Καφές και ημικρανίες: Μια… περίεργη σχέση

Αν πάσχετε τακτικά από ημικρανίες, γνωρίζετε πόσο εξουθενωτικές μπορούν να γίνουν αλλά και να σας βγάλουν εντελώς έξω από το πρόγραμμα προπόνησής σας. Καλό είναι πάντα λοιπόν να γνωρίζετε όλα εκείνα που προκαλούν πονοκέφαλους ώστε να τα αποφεύγετε. Ένα από τα πιο συνηθισμένα είναι η καφεΐνη.

Πρόσφατα, μια μελέτη που δημοσιεύτηκε στο «American Journal of Medicine», ασχολήθηκε με την συσχέτιση καφεΐνης και πονοκεφάλων. Οι ερευνητές εξέτασαν 98 άτομα που έπασχαν από χρόνιες ημικρανίες. Οι συμμετέχοντες απάντησαν σε ερωτήσεις σχετικά με το ιατρικό ιστορικό τους και την τυπική πρόσληψη καφεΐνης από μεριάς τους ενώ επέλεξαν από μια λίστα με κοινά αναφερόμενες αιτίες ημικρανίας – όπως η κατανάλωση καφεΐνης ή η έλλειψη ύπνου- τι πιστεύουν ότι έχει προκαλέσει τους πονοκεφάλους τους στο παρελθόν.

Έπειτα, οι συμμετέχοντες κράτησαν ένα ημερήσιο ημερολόγιο για έξι εβδομάδες, όπου και σημείωναν πράγματα όπως πόσες μερίδες καφεΐνης προσλάμβαναν, πόση σωματική δραστηριότητα περιελάμβανε το ημερήσιο πρόγραμμά τους, ποια ήταν τα επίπεδα στρες και ποια τα προγράμματα ύπνου τους.

Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι όσοι κατανάλωναν τρεις ή περισσότερες μερίδες καφεΐνης ημερησίως είχαν 40% περισσότερες πιθανότητες να εμφανίσουν ημικρανία είτε εκείνη την ημέρα είτε την επόμενη. Ωστόσο, η κατανάλωση μόνο μιας ή δύο μερίδων καφεΐνης μέσα σε μια ημέρα δεν συσχετίστηκε με ημικρανίες είτε εκείνη την ημέρα είτε την επόμενη.

H καφεϊνη και ο εγκέφαλος

Τα πιο ουσιαστικά ευρήματα έχουν να κάνουν με τη σχέση μεταξύ της καφεΐνης και μιας χημικής ουσίας που βρίσκεται στα κύτταρα του εγκεφάλου που ονομάζεται αδενοσίνη. Η δομή των μορίων καφεΐνης είναι παρόμοια με εκείνη των υποδοχέων αδενοσίνης στον εγκέφαλό σας και έτσι η καφεΐνη «δένει» με την αδενοσίνη, γεγονός που προκαλεί πονοκέφαλο.

«Η καφεΐνη μπορεί να έχει ωφέλιμες αλλά και επιβλαβείς επιδράσεις», επισημαίνει η Ελίζαμπεθ Μοστόφσκι, που πήρε μέρος στη συγγραφή της μελέτης. Για παράδειγμα, ενώ η συγκεκριμένη μελέτη επιβεβαιώνει ότι οι μεγάλες δόσεις καφεΐνης οδηγούν σε ημικρανίες, οι χαμηλότερες δόσεις καφεΐνης χρησιμοποιούνται ακόμα και σε ορισμένα φάρμακα για να ανακουφίσουν από τον πονοκέφαλο. Οι ερευνητές πιστεύουν πως κατά συνθήκη η καφεΐνη μπορεί τόσο προκαλέσει πονοκέφαλο όσο και να ανακουφίσει από αυτόν και σε αυτό παίζουν μεγάλο ρόλο στοιχεία όπως η δόση, η συχνότητα και η συνήθεια.

Για παράδειγμα, για εκείνους που συνήθως έπιναν λιγότερο από μία μερίδα καφεΐνης την ημέρα, οι δύο ή οι περισσότερες μερίδες ήταν επιβλαβείς. Αλλά μπορεί να γίνει και το αντίστροφο: η συστηματικά μεγάλη πρόσληψη καφεΐνης και στη συνέχεια, η απόσυρση από αυτήν, μπορεί επίσης να προκαλέσει πονοκέφαλο.

Με άλλα λόγια, τα πάντα έχουν να κάνουν με το μέτρο: μια μέτρια πρόσληψη καφεΐνης καθημερινά και η εκπαίδευση του οργανισμού σε αυτή, μπορεί όχι απλά να μην σας προκαλεί πονοκεφάλους αλλά να σας προστατεύει και από αυτούς.

Διαβάστε ακόμα: Tροφές που καταπολεμούν την ημικρανία

Previous ArticleNext Article

Γιατί χάνεις κιλά τρώγοντας όσπρια;

Τα όσπρια βοηθούν στο αδυνάτισμα και μειώνουν τη χοληστερόλη!
Η διατροφή με φασόλια, φακές, ρεβίθια, αρακά και άλλα όσπρια βοηθά στην απώλεια βάρους.
Σύμφωνα με την μελέτη, τα όσπρια κάνουν κάποιον να νιώθει χορτασμένος, με συνέπεια να του κόβουν την όρεξη να φάει άλλο, πράγμα που βοηθά στην προσπάθειά του να αδυνατίσει.

Τα όσπρια κερδίζουν τη… μάχη κατά του λίπους!

Γιατί χάνεις κιλά με τα όσπρια

Οι ερευνητές του Νοσοκομείου «Άγιος Μιχαήλ» του Τορόντο, με επικεφαλής τον δρα Ράσελ ντε Σούζα, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο αμερικανικό περιοδικό κλινικής διατροφολογίας “American Journal of ClinicalNutrition”, αξιολόγησαν (μετα-ανάλυση) τα ευρήματα 21 κλινικών δοκιμών πάνω στα όσπρια.

Όπως διαπιστώθηκε, η κατανάλωση μιας μερίδας οσπρίων τη μέρα (γύρω στα 130 γραμμάρια) οδηγεί σε απώλεια περίπου 0,34 κιλών σε διάστημα έξι εβδομάδων. Αν και το όφελος δεν φαίνεται μεγάλο, οι ερευνητές επεσήμαναν ότι τα χαμένα αυτά κιλά δύσκολα επανέρχονται, πράγμα πιο σημαντικό.

Τα όσπρια μας “χορταίνουν” για περισσότερες ώρες από το κρέας

Τα όσπρια περιέχουν βιταμίνες, πρωτεϊνες, ίνες και μέταλλα, ενώ έχουν χαμηλό «γλυκαιμικό δείκτη». Εκτός από το βάρος, μειώνουν και τη χοληστερόλη, ιδίως την «κακή» (LDL).

Σύνδεσμός: Για την πρωτότυπη επιστημονική εργασία στη διεύθυνση:  http://ajcn.nutrition.org/content/early/2016/03/30/ajcn.115.124677.abstract

Πώς η σόγια μπορεί να μας ανεβάσει τη διάθεση;

Η κατανάλωση προϊόντων σόγιας, (υποκατάστατα κρέατος, γάλακτος, τυριού, κακάο, βουτύρου, σάλτσες, αναψυκτικά διαίτης, ζυμαρικά, ξηρές τροφές, μπισκότα κ.α.) όπως δείχνουν νέα δεδομένα, οδηγεί στην αύξηση της απόδοσης των πνευματικών λειτουργιών, στη βελτίωση της διάθεσης, ενώ είναι αδιαμφισβήτητη η δράση της στην επίτευξη και τη διατήρηση του ιδανικού σωματικού βάρους.

Σύμφωνα με νέες μελέτες και πιο συγκεκριμένα από το Πανεπιστήμιο του Missouri στο St Louis των ΗΠΑ, η σόγια έχει μεγάλη επίδραση στη διάθεση μας , με αποτέλεσμα η συστηματική κατανάλωσή της να οδηγεί σε μείωση του άγχους της καθημερινότητάς μας.

Μάλιστα, πέρα από την ελάττωση της ανησυχίας, της αμηχανίας και της νευρικότητας, παρατηρείται και αύξηση του αισθήματος της ευεξίας και της ενεργητικότητας με αποτέλεσμα να αντιμετωπίζονται οι δυσκολίες της ζωής με έναν πιο αισιόδοξο τρόπο.

Μείωση βάρους 

Εκτός των ανωτέρω, κανείς δεν μπορεί πλέον να αμφισβητήσει την ευνοϊκή συμβολή της σόγιας στη μείωση του σωματικού βάρους και στη βελτίωση της ποιότητας της διατροφής. Η σόγια χαρακτηρίζεται από υψηλή περιεκτικότητα σε πρωτεΐνες, αντικαθιστώντας τροφές πλούσιες σε λίπη και υδατάνθρακες.

Για τους παραπάνω λόγους η σόγια θεωρείται πλέον από πολλούς ως  ένα πολλά υποσχόμενο τρόφιμο και όχι ως μια εποχική μόδα που θα φύγει σύντομα από το προσκήνιο.

Διαβάστε επίσης: Τα όσπρια μας “χορταίνουν” για περισσότερες ώρες από το κρέας

 

Με πληροφορίες από άρθρο της Άννας-Λουΐζας Χαλιάσου, Ιατρού, Διαβητολογικού Κέντρου Πανεπιστημίου Αθηνών και του Παναγιώτη Χαλβατσιώτη, Επίκουρου Καθηγητή, Διαβητολογικού Κέντρου Πανεπιστημίου Αθηνών, που δημοσιεύθηκε στο ygeiaonline.

x
Send this to a friend