Πονοκέφαλοι μετά το τρέξιμο: Πως προκαλούνται και πως αντιμετωπίζονται

Πονοκέφαλοι μετά το τρέξιμο: Πως προκαλούνται και πως αντιμετωπίζονται

Οι πονοκέφαλοι μετά από μια έντονη προπόνηση ή έναν αγώνα είναι ένα πολύ συχνό φαινόμενο στις τάξεις των δρομέων. Πρόκειται για τους λεγόμενους «εξωγενείς πονοκεφάλους», οι οποίοι προκαλούνται «από κάθε είδους σωματική δραστηριότητα και συνήθως από τις έντονες σωματικές δραστηριότητες όπως είναι το τρέξιμο», τονίζει ο αθλητικός γιατρός, Στίβεν Μάγιερ.

«Αυτού του τύπου οι πονοκέφαλοι μπορεί να γίνουν τόσο έντονοι που αναγκαστικά θα διακόψετε τις προπονήσεις σας εξαιτίας τους για μερικές μέρες. Μάλιστα, ενδέχεται να προκαλούν και άλλες παρενέργειες όπως η ζαλάδα, η ναυτία, o εμετός, η μειωμένη όραση και η δυσκαμψία στο λαιμό», προσθέτει η Ζαν Ντονόγκ, ειδική φυσιολογίας στο πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης.

«Όταν ασκούμαστε, το σώμα μας αποκρίνεται με αγγειοσυστολή της ροής του αίματος σε ορισμένα μέρη του σώματός μας και αγγειοδιαστολή της ροής του αίματος σε άλλα μέρη που το χρειάζονται περισσότερο. Με απλά λόγια, αυτό σημαίνει ότι κάποια μέρη του σώματός σας παίρνουν περισσότερο αίμα από κάποια άλλα. Το μεγαλύτερο μέρος του αίματος ανακατανέμεται στους μύες που χρησιμοποιούνται κατά το τρέξιμο», τονίζει η Ντονόγκ.

Η αφυδάτωση

Όσον αφορά τους πονοκεφάλους λοιπόν, η αφυδάτωση που προκαλείται πολλές φορές από την άσκηση μπορεί να διαμορφώσει την ροή αίματος με τέτοιο τρόπο που να προκληθεί πονοκέφαλος. «Όταν είστε αφυδατωμένοι, μειώνεται η ποσότητα αίματος που ρέει στον εγκέφαλο. Αυτό σημαίνει ότι ο εγκέφαλος μπορεί να συρρικνωθεί ελαφρώς και εξαιτίας αυτής της απώλειας όγκου να προκληθεί πονοκέφαλος», λέει η Ντονόγκ.

Οι πονοκέφαλοι συνδέονται επίσης με τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα σας. Δεδομένου ότι η γλυκόζη ή το σάκχαρο του αίματος είναι μία από τις κύριες πηγές ενέργειας του σώματός σας, όταν δεν υπάρχει αρκετό στο αίμα σας τότε μπορεί να προκληθούν πονοκέφαλοι. Τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα σας καθορίζονται από την ινσουλίνη και όταν υπάρχει έλλειψή της, αυτόματα προκύποτουν αλλαγές στις κατεχολαμίνες σας, σε ορμόνες δηλαδή όπως η ντοπαμίνη, η επινεφρίνη (αδρεναλίνη) και η νορεπινεφρίνη, που παράγονται από τα επινεφρίδια, που μπορούν να επηρεάσουν τον τρόπο συμπεριφοράς του εγκεφάλου. Με άλλα λόγια, χαμηλά επίπεδα σακχάρου στο αίμα σημαίνουν και χαμηλή ποσότητα καυσίμων για τον εγκέφαλο.

Με ένα, ισορροπημένο σε ζάχαρη, σνακ 30 λεπτά πριν από την άσκηση μπορεί να αποφευχθεί η πτώση της ινσουλίνης. Επίσης, η λήψη υδατανθράκων τις ημέρες πριν από έναν αγώνα βοηθά στην πρόληψη», λέει ο Μάγιερ. Φυσικά, ακόμα και η φόρμα σας μπορεί να προκαλέσει πονοκέφαλο καθώς η ένταση στο τρέξιμο μπορεί να επηρρεάσει το λαιμό και τους ώμους σας με τέτοιο τρόπο που να «κληρονομήσετε» έναν πολύ έντονο πονοκέφαλο. Το συστηματικό μασάζ είναι μια καλή πρόληψη για να αποφύγετε κάτι τέτοιο.

Τις περισσότερες φορές, οι συγκεκριμένοι πονοκέφαλοι είναι απολύτως ακίνδυνοι και δεν πρέπει να σας προβληματίσουν ιδιαίτερα. Αντίθετα, με λίγη ανάπαυση και με μερικά παυσίπονα θα σας περάσουν. Όπως τονίζει βέβαια και ο Μάγιερ: «Αν είναι ένας πονοκέφαλος που δεν φεύγει με την ξεκούραση ή αν επανέρχεται διαρκώς, τότε θα συνιστούσα να δείτε έναν γιατρό με εμπειρία στην αξιολόγηση και τη θεραπεία πονοκεφάλων».

Διαβάστε ακόμα: Γιατί πονάνε στην σπλήνα όσοι τρέχουν;

Ακολουθήστε το Run 'n Fun στο Google News

Previous ArticleNext Article

Ζεστό ή κρύο μπάνιο: Τι πρέπει να προτιμάς μετά από έναν σκληρό αγώνα;

Αποτελεί «κλασικό» debate στους κύκλους των δρομέων: είναι ένα ζεστό ή ένα κρύο μπάνιο έπειτα από μια σκληρή προπόνηση η αγώνα είναι η καταλληλότερη μέθοδος αποκατάστασης;

Άπαντες συμφωνούν πως αφού γυρίσεις σπίτι μετά από μια μεγάλη διαδρομή που έχει εξαντλήσει το σώμα σου, το να μπεις στην μπανιέρα και να χαλαρώσεις αποτελεί μια σοφή επιλογή.

Ωστόσο, το αν το νερό που θα τρέξει πάνω στο κορμί σου πρέπει να είναι ζεστό ή πρέπει να είναι κρύο αποτελεί ένα δίλλημα που δεν έχει απαντηθεί πειστικά, ενώ τόσο το ζεστό όσο και το κρύο νερό ως μέσο αποκατάστασης, έχουν το καθένα τους δικούς του φανατικούς φίλους.

Τελικά, τι από τα δυο είναι η σωστή επιλογή;

Η Τζο Πάβεϊ, Βρετανίδα δρομέας μεγάλων αποστάσεων και κάτοχος μεταλλίων τόσο σε ευρωπαϊκά όσο και σε παγκόσμια πρωταθλήματα, κουβαλάει τόση εμπειρία από τη συμμετοχή της σε επαγγελματικούς αγώνες που δύσκολα μπορεί να αμφισβητηθεί η οπτική της γύρω από τέτοιου τύπου ζητήματα.

Πρόσφατα, κλήθηκε να πάρει θέση για το δίλλημα ζεστού ή κρύου μπάνιου και ήταν ξεκάθαρη.

«Καταρχάς, οι φυσιολογικές επιδράσεις των ζεστών μπάνιων διαφέρουν από αυτές των κρύων μπάνιων. Έπειτα από ένα σκληρό και επώδυνο τρέξιμο, στους μύες μας προκαλείται φλεγμονώδης απόκριση, κάτι που οδηγεί σε πόνο και πρήξιμο», τονίζει αρχικά η Πάβεϊ και συνεχίζει: «Οι ειδικοί πιστεύουν ότι ένα κρύο μπάνιο περιορίζεις αυτή την αντίδραση ανακουφίζοντας τα αιμοφόρα αγγεία, τα οποία, με τη σειρά τους, μειώνουν την καθυστερημένη εμφάνιση μυϊκού πόνου). Τα κρύα μπάνια λοιπόν είναι λοιπόν η καλύτερη επιλογή αμέσως μετά από ένα σκληρό τρέξιμο».

Σημαίνει αυτό ωστόσο πως τα ζεστά μπάνια είναι αυτόματα άχρηστα για τη φυσική κατάσταση ενός δρομέα; Η Πάβεϊ ξεκαθαρίζει: «Τα ζεστά μπάνια, από την άλλη πλευρά, προωθούν τη ροή του αίματος στους μύες με διαστολή των αιμοφόρων αγγείων. Αυτό είναι κάτι που δεν θέλετε να συμβαίνει αμέσως μετά την άσκηση. Ωστόσο, τις επόμενες ημέρες, όταν υποχωρήσει ο οξύς πόνος, το ένα ζεστό μπάνιο είναι χρήσιμο γιατί βοηθάει στην στην αύξηση της κυκλοφορίας του αίματος, η οποία με τη σειρά της βοηθά στη μακροπρόθεσμη αποκατάσταση».

Η Πάβεϊ καταλήγει λέγοντας: «Η φλεγμονώδης αντίδραση στους μύες είναι μέρος της διαδικασίας προσαρμογής καθώς βελτιώνει την δύναμη ενός δρομέα. Ίσως λοιπόν, σε στιγμές που η γρήγορη ανάρρωση είναι ζωτικής σημασίας, όπως μετά την τελευταία σκληρή προπόνηση πριν από έναν αγώνα, ένα κρύο μπάνιο να είναι ό,τι πρέπει»

Με άλλα λόγια, όπως σε πολλά ζητήματα έτσι και σε αυτό, δεν υπάρχει μια και μοναδική απόλυτη αλήθεια: το κρύο μπάνιο είναι κατάλληλο για άμεση ανακούφιση και αποκατάσταση, το ζεστό μπάνιο έχει ευεργετικό ρόλο σε πιο μακροπρόθεσμο επίπεδο.

Ακολουθήστε το Run 'n Fun στο Google News

Hercules Mountain Marathon: Οι νικητές της 15ης διοργάνωσης!

Μετά από την επάνοδο σε μια σχετική κανονικότητα, διεξήχθη την Κυριακή 26 Σεπτεμβρίου,  ο 15ος Ορεινός Μαραθώνιος Οίτης “Ηρακλής”, κάτω από ιδανικές συνθήκες και με την αυστηρή τήρηση του πρωτοκόλλου της υγειονομικής επιτροπής, της Γενικής Γραμματείας Αθλητισμού.

Νικητές στον Μαραθώνιο, μετά από δυνατό ανταγωνισμό, σε όλη τη διάρκεια της διαδρομής, αναδείχτηκαν, ο Θωμάς Ανδρούτσος , της Mountain Trainning Solution, με χρόνο 5:08:41, ο Ανδρέας Τσιάρας , της ομάδας Baliotis Nature Trail, με χρόνο 5:11:00 και σε απόσταση αναπνοής, στην τρίτη θέση, ο  Άριστείδης Γκιζλής, με χρόνο 5:11:26.

Στις γυναίκες, μετά από εξαιρετική εμφάνιση, 1η αναδείχτηκε η Μαρία Ξανθη, με χρόνο 5:55:29 και ακολούθησαν η Μάρθα Ξηροφώτου , της ομάδας Kasimis Training με χρόνο 7:00:30 και η Αλεξάνδρα Παναγιώτου της Oramique , με χρόνο 7:01:23.

Στη μεσαία διαδρομή, τον Ελλέβορο των 16,2χλμ, για άλλη μια φορά, ο Γιώργος Λουφέκης προπονητής της ομώνυμης ομάδας L-Crew, τερμάτισε πρώτος, με χρόνο 1:41:22. Στη δεύτερη θέση και με διαφορά ενός λεπτού, τερμάτισε ο Κωνσταντίνος Πανταζής του Kourkourikis Trainning Group, με χρόνο 1:42:22 και στην τρίτη θέση, ο Νικόλαος Ελράντυ της ομάδας Dimopoulos Coaching με χρόνο 1:45:48.

Στην κατηγορία των γυναικών στον Ελλέβορο, 1η πέρασε τη γραμμή του τερματισμού η Αναστασία Τζαρού, με χρόνο 2:05:47, ενώ με διαφορά 22 δευτερολέπτων και χρόνο 2:06:09 ήρθε η Μαρία Λουφέκη της ομάδας L- Crew. Η τριάδα, ολοκληρώθηκε με την Παναγιώτα Δημακάκου, τακτική “θαμώνα” της Οίτης,  της ομάδας Mad Goats, με χρόνο 2:09:58

Στη μικρή αλλά όχι εύκολη διαδρομή, των 6,7χλμ και 410μ υψομετρικής, νικητές στους άνδρες αναδείχτηκαν οι Χρήστος Κυριαζάκος της Evo Gym Mykonos με χρόνο 0:40:29, ο Δημήτρης Ρήγας της Kasimis Trainning με χρόνο 0:47:32 και ο Ηλίας Τσιώτας του Συλλόγου Τραχίνα, με χρόνο 0:51:22. Στις γυναίκες, πρώτη ήρθε η Χρυσούλα Βλησαρούλη της VMaxTrainning  με χρόνο 0:52:38, δεύτερη η Αναστασία Παπά, επίσης της VMaxTrainning με χρόνο 0:58:07 και τρίτη η Αριστέα Λάγκαρη με χρόνο 1:00:20

Οι φωτογραφίες της διοργάνωσης, έχουν ξεκινήσει να ανεβαίνουν και αναμένεται να ολοκληρωθούν τις επόμενες ημέρες , καλύπτοντας όλες τις διαδρομές.

Ραντεβού λοιπόν, την Κυριακή 18 Σεπτεμβρίου 2022 για την 16η διοργάνωση,  χωρίς υγειονομικούς  περιορισμούς, για ένα ταξίδι ακόμη, στα μαγικά μονοπάτια της Οίτης!!

Δείτε φωτογραφίες από τη διοργάνωση:

Φάκελος φωτογραφιών εδώ:

https://coutsicos-my.sharepoint.com/personal/hercules_coutsicos_onmicrosoft_com/_layouts/15/onedrive.aspx?id=%2Fpersonal%2Fhercules%5Fcoutsicos%5Fonmicrosoft%5Fcom%2FDocuments%2F%CE%92ackup%20All%2F%CE%A4%CF%81%CE%B1%CF%87%CE%AF%CE%BD%CE%B1%202021%2F%CE%97%CF%81%CE%B1%CE%BA%CE%BB%CE%AE%CF%82%202021%2FHercules%202021%20fotos

Με εκτίμηση

Η Οργανωτική Επιτροπή

Ακολουθήστε το Run 'n Fun στο Google News

x
Send this to a friend