Τρέξιμο και μουσική: Καλή ή κακή συνήθεια;

Τρέξιμο και μουσική: Καλή ή κακή συνήθεια;

Μια από τις πιο διαδεδομένες συνήθειες των δρομέων είναι να φοράνε ακουστικά και να ακούν μουσική καθώς τρέχουν.

Είναι χαρακτηριστικό πως σε ένα γκάλοπ που έλαβε χώρα το 2016, το 61% όσων ερωτήθηκαν απάντησε πως τρέχει ακούγοντας μουσική ενώ το 82% από αυτούς τόνισε πως ακούει την αγαπημένη του μουσική κατά τη διάρκεια της προπόνησης και όχι απλά ένα αδιάφορο άκουσμα.

Παρ’ όλα αυτά υπάρχουν διάφορες θεωρίες που λένε πως μια τέτοια συνήθεια είναι αρνητική. Για την ακρίβεια, αυτή είναι μια συζήτηση τόσο παλιά όσο η ύπαρξη των φορητών μουσικών μηχανημάτων.

Με την πάροδο του χρόνου και μέσω της έρευνας και της εμπειρίας προέκυψαν διάφορα θετικά και αρνητικά που έχουν να κάνουν με τη συγκεκριμένη συνήθεια. Ακολουθούν τρεις λόγοι για να ακούτε μουσική ενώ τρέχετε και τρεις λόγοι για να το αποφεύγετε (και διαλέξτε μόνοι σας).

Να ακούτε μουσική ενώ τρέχετε διότι:

Η μουσική γεμίζει τις «μπαταρίες» σας

Κάθε δρομέας βιώνει κάποιες μέρες κατά τις οποίες η προπόνηση και η διάνυση χιλιομέτρων είναι το τελευταίο πράγμα που θέλει να κάνει. Για εκείνες τις ημέρες, τις ημέρες που χρειάζεστε λίγο επιπλέον κίνητρο, η αγαπημένο σας playlist μπορεί να είναι ακριβώς αυτό που χρειάζεστε.

Ο Κώστας Καραγιώργης, αθλητικός ψυχολόγος που μελετά τη θετική επίδραση της μουσικής στους αθλητές, συμφωνεί ότι οι μελωδίες που μας αρέσουν μπορούν να αυξήσουν τον ενθουσιασμό μας και την θέλησή μας για τρέξιμο.

«Η μουσική αυξάνει τις θετικές πτυχές της διάθεσης, όπως τον ενθουσιασμό και την ευτυχία, και μειώνει τις αρνητικές πτυχές όπως η ένταση, η κόπωση και η σύγχυση» ανέφερε χαρακτηριστικά ο Καραγεώργης σε μια συνέντευξή του για το θέμα.

Μαθαίνετε να διατηρείτε έναν σταθερό ρυθμό

Πολλοί δρομείς προτιμούν να τρέχουν χωρίς μουσική, ώστε να μπορούν να επικεντρωθούν σε ζητήματα ρυθμού όπως η αναπνοή τους και τα χτυπήματα των ποδιών. Με μουσική να παίζει στα αυτιά μας αυτό είναι ακόμα πιο δύσκολο διότι μας αποσπά την προσοχή. Σωστά; Οχι απαραίτητα.

Εάν γίνει με το σωστό τρόπο, το να ακούς μουσική ενώ τρέχεις μπορεί πραγματικά να σε βοηθήσει στο ρυθμό του βηματισμού σου κατά την προπόνηση. Μάλιστα, σύμφωνα με μια πρόσφατη μελέτη ορισμένοι δρομείς έχουν καλύτερες επιδόσεις όταν ο ρυθμός της μουσικής υποβοηθάει το ρυθμό τους, παρά όταν τρέχουν χωρίς μουσική.

Ο Καραγεώργης προτείνει να ακούτε γρήγορους ρυθμούς όταν ακολουθείτε ασκήσεις υψηλής έντασης και μουσική με αργή μελωδία όταν κάνετε ασκήσεις που απαιτούν λιγότερη προσπάθεια, όπως συνήθως συμβαίνει το Σαββατοκύριακο.

Οι διαδρομές σας μπορούν να γίνουν ευκολότερες

Η προπόνηση είναι έτσι κι αλλιώς μια αρκετά δύσκολη διαδικασία οπότε γιατί να μην την καταστήσετε λίγο πιο εύκολη αν μπορείτε;

Σύμφωνα με μια μελέτη που διεξήχθη στο Πανεπιστήμιο Keele της Αγγλίας, η αναπαραγωγή των αγαπημένων σας μελωδιών ενώ ασκείστε μειώνει την αίσθηση δυσκολίας και αυξάνει την αυτοπεποίθηση.

Γιατί συμβαίνει αυτό; Διότι το ερέθισμα της μουσικής είναι ικανό να κάνει το μυαλό σας να υποτιμήσει ερεθίσματα όπως η κόπωση, που προσπαθεί «να πει» στον εγκέφαλό σας πόσο κουρασμένοι είστε. Όταν η αντίληψη του δρομέα για το πόσο σκληρά έχει τρέξει μειώνεται, αυτόματα αισθάνεται ότι μπορεί να τρέξεί γρηγορότερα και για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα.

Να μην ακούτε μουσική ενώ τρέχετε διότι:

Χάνετε την επαφή με το περιβάλλον

Ένας από τους κύριους λόγους για να αφήσετε τα ακουστικά σας στο σπίτι είναι η ασφάλειά σας. Αν ακούτε μουσική σας ενώ τρέχετε, ίσως να μην είστε σε θέση να ακούσετε αυτοκίνητα που σας πλησιάζουν, ανθρώπους που προσπαθούν να επικοινωνήσουν μαζί σας ή ακόμα και κακές καιρικές συνθήκες σε απόσταση.

Κάθε χρόνο άλλωστε συντελούνται χιλιάδες θάνατοι εξαιτίας οδηγών που δεν έχουν την προσοχή τους ενώ οδηγούν. Δεν θέλετε λοιπόν να μην έχετε και εσείς την αντίστοιχη προσοχή ενώ τρέχετε. Συνεπώς, ακόμα και αν σας αρέσει να τρέχετε ακούγοντας μουσική, αν γνωρίζετε ότι θα βρεθείτε σε έναν πολυσύχναστο δρόμο, ίσως είναι καλύτερο να βγάλετε τα ακουστικά για λίγο.

Δεν θα μπορείτε να τρέχετε χωρίς μουσική αν συνηθίσετε

Ενώ η προπόνηση με μουσική έχει αποδειχθεί μια πολύ καλή επιλογή, δεν είναι κάτι που θέλετε να ισχύει για κάθε προπόνηση. Δεν θέλετε να γίνετε εξαρτώμενοι από τη μουσική διότι σε μια ημέρα αγώνα ενδέχεται να αποδειχθεί δύσκολο να προσαρμοστείτε – αν φυσικά αφορά αγώνα που το να ακούτε μουσική ενώ τρέχετε είναι κάτι που απαγορεύεται.

Αλλά ακόμα και αν επιτρέπεται να τρέξετε σε έναν αγώνα ακούγοντας μουσική, οι ρυθμοί είναι εντελώς διαφορετικοί σε σχέση με μια προπόνηση και πρέπει να εκπαιδεύσετε τον εαυτό σας να προσαρμόζεται σε αυτούς όσο πιο εύκολα γίνεται, προσπάθεια που δυσκολεύει αν είστε συνηθισμένοι να τρέχετε ακούγοντας μουσική.

Μειώνετε την εμπειρία του τρεξίματος

Στη σημερινή κοινωνία, οι περισπασμοί από την τεχνολογία είναι παντού: ένας άνθρωπος χωρίς τηλέφωνο στο χέρι είναι μια σπάνια περίπτωση

Για πολλούς το τρέξιμο είναι ένας τρόπος να καθαρίζει το κεφάλι και να ξεφεύγουν από αυτούς τους περισπασμούς και όπως τονίζει ο αθλητικός κοινωνιολόγος και προπονητής, Τζιμ Ντένισον, η μουσική επηρεάζει αρνητικά αυτή την εμπειρία.

«Η ικανότητα να είμαστε χαλαροί και ήρεμοι είναι κάτι που έχουμε χάσει στον πολιτισμό μας. Το έχουμε χάσει, μεταξύ άλλων, και λόγω της τάσης μας να κάνουμε πολλά πράγματα ταυτόχρονα. Υποστηρίζω ότι η ακρόαση μουσικής ενώ τρέχουμε είναι μια μορφή πολλαπλών εργασιών. Ο συνδυασμός αυτών των δυο μας κάνει να μην απολαμβάνουμε όπως πρέπει ούτε το ένα ούτε το άλλο», τονίζει ο Ντένισον.

Διαβάστε ακόμα: Μια εναλλακτική μουσική συλλογή για όσους τρέχουν και αθλούνται

 

Previous ArticleNext Article

Η απλή και σίγουρη λύση για τις φουσκάλες στα πόδια όσων τρέχουν!

Λύση για τις φουσκάλες στα πόδια των δρομέων

Το τρέξιμο και το πολύωρο περπάτημα έχουν συχνά μια δυσάρεστη «παρενέργεια» στα πόδια μας, τις επίπονες φουσκάλες. Βρετανοί ερευνητές από το Πανεπιστήμιο του Στάνφορντ μελέτησαν ομάδα 128 δρομέων και διαπίστωσαν ότι υπάρχει ένας πολύ απλός και οικονομικός τρόπος να προληφθούν οι ενοχλητικές φουσκάλες στα πόδια.

Σύμφωνα με τη σχετική μελέτη που δημοσιεύεται στην επιθεώρηση Clinical Journal of Sport Medicine, το μόνο που χρειάζεται για να προστατευθούν τα πόδια είναι η εφαρμογή αυτοκόλλητης χειρουργικής ταινίας στα σημεία που είναι πιο ευαίσθητα και επιρρεπή στην τριβή.

Όλοι οι συμμετέχοντες ήταν δρομείς που επρόκειτο να συμμετάσχουν σε υπερμαραθώνιο 250 χιλιομέτρων. Οι ερευνητές τοποθέτησαν την αυτοκόλλητη ταινία μόνο σε ένα τμήμα του ποδιού των δρομέων, ώστε να καταστεί δυνατό να γίνουν συγκρίσεις με το τμήμα του ποδιού που παρέμεινε εκτεθειμένο.

Μετά την ολοκλήρωση του υπερμαραθωνίου, ο οποίος διήρκησε συνολικά επτά ημέρες, μόλις 30 από τους δρομείς (ποσοστό 24%) εμφάνισαν φουσκάλες στο τμήμα του ποδιού που είχε καλυφθεί με ταινία, ενώ 81 δρομείς (ποσοστό 63%) εμφάνισαν φουσκάλες στα εκτεθειμένα τμήματα του ποδιού.

Σύμφωνα με παρόμοια επισκόπηση που δημοσιεύθηκε το 2013 στην επιθεώρηση Current Sports Medicine Reports, αποτελεσματική μέθοδος πρόληψης για τις φουσκάλες είναι επίσης η εφαρμογή διπλής κάλτσας, με μια χοντρή αθλητική κάλτσα να φοριέται επάνω από μια πιο λεπτή που εφαρμόζει πολύ καλά στο πόδι.

Διαβάστε ακόμα: Γυμναστική και τρέξιμο χωρίς κάλτσες; Ούτε να το σκέφτεστε

Ανοίγουν στις 23/01 οι εγγραφές για τον 17ο Olympus Marathon

Στις 𝟮𝟯 Ιανουαρίου 𝟮𝟬𝟮𝟭 και ώρα 𝟭𝟴.𝟬𝟬 (ανήμερα της εορτής του Αγίου Διονυσίου Εν Ολύμπω) ανοίγουν οι εγγραφές για τον 𝟭𝟳ο 𝗢𝗹𝘆𝗺𝗽𝘂𝘀 𝗠𝗮𝗿𝗮𝘁𝗵𝗼𝗻. 𝗢 𝗢𝗹𝘆𝗺𝗽𝘂𝘀 𝗠𝗮𝗿𝗮𝘁𝗵𝗼𝗻 θα διεξαχθεί (αν όλα πάνε καλά) το τελευταίο Σαββατοκύριακο του Ιουνίου και συγκεκριμένα η εκκίνηση θα δοθεί Σάββατο 𝟮𝟲 Ιουνίου 𝟮𝟬𝟮𝟭 και ώρα 𝟲.𝟬𝟱.

Αρχικά οι εγγραφές θα ανοίξουν χωρίς ηλεκτρονική πληρωμή για τους ενδιαφερόμενους και στους επόμενους μήνες, ανάλογα με την πορεία της πανδημίας στην Ελλάδα και πολύ περισσότερο στην Πιερία, οι αθλητές θα ενημερώνονται για τα νεότερα που θα προκύπτουν (όριο συμμετοχών, υγειονομικά πρωτόκολλα, ολοκλήρωση εγγραφών κλπ).

Επίσης συνεχίζει να είναι ανοιχτή η φόρμα της μεταφοράς συμμετοχής των αθλητών που ήταν στην λίστα του 𝟮𝟬𝟮𝟬 μέχρι την λήξη των εγγραφών του 𝟮𝟬𝟮𝟭. Σε περίπτωση που η οργανωτική επιτροπή κρίνει ότι θα χρειαστεί να υπάρξει όριο συμμετοχών, οι αθλητές της λίστας του 𝟮𝟬𝟮𝟬 που επέλεξαν να τρέξουν το 𝟮𝟬𝟮𝟭 θα έχουν προτεραιότητα.

ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ: Στον αγώνα δικαιούνται να συμμετάσχουν άνδρες και γυναίκες με ηλικία μεγαλύτερη των 𝟭𝟴 ετών την ημέρα τέλεσης του αγώνα και έχουν τερματίσει τα τρία τελευταία χρόνια (𝟭/𝟭/𝟮𝟬𝟭𝟴 έως και την λήξη των εγγραφών) σε 𝟮 αγώνες ορεινού τρεξίματος από 𝟮𝟬χλμ με 𝟭𝟬𝟬𝟬 θετικής υψομετρικής και άνω ο καθένας, ή σε 𝟭 αγώνα από 𝟯𝟱 χλμ και 𝟮.𝟮𝟬𝟬 θετικής υψομετρικής και άνω.

Για τους υπόλοιπους αγώνες της καλοκαιρινής διοργάνωσης (𝗢𝗹𝘆𝗺𝗽𝘂𝘀 𝗨𝗹𝘁𝗿𝗮, 𝗢𝗹𝘆𝗺𝗽𝘂𝘀 𝗩𝗲𝗿𝘁𝗶𝗰𝗮𝗹, Κόψη των Αετών και 𝗠𝗲𝗹𝗶𝗻𝗱𝗿𝗮 𝗧𝗿𝗮𝗶𝗹) οι εγγραφές θα ανοίξουν αργότερα.

x
Send this to a friend