Μια απάντηση που πρέπει να δοθεί στο άρθρο του κ. Χωμενίδη για τα παιδιά που κάνουν πρωταθλητισμό

Μια ευγενική απάντηση σε άρθρο του Χρήστου Χωμενίδη έδωσε με άρθρο του ο Γιάννης Ψαρέλης. Ο ιδρυτής της Triathlon Lab και προπονητής, μιλάει για την αξία του πρωταθλητισμού όταν γίνεται σωστά και όταν ακολουθούνται κανόνες. Διαβάστε αναλυτικά το άρθρο-απάντηση:

Αγαπητέ κ.Χωμενίδη,

Διάβασα με προσοχή το άρθρο σας με τίτλο «Ντροπή που περνιέται για καμάρι». Για να είμαι ειλικρινής περίμενα να υπάρχει μία απάντηση τόσο από την αθλητική ηγεσία του τόπου όσο και από την ακαδημαϊκή κοινότητα που ασχολείται με τον αθλητισμό. Καθώς δεν έχει υπάρξει κάτι τέτοιο επιτρέψτε μου να τοποθετηθώ. Ζητώ συγνώμη εάν έχει υπάρξει απάντηση και δεν το έχω αντιληφθεί.

Φυσικά εάν υπήρχε ανακοίνωση από ένα πολιτικό κόμμα τα αντανακλαστικά τους θα ήταν αστραπιαία. Όταν ένας πνευματικός άνθρωπος με υψηλού επιπέδου δεξιότητες γραφής τοποθετείται κανένας δεν αντιδρά. Και όφειλαν να αντιδράσουν γιατί έτσι δείχνουν ότι δεν έχουν όραμα για τον αθλητισμό ούτε κατανοούν τη δύναμη που έχει ένα επιδέξιος συγγραφέας όπως εσείς. Εάν δεν είχα την γνώση του αθλητικού πλαισίου και διάβαζα το άρθρο σας δεν θα ενθάρρυνα την κόρη μου να κάνει πρωταθλητισμό. Γι’ αυτό θεωρώ σημαντικό να σας απαντήσω γιατί πολλοί σας διαβάζουν και έχετε πολύ μεγάλη δύναμη επιρροής των αναγνωστών σας.

Επίσης είναι σημαντικό να σημειώσω ότι ο σεβασμός προς το πρόσωπό σας είναι αυτό που με οδήγησε να σας στείλω τούτη την επιστολή. Ανήκω σε μία γενιά που ως πρότυπα δεν είχαν τραγουδιστές, μοντέλα, chef, survivor… αλλά συγγραφείς.  Περιμέναμε κάθε εβδομάδα τι θα γράψει ο Πλωρίτης την Κυριακή και τι δίσκους θα προτείνει ο Πετρίδης. Οι τσακωμοί μας ήταν Σεφέρης ή Ρίτσος, Ελύτης ή Καβάφης, Σάρτρ ή Καμύ, Mario Vitti ή Καραντώνης, …

Θα συμφωνήσω με αρκετά σημεία της τοποθέτησής σας αλλά θα ήθελα να μου επιτρέψετε να διαφωνήσω με αρκετά και κυρίως με τον αφορισμό του πρωταθλητισμού. Είναι λάθος και θα ήθελα να μου επιτρέψετε να επιχειρηματολογήσω σχετικά. Ο ίδιος αφορισμός θα μπορούσε να αφορά τον αθλητισμό γενικότερα. Όπως προφανώς γνωρίζετε υπάρχουν δύο σχολές στους ερμηνευτές του μαρξισμού αναφορικά με τον αθλητισμό. Ο ίδιος ο Μαρξ δεν είχε αναφερθεί ποτέ σχετικά αλλά το έκαναν οι ερμηνευτές του. Η πιο σκληροπυρηνική σχολή θεωρεί τον αθλητισμό ως ένα «κακό» που το χρησιμοποιεί η άρχουσα τάξη για να κάνει το εργατικό δυναμικό πιο παραγωγικό ενώ η πιο μετριοπαθής αποδέχεται ότι μπορεί ανάλογα των συνθηκών να είναι κάτι χρήσιμο ή κάτι «κακό» για τους ανθρώπους. Και την θεωρία του Norbert Ellias να χρησιμοποιήσουμε ο αθλητισμός και ο πρωταθλητισμός ήταν φυσική ανάγκη από τον περιορισμό των βιολογικών αναγκών και ορμών των ανθρώπων ως αποτέλεσμα των περιοριστικών νορμών/ κανόνων/ νόμων και την εξέλιξη των κοινωνιών μας.

Σε συνέχεια των παραπάνω θα μου επιτρέψετε να σημειώσω ότι το ίδιο ισχύει και για τον πρωταθλητισμό. Ναι έχετε απόλυτο δίκιο ο πρωταθλητισμός σε πολλές περιπτώσεις στην Ελλάδα – πέρα από τα πολύ σωστά που αναφέρετε για τα ολοκληρωτικά καθεστώτα- χρησιμοποιήθηκε τα προηγούμενα χρόνια για λόγους εσωτερικής προπαγάνδας των κυβερνήσεων. π.χ. Όταν προσπαθούσαμε να μπούμε στην ΟΝΕ πρώην κορυφαίο κυβερνητικό στέλεχος συνέδεε τις διεθνείς επιτυχίες των ελλήνων αθλητών με τη δυναμική της χώρας : “Οι επιτυχίες των Ελλήνων αθλητών μας δείχνουν ότι όταν εργαστούμε σκληρά μπορούμε να πετύχουμε οτιδήποτε». Ο πρωταθλητισμός ίσως έχει λάβει αρνητική χροιά για αρκετούς από τους έλληνες γιατί τον χρησιμοποιήσαν για να εξυπηρετήσουν συμφέροντά τους και όχι γιατί ως έννοια έχει κάτι αρνητικό.

Ξεκινώ με τη τελευταία σας πρόταση καθώς είναι πολύ σημαντική για οποιαδήποτε συζήτηση γύρω από την κοινωνική θέση του αθλητισμού. Ο αθλητισμός και το αθλητικό οικοδόμημα  στη σύγχρονη εποχή προέκυψε ως συνέχεια του εκπολιτισμού του ανθρώπου (civilization process) και οι αρχές του δεν βασίζονται -άσχετα με ότι υποστηρίζουμε στην Ελλάδα – στους Ολυμπιακούς Αγώνες της αρχαιότητας αλλά στον ερασιτεχνικό αθλητισμό (amateur athletics/ sports) στο Ηνωμένο Βασίλειο τον 19ο αιώνα. Παρότι αυτό είναι πολύ σημαντικό δεν θα ήθελα να μείνω παραιτέρω σε αυτό.

Η ενασχόληση με ένα άθλημα έχει πολλά οφέλη για την σωματική υγεία ενός ανθρώπου και σε επίπεδο πρωταθλητισμού ακόμα και σε ακραία αγωνίσματα όπως το δικό μας άθλημα (Τρίαθλο Ironman) οι τυχόν βλάβες στον ανθρώπινο οργανισμό από βίαια διατάραξη της ομοιόστασης όλα τα στοιχεία συνηγορούν ότι είναι αναστρέψιμες. Τα οφέλη υπερτερούν κατά πολύ τυχόν παρενεργειών για το σώμα. Ναι ίσως υπάρχουν αθλήματα που είναι καλύτερα από άλλα για το σώμα μας σε επίπεδο πρωταθλητισμού.

Φυσικά όπως ορθώς θέσατε η μονοδιάστατη ενασχόληση με κάτι (αθλητισμός, μουσική, συγγραφή, επιστήμη, ζωγραφική, επιχειρήσεις…) ίσως δεν βοηθάει στην ψυχική και κοινωνική ανάπτυξη του ατόμου. Γι’ αυτό στις προηγμένες Δυτικές Κοινωνίες έχει εγκαταλειφθεί το προπονητικοκεντρικό μοντέλο και πλέον έχει υιοθετηθεί το ουμανιστικό μοντέλο βασισμένο στην εργασία σε διάφορες επιστημονικές εργασίες και δοκίμια π.χ. των Lomardo & Kydman. Στόχος η ανάπτυξη του αθλητή ακόμα και σε επίπεδο πρωταθλητισμού να είναι ολιστική δηλαδή νοητικά, ψυχολογικά, κοινωνικά, συναισθηματικά και σωματικά κ.λπ.

Οι παθογένειες του ελληνικού αθλητισμού πέρα από την εκμετάλλευση από τα κόμματα και το κράτος είναι μεταξύ άλλων : Το λάθος προπονητικο μοντέλο που έχει χρησιμοποιηθεί, η έντονη πίεση σε νέα παιδιά να πετύχουν διακρίσεις σε μικρές ηλικίες (παγκόσμιοι πρωταθλητές σε κατηγορίες παίδων και εφήβων και μετά εξαφανίζονται), η μη συνεχής δια βίου επαγγελματική εκπαίδευση των προπονητών, η ασυδοσία των διοικητικών στελεχών, η μη εκπαίδευση των γονέων, η ύπαρξη ασφαλιστικών μέτρων για να περιοριστούν μέτρα διάφθοράς και κατάχρησης εξουσίας, η μη παρακολούθηση  και εφαρμογή των διεθνών βέλτιστων πρακτικών στα κρατικά προγράμματα ανάπτυξης αθλητισμού, η έλλειψη εθνικής στρατηγικής που άφηνε περιθώριο σε κάθε αθλητική ομοσπονδία να κάνει ότι θέλει, η έλλειψη οράματος από τις κυβερνήσεις κ.λπ.

Το προπονητιοκεντρικό μοντέλο που έχει κυριαρχήσει στην Ελλάδα -λόγω του κρατικοκεντρικού χαρακτήρα του αθλητισμού, τις προσπάθειες των κομμάτων να ελέγξουν και να εκμεταλλευτούν τον αθλητισμό καθώς της παρουσίας πολλών προπονητών από την Ανατολική Ευρώπη και τα Βαλκάνια- οδηγεί σε αυταρχικό μοντέλο ηγεσίας εκ μέρους του προπονητή και δημιουργεί προϋποθέσεις λεκτικής και σωματικές βίας, κατάχρηση εξουσίας κ.λπ.

Πάνω από όλα ο παιδαγωγικός ρόλος του προπονητή που οφείλει να είναι ο βασικός του ρόλος  ανεξαρτήτως εάν έχει ανήλικους ή ενήλικες αθλητές εξαφανίζεται με αυτή την προπονητικοκεντρική φιλοσοφία. Στην Ελλάδα έχουμε τηλεοπτικές εικόνες από προπονητές υψηλού επιπέδου να φωνάζουν, να βρίζουν τους παίκτες τους, να τους πετούν μπουκάλια κλ.π. Στην καλύτερη περίπτωση τους ευνουχίζουν μην αφήνοντάς τους να αναπτυχθούν και να γίνουν ικανοί να λαμβάνουν αποφάσεις (“decision makers”):  “Δώσε την μπάλα δεξιά», «ρε παιδί μου τί έκανες, αυτό σου ζήτησα να κάνεις;»

Σε αντίθεση με αυτό σε αρκετές χώρες πλέον οι προπονητές για αθλητές άνω των 12 ετών δεν ομιλούν (υπάρχει σχετική οδηγία) όσο παίζεται το παιχνίδι και στα ταιμ άουτ δεν δίνουν οδηγίες αλλά κάνουν διάλογο με τους αθλητές. Σταδιακά έχουν εκχωρήσει την “εξουσία¨ στην ομάδα και την λήψη αποφάσεων στους αθλητές (delegation- let the athlete take the responsibility). Ωριμάζει η ομάδα και γίνεται εκχώρηση εξουσίας από τον προπονητή στους αθλητές και οι αποφάσεις λαμβάνονται από κοινού.

Στην σύγχρονη εποχή  ο προπονητής δεν υποδεικνύει τι έχει κάνει λάθος ο αθλητής ούτε του καθορίζει τι να κάνει. Χρησιμοποιώντας την Σωκρατική μέθοδο θέτει ερωτήματα στον αθλητή για να σκεφθεί γιατί μόνο έτσι θα γίνει αποτελεσματικός να λαμβάνει αποφάσεις (decision maker).

Όμως το παραπάνω πρόβλημα για το πως αντιλαμβανόμαστε την εξουσία και την ηγεσία στην ελληνική κοινωνία δεν αφορά μόνο τους προπονητές. Και οι δάσκαλοι στα σχολεία, οι καθηγητές στα σχολεία και στα πανεπιστήμια, οι διευθυντές στο δημόσιο, οι manager στις επιχειρήσεις, οι γονείς με τα παιδιά τους κ.λπ. έχουν μάθει να ασκούν αυταρχική ηγεσία και όχι να αντιλαμβάνονται την «παιδαγωγική» διάσταση του ρόλου τους, δηλαδή να αναπτύξουν ανθρώπους και σταδιακά να εκχωρούν «εξουσία». Εχουμε παθογένειες ή έστω δεν ακολουθούμε τις πιο μοντέρνες κουλτούρες του Δυτικού κόσμου και αυτό είναι η αιτία. Όχι η αθλητική αριστεία είναι μία παιδαγωγική διαδικασία εάν πετάξουμε έξω από το αθλητικό πλαίσιο όσους προσπαθούν να εκμεταλλευτούν τον αθλητισμό δηλαδή κράτη, κόμματα, διοικήσεις ομοσπονδιών, διοικήσεις σωματείων κ.λπ.

Ένα σημείο κλειδί για όσα αναφέρετε είναι ότι δεν υπάρχει εθνική οδηγία στην χώρα μας όπως υπάρχει στον Καναδά με το LTAD (Long Terms Athletes Development) και έτσι πιέζουν τα παιδιά από μικρή ηλικία να κάνουν πρωταθλητισμό σε ηλικία που δεν μπορούν να διαχειριστούν την ψυχολογική και σωματική πίεση και φορτία. Ναι πρέπει να κάνουν πρωταθλητισμό και θα τους ωφελήσει πολύ αλλά σε μεγαλύτερες ηλικίες, ιδανικά μετά τα 18. Τα πιο επικίνδυνα αθλήματα είναι αυτά  που τα παιδιά κάνουνε πρωταθλητισμό σε μικρή ηλικία (ενόργανη γυμναστική, ρυθμική γυμναστική, συγχρονισμένη κολύμβηση, κλασσική κολύμβηση όταν δεν υπάρχει μακροπρόθεσμος σχεδιασμός ώστε μετά τα 18 να φτάνουν στην κορύφωση κ.λπ).

Ο αθλητισμός υψηλού επιπέδου είναι πολύ ευεργετικός για τους αθλητές εφόσον ο προπονητής ακολουθεί την ουμανιστική σχολή, ενδιαφέρεται για την εξέλιξη του ατόμου και όχι για την επίτευξη του αθλητικού στόχου. Ετσι η αθλητική επιτυχία που δεν είναι αυτοσκοπός αλλά είναι το φυσικό αποτέλεσμα μίας κοινής πορείας αυτογνωσίας και αριστείας και των δύο και αυτά δεν είναι θεωρητικά αλλά έχουν αποδειχθεί πολλές φορές στην πορεία σε εθνικό και διεθνές επίπεδο.

Mε ειλικρινή εκτίμηση

Γιάννης Ψαρέλης, BSc, MSc, MBA

Triathlon Lab – Ιδρυτής

Email : smartsportcoach@hotmail.com

Κινητό : 6937170260

www.triathlonwor.gr

www.triathlon.gr

www.roadrunning.gr

www.cyclingworld.gr

www.athensjournal.gr

Ακολουθήστε το Run 'n Fun στο Google News

Previous ArticleNext Article

Η εξέλιξη του αθλητισμού από τα παραδοσιακά αθλήματα στα esports

Τα αθλήματα αποτελούσαν ανέκαθεν βασικό μέρος του ανθρώπινου πολιτισμού. Ξεκινώντας από την αρχαιότητα περισσότερο ως τελετουργίες, μετατράπηκαν σε οργανωμένους αγώνες που παρακολουθούμε ακόμη και σήμερα.

Μάλιστα, καθώς η κοινωνία εξελίσσεται, ο ορισμός του τι ορίζεται ως άθλημα, συνεχίζει να διευρύνεται, αγκαλιάζοντας όχι μόνο τις σωματικές δραστηριότητες αλλά και τις πνευματικές. Πάμε λοιπόν να δούμε πώς τα αθλήματα εξελίχθηκαν με το πέρασμα του χρόνου και πώς αρκετές ψυχαγωγικές δραστηριότητες κατάφεραν να αναγνωριστούν επίσημα ως αθλήματα.

Η αρχή των παραδοσιακών αθλημάτων

Τα παραδοσιακά αθλήματα έχουν τις ρίζες αρκετά πίσω στην ιστορία, με τα πρώιμα αθλήματα να εμφανίζονται από τους αρχαίους ακόμη πολιτισμούς, όπου οι φυσικοί αγώνες αποτελούσαν θεμελιώδη πτυχή του πολιτισμού και της κοινωνίας. Από τους αρχαίους Ολυμπιακούς Αγώνες στην Ελλάδα, οι οποίοι ξεκίνησαν το 776 π.Χ., μέχρι τους σύγχρονους διεθνείς αγώνες, όπως είναι το Παγκόσμιο Κύπελλο της FIFA και οι σύγχρονοι Ολυμπιακοί Αγώνες, οι διοργανώσεις αυτές χαρακτηρίζονται από σωματική αντοχή, δύναμη και δεξιότητα.

Οι αρχαίοι Ολυμπιακοί Αγώνες διεξάγονταν στην Ολυμπία και αποτελούσαν πολύ περισσότερα από μια επίδειξη αθλητικής ικανότητας. Συγκεκριμένα, τα αγωνίσματα αυτά θεωρούνταν ως θρησκευτική γιορτή, αφιερωμένη προς τιμήν του Δία. Αυτοί οι αγώνες περιλάμβαναν μια ποικιλία αγωνισμάτων, όπως τρέξιμο, πάλη, πυγμαχία και αρματοδρομίες, δίνοντας έμφαση στο ελληνικό ιδεώδες της αρετής, τόσο στο σώμα όσο και στο πνεύμα.

Καθώς οι κοινωνίες εξελίσσονταν, το ίδιο συνέβαινε και με τη φύση και το εύρος των παραδοσιακών αθλημάτων. Κατά τη μεσαιωνική περίοδο παρατηρήθηκε η άνοδος των τουρνουά και των κονταρομαχιών στην Ευρώπη, όπου οι ιππότες επιδείκνυαν τις πολεμικές τους ικανότητες και την ανδρεία τους. Μέχρι τον 19ο αιώνα, πολλά από τα αθλήματα που αναγνωρίζουμε σήμερα άρχισαν να επισημοποιούν τους κανόνες και τις δομές τους, οδηγώντας στη δημιουργία οργανωμένων πρωταθλημάτων και διεθνών διαγωνισμών.

Η εξέλιξη του αθλητισμού στη σύγχρονη μορφή του

Οι σύγχρονες διεθνείς διοργανώσεις, όπως το Παγκόσμιο Κύπελλο της FIFA και οι Ολυμπιακοί Αγώνες, αποτελούν το αποκορύφωμα των αθλητικών επιτευγμάτων. Το Παγκόσμιο Κύπελλο της FIFA, το οποίο εγκαινιάστηκε το 1930, συγκεντρώνει τις καλύτερες εθνικές ποδοσφαιρικές ομάδες του κόσμου κάθε τέσσερα χρόνια. Ομοίως, οι σύγχρονοι Ολυμπιακοί Αγώνες, που αναβίωσαν το 1896 από τον Pierre de Coubertin, συγκεντρώνουν αθλητές από όλο τον κόσμο για να διαγωνιστούν σε ένα ευρύ φάσμα αθλημάτων, καλλιεργώντας ένα πνεύμα παγκόσμιας ενότητας και συνεργασίας.

Αυτές οι εκδηλώσεις γιορτάζουν την ανθρώπινη φυσική κατάσταση και ενισχύουν το αίσθημα ενότητας και εθνικής υπερηφάνειας. Οι αθλητές προπονούνται σκληρά για να διαπρέψουν σε αθλήματα όπως το ποδόσφαιρο, το μπάσκετ, ο στίβος και η κολύμβηση και το τρέξιμο στον Μαραθώνιο, αφιερώνοντας χρόνια από τη ζωή τους για να τελειοποιήσουν τις ικανότητές τους. Οι επιδόσεις τους όχι μόνο αναδεικνύουν τις ατομικές και ομαδικές τους ικανότητες στην παγκόσμια σκηνή, αλλά και εμπνέουν εκατομμύρια φιλάθλους, προωθώντας τις αξίες της πειθαρχίας, της επιμονής και του αθλητικού πνεύματος.

Η εμφάνιση των ηλεκτρονικών αθλημάτων

Τα τελευταία χρόνια, τα ηλεκτρονικά αθλήματα έχουν αυξηθεί ραγδαία σε δημοτικότητα, σπάζοντας τα όρια μεταξύ των σωματικών αθλημάτων και του πνευματικού ανταγωνισμού. Τα ηλεκτρονικά αθλήματα περιλαμβάνουν ανταγωνιστικά παιχνίδια, όπου παίκτες και ομάδες αναμετρώνται σε video games, όπως το «League of Legends», το «Dota 2» και το «Fortnite». Αυτοί οι διαγωνισμοί απαιτούν γρήγορα αντανακλαστικά, στρατηγική και ομαδικό πνεύμα, όμοια με τα παραδοσιακά αθλήματα. Οι αθλητές των esports προπονούνται επίσης επί ώρες, βελτιώνοντας τις ικανότητές τους, ώστε για να διαγωνιστούν σε τουρνουά που προσελκύουν εκατομμύρια θεατές σε όλο τον κόσμο.

Το πόκερ εξελίσσεται σε ένα από τα δημοφιλέστερα esports

Το πόκερ αποτελεί ένα από τα κορυφαία παιχνίδια με χαρτιά στον κόσμο, το οποίο συνδυάζει το στοιχείο του ανταγωνισμού με τη στρατηγική και τις δεξιότητες. Αν και αρχικά ξεκίνησε ως ένα χόμπι, πλέον έχει εξελιχθεί σε ένα από τα πιο δημοφιλή και αναγνωρισμένα esports, σε παγκόσμιο επίπεδο. Συγκεκριμένα, η πολυπλοκότητα του παιχνιδιού, η οποία απαιτεί από τους παίκτες να διαβάζουν τους αντιπάλους, να υπολογίζουν τις πιθανότητες και να λαμβάνουν στρατηγικές αποφάσεις υπό πίεση, έχει κατατάξει το poker σε ένα από τα μεγαλύτερα αθλήματα.

Ειδικότερα, από ένα περιστασιακό παιχνίδι στις αίθουσες των καζίνο, το συγκεκριμένο παιχνίδι έχει εξελιχθεί σε μια παγκοσμίως αναγνωρισμένη δραστηριότητα, με επαγγελματίες παίκτες και διεθνή τουρνουά να προσελκύουν το ενδιαφέρον εκατομμύρια θεατών. Μάλιστα, με την εξέλιξη της τεχνολογίας και την κυκλοφορία σύγχρονων πλατφορμών, οι παίκτες μπορούν πλέον να συμμετέχουν σε κορυφαίες διοργανώσεις poker online, αντί να χρειάζεται να ταξιδεύουν σε άλλες πόλεις και χώρες.

Επιπρόσθετα, η αναγνώριση του πόκερ ως αθλήματος, ενισχύθηκε με την ένταξή του στη Διεθνή Ένωση Αθλημάτων Μυαλού (IMSA), μαζί με παιχνίδια όπως το σκάκι και το μπριτζ. Η αναγνώριση αυτή υπογραμμίζει τις πνευματικές απαιτήσεις του παιχνιδιού και το υψηλό επίπεδο ανταγωνισμού που συνεπάγεται.

Ακολουθήστε το Run 'n Fun στο Google News

Ενυδάτωση για δρομείς και τριαθλητές: Τα λάθη, τα προβλήματα και οι λύσεις

Γράφει ο Νίκος Καφετζόπουλος*

Κανένας παράγοντας δεν επηρεάζει τόσο άμεσα έναν αθλητή, όσο η ενυδάτωση. Η αθλητική απόδοση μειώνεται δραστικά όταν σημειωθεί απώλεια υγρών της τάξης του 2% του σωματικού βάρους (π.χ. αθλητής των 75 κιλών, να χάσει 1,5 κιλό του βάρους του).

Παρά τη μεγάλη της σημασία, πολύ συχνά υποτιμάται από τους αθλητές, τόσο πριν όσο και κατά τη διάρκεια της άσκησης. Δεν είναι πάντα εφικτό βέβαια να αναπληρωθεί εξ’ ολοκλήρου αυτή η απώλεια, αλλά στόχος είναι να γίνεται η μέγιστη δυνατή αναπλήρωση, ώστε να αποφεύγεται η αφυδάτωση.

Πολλοί αθλητές κάνουν το λάθος να περιμένουν να διψάσουν για να ξεκινήσουν να καταναλώνουν υγρά. Θα πρέπει να γνωρίζουν όμως ότι το αίσθημα της δίψας δεν είναι το πιο ασφαλές «σήμα», για να αντιληφθεί κανείς τα χαμηλά επίπεδα υδάτωσης και την ανάγκη πρόσληψης νερού. Υπάρχει εξαιρετικά μεγάλη πιθανότητα τα χαμηλά επίπεδα υδάτωσης να µην αντικατοπτρίζονται στο αίσθημα της δίψας. Κοινώς, είναι πολύ πιθανό να είναι κανείς αφυδατωμένος και να µη διψάει.

Αφυδάτωση και αθλητική απόδοση

Οι επιπτώσεις της αφυδάτωσης δεν περιορίζονται µόνο στην αναστολή της απόδοσης, αλλά είναι ικανές να προκαλέσουν επικίνδυνες θερμικές βλάβες, όπως η θερμοπληξία. Οι κύριες αιτίες που η αφυδάτωση επηρεάζει την αθλητική απόδοση είναι οι εξής:

  • μείωση του όγκου πλάσματος αίματος
  • μειωμένη επιδερμική ροή αίματος
  • μειωμένη εφίδρωση
  • μειωμένη διασπορά θερμότητας
  • αυξημένη θερμοκρασία πυρήνα
  • αυξημένη χρήση γλυκογόνου

Η αφυδάτωση προκαλεί πτώση του όγκου πλάσματος, μείωση της φλεβικής επιστροφής του αίματος στην καρδιά και τελικά μείωση της πλήρωσης της καρδιάς. Όλοι οι παραπάνω παράγοντες επιφέρουν μείωση της μέγιστης καρδιακής παροχής και της μέγιστης πρόσληψη οξυγόνου (VO2max) με αποτέλεσμα την κόπωση και την μειωμένη δυνατότητα παραγωγής έργου. Επιπλέον, η αφυδάτωση περιορίζει την ικανότητα του σώματος να μεταφέρει θερμότητα από τους μυς στην επιφάνεια του δέρματος, και τελικά στο περιβάλλον, με αποτέλεσμα την μη ικανοποιητική θερμορύθμιση.

Η διαδικασία της εφίδρωσης και κατά συνέπεια η ρύθμιση της θερμοκρασίας του σώματος εξαρτώνται από τα επαρκή επίπεδα υδάτωσης πριν και κατά τη διάρκεια της άσκησης. Τα φυσιολογικά επίπεδα υγρών στο σώμα εξασφαλίζουν σταθερό όγκο αίματος, γεγονός που επιφέρει διπλό όφελος για τον οργανισμό. Αφενός εξασφαλίζεται ο απαιτούμενος ρυθμός εφίδρωσης, αφετέρου η σταθερή αιμάτωση των μυών (μεταφορά οξυγόνου) για την παραγωγή έργου. Όταν οι ανάγκες σε υγρά δεν ικανοποιούνται, προκαλείται μια σειρά θερμικών διαταραχών, όπως:

  • Κράμπες: ακούσιοι μυϊκοί σπασμοί των ενεργών μυών
  • Εξάντληση: ασθενής και γρήγορη καρδιακή συχνότητα, χαμηλή αρτηριακή πίεση, κεφαλαλγία, ζάλη, μειωμένη εφίδρωση
  • Θερμοπληξία: απώλεια θερμορυθμιστικών μηχανισμών, υπερβολική άνοδος της σωµατικής θερμοκρασίας, παύση εφίδρωσης, ξηρό και ζεστό δέρμα, κυκλοφορική καταπληξία, βλάβη κεντρικού νευρικού συστήματος.

Ενυδάτωση και αθλητικά ποτά για τριαθλητές και δρομείς

Συστάσεις για την πρόσληψη υγρών κατά τη διάρκεια της άσκησης

Η βέλτιστη κατάσταση υδάτωσης μπορεί να επιτευχθεί με την κατανάλωση  150-350 ml υγρών σε μεσοδιαστήματα 15-20 λεπτών, αρχίζοντας από την έναρξη της άσκησης. Για αθλητικά γεγονότα μεγάλης έντασης που διαρκούν περισσότερο από μία ώρα συστήνεται η κατανάλωση 600 – 1.200 ml/ ώρα διαλύματος που να περιέχει υδατάνθρακες σε συγκεντρώσεις 4% – 8%.

Όσον αφορά την αναπλήρωση ηλεκτρολυτών (κυρίως νατρίου), αρκετές μελέτες αναφέρουν ότι ακόμα και σε επίπονες, παρατεταμένες δραστηριότητες όπως ο μαραθώνιος, η προσθήκη ηλεκτρολυτών μπορεί να προκαλέσει αντίθετα αποτελέσματα και τελικά την εμφάνιση ηλεκτρολυτικών διαταραχών.

Οι μικρές ποσότητες, όπως αυτές που περιέχονται στα εμπορικά αθλητικά ποτά είναι επαρκείς και δεν φαίνεται να είναι επιζήμιες. Αυτό που πρέπει να κάνει ο αθλητής είναι να αλατίζει επαρκώς το φαγητό του, αφού ένα συνηθισμένο αλατισμένο γεύμα περιέχει 2-3 γραμμάρια νατρίου, ποσότητες επαρκείς για την κάλυψη των απωλειών.

* Ο Νίκος Καφετζόπουλος είναι Κλινικός Διαιτολόγος – Διατροφολόγος. Έχει γράψει το βιβλίο “Πρακτικός οδηγός Αθλητικής Διατροφής”. Στο www.nutribase.gr μπορείτε να βρείτε περισσότερες πληροφορίες για τη δουλειά του:

Photos: FOTOTrexoume
Πηγή: xterragreece.com

Ακολουθήστε το Run 'n Fun στο Google News

x
Send this to a friend