίποτα για αυτό. Πρέπει να τα ζυγίζεις τα πράγματα. Αν μιλάμε για μια βροχούλα ή ένα αεράκι, οκ.  Γενικότερα: ο άνθρωπος δεν μπορεί να δαμάσει τη φύση. Είναι κόντρα στις δυνατότητές του. Συνεπώς, μην προσπαθείς να το κάνεις. Μπορεί να νιώθεις πολύ φοβερός και τρομερός όταν κόντρα στα φυσικά φαινόμενα τρέχεις και ολοκληρώνεις μια άσκηση αλλά είναι πολύ πιθανό να το πληρώσεις με τραυματισμούς.

Μην είσαι ανταγωνιστικός

Ναι, είναι δεδομένο: οι αγώνες δρόμου εμπεριέχουν μια ανταγωνιστική χροιά. Όσο και αν το κάνεις ερασιτεχνικά, όσο και αν προσπαθείς να μην καθορίζεσαι από την επιτυχία ή την αποτυχία, χωρίς να το καταλάβεις το μικρόβιο του ανταγωνισμού με τους άλλους δρομείς εισάγεται στην δραστηριότητά σου. Προσπάθησε να το αποβάλεις. Ακόμα και αν παράγεται αυθόρμητα στις προσπάθειές σου, μην το εκλαμβάνεις ως κάτι θετικό, μην το βλέπεις ως κίνητρο βελτίωσης αλλά αντίθετα, δες το ως μια αρνητική συνθήκη. Ο ανταγωνισμός κάνει μόνο κακό. Θα σε γεμίσει άγχος και αντιπάθειες. Κράτα τον μακριά!

Να τρέχεις στα αριστερά του δρόμου

Απλά, λιτά και ξάστερα: όταν τρέχεις πρέπει να έχεις στο οπτικό πεδίο σου τα σημεία του δρόμου από τα οποία μπορεί να προέλθουν κίνδυνοι. Γι’ αυτό να πηγαινεις τα αριστερά του δρόμου. Πόσο πιο απλά να στο πούμε;

Κάνε και άλλα πράγματα στη ζωή σου

Όπως λέει και ένα ρητό: «Η ποικιλία είναι το καρύκευμα της ζωής». Είναι κατανοητό: το τρέξιμο είναι το πάθος σου, αυτό που σε γεμίζει, η δραστηριότητα που σε κάνει να μην θες να ασχοληθείς με τίποτα άλλο. Όμως η αμεταβλητότητα είναι επικίνδυνη. Αν δεν περιφρουρείς το βασικό σου πάθος τότε εύκολα μπορεί να γίνει μια ρουτίνα και να μετατραπεί σε διεκπεραίωση.

Η υπομονή είναι προσόν

Μπορεί να μοιάζει κλισέ αλλά η φράση «όποιος βιάζεται σκοντάφτει» είναι από τις πιο χρήσιμες τόσο στο τρέξιμο όσο και στη ζωή γενικά. Η μεθοδικότητα, η υπομονή και τα αργά βήματα εξέλιξης είναι μόνο θετικά στοιχεία αν θες να προχωρήσεις και να αναβαθμιστείς ως δρομέας. Δεν θα φτάσεις από το Α στο Ω χωρίς όλα τα ενδιάμεσα στάδια, συνεπώς οπλίσου με υπομονή και προχώρα με αυτή.

Διαβάστε ακόμα: 15 λόγοι για να ξεκινήσεις το τρέξιμο: Δεν γίνεται να μη σου ταιριάζει ένας!

Ακολουθήστε το Run 'n Fun στο Google News

Previous ArticleNext Article

Γλιτώνεις τους τραυματισμούς όταν τρέχεις αργά;

Είναι μια διάγνωση που κανένας δρομέας δεν θέλει να ακούσει: τόσο το υπερβολικό άγχος όσο και διάφορα προβλήματα των οστών προκαλούνται συχνά από τις έντονες και πολλές προπονήσεις.

Αν και όσον αφορά τα κατάγματα κόπωσης υπάρχουν πολλές αιτίες, όπως για παράδειγμα, η κακή διατροφή, η ελλιπής ανάκαμψη, τα παπούτσια που έχουν χρησιμοποιηθεί πολύ κ.α., πολύ συχνά το πολύ τρέξιμο θεωρείται ο νούμερο ένα παράγοντας.

Άπειροι δρομείς που αντιμετωπίζουν προβλήματα τραυματισμού έχουν ακούσει από ειδικούς πως πρέπει να μειώσουν το τρέξιμο για να μην χειροτερέψει η κατάστασή τους.

Πολλοί φυσικά αγνοούν αυτή τη συμβουλή καθώς θεωρούν ότι μια μέρα ανάκαμψης, έπειτα από μια σκληρή προπόνηση, φτάνει και περισσεύει για τη μείωση του κινδύνου τραυματισμού.

Ρίχνεις την ένταση αλλά…

Για πολλούς μάλιστα, φαίνεται λογική η υπόθεση πως όσο πιο πολύ ρίχνεις τους ρυθμούς και την ένταση με την οποία τρέχεις, τόσο λιγότερους τραυματισμούς έχεις. Αυτό όμως, απέχει από την πραγματικότητα σύμφωνα με μια νέα έρευνα του Πανεπιστημίου του Μέριλαντ.

Στη μελέτη, 43 ερασιτέχνες δρομείς, 29 γυναίκες και 14 άνδρες από 18 έως 49 ετών, κλήθηκαν να τρέξουν μια διαδρομή 50 μέτρων, τρεις φορές με γρήγορη ταχύτητα, τρεις φορές με μέτρια ταχύτητα και τρεις φορές με αργή. Οι ερευνητές ενδιαφέρθηκαν να βρουν το σωρευτικό φορτίο τραυματισμών στην κνήμη των δρομέων, την πιο κοινή περιοχή καταγμάτων δηλαδή, στις διάφορες ταχύτητες.

Οι μεταβλητές…

Για τον υπολογισμό αυτό συνυπολογίστηκαν τρεις μεταβλητές: το κνημιαίο φορτίο (δηλαδή η πίεση που ασκήθηκε στην κνήμη κατά τη διάρκεια της επαφής με το έδαφος), ο κάθετος ρυθμός φόρτισης (δηλαδή πόσο γρήγορα εφαρμόζεται το σώμα με το πόδι καθώς το πόδι έρχεται σε επαφή με το έδαφος) και η εναέρια στιγμή (η κίνηση του κάτω μέρους του ποδιού όταν απομακρύνεται από το έδαφος).

Η συγγραφέας της μελέτης Τζέσικα Χάντερ και οι συνάδελφοί της, κατέληξαν στο συμπέρασμα πως το συνεχές τρέξιμο με μέτρια ταχύτητα έχει τον ίδιο αντίκτυπο στα πόδια με την διάνυση της ίδιας απόστασης κατά το ήμισυ με γρήγορο και κατά το έτερο ήμισυ με αργό ρυθμό. Μάλιστα, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι είναι ο πιο αργός ρυθμός που δημιουργεί μεγαλύτερη πίεση καθώς όσο πιο αργά τρέχει ένας δρομέας τόσες περισσότερες οι πιθανότητες τραυματισμών, αφού τα πόδια χτυπούν στο έδαφος πιο συχνά.

Η έρευνα ήταν ξεκάθαρη: το γρήγορο τρέξιμο δεν συμβάλλει περισσότερο στο σωρευτικό κνημιαίο φορτίο σε σχέση με το αργό τρέξιμο άρα το συμπέρασμα πως με αργό τρέξιμο μειώνεις την πιθανότητα τραυματισμού είναι άκυρο.

«Είναι πολύ νωρίς για να κάνουμε συστάσεις για το πώς οι δρομείς μπορούν να χρησιμοποιήσουν αυτές τις πληροφορίες για να βελτιώσουν τις εκπαιδευτικές τους συνήθειες», ξεκαθαρίζει η Χάντερ, που πάντως ένα πρώτο συμπέρασμα για την σχέση τραυματισμών και ταχύτητας μας έχει βοηθήσει να το βγάλουμε.

Διαβάστε ακόμα: Οι πιο συνηθισμένοι τραυματισμοί των δρομέων και πώς να τους αποφύγετε

Ακολουθήστε το Run 'n Fun στο Google News

Greece Race for the Cure® 2024: Οι εγγραφές άνοιξαν!

Το Greece Race for the Cure®,  ο αγώνας-θεσμός ενάντια στον καρκίνο του μαστού, επιστρέφει για 16η χρονιά την Κυριακή 29 Σεπτεμβρίου. Με αφετηρία το Ζάππειο, δύο νέες διαδρομές στο κέντρο της Αθήνας και με δυνατότητα απομακρυσμένης συμμετοχής από όπου κι αν βρισκόμαστε, θα είμαστε για ακόμα μια χρονιά

«Μαζί πιο δυνατοί από τον καρκίνο του μαστού».

Το Greece Race for the Cure® πραγματοποιείται από τον Πανελλήνιο Σύλλογο Γυναικών με Καρκίνο Μαστού «Άλμα Ζωής» σε συνδιοργάνωση με τον Οργανισμό Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων (ΟΠΑΝΔΑ), με την έγκριση της οργάνωσης Think Pink Europe® και είναι η δεύτερη μεγαλύτερη διοργάνωση Race for the Cure® παγκοσμίως, ευαισθητοποιώντας χιλιάδες κόσμου για τον καρκίνο του μαστού κάθε χρόνο.

Εγγραφές: www.greecerace.gr

Οι εγγραφές για το 16ο Greece Race for the Cure® άνοιξαν και πραγματοποιούνται αποκλειστικά διαδικτυακά εδώ: https://greecerace.gr/greeceraceforthecureregistrations/

  • Αγώνας δρόμου 5 χιλιομέτρων : Εκκίνηση 9.30 πμ, Ζάππειο/ Εγγραφή:10€.
    Οι εγγραφές για τον αγώνα δρόμου θα ολοκληρωθούν στις 19/09 ή με τη συμπλήρωση 10.000 δρομέων.
  • Περίπατος 2 χιλιομέτρων: Εκκίνηση 10.30 πμ, Ζάππειο / Εγγραφή: 8€
    Οι εγγραφές για τον περίπατο θα ολοκληρωθούν στις 22/09 ή με τη συμπλήρωση 35.000 συμμετεχόντων.
  • Digital Συμμετοχή: Mαζί, όπου κι αν βρισκόμαστε. Συμμετέχουμε στη διοργάνωση απομακρυσμένα και αφήνουμε το δικό μας αποτύπωμα ενάντια στον καρκίνο του μαστού μέσα από τα social media / Εγγραφές για τη digital συμμετοχή ως τις 17/09 / Εγγραφή: 8€.

Σε κάθε εγγραφή περιλαμβάνεται το συλλεκτικό t-shirt της διοργάνωσης και chip χρονομέτρησης για τους δρομείς.

Πληροφορίες διοργάνωσης

  • Ημερομηνία: Κυριακή 29 Σεπτεμβρίου
  • Έναρξη διοργάνωσης: 8.30 πμ
  • Σάββατο 28 Σεπτεμβρίου – Ημέρα Προαγωγής Υγείας (12μμ-6μμ): Δωρεάν δράσεις για μικρούς & μεγάλους & Συμβολική φωταγώγηση του Ζαππείου στις 10μμ

Γιατί να πάρουμε μέρος

  • Γιατί το Greece Race for the Cure® είναι μια γιορτή για τη ζωή!
  • Για να αναγνωρίσουμε τη δύναμη των γυναικών που έχουν βιώσει τον καρκίνο του μαστού.
  • Για να διαδώσουμε μαζί το μήνυμα της ευαισθητοποίησης σε όλη την Ελλάδα και τον κόσμο.
  • Γιατί μέσα από την διοργάνωση έχουμε ουσιαστικό αντίκτυπο ενάντια στον καρκίνο του μαστού, όλο τον χρόνο. Με κάθε μας συμμετοχή χρηματοδοτούμε προγράμματα του Συλλόγου «Άλμα Ζωής» για τη στήριξη και ενδυνάμωση των ασθενών, τη διεκδίκηση των δικαιωμάτων τους και την προαγωγή της πρόληψης και έγκαιρης διάγνωσης.

Ακολουθήστε το Run 'n Fun στο Google News

x
Send this to a friend