Κρίση πανικού και τρέξιμο: Μπορεί να συμβεί, τι πρέπει να κάνετε

Για πολλούς ανθρώπους το τρέξιμο είναι η τέλεια μέθοδος απαλλαγής από το άγχος. Τι συμβαίνει όμως όταν εξαιτίας του τρεξίματος απελευθερώνονται ενδορφίνες που προκαλούν τα ακριβώς αντίθετα αποτελέσματα;

Όταν διανύετε μια αγχωτική περίοδο στη ζωή σας, το τρέξιμο μπορεί να γίνει η αιτία να βιώσετε ακόμα και κρίσεις πανικού. Ακόμα και ενώ τρέχετε!

Θύμα αυτής της πραγματικότητας έπεσε η έμπειρη δρομέας Έλεν Ισαάκ. Παρά το γεγονός ότι έχει τρέξει σε άπειρους αγώνες και γνωρίζει πολύ καλά τι σημαίνει διαχείριση άγχους, η Ισαάκ κατακλύστηκε από άγχος όταν έδωσε εξετάσεις για τη σχολή φυσικοθεραπείας, γεγονός που είχε επίδραση και στο τρέξιμό της.

“Σταμάτησα στη μέση του δρόμου και έκλεγα”

«Έφτασα στο σημείο να σταματήσω κυριολεκτικά στη μέση του δρόμου ενώ έτρεχα και να κλαίω ανεξέλεγκτα», λέει η ίδια. «Είναι δύσκολη η αναπνοή όταν τρέχεις. Όταν λοιπόν παθαίνεις κρίση πανικού κατά το τρέξιμο σου κόβεται. Θυμάμαι ότι ένιωθα εντελώς εκτός ελέγχου σε σχέση με ό,τι συνέβαινε στη ζωή μου και εκτός ελέγχου σε σχέση με ό,τι συνέβαινε με το σώμα μου εκείνη τη στιγμή», προσθέτει.

Όπως εξηγεί ο αθλητικός ψυχολόγος Μισέλ Κερούλις, ότι οι κρίσεις πανικού προκαλούνται από έντονους φόβους, ανησυχίες ή άγχος. Και ενώ αυτά τα συναισθήματα διαπράττονται από το μυαλό, μπορούν να οδηγήσουν σε εξίσου έντονα σωματικά συμπτώματα, όπως ο αυξημένος καρδιακός ρυθμός και η εφίδρωση.

Το άγχος που προκαλούν τα fitness trackers όταν δεν χρησιμοποιούνται σωστά!

«Το τρέξιμο από μόνο του δεν ωθεί κάποιον να πάθει κρίση πανικού. Το πιθανότερο είναι πως μια σκέψη τον οδηγεί εκεί ενώ τρέχει. Για παράδειγμα, εάν κάποιος φοβάται τα σκυλιά και βλέπει ένα σκυλί στη διαδρομή του, τότε μπορεί να κάνει την αυτόματη σκέψη: «αυτός ο σκύλος θα μου επιτεθεί», κάτι που προκαλεί έντονο φόβο και μπορεί να οδηγήσει σε κρίση πανικού», τονίζει ο Κερούλις.

Τι μπορείς να κάνεις όμως για να χειριστείς μια τέτοια κατάσταση;  «Όταν συμβαίνει, πολλές φορές αυτό που κάνω είναι να μετράω όλα δευτερόλεπτα μέχρι να ηρεμήσω ενώ ακόμα τρέχω. Μερικές φορές καταλήγω να μετράω δευτερόλεπτα για τρία μίλια. Και τότε είμαι εντάξει. Το κάνω και στους αγώνες. Αν αρχίσω να φρικάρω και να φτάσω σε σημείο να μην ξέρω αν μπορώ να συνεχίσω, μετράω δευτερόλεπτα», λέει η Ισαάκ.

“Έλεγχος των σκέψεων”

Ο Κερούλις από τη μεριά του τονίζει πως τα πάντα είναι ζήτημα ψυχολογικής διαχείρισης και ο μέσος δρομέας πρέπει να μάθει να κάνει αυτόματα αυτή την διαχείριση ενώ τρέχει. «Στο παραπάνω παράδειγμα όπου ένας δρομέας βλέπει ένα σκυλί στη διαδρομή του, μόλις παρατηρήσει ότι η αυτόματη σκέψη του είναι: « αυτός ο σκύλος πρόκειται να μου επιτεθεί », πρέπει αυτόματα να εξορθολογήσει την κατάσταση με μια νέα σκέψη όπως: «Ξέρω ότι φοβάμαι αυτή τη στιγμή, αλλά αυτό ο ιδιοκτήτης του σκύλου τον κρατάει από λουρί άρα είμαι ασφαλής». Αυτό θα επιτρέψει στο άτομο να επιβραδύνει τις αρνητικές σκέψεις του και να επικεντρωθεί ξανά στο να απολαύσει το τρέξιμό του», τονίζει και προσθέτει ότι οι ασκήσεις διαλογισμού είναι ένας άλλος τρόπος για να αποκτήσετε τον έλεγχο των σκέψεών σας.

Με άλλα λόγια, η συνειδητή χρήση ψυχολογικών τεχνικών κατά το τρέξιμο μπορεί να είναι η απάντηση για την αποτροπή μιας κρίσης πανικού. Σε αυτό φαίνεται να συμφωνεί τόσο ο Κερούλις όσο και η Ισάακ.

Διαβάστε επίσης: Σου προκαλεί άγχος ακόμα και το τρέξιμο; Να τι πρέπει να κάνεις

Ακολουθήστε το Run 'n Fun στο Google News

Previous ArticleNext Article

Γλιτώνεις τους τραυματισμούς όταν τρέχεις αργά;

Είναι μια διάγνωση που κανένας δρομέας δεν θέλει να ακούσει: τόσο το υπερβολικό άγχος όσο και διάφορα προβλήματα των οστών προκαλούνται συχνά από τις έντονες και πολλές προπονήσεις.

Αν και όσον αφορά τα κατάγματα κόπωσης υπάρχουν πολλές αιτίες, όπως για παράδειγμα, η κακή διατροφή, η ελλιπής ανάκαμψη, τα παπούτσια που έχουν χρησιμοποιηθεί πολύ κ.α., πολύ συχνά το πολύ τρέξιμο θεωρείται ο νούμερο ένα παράγοντας.

Άπειροι δρομείς που αντιμετωπίζουν προβλήματα τραυματισμού έχουν ακούσει από ειδικούς πως πρέπει να μειώσουν το τρέξιμο για να μην χειροτερέψει η κατάστασή τους.

Πολλοί φυσικά αγνοούν αυτή τη συμβουλή καθώς θεωρούν ότι μια μέρα ανάκαμψης, έπειτα από μια σκληρή προπόνηση, φτάνει και περισσεύει για τη μείωση του κινδύνου τραυματισμού.

Ρίχνεις την ένταση αλλά…

Για πολλούς μάλιστα, φαίνεται λογική η υπόθεση πως όσο πιο πολύ ρίχνεις τους ρυθμούς και την ένταση με την οποία τρέχεις, τόσο λιγότερους τραυματισμούς έχεις. Αυτό όμως, απέχει από την πραγματικότητα σύμφωνα με μια νέα έρευνα του Πανεπιστημίου του Μέριλαντ.

Στη μελέτη, 43 ερασιτέχνες δρομείς, 29 γυναίκες και 14 άνδρες από 18 έως 49 ετών, κλήθηκαν να τρέξουν μια διαδρομή 50 μέτρων, τρεις φορές με γρήγορη ταχύτητα, τρεις φορές με μέτρια ταχύτητα και τρεις φορές με αργή. Οι ερευνητές ενδιαφέρθηκαν να βρουν το σωρευτικό φορτίο τραυματισμών στην κνήμη των δρομέων, την πιο κοινή περιοχή καταγμάτων δηλαδή, στις διάφορες ταχύτητες.

Οι μεταβλητές…

Για τον υπολογισμό αυτό συνυπολογίστηκαν τρεις μεταβλητές: το κνημιαίο φορτίο (δηλαδή η πίεση που ασκήθηκε στην κνήμη κατά τη διάρκεια της επαφής με το έδαφος), ο κάθετος ρυθμός φόρτισης (δηλαδή πόσο γρήγορα εφαρμόζεται το σώμα με το πόδι καθώς το πόδι έρχεται σε επαφή με το έδαφος) και η εναέρια στιγμή (η κίνηση του κάτω μέρους του ποδιού όταν απομακρύνεται από το έδαφος).

Η συγγραφέας της μελέτης Τζέσικα Χάντερ και οι συνάδελφοί της, κατέληξαν στο συμπέρασμα πως το συνεχές τρέξιμο με μέτρια ταχύτητα έχει τον ίδιο αντίκτυπο στα πόδια με την διάνυση της ίδιας απόστασης κατά το ήμισυ με γρήγορο και κατά το έτερο ήμισυ με αργό ρυθμό. Μάλιστα, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι είναι ο πιο αργός ρυθμός που δημιουργεί μεγαλύτερη πίεση καθώς όσο πιο αργά τρέχει ένας δρομέας τόσες περισσότερες οι πιθανότητες τραυματισμών, αφού τα πόδια χτυπούν στο έδαφος πιο συχνά.

Η έρευνα ήταν ξεκάθαρη: το γρήγορο τρέξιμο δεν συμβάλλει περισσότερο στο σωρευτικό κνημιαίο φορτίο σε σχέση με το αργό τρέξιμο άρα το συμπέρασμα πως με αργό τρέξιμο μειώνεις την πιθανότητα τραυματισμού είναι άκυρο.

«Είναι πολύ νωρίς για να κάνουμε συστάσεις για το πώς οι δρομείς μπορούν να χρησιμοποιήσουν αυτές τις πληροφορίες για να βελτιώσουν τις εκπαιδευτικές τους συνήθειες», ξεκαθαρίζει η Χάντερ, που πάντως ένα πρώτο συμπέρασμα για την σχέση τραυματισμών και ταχύτητας μας έχει βοηθήσει να το βγάλουμε.

Διαβάστε ακόμα: Οι πιο συνηθισμένοι τραυματισμοί των δρομέων και πώς να τους αποφύγετε

Ακολουθήστε το Run 'n Fun στο Google News

Greece Race for the Cure® 2024: Οι εγγραφές άνοιξαν!

Το Greece Race for the Cure®,  ο αγώνας-θεσμός ενάντια στον καρκίνο του μαστού, επιστρέφει για 16η χρονιά την Κυριακή 29 Σεπτεμβρίου. Με αφετηρία το Ζάππειο, δύο νέες διαδρομές στο κέντρο της Αθήνας και με δυνατότητα απομακρυσμένης συμμετοχής από όπου κι αν βρισκόμαστε, θα είμαστε για ακόμα μια χρονιά

«Μαζί πιο δυνατοί από τον καρκίνο του μαστού».

Το Greece Race for the Cure® πραγματοποιείται από τον Πανελλήνιο Σύλλογο Γυναικών με Καρκίνο Μαστού «Άλμα Ζωής» σε συνδιοργάνωση με τον Οργανισμό Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων (ΟΠΑΝΔΑ), με την έγκριση της οργάνωσης Think Pink Europe® και είναι η δεύτερη μεγαλύτερη διοργάνωση Race for the Cure® παγκοσμίως, ευαισθητοποιώντας χιλιάδες κόσμου για τον καρκίνο του μαστού κάθε χρόνο.

Εγγραφές: www.greecerace.gr

Οι εγγραφές για το 16ο Greece Race for the Cure® άνοιξαν και πραγματοποιούνται αποκλειστικά διαδικτυακά εδώ: https://greecerace.gr/greeceraceforthecureregistrations/

  • Αγώνας δρόμου 5 χιλιομέτρων : Εκκίνηση 9.30 πμ, Ζάππειο/ Εγγραφή:10€.
    Οι εγγραφές για τον αγώνα δρόμου θα ολοκληρωθούν στις 19/09 ή με τη συμπλήρωση 10.000 δρομέων.
  • Περίπατος 2 χιλιομέτρων: Εκκίνηση 10.30 πμ, Ζάππειο / Εγγραφή: 8€
    Οι εγγραφές για τον περίπατο θα ολοκληρωθούν στις 22/09 ή με τη συμπλήρωση 35.000 συμμετεχόντων.
  • Digital Συμμετοχή: Mαζί, όπου κι αν βρισκόμαστε. Συμμετέχουμε στη διοργάνωση απομακρυσμένα και αφήνουμε το δικό μας αποτύπωμα ενάντια στον καρκίνο του μαστού μέσα από τα social media / Εγγραφές για τη digital συμμετοχή ως τις 17/09 / Εγγραφή: 8€.

Σε κάθε εγγραφή περιλαμβάνεται το συλλεκτικό t-shirt της διοργάνωσης και chip χρονομέτρησης για τους δρομείς.

Πληροφορίες διοργάνωσης

  • Ημερομηνία: Κυριακή 29 Σεπτεμβρίου
  • Έναρξη διοργάνωσης: 8.30 πμ
  • Σάββατο 28 Σεπτεμβρίου – Ημέρα Προαγωγής Υγείας (12μμ-6μμ): Δωρεάν δράσεις για μικρούς & μεγάλους & Συμβολική φωταγώγηση του Ζαππείου στις 10μμ

Γιατί να πάρουμε μέρος

  • Γιατί το Greece Race for the Cure® είναι μια γιορτή για τη ζωή!
  • Για να αναγνωρίσουμε τη δύναμη των γυναικών που έχουν βιώσει τον καρκίνο του μαστού.
  • Για να διαδώσουμε μαζί το μήνυμα της ευαισθητοποίησης σε όλη την Ελλάδα και τον κόσμο.
  • Γιατί μέσα από την διοργάνωση έχουμε ουσιαστικό αντίκτυπο ενάντια στον καρκίνο του μαστού, όλο τον χρόνο. Με κάθε μας συμμετοχή χρηματοδοτούμε προγράμματα του Συλλόγου «Άλμα Ζωής» για τη στήριξη και ενδυνάμωση των ασθενών, τη διεκδίκηση των δικαιωμάτων τους και την προαγωγή της πρόληψης και έγκαιρης διάγνωσης.

Ακολουθήστε το Run 'n Fun στο Google News

x
Send this to a friend