Καφές και ημικρανίες: Μια… περίεργη σχέση

Αν πάσχετε τακτικά από ημικρανίες, γνωρίζετε πόσο εξουθενωτικές μπορούν να γίνουν αλλά και να σας βγάλουν εντελώς έξω από το πρόγραμμα προπόνησής σας. Καλό είναι πάντα λοιπόν να γνωρίζετε όλα εκείνα που προκαλούν πονοκέφαλους ώστε να τα αποφεύγετε. Ένα από τα πιο συνηθισμένα είναι η καφεΐνη.

Πρόσφατα, μια μελέτη που δημοσιεύτηκε στο «American Journal of Medicine», ασχολήθηκε με την συσχέτιση καφεΐνης και πονοκεφάλων. Οι ερευνητές εξέτασαν 98 άτομα που έπασχαν από χρόνιες ημικρανίες. Οι συμμετέχοντες απάντησαν σε ερωτήσεις σχετικά με το ιατρικό ιστορικό τους και την τυπική πρόσληψη καφεΐνης από μεριάς τους ενώ επέλεξαν από μια λίστα με κοινά αναφερόμενες αιτίες ημικρανίας – όπως η κατανάλωση καφεΐνης ή η έλλειψη ύπνου- τι πιστεύουν ότι έχει προκαλέσει τους πονοκεφάλους τους στο παρελθόν.

Έπειτα, οι συμμετέχοντες κράτησαν ένα ημερήσιο ημερολόγιο για έξι εβδομάδες, όπου και σημείωναν πράγματα όπως πόσες μερίδες καφεΐνης προσλάμβαναν, πόση σωματική δραστηριότητα περιελάμβανε το ημερήσιο πρόγραμμά τους, ποια ήταν τα επίπεδα στρες και ποια τα προγράμματα ύπνου τους.

Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι όσοι κατανάλωναν τρεις ή περισσότερες μερίδες καφεΐνης ημερησίως είχαν 40% περισσότερες πιθανότητες να εμφανίσουν ημικρανία είτε εκείνη την ημέρα είτε την επόμενη. Ωστόσο, η κατανάλωση μόνο μιας ή δύο μερίδων καφεΐνης μέσα σε μια ημέρα δεν συσχετίστηκε με ημικρανίες είτε εκείνη την ημέρα είτε την επόμενη.

H καφεϊνη και ο εγκέφαλος

Τα πιο ουσιαστικά ευρήματα έχουν να κάνουν με τη σχέση μεταξύ της καφεΐνης και μιας χημικής ουσίας που βρίσκεται στα κύτταρα του εγκεφάλου που ονομάζεται αδενοσίνη. Η δομή των μορίων καφεΐνης είναι παρόμοια με εκείνη των υποδοχέων αδενοσίνης στον εγκέφαλό σας και έτσι η καφεΐνη «δένει» με την αδενοσίνη, γεγονός που προκαλεί πονοκέφαλο.

«Η καφεΐνη μπορεί να έχει ωφέλιμες αλλά και επιβλαβείς επιδράσεις», επισημαίνει η Ελίζαμπεθ Μοστόφσκι, που πήρε μέρος στη συγγραφή της μελέτης. Για παράδειγμα, ενώ η συγκεκριμένη μελέτη επιβεβαιώνει ότι οι μεγάλες δόσεις καφεΐνης οδηγούν σε ημικρανίες, οι χαμηλότερες δόσεις καφεΐνης χρησιμοποιούνται ακόμα και σε ορισμένα φάρμακα για να ανακουφίσουν από τον πονοκέφαλο. Οι ερευνητές πιστεύουν πως κατά συνθήκη η καφεΐνη μπορεί τόσο προκαλέσει πονοκέφαλο όσο και να ανακουφίσει από αυτόν και σε αυτό παίζουν μεγάλο ρόλο στοιχεία όπως η δόση, η συχνότητα και η συνήθεια.

Για παράδειγμα, για εκείνους που συνήθως έπιναν λιγότερο από μία μερίδα καφεΐνης την ημέρα, οι δύο ή οι περισσότερες μερίδες ήταν επιβλαβείς. Αλλά μπορεί να γίνει και το αντίστροφο: η συστηματικά μεγάλη πρόσληψη καφεΐνης και στη συνέχεια, η απόσυρση από αυτήν, μπορεί επίσης να προκαλέσει πονοκέφαλο.

Με άλλα λόγια, τα πάντα έχουν να κάνουν με το μέτρο: μια μέτρια πρόσληψη καφεΐνης καθημερινά και η εκπαίδευση του οργανισμού σε αυτή, μπορεί όχι απλά να μην σας προκαλεί πονοκεφάλους αλλά να σας προστατεύει και από αυτούς.

Διαβάστε ακόμα: Tροφές που καταπολεμούν την ημικρανία

Previous ArticleNext Article

“Αλμυρές” τροφές που περιορίζουν την επιθυμία για ζάχαρη

Η ζάχαρη από μία ηλικία και μετά είναι σίγουρο πως δεν κάνει καλό. Για την υγεία σου, λοιπόν, δες ποιες τροφές θα σε βοηθήσουν να μειώσεις τη ζάχαρη που καταναλώνεις.

Αμύγδαλα

Τυρί

Όταν δεν προσλαμβάνεις επαρκείς θερμίδες ή έχεις μη ισορροπημένα γεύματα είναι πιθανό να παρουσιάσεις έντονη επιθυμία για ζάχαρη, καθώς ο εγκέφαλός σού στέλνει σήματα ότι λαχταρά ενέργεια. Το τυρί έχει υψηλή περιεκτικότητα στο αμινοξύ τυροσίνη, η οποία αποτελεί πρόδρομη ουσία για τον σχηματισμό ντοπαμίνης. Η ντοπαμίνη είναι η ουσία της ανταμοιβής και της ευχαρίστησης, ενώ αποκαλείται και νευροδιαβιβαστής της ευφορίας. Επίσης, το τυρί είναι μια εξαιρετική πηγή πρωτεΐνης και λίπους που βοηθά στην εξισορρόπηση του σακχάρου στο αίμα και παρέχει μικροθρεπτικά συστατικά, όπως ψευδάργυρο, ασβέστιο και βιταμίνη Β12.

Τροφές χωρίς ζάχαρη που δίνουν ενέργεια και μας κάνουν χαρούμενους

Αυγά

Η πρωτεΐνη και το λίπος στα αυγά σε βοηθούν να μείνεις χορτάτη και παράλληλα σού προσφέρουν απαραίτητα θρεπτικά συστατικά, όπως χολίνη, βιταμίνη D και βιταμίνες του συμπλέγματος Β.

Αβοκάντο

Τα καλά λιπαρά στο αβοκάντο μπορούν να επηρεάσουν θετικά το αίσθημα κορεσμού, ενώ παράλληλα βοηθούν στον έλεγχο του σακχάρου στο αίμα σας. Το αβοκάντο είναι επίσης πλούσιο σε φυτικές ίνες, οι οποίες επίσης σας κρατούν χορτάτους για περισσότερη ώρα.

Όσπρια

Τα φασόλια και οι φακές είναι πηγές φυτικής πρωτεΐνης που αξίζουν μια θέση στη διατροφή σου. Ένα φλιτζάνι φασόλια προσφέρει 7-9 γραμμάρια πρωτεΐνης και 6-8 γραμμάρια φυτικών ινών, χορταίνοντάς σε και σταθεροποιώντας το σάκχαρο στο αίμα σου. Τα όσπρια μπορούν επίσης να βοηθήσουν στην πέψη και σου παρέχουν μια σειρά από άλλα θρεπτικά συστατικά, όπως σίδηρο, βιταμίνες του συμπλέγματος Β και κάλιο.

Διαβάστε επίσης: Σημαντικοί λόγοι για τους οποίους πρέπει να “κόψετε” τη ζάχαρη!

Τι δεν πρέπει να πιεις πριν την προπόνηση και γιατί

Το ζητούμενο πριν  από κάθε προπόνηση είναι αρχικά να είναι ο οργανισμός σωστά ενυδατωμένος ώστε να μπορούν οι μύες να έχουν τη μέγιστη δυνατή απόδοση κατά τη διάρκεια των ασκήσεων.

Ωστόσο, υπάρχει ένας μύθος γύρω από το ποια ροφήματα μπορεί κανείς να καταναλώνει πριν κατά τη διάρκεια αλλά και μετά την προπόνηση. Συγκεκριμένα θα παραθέσουμε μία λίστα με τα πέντε απαγορευμένα ροφήματα πριν από κάθε προπόνηση.

Ροφήματα με βάση το γάλα

Θα ήταν προτιμότερο αν θέλετε να καταναλώσετε ένα τέτοιο ποτό να προτιμήσετε να το απολαύσετε μετά την προπόνηση. Ο λόγος είναι ότι οι πρωτείνες που περιέχει το γάλα αργούν να απορροφηθούν απο τον οργανισμό.

Ροφήματα φρουτώδη με ζάχαρη

Ο βασικός λόγος που πρέπει να αποφεύγει κανείς αυτά τα ροφήματα είναι ότι προκαλούν παχυσαρκία και είναι γεμάτα ζάχαρη με κάθε επακόλουθο που έχει η χρήση της.

Αλκοόλ

Ως γνωστόν το αλκοόλ είναι εχθρός του οργανισμού μας καθώς κατά κύριο λόγο τον αφυδατώνει.

Ανθρακούχα ποτά

Ανθρακούχα ποτά όπως η σόδα περιέχουν σόδιο, πράγμα που σημαίνει ότι διώχνει το νερό από το εσωτερικό των κυττάρων και προκαλεί αφυδάτωση.

Ροφήματα που σας βοηθούν να είστε υγιείς και να χάνετε βάρος

Eνεργεικά ποτά με ζάχαρη

Το βασικό πρόβλημα σε αυτά τα ροφήματα είναι για άλλη μία φορά ότι περιέχουν μεγάλες ποσότητες ζάχαρης και στην ουσία δεν ενυδατώνουν αλλά αφυδατώνουν τον οργανισμό.

Διαβάστε επίσης: Ενεργειακά ροφήματα: Τα είδη και οι διαφορές τους

x
Send this to a friend