Ο Α.Ο. Φιλιατρών στον 10ο Γύρο της πόλης του Ρεθύμνου

Ο Α.Ο. Φιλιατρών στον 10ο Γύρο της πόλης του Ρεθύμνου
Την Κυριακή 12 Μαΐου 2019 διεξήχθη ο 10ος Γύρος της πόλης του Ρεθύμνου.
Ο Αθλητικός Όμιλος Φιλιατρών εκπροσωπήθηκε από τον Γεώργιο Κατσούλη (0:31:45,623) στο αγώνισμα των 5 χλμ.
Το Δ.Σ. του Α.Ο. Φιλιατρών συγχαίρει το ανωτέρω μέλος του για την συμμετοχή και τον επιτυχή τερματισμό του!
Previous ArticleNext Article

Αφυδάτωση: Εκτός από αθλητική απόδοση επηρεάζει και το μυαλό μας

Γράφει η Σοφιά Νικολαϊδου*

Το νερό αποτελεί τη πιο σημαντική φυσική «πηγή» για τη διατήρηση της ζωής στη γη. Τα 2/3 της επιφάνειας της γης καλύπτονται από το υγρό στοιχείο ενώ το περίπου το 75% του ανθρώπινου σώματος αποτελείται από νερό.

Το νερό έχει πολύ σημαντικό ρόλο στον ανθρώπινο οργανισμό καθώς βοηθά σε πολλές μεταβολικές διεργασίες όπως τη μεταφορά, τη διάλυση και την απορρόφηση πολλών θρεπτικών συστατικών. Πιο συγκεκριμένα το νερό:

  • Λειτουργεί σαν «λιπαντικό» για την σωστή  λειτουργία  των αρθρώσεων μας.
  • Ενυδατώνει τους ιστούς του σώματος μας.
  • Διαλύει όλα τα θρεπτικά συστατικά και αποβάλει τις τοξίνες από τον οργανισμό μας.
  • Μεταφέρει όλα τα θρεπτικά συστατικά και το οξυγόνο στο αίμα μας.

Τα υγρά, ιδιαίτερα το νερό, είναι σημαντικά θρεπτικά συστατικά για τους αθλητές. Η αθλητική απόδοση μπορεί να επηρεαστεί από το τι, πόσο και πότε καταναλώνει υγρά ο αθλητής. Τα υγρά βοηθούν στη ρύθμιση της θερμοκρασίας του σώματος και τείνουν να αντικαθιστούν τις απώλειες του ιδρώτα κατά τη διάρκεια της άσκησης. Η θερμοκρασία και η υγρασία του περιβάλλοντος, είναι δυο σημαντικοί παράγοντες που μπορεί να επηρεάσουν το ποσοστό εφίδρωσης του αθλητή καθώς και τη ποσότητα πρόσληψης υγρών που απαιτείται.

Τι μπορεί να προκαλέσει όμως η απώλεια υγρών στους αθλητές;

Οι μεγάλες απώλειες υγρών, κυρίως μέσω του ιδρώτα, σε αθλητές, μπορεί να είναι πολύ σημαντικές λόγω της αυξημένης έντασης, της εξωτερικής θερμοκρασίας, του σωματικού βάρους, ακόμα και λόγω του αθλητικού εξοπλισμού που υποβάλλονται οι αθλητές.

Οι επιβλαβείς επιδράσεις της αφυδάτωσης (απώλεια υγρών) στην αθλητική απόδοση είναι ένα αρκετά σημαντικό κεφάλαιο, καθώς σύμφωνα με μελέτες η αφυδάτωση συνδέεται άμεσα με τη μειωμένη απόδοση αερόβιας και αναερόβιας άσκησης, αλλά και τη μείωση της μυϊκής δύναμης και αντοχής. Πιο συγκεκριμένα, οι μελέτες εντόπισαν προβλήματα μειωμένης κινητικότητας σε αθλήματα όπως το μπάσκετ/ποδόσφαιρο, το γκόλφ, και το surfing. Επιπλέον, εντοπίστηκε μείωση μνήμης, πνευματικής διαύγειας αλλά και διακυμάνσεις στη κατάσταση διάθεσης του αθλητή.

Τι γίνεται όμως με την υπερ ενυδάτωση;

Γεγονός είναι ότι το φαινόμενο αυτό είναι σπάνιο, όμως δεν παύει να αποτελεί κίνδυνο, κυρίως για τους αθλητές που ασχολούνται με αγωνίσματα άντοχής, όπως ο μαραθώνιος, το τρίαθλο, το σπάρταθλο κ.ά.

Επιπλέον, θα ήταν καλό να αναφερθεί πως η κατανάλωση μεγάλων όγκων υγρών είναι πιθανό να προκαλέσει γαστρεντερικές διαταραχές (ναυτία και έμετο), παρεμποδίζοντας με αυτό τον τρόπο την επίδοση του αθλητή.  Αυτό συμβαίνει σε περιπτώσεις που ο χρόνος που διατίθεται για την κατανάλωση υγρών είναι περιορισμένος ή τα υγρά πρόσληψης είναι υψηλής θερμιδικής αξίας, όπως για παράδειγμα το γάλα, καθώς χρειάζεται περισσότερος χρόνος για γαστρεντερική εκκένωση και την απορρόφησή του από το έντερο.

Ποιες είναι οι συστάσεις κατανάλωσης υγρών σε αθλητές;

Βάση της Αμερικάνικης Ακαδημίας Αθλητικής Ιατρικής (ACSM) για την Αντικατάσταση Άσκησης και Υγρών έχουμε τις εξής συστάσεις:

  • 400-600ml υγρών, 1,5-2 ώρες πριν την άσκηση.
  • 150-300ml υγρών, ανά 15-20 λεπτά (κατά τη διάρκεια)
  • και 1.5L υγρών για κάθε απώλεια σωματικού κιλού μετά την άσκηση.

Ποια κριτήρια πρέπει να έχει ένα ρόφημα για τους αθλητές κατά την άσκηση;

Η πρόσληψη υγρών κατά τη διάρκεια της άσκησης θα ήταν καλό να πληροί τις παρακάτω προϋποθέσεις:

  • Καλή γεύση
  • Κρύο ρόφημα (Τα κρύα υγρά τείνουν να αποβάλλονται γρηγορότερα από το στομάχι σε σύγκριση με τα υγρά σε θερμοκρασία σώματος)
  • Χαμηλής θερμιδική αξίας
  • Να προσφέρει τόνωση και απόδοση

*Η Σοφία Νικολαίδου είναι Κλινικός Διαιτολόγος & Διατροφολόγος και Pilates Instructor. Μπορείτε να διαβάσετε άρθρα της στο www.meddiet.gr ή να επικοινωνήσετε μαζί της στο [email protected]


ΠΗΓΕΣ

BEJDER., J., HOFFMANN., M., F., ASHENDEN., M., NORDSBORG., N., B., KARSTOFT., K., MORKEBERG., 2016. Acute hyperhydration reduces athlete biological passport OFF-hr score., Scand J Med Sci Sports., vol., 3., pp., 338-47.

DANIELLE., M., C., DESBROW., B., & IRWIN., C., 2017., The Effect of Fluid Intake Following Dehydration on Subsequent Athletic and Cognitive Performance: a Systematic Review and Meta-analysis. Sports Med Open., vol.,  3., pp., 13.

LAURA K PURCEL., 2013., Sport nutrition for young athletes. Paediatr Child Health. Vol., 4., pp., 200–202.

NUCCIO., R., P., BARNES., K., A., CARTER., J., M., BARKER., L., B., 2017., Fluid Balance in Team Sport Athletes and the Effect of Hypohydration on Cognitive, Technical, and Physical Performance. Sports Med. Vol., 17., pp., 738

Οι καλύτεροι μαθητές είναι αυτοί που αθλούνται!

Δεν είναι λίγοι οι γονείς που φοβούνται ότι αν το παιδί τους ασχοληθεί με κάποιο άθλημα το σχολείο, το πιθανότερο είναι ότι δεν θα γίνει καλός μαθητής.

Μια πρόσφατη μελέτη, ωστόσο, έρχεται για να καταρρίψει αυτή τη στερεότυπη άποψη

Τι έδειξε η έρευνα που που πραγματοποιήθηκε στην Αγγλία και δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό περιοδικό Sports Medicine;

Για κάθε δεκαεπτά και δώδεκα λεπτά άσκησης την ημέρα τα αγόρια και τα κορίτσια, αντίστοιχα, ηλικίας 11 ετών φάνηκε πως βελτίωναν προοδευτικά τους βαθμούς τους μέχρι την ηλικία των 16 ετών. Μάλιστα, τα κορίτσια που ήταν πιο δραστήρια σωματικά είχαν καλύτερες αποδόσεις σε μαθήματα όπως η φυσική.

Η θετική επίδρασή της στις σχολικές επιδόσεις θα μπορούσε να είναι ακόμη σημαντικότερη αν τα παιδιά ακολουθούσαν τις συστάσεις φυσικής δραστηριότητας οι οποίες αναφέρονται στα 60 λεπτά μέτριας έντασης φυσική δραστηριότητα την ημέρα.

Δυστυχώς στην Ελλάδα τα παιδιά έχουν πολύ χαμηλό επίπεδο αθλητικής δραστηριότητας, πολύ μεγαλύτερη από το μέσο όρο στην Ευρώπη. Κατά μ.ο. τα αγόρια ασκούνται 190 λεπτά την εβδομάδα και τα κορίτσια 138.

Γι αυτό, λοιπόν, οι γονείς καλό θα ήταν να στρέψουν τα παιδιά τους στον αθλητισμό όταν με το καλό βγούμε από την περιπέτεια του covid. Υπάρχουν πολλά αθλητικά σωμάτια σε στίβο, ποδόσφαιρο, μπάσκετ, βολεί, ακόμα και ενόργανη ή χορό για τα κορίτσια σε κάθε γειτονία.

Διαβάστε ακόμα: 6 απλές πρακτικές για να βελτιώσετε τη διατροφή του παιδιού σας

x
Send this to a friend