Τραυματισμοί δρομέων: Ο ρόλος του εγκεφάλου, το τερέν και η ταχύτητα

Την επόμενη φορά που θα βρεθείς σε μια γραμμή εκκίνησης ενός αγώνα κάνε ένα μικρό πείραμα. Κοίταξε γύρω σου όλους όσους θα τρέξουν μαζί σου και κάνε την εξής σκέψη: οι περισσότεροι από αυτούς, μέσα στο επόμενο χρονικό διάστημα, αναμένεται να αντιμετωπίσουν κάποιον μυϊκό τραυματισμό εξαιτίας του τρεξίματος. Φαντάζει λίγο τρομακτικό αλλά είναι αλήθεια…

Τα τελευταία χρόνια η βιομηχανία του τρεξίματος έχει αναπτυχθεί σε εντυπωσιακό βαθμό. Ειδικά παπούτσια και γενικότερα, διαφόρων ειδών αξεσουάρ έχουν βγει τα οποία προορίζονται για όσους ασχολούνται με το τρέξιμο. Παρ’ όλα αυτά, το ποσοστό των τραυματισμών δεν έχει πέσει. Και αυτό γιατί οι συνθήκες που οδηγούν σε τραυματισμούς αλλάζουν από άτομο σε άτομο. Έχει να κάνει με το φύλο που έχουμε, τα χαρακτηριστικά του οργανισμού μας και μια σειρά από άλλους παράγοντες.

Οι παράγοντες για τους τραυματισμούς

Ένας από αυτούς τους παράγοντες, από τους πιο σημαντικούς, είναι η ταχύτητα με την οποία τρέχουμε και το έδαφος πάνω στο οποίο επιλέγουμε να προπονηθούμε. Το αστικό περιβάλλον στο οποίο συνήθως προπονούμαστε όσοι ζούμε σε πόλεις έχει πολλές περιοχές που το τρέξιμο δεν είναι και το πιο εύκολο πράγμα. Το ερώτημα που προκύπτει από αυτή την διαπίστωση είναι: ποιό είναι το καλύτερο είδος δρόμου για να κάνουμε την προπόνησή μας; Η απάντηση δεν είναι καθόλου προφανής κι αυτό γιατί δεν υπάρχει μια συγκεκριμένη, αντικειμενική απάντηση που να βασίζεται σε επιστημονικές έρευνες. Αντίθετα, κάθε απάντηση είναι περιπτωσιολογική ανάλογα με το πρόσωπο που… κάνει την ερώτηση.

Παραδείγματα

Ας μιλήσουμε με παραδείγματα. Είναι ευρέως διαδεδομένο πως όσο πιο μαλακό είναι το τερέν στο οποίο τρέχουμε τόσο λιγότερες είναι πιθανότητες να τραυματιστούμε. Αυτό όμως δεν τεκμηριώνεται κάπως σε επιστημονικό επίπεδο. Κι αυτό γιατί ο εγκέφαλος μας έχει ένα συγκεκριμένο σύστημα λειτουργίας που κάνει τα πόδια μας να προσαρμόζονται αυτόματα ενώ τρέχουν (ή περπατάνε) ανάλογα με την μορφή του εδάφους που διανύουμε. Πρόκειται για μια λειτουργία του εγκεφάλου που ονομάζεται ανεπίσημα «η ρύθμιση των μυών».

Ο εγκέφαλος…

Τη στιγμή που τρέχουμε, ο εγκέφαλος μας, ασυναίσθητα και με βάση περασμένες εμπειρίες τρεξιμάτων, προσαρμόζει τις κινήσεις των ποδιών μας ανάλογα με το είδος της επιφάνειας στην οποία προχωράμε. Συνεπώς, το είδος της επιφάνειας δεν παίζει από μόνο του κανένα ρόλο αναφορικά με τους τραυματισμούς, ο εγκέφαλος του καθένα μας αντίθετα, παίζει βασικό ρόλο. Με άλλα λόγια έχει ελάχιστη σημασία το αν τρέχουμε σε τσιμέντο ή σε άμμο. Είτε τρέχουμε στην πόλη είτε τρέχουμε σε παραλία το αν θα τραυματιστούμε έχει να κάνει με μια ελάχιστη λάθος λειτουργία του εγκεφάλου μας.

Από την άλλη, ο Δρ. Brian Heiderscheit, διευθυντής του Πανεπιστημίου της Κλινικής Δρομέων του Ουισκόνσιν, προσθέτει από την μεριά του κι έναν άλλο παράγοντα τονίζοντας: «Γνωρίζουμε πως το σώμα μας προσαρμόζεται άμεσα στις συνθήκες μιας επιφάνειας αλλά αυτό που δεν γνωρίζουμε ακόμα είναι αν υπάρχουν και ποιές είναι ακριβώς οι μακροπρόθεσμες συνέπειες της λειτουργίας του σώματος μας όταν αυτό τρέχει διαρκώς σε μια συγκεκριμένη επιφάνεια».

Κατά την άποψη του Heiderscheit, ο πιο αξιόπιστος τρόπος για να αποφευχθούν οι τραυματισμοί για έναν δρομέα είναι να εξασκείται διαρκώς σε διαφορετικά είδη εδάφους έτσι ώστε το σώμα του να τα συνηθίζει όλα και να μην αντιμετωπίζει προβλήματα προσαρμογής. «Ακριβώς όπως ένας δρομέας αλλάζει το τέμπο του καθώς τρέχει ή το μέγεθος της απόστασης που διανύει ως κομμάτι της προπόνησης του, αντίστοιχα θα πρέπει να πράττει και με τα είδη δρόμου που υπάρχουν. Να δοκιμάζει δηλαδή να τρέχει σε διαφορετικές επιφάνειες», τονίζει.

Ο μύθος

Ένας άλλος μύθος σχετικά με τους τραυματισμούς έχει να κάνει με τον ρυθμό του τρεξίματος. Γενικότερα, πιστεύεται πως όσο πιο γρήγορα και έντονα τρέχει κάποιος τόσο πιο πιθανό είναι να πέσει θύμα τραυματισμού. Και εδώ όμως, κάτι τέτοιο δεν επιβεβαιώνεται από πουθενά. Μάλιστα, το 2015 έγινε ένα πείραμα επί αυτού.

Ερευνητές από το Τμήμα Δημόσιας Υγείας στο Πανεπιστήμιο Aarhus της Δανίας ζήτησε από μια ομάδα δρομέων να τρέξει σε τρεις διαφορετικές ταχύτητες. Από αυτό το πείραμα διαπιστώθηκε πως όχι μόνο δεν αυξάνονται οι πιθανότητες τραυματισμών όσο πιο γρήγορα τρέχεις αλλά το ακριβώς αντίθετο. Η συνολική πίεση στο γόνατο μειώνεται όσο πιο γρήγορα τρέχεις κι αυτό γιατί τα άλματα που απαιτούνται από τα πόδια μας για την διάνυση μιας απόστασης μειώνονται όλο και πιο πολύ όσο αυξάνουμε την ταχύτητά μας.

Από την άλλη βέβαια, αν το γόνατο (το οποίο αποτελεί ένα κομμάτι του ποδιού επιρρεπή σε τραυματισμούς) δεν επηρεάζεται από την αύξηση της ταχύτητας με την οποία τρέχουμε, δεν ισχύει το ίδιο για άλλα σημεία των ποδιών μας. Για παράδειγμα, άλλες έρευνες της ίδιας δανέζικης ομάδας αποδεικνύουν πως η γάμπα και ο αχίλλειος τένοντας επηρεάζονται από την αύξηση της ταχύτητας.

Εν κατακλείδι, δεν υπάρχει μια επιφάνεια που να είναι αντικειμενικά καλή για όλους, ούτε μια αντικειμενικά κατάλληλη ταχύτητα για τους πάντες. Αντίθετα, ο καταλληλότερος τρόπος για να αποφεύγονται οι τραυματισμοί είναι ο ακριβώς ανάποδος: να αλλάζουμε διαρκώς τις συνθήκες τρεξίματός μας για να συνηθίζει το σώμα μας σε όλες.

Πηγή: running.competitor.com
Μετάφραση-επεξεργασία: runnfun.gr

Previous ArticleNext Article

Οι εγγραφές για το Kallithea Half Marathon και το Kallithea Night Run 2020 άνοιξαν!

Ο 2ος Ημιμαραθώνιος Καλλιθέας, που διοργανώνεται από τον Φιλαθλητικό Σύλλογο  Καλλιθέας με τη συνεργασία του Κέντρου Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος έρχεται για 2η συνεχή χρονιά την Κυριακή 4 Οκτωβρίου 2020 με μία μοναδικής ομορφιάς διαδρομή δίπλα στη θάλασσα, που περνά από τον περιβάλλοντα χώρο του ΚΠΙΣΝ αλλά και την Πλατεία Νερού με την Εσπλανάδα της Καλλιθέας.

Εκτός από τα 21 km και τα 5 km φέτος προστίθεται και η διαδρομή των 10 km!!! Τη φετινή χρονιά εξαιτίας της πανδημίας δεν θα υπάρχει ο παιδικός αγώνας του 1 km.

Ο αγαπημένος μας νυχτερινός αγώνας, Kallithea Night Run, θα πραγματοποιηθεί για 5η συνεχή χρονιά το Σάββατο 24 Οκτωβρίου 2020!

Πρέσβειρα και του φετινού μας αγώνα θα είναι η σπουδαία Ελληνίδα Πρωταθλήτρια ξιφασκίας με αμαξίδιο, Κέλλυ Λουφάκη!

Η κεντρική λεωφόρος της Καλλιθέας, Ελ. Βενιζέλου (Θησέως), φωτίζεται από τους ειδικούς φακούς με τους οποίους τρέχουν οι δρομείς κατά μήκος της διαδρομής προσφέροντας, έτσι, ένα εντυπωσιακό θέαμα.

Σας περιμένουμε και φέτος στις αγωνιστικές διαδρομές των 2,5 km, 5 km και 10 km να τρέξουμε και να φωτίσουμε την Καλλιθέα!!!

Να τονίσουμε ότι ιδιαιτέρως σημαντικό κομμάτι όλων των δρομικών μας αγώνων είναι και ο φιλανθρωπικός τους χαρακτήρας, μιας και μέρος των εσόδων διατίθεται για την ενίσχυση κοινωνικών και φιλανθρωπικών σκοπών αλλά και η συνεργασία μας με το «Όραμα Ελπίδας».

Όλες οι διοργανώσεις τελούν υπό την Αιγίδα του Δήμου Καλλιθέας, της Περιφέρειας Αττικής, του ΣΕΓΑΣ, της Γενικής Γραμματείας Αθλητισμού και εντάσσονται στις δράσεις του BeActive Hellas.

Ο Φιλαθλητικός Σύλλογος διαβεβαιώνει τους δρομείς ότι οι αγώνες θα διεξαχθούν με απόλυτη ασφάλεια, τηρώντας φυσικά όλα τα υγειονομικά πρωτόκολλα, που έχει ορίσει η Γενική Γραμματεία Αθλητισμού και ο ΣΕΓΑΣ εξαιτίας της πανδημίας.

Εγγραφές-πληροφορίες:

www.kallitheahalf.gr

www.kallitheanightrun.gr

Σας περιμένουμε να τρέξουμε παρέα με ασφάλεια στους αγαπημένους μας δρομικούς αγώνες!

Πόσο χρήσιμη είναι η προπόνηση με ελλειπτικό για τους δρομείς;

Να ξεκινήσουμε από μια αλήθεια. Οι περισσότεροι δρομείς, δεν το συμπαθούν ιδιαίτερα. Αν τους ρωτήσεις θα σου πουν απλά και λαϊκά ότι το ελλειπτικό είναι… γιαλαντζί τρέξιμο. Ως ένα βαθμό θα συμφωνήσουμε μαζί τους, ωστόσο, η σωστή χρήση του ελλειπτικού μηχανήματος μπορεί να αποτελέσει μια εναλλακτική επιλογή προπόνησης.

Η συγκεκριμένη προπόνηση συγκεντρώνει καρδιαγγειακά οφέλη παρόμοια με αυτά που απολαμβάνουν όσοι τρέχουν, αλλά αποφεύγει τον αντίκτυπο στους μύες και τους αρθρώσεις.

Για τους δρομείς, η χρήση ενός ελλειπτικού εκπαιδευτή είναι μια επιλογή προπόνησης που στην ουσία συμπληρώνει το τρέξιμο, ενώ παράλληλα μπορεί να βοηθήσει στην αποκατάσταση ενός τραυματισμού.

Πόνοι και προπόνηση

Το ελλειπτικό κάνει τον αθλούμενο να χρησιμοποιεί πολλούς από τους ίδιους μύες με το τρέξιμο. Για τους έμπειρους δρομείς και ειδικά γι αυτούς των μεγάλων αποστάσεων, η χρήση ελλειπτικού μπορεί να χρησιμεύσει ως ανάπαυλα από τις μεγάλες επιπτώσεις που έχει στο σώμα και τις αρθρώσεις το τρέξιμο. Περιστασιακά η χρήση του ελλειπτικού μπορεί να σε κρατήσει εντός ρυθμού όταν πονάς και δεν μπορείς να τρέξεις πολλά χιλιόμετρα στο δρόμο, εξαιτίας κάποιου πόνου.

Τρέξιμο: Ποιο είναι το καταλληλότερο έδαφος για τις αρθρώσεις

Χαρακτηριστικά

Το ελλειπτικό έχει μεταβαλλόμενα επίπεδα αντίστασης, παρόμοια με τα σταθερά ποδήλατα. Ορισμένες μηχανές έχουν ρυθμιζόμενη ράμπα κλίσης, επιτρέποντας στον χρήστη να αυξήσει την κλίση, κάνοντας την κίνηση της άσκησης παρόμοια με την πεζοπορία ή το τρέξιμο σε ανηφόρα και παρέχοντας διαφορές στις προπονήσεις και τους μυς που χρησιμοποιούνται. Επιπλέον, οι ελλειπτικοί εκπαιδευτές μπορούν να μετακινούνται προς τα πίσω για να δουλεύουν διαφορετικό σύνολο μυών. Πολλές ελλειπτικές μηχανές έχουν επίσης λαβές που μετακινούνται εμπρός και πίσω. με το να πιάσει αυτές τις λαβές, ο χρήστης εμπλέκει τους ανώτερους μυς του σώματος, όπως στο σκι αντοχής. Άρα, όπως και η κολύμβηση, η προπόνηση με ελλειπτικό μπορεί να βοηθήσει έναν δρομέα.

Οφέλη

Χρειάζεται λιγότερη προσπάθεια για να τρέξει κανείς στο ελλειπτικό σε σχέση με τον τρέξιμο στο δρόμο ή ακόμα και στον διάδρομο, επειδή ο χρήστης δεν κινεί το δικό του σωματικό βάρος προς τα εμπρός στο διάστημα ούτε υπομένει επαναλαμβανόμενη πρόσκρουση στο έδαφος.

Έτσι θα γυμνάσετε (και) τους κοιλιακούς σας πάνω στον διάδρομο

Παρόλα αυτά, για να επιτευχθεί μια ισοδύναμη με τα τρέχοντα χιλιόμετρα, γενικά προσθέστε περισσότερο χρόνο στην ελλειπτική προπόνηση. Για παράδειγμα, εάν ένας δρομέας συνήθως έχει 5 λεπτά ανά χιλιόμετρο έξω, μπορεί να χρησιμοποιήσει 6 λεπτά ανά χιλιόμετρο ως “ρυθμό” για το ελλειπτικό και πολλαπλασιάσει με τον αριθμό των χιλιομέτρων που θα ήθελε να “τρέξει”. 6 λεπτά x 5 χιλιόμετρα = 34 λεπτά. Στο δρόμο θα έκανε 25 λεπτά, άρα στο ελλειπτικό θα κάνει 9 λεπτά παραπάνω.

Το ελλειπτικό η αλήθεια είναι ότι πρόκειται για ένα παρεξηγημένο μηχάνημα ανάμεσα στους δρομείς, ωστόσο, πρέπει να σκεφτόμαστε ότι μπορεί να μας δώσει αφενός ποικιλία στην προπόνηση και αφετέρου τη δυνατότητα να προπόνηθούμε τόσο όταν είμαστε τραυματίες ή όταν πονάμε λόγω της μεγάλης καταπόνησης.

Διαβάστε ακόμα: Circuit Training: Προπόνηση για δρομείς με πολλαπλά οφέλη

x
Send this to a friend