Πόσο χρήσιμος είναι ένας ανεμιστήρας όταν ζεσταίνεσαι υπερβολικά;

Πόσο χρήσιμος είναι ένας ανεμιστήρας όταν ζεσταίνεσαι υπερβολικά;

Το τέλος μιας σκληρής προπόνησης έφτασε. Το σώμα σας είναι ζεστό από την ένταση και η ζέστη που επικρατεί σας κάνει να ζεσταίνεστε πιο πολύ. Τι καλύτερο από το να βάλετε στο τέρμα τον ανεμιστήρα σας. Κι όμως: μπορεί να μην είναι τόσο καλό όσο νομίζετε.

Για την ακρίβεια, όταν η θερμοκρασία σας είναι στα ύψη και ταυτόχρονα είστε και ιδρωμένοι, το να κάτσετε κοντά σε έναν ανεμιστήρα δεν είναι πάντα βέβαιο ότι σας κάνει καλό, όπως άλλωστε διαβεβαιώνει και μια πρόσφατη μελέτη.

Η εν λόγω μελέτη που δημοσίευσε το runnersworld.com πραγματοποιήθηκε από ερευνητές του Πανεπιστημίου του Σίδνεϊ, που συγκέντρωσαν 12 νεαρούς άνδρες και τους εξέθεσαν σε θερμικά κύματα δύο διαφορετικών ειδών:

Οι άντρες κάθισαν μπροστά από τους ηλεκτρικούς ανεμιστήρες ενώ η θερμότητά τους βρισκόταν στα ύψη.

Σε μια διάρκεια δύο ωρών, μελετήθηκε η θερμοκρασία των συμμετεχόντων σε συνάρτηση με τον καρδιακό ρυθμό, την αρτηριακή πίεση, τον ρυθμό ιδρώτα ολόκληρου του σώματος και μια μέτρηση που ονομάζεται «θερμική καταπόνηση», μέσω της οποίας υπολογίζεται η επιθυμητή θερμοκρασία.

Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι σε μια ζεστή, με αρκετή υγρασία, με δείκτη θερμότητας 45 βαθμών Κελσίου, οι ανεμιστήρες μείωσαν τη θερμοκρασία του οργανισμού. Αλλά σε μια χαμηλότερη κατάσταση με δείκτη θερμότητας 40 βαθμών Κελσίου σε ξηρότερη κατάσταση, οι ανεμιστήρες αποδείχθηκαν επιζήμιοι αντί για ευεργετικοί.

Στην δεύτερη περίπτωση, η συνολική θερμοκρασία, ο καρδιακός ρυθμός, ο ρυθμός εφίδρωσης, ο ρυθμός αφυδάτωσης και η διάθεση των συμμετεχόντων, χειροτέρευσαν. Αυτό σημαίνει ότι οι ανεμιστήρες έκαναν τους συμμετέχοντες πιο ζεστούς σε σχέση με πριν.

Περισσότερα στοιχεία

Ο επικεφαλής ερευνητής, Όλι Τζέι δήλωσε σχετικά ότι πρέπει να γίνει περισσότερη έρευνα για να προσδιοριστεί ο λόγος για αυτό, αλλά πιθανότατα σχετίζεται με τον τρόπο που το σώμα χειρίζεται τη μείωση της θερμοκρασίας μέσω του ιδρώτα. Με περισσότερη υγρασία, το σώμα μπορεί να ιδρώνει περισσότερο αλλά αντίθετα, σε μια ζεστή και ξηρή κατάσταση, οι ανεμιστήρες μπορεί να αποτρέψουν τον ιδρώτα.

Ο Τζέι πρόσθεσε ότι η μελέτη μόνο ενός παράγοντα όπως ο δείκτης θερμότητας δεν επαρκεί για να καθοριστεί αν πρέπει να χρησιμοποιούνται οι ανεμιστήρες ή όχι. Αντ ‘αυτού, όπως τόνισε, πρέπει να ληφθεί υπόψη και η υγρασία.

Η συγκεκριμένη μελέτη φυσικά έχει ορισμένους περιορισμούς, πιο σημαντικός εκ των οποίων είναι το μικρό δείγμα που προκύπτει από μόνο μια δωδεκάδα ανθρώπων. Επίσης, η μέση ηλικία των συμμετεχόντων ήταν τα 25 και στο σύνολο τους επρόκειτο για υγιείς άνδρες, επομένως δεν είναι γνωστό αν οι μεταβολές της θερμοκρασίας θα ήταν οι ίδιες για άλλες ομάδες. Αυτό είναι ένα σημαντικό θέμα, δεδομένου ότι τα Εθνικά Ινστιτούτα Υγείας σημειώνουν ότι η θερμότητα μπορεί να είναι μεγαλύτερο πρόβλημα για τους ηλικιωμένους, τους υπέρβαρους ή παχύσαρκους και όσους έχουν υψηλή αρτηριακή πίεση.

Πάγος

Επίσης, όσον αφορά τις συνθήκες καύσωνα, ο Τζέι τονίζει ότι οι ανεμιστήρες πρέπει οπωσδήποτε να χρησιμοποιούνται αν αυτός είναι ο μόνος τρόπος να δημιουργήσουμε περισσότερη ψύξη. Οι συμμετέχοντες στη μελέτη κάθισαν μπροστά στους ανεμιστήρες για δύο ώρες, αλλά ο Τζέι πρότεινε ότι κατά τη διάρκεια ενός καύσωνα, οι ανεμιστήρες μπορεί να δροσίσουν τη συνολική θερμοκρασία ενός δωματίου σε αρκετές ώρες, κάτι που θα μπορούσε να είναι επωφελές.

Αν και οι περιορισμοί παραμένουν, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε αυτά τα ευρήματα για να βελτιώσετε την κατάσταση σας όταν ζεσταίνεστε και είστε ιδρωμένοι μετά το τρέξιμό σας. Το να βρεθείτε σε ένα πιο ψυχρό δωμάτιο είναι πάντα μια καλή επιλογή, αλλά αν αυτό δεν είναι δυνατόν, δοκιμάστε αυτό το τέχνασμα: βάλτε υγρές, κρύες πετσέτες, με θρυμματισμένο πάγο τυλιγμένο στο εσωτερικό τους αν είναι δυνατόν, γύρω από τον λαιμό.

Αυτό επιτρέπει στο σώμα να αποβάλλει την υπερβολική θερμότητα με ταχύτερο ρυθμό. Είναι επίσης πιο αποτελεσματικό από το να πιείτε κρύο νερό.

Διαβάστε επίσης: Γιατί ειδικά οι δρομείς δεν πρέπει να κοιμούνται με ανεμιστήρα το βράδυ

Previous ArticleNext Article

Ποιες ασκήσεις έχουν αντιγηραντικές ιδιότητες;

Aεροβικές ασκήσεις και αντιγηραντικά οφέλη

Η αεροβική άσκηση αντοχής (τρέξιμο, κολύμπι, ποδήλατο κ.α.) βοηθά κάποιον να είναι πιο υγιής στα γεράματα, ενώ δεν υπάρχει το ίδιο αντιγηραντικό όφελος με την άσκηση αντίστασης, όπως τα βαράκια, σύμφωνα με γερμανική επιστημονική έρευνα.

Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον καθηγητή Ούρλιχ Λάουφς του Πανεπιστημίου της Λειψίας, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό “European Heart Journal” της Ευρωπαϊκής Εταιρείας Καρδιολογίας, μελέτησαν 266 εθελοντές που χωρίσθηκαν τυχαία σε τρεις ομάδες και ακολούθησαν επί έξι μήνες (τρία 45λεπτά την εβδομάδα) διαφορετικά προγράμματα άσκησης.

Η πρώτη ομάδα έκανε ασκήσεις αντοχής, η δεύτερη υψηλής έντασης ασκήσεις με διαλείμματα και η τρίτη ασκήσεις αντίστασης για ενδυνάμωση των μυών. Ακολούθησαν κυτταρικές και άλλες αναλύσεις για να διαπιστωθεί η επίπτωση κάθε διαφορετικού είδους άσκησης στο ανθρώπινο σώμα.

Διαπιστώθηκε ότι οι ασκήσεις αντοχής και, σε μικρότερο βαθμό, οι ασκήσεις υψηλής έντασης με διαλείμματα επιβραδύνουν ή και αναστρέφουν τη διαδικασία της κυτταρικής γήρανσης, ενώ δεν συμβαίνει το ίδιο με τα βαράκια και τις άλλες ασκήσεις αντίστασης σε μηχανήματα γυμναστηρίου.

«Η νέα μελέτη επιβεβαιώνει τις τρέχουσες συστάσεις της Ευρωπαϊκής Εταιρείας Καρδιολογίας ότι η άσκηση αντίστασης πρέπει να λειτουργεί συμπληρωματικά προς την άσκηση αντοχής και να μην την υποκαθιστά», δήλωσε ο ερευνητής δρ Κρίστιαν Βέρνερ του Πανεπιστημίου του Σάαρλαντ.

Σε ξεχωριστό σχόλιο στο ίδιο ιατρικό περιοδικό, δύο ελληνικής καταγωγής καθηγητές του βρετανικού Πανεπιστημίου και του Νοσοκομείου Freeman του Νιούκασλ, οι Κωνσταντίνος Στέλλος και Ιωακείμ Σπυριδόπουλος, επισημαίνουν ότι «τα ευρήματα της νέας μελέτης σαφώς αναδεικνύουν το πλεονέκτημα της αεροβικής άσκησης αντοχής σε σύγκριση με την άσκηση αντίστασης, όσον αφορά την καρδιαγγειακή γήρανση».

ΣΕΓΑΣ: Ζητήματα αθλητισμού, ακούει κανείς;

Συνάντηση ΣΕΓΑΣ -ΕΟΣΛΜΑΥ με αφορμή το νέο αθλητικό Νόμο

Πέντε μήνες πριν τους Ολυμπιακούς Αγώνες του Τόκυο και λιγότερο από δύο μήνες από τους Πανευρωπαϊκούς Κλειστού Στίβου, ενώ η προολυμπιακή προετοιμασία των Αθλητών είναι σε πλήρη εξέλιξη, ο Ελληνικός Αθλητισμός σπαράσσεται από διχαστικές λογικές, σκάνδαλα και σκανδαλολογία, κομματικοποίηση, αυταρχικές συμπεριφορές και δημιουργία κλίματος απαξίωσης των αθλητικών στελεχών και των Φορέων του Ερασιτεχνικού Αθλητισμού.

Συμφωνούμε απολύτως με τις προσπάθειες νοικοκυρέματος ή εξυγίανσης κάποιων παθογενειών ή ακόμη και θλιβερών καταστάσεων, που υπάρχουν σε συγκεκριμένες περιπτώσεις στον Ελληνικό Αθλητισμό, όπως σε όλους τους τομείς της κοινωνίας.

Και φυσικά λέμε ΝΑΙ στους πάσης φύσεως ελέγχους. Είμαστε, όμως, αντίθετοι σε γενικεύσεις, όπως και σε κάθε απόφαση της ΓΓΑ που δεν στηρίζεται σε τεκμηριωμένα στοιχεία.

Το Υφυπουργείο Αθλητισμού, εδώ και πολλούς μήνες, έχει επιλέξει – δυστυχώς – να δημιουργήσει κλίμα που διαταράσσει την ομαλή λειτουργία του Ελληνικού Αθλητισμού, αγνοώντας την ανάγκη να μην διαταραχθεί ο ετήσιος αθλητικός κύκλος, ιδιαίτερα σε μια προ Ολυμπιακή χρονιά.

Η απροκάλυπτη επιθυμία του Υφυπουργού Αθλητισμού, να εγκαταστήσει δικής του επιλογής πρόσωπα στις διοικήσεις των Αθλητικών Ομοσπονδιών, η αλλαγή του θεσμικού πλαισίου των εκλογικών διαδικασιών με αμφίβολης συνταγματικότητας διατάξεις και η ανάμειξη του στις εκλογικές διαδικασίες, συνιστούν πολύ κακή πρακτική, που δεν βοηθά τον αθλητισμό και μπορεί να οδηγήσει σε σοβαρά προβλήματα.

Η επιχειρούμενη «μεταρρύθμιση», σε πολλά σημεία της οποίας θα μπορούσε κανείς να συμφωνήσει, έχει προκαλέσει συνεχείς και αποσπασματικές νομοθετικές παρεμβάσεις, ένα πρωτοφανή όγκο γραφειοκρατικών διαδικασιών, σε μια περίοδο που οι αρμόδιες Κρατικές Υπηρεσίες υπολειτουργούν, μόνο και μόνο για να ελεγχθούν οι εκλογικές διαδικασίες των Ομοσπονδιών και φθάσαμε στο σημείο να παρατείνονται συνεχώς οι θητείες των Δ.Σ. χωρίς να είναι σήμερα βέβαιο (παρά τη θέληση των Ομοσπονδιών) ότι οι εκλογές θα μπορέσουν να διεξαχθούν μέχρι το τέλος Μαρτίου, οπότε λήγει η θητεία των εκλεγμένων διοικήσεων.

Την ίδια στιγμή, ο ερασιτεχνικός αθλητισμός βιώνει με ιδιαίτερη ένταση τις αρνητικές συνέπειες από το δεύτερο κύμα της πανδημίας.

Ο ΣΕΓΑΣ, το 2020 υπέστη απώλειες των ιδίων Εσόδων του άνω των 3,5 εκ. ευρώ, την ίδια χρονιά που η Πολιτεία αφ’ ενός περιέκοψε τον προϋπολογισμό του κατά 420 χιλιάδες ευρώ και αφ’ ετέρου δεν προχώρησε στην καταβολή έκτακτης επιχορήγησης – αποζημίωσης, όπως θα έπρεπε, αφού με εντολή της, για την προστασία της δημόσιας υγείας, δεν πραγματοποιήθηκε ο Αυθεντικός Μαραθώνιος της Αθήνας και οι άλλοι δρομικού Αγώνες. Χωρίς χρηματοδότηση για το 2021 (του οποίου ήδη συμπληρώνεται ο πρώτος μήνας), ο κίνδυνος αδυναμίας να συνεχιστεί απρόσκοπτα το αγωνιστικό πρόγραμμα του Κλειστού Στίβου, η οικονομική υποστήριξη Αθλητών, Προπονητών, Σωματείων είναι υπαρκτός και άμεσος.

Γι’ αυτό, καλούμε την Κυβέρνηση και τον Αρμόδιο Υφυπουργό κ. Αυγενάκη:

1. Να διασφαλίσει την απρόσκοπτη και ομαλή διεξαγωγή των Αρχαιρεσιών των Αθλητικών Ομοσπονδιών χωρίς εξωθεσμικές παρεμβάσεις – εκβιασμούς και πιέσεις πολιτικών στελεχών.

2. Να διασφαλίσει ότι ανεξάρτητα από τις επιδημιολογικές συνθήκες οι εκλογές θα διεξαχθούν με φυσικό τρόπο και τήρηση ειδικών πρωτοκόλλων και,

3. Να προχωρήσει άμεσα η καταβολή της πρώτης δόσης της Κρατικής επιχορήγησης του 2021, για να συνεχιστεί απρόσκοπτα η μισθοδοσία των εργαζομένων (Υπαλλήλων, Προπονητών, Γιατρών, Φυσικοθεραπευτών), η προετοιμασία των Πρωταθλητών μας, το στοιχειώδες αγωνιστικό πρόγραμμα κ.λπ.

4. Να διεκδικήσει ενίσχυση των αθλητικών σωματείων και το 2021, αφού το δεύτερο κύμα της συνεχιζόμενης πανδημίας, έχει αναστείλει το μεγαλύτερο μέρος της δραστηριότητας τους.

x
Send this to a friend