Τα “μηνύματα” που στέλνει το σώμα μας όταν προπονούμαστε και τι σημαίνουν

Photo by Shoeib Abolhassani on Unsplash

Γράφει ο Δρ Alex Harrison*

Όταν προπονήστε, το σώμα σας σας στέλνει συνεχώς σημάδια που προσπαθούν να σας πουν κάτι και σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να τα αγνοήσετε.

Είτε προπονείστε πολύ σκληρά, είτε δεν τρώτε αρκετά, είτε χρειάζεστε περισσότερο ύπνο., το σώμα σας θα αντιδράσει.

Τα σημάδια εμφανίζονται με σύνθετες καμιά φορά αλληλεπιδράσεις. Και πρέπει να μάθετε να τις ακούτε και να αλλάζετε κάποια πράγματα, προκειμένου αφενός να παραμείνετε υγιείς και αφετέρου να βλέπετε αποτελέσματα από την προπόνησή σας.

Οσμή αμμωνίας

Η μυρωδιά της αμμωνίας που απελευθερώνει το σώμα μέσω του ιδρώτα, συμβαίνει συνήθως προς το τέλος μιας μακράς ή έντονης προπόνησης και είναι ένας ισχυρός δείκτης ότι καίτε πρωτεΐνες ως καύσιμο. Αυτό που σας λέει το σώμα σας είναι ότι οι μύες σας διαλύονται άμεσα, μεταβολίζονται και χρησιμοποιούνται για ενέργεια κατά τη διάρκεια της άσκησής σας. Δεν είναι ιδανικό! Ο τρόπος για να αποφευχθεί αυτό είναι να τροφοδοτήσετε με υψηλότερη πρόσληψη υδατανθράκων πριν και κατά τη διάρκεια της άσκησης.

Μεταλλική γεύση

Η μεταλλική γεύση σημαίνει ότι διασπώνται τα αιμοσφαίρια λόγω της εξαιρετικά υψηλής έντασης προσπάθειάς σας. Τρέχοντας 400 μέτρα ή κάνοντας μια σκληρή αναερόβια προσπάθεια 90 δευτερολέπτων σε ένα ποδήλατο μπορεί να σας συμβεί.  Αν και πιθανώς δεν είναι επιβλαβές συνολικά, καλό είναι να μην φτάνετε σε τόσο ακραία όρια, ειδικά αν δεν είστε επαγγελματίας.

Τα σημάδια που στέλνει το σώμα σας όταν δεν τρέφεστε σωστά

Πείνα στην προπόνηση

Εάν αισθάνεστε την έντονη πείνα κατά τη διάρκεια παρατεταμένης άσκησης, αυτό σημαίνει ότι τα σήματα πείνας σας είναι τόσο υπερβολικά ισχυρά που έχουν εξουδετερώσει την εξαιρετικά ισχυρή επίδραση της επινεφρίνης, που είναι μια ουσία που αναστέλλει την πείνα και εκκρίνετε κατά τη διάρκεια έντονης προσπάθειας, στρες ή φόβου. Αυτό σημαίνει πρακτικά ότι δεν τρώτε σωστά για το πρόγραμμα προπόνησης που κάνετε.

Αδυναμία, λιποθυμία, ευερεθιστότητα ή ασυνήθιστη εφίδρωση

Αυτά είναι σημάδια υπογλυκαιμίας. Οι πιο συνηθισμένες στιγμές που βιώνουμε αυτό το συναίσθημα είναι αμέσως μετά την έναρξη της άσκησης, εάν κάναμε λάθος στο προηγούμενο γεύμα. Προσπαθήστε να μην τρώτε 30 έως 75 πριν ξεκινήσετε την προπόνησή σας. Το ιδανικό είναι να έχουν περάσει 2-3 ώρες πριν το τελευταίο σας γεύμα. Αν δεν έχετε προλάβει, τότε καταναλώστε ένα μικρό σνακ με υψηλό γλυκαιμικό δείκτη 20 λεπτά πριν την άσκηση και ξεκινήστε σωστή τροφοδοσία με υγρά κατά τη διάρκεια της προπόνησης.

Μεγάλη δίψα, ενώ έχετε πιει νερό

Μπορεί να είστε απόλυτα ενυδατωμένοι, αλλά να νιώθετε υπερβολικά διψασμένοι. Σε αυτή την περίπτωση το πρόβλημα ίσως είναι ότι χρειάζεστε περισσότερο νάτριο και όχι νερό.  Η υπονατριαιμία έχει σοβαρές κλινικές συνέπειες όταν είναι σοβαρή, αλλά όταν είναι ήπια, σας κάνει να διψάτε. Τα ποτά με υψηλή περιεκτικότητα σε ηλεκτρολύτες ή η προσθήκη επιτραπέζιου αλατιού στο ρόφημα με υδατάνθρακες θα σας βοηθήσουν.

Τάση για εμετό

Συνήθως η επιθυμία να κάνετε εμετό, χωρίς να έχετε κάποια κράμπα στο έντερο ή πόνο, είναι το αποτέλεσμα της των οξέων στο στομάχι σας από δραστηριότητα υψηλής έντασης. Αυτό συμβαίνει κατά τη διάρκεια έντονης άσκησης, όταν η ταχεία παραγωγή οξέων από τους μύες καταλήγει στο στομάχι.

“Σημάδια” που σου δείχνουν ότι είσαι υγιής

Κράμπες στο στομάχι

Ο πόνος στο στομάχι και η κράμπες του άνω εντέρου είναι συνήθως αποτέλεσμα υπερβολικής συγκέντρωσης ή υπερβολικής ενεργειακής πυκνότητας του περιεχομένου του στομάχου. Μπορεί να μην φαίνεται σημαντικό, αλλά μερικά τζελάκια, λόγω του μικρού όγκου που έχουν σαν τροφή και της σύστασής τους, είναι η τέλεια συνταγή για το στομάχι. Μην ξεχνάτε ότι οι κράμπες στο στομάχι μπορεί να σας οδηγήσουν στο να μην μπορεί να πιείτε νερό και από εκεί στην αφυδάτωση.

Γλυκιά γεύση ή καθόλου γεύση

Μια κοινή διαπίστωση μεταξύ αθλούμενων, είναι ότι πολλές φορές βρίσκουν τα τζελάκια και τα ισοτονικά πολύ γλυκά για τα γούστα τους.  Και μάλλον έχουν δίκιο. Πολλά προϊόντα απλώς υπερβάλλουν τη γεύση επειδή δεν έχουν σχεδιαστεί για περισσότερο από τρεις ώρες άσκησης, πόσο μάλλον τριάθλων και αγώνων πολύ μεγάλων αποστάσεων. Αυτό πρακρικά σημαίνει, ότι δεν σας έχουν καλύψει ενεργειακά και κυρίως σας λείπει νάτριο. Γι αυτό και η επιθυμία σας για κάτι αλμυρό. Οι αθλητές που κάνουν υπερμαραθωνίους ή τρίαθλα τύπου IRONMAN πρέπει να χρησιμοποιούν πιο εξειδικευμένα προϊόντα.

Όταν το σώμα σας μιλάει και σας δίνει σημάδια, ακούστε το – ακόμα κι αν χρειάζεται αρκετή προσοχή για να καταλάβετε τι προσπαθεί να πει.

Διαβάστε επίσης: Έξι σημάδια που φανερώνουν ότι πρέπει να γυμνάζεστε περισσότερο

* Ο Δρ Alex Harrison, είναι πιστοποιημένος προπονητής του Τριάθλου των ΗΠΑ, είναι κάτοχος διδακτορικού τίτλου στην αθλητική φυσιολογία και απόδοση Είναι συγγραφέας του The RP Diet for Endurance, δημιουργός του RP Endurance Macro Calculator και έχει συντάξει και συνεισφέρει σε δεκάδες άρθρα. Το άρθρο του δημοσιεύτηκε στο www.podiumrunner.com.

Ακολουθήστε το Run 'n Fun στο Google News

Previous ArticleNext Article

Παράξενα σημάδια που φανερώνουν πόσο αγχωμένος είσαι!

Αν αισθάνεστε συχνά κάποιο από τα σημάδια που θα διαβάσετε παρακάτω ίσως να πρέπει να σκεφτείτε να πάρετε μερικές μέρες άδεια από τη δουλειά ή  να πάτε ένα περίπατο για να χαλαρώσετε ή απλά να κλείσετε το κινητό σας για μία μέρα.

Το άγχος είναι η μεγάλη “αρρώστια” της εποχής μας και φθείρει τον οργανισμό μας, ως εκ τούτου όσο και αν είναι πολύ δύσκολο πρέπει να βρούμε τρόπους να το αντιμετωπίσουμε.

Σου προκαλεί άγχος ακόμα και το τρέξιμο; Να τι πρέπει να κάνεις

Πονοκέφαλοι το σαββατοκύριακο

Αν ακόμα και το σαββατοκύριακο που χαλαρώνεις η πίεση της προηγούμενης εβδομάδας μετατρέπεται σε ημικρανίες και πόνους χρειάζεσαι μεγάλες δόσεις ύπνου και καλό φαγητό.

Μούδιασμα στο στόμα

Σε αυτή την περίπτωση πρέπει να καταφύγεις σε έναν οδοντίατρο να προμηθευτείς ένα μασελάκι για τον ύπνο ώστε να μην πιέζεις τα δόντια σου στον ύπνο σου και το πρωί σε πονάνε.

Περίεργα όνειρα

Τα όνειρα συνήθως λειτουργούν σαν παράγοντες θετικής ενέργειας στον άνθρωπο μιας και αν κάποιος έχει σωστές συνήθειες ύπνου και κοιμάται πάνω από 7 ώρες την ημέρα αλλά ακόμα αν αποφεύγει το αλκοόλ και την κακή διατροφή θα ξυπνάει σίγουρα με καλύτερη διάθεση. Σε αντίθετη περίπτωση κάτι από όλα αυτά δεν γίνεται σωστά.

Ματώνει το στόμα

Αν είσαι από τα άτομα που περνούν τις περισσότερες ώρες της ημέρας στη δουλειά καλό θα ήταν να κρατάς πάντα μαζί σου μία οδοντόβουρτσα ώστε τα δόντια σου να μην μένουν πολλές ώρες χωρίς να είναι βουρτσισμένα. Αυτό μπορεί να προκαλέσει ακόμα και περιοδοντίτιδα στα δόντια.

Τρόποι για να καταπολεμήσετε το άγχος

Ακμή

Το άγχος συμβάλλει στην έκκριση σμιγματογόνου υγρού πράγμα που σημαίνει πως μπορείς να βγάλεις ακόμα και ακμή εκτός των φυσιολογικών ορίων ηλικίας και ακμή πολύ πιο έντονη απ ότι είχες βγάλει στην περίοδο της εφηβείας σου. Καλό θα ήταν να πλένεσαι με τα κατάλληλα σαμπουάν ώστε το σώμα να μπορεί να ισορροπεί το ph και να μην δημιουργούνται τέτοιου είδους προβλήματα στον οργανισμό.

Διαβάστε επίσης: Τρόφιμα που μειώνουν το άγχος!

Ακολουθήστε το Run 'n Fun στο Google News

Γρήγοροι, δυνατοί, αποδοτικοί: Είναι οι αθλητές σήμερα καλύτεροι από αυτούς του χθες;

Photo by Braden Collum on Unsplash

Σίγουρα θα έχετε διαφωνήσει με τον πατέρα σας, τον θείο σας ή κάποιον μεγαλύτερο για το αν ο Michael Jordan ήταν καλύτερος του Lebron James ή αν ο Μαραντόνα θα ήταν καλύτερος του Μέσι. Είναι λογικό να αναρωτιόμαστε αν οι θρύλοι του παρελθόντος θα καταφέρνανε να φτάσουν στο υψηλότερο επίπεδο σήμερα. Για τον λόγο αυτό θα δούμε παρακάτω, αν όντως οι αθλητές του σήμερα (και του αύριο) γίνονται όντως πιο γρήγοροι, πιο δυνατοί, και πιο αποδοτικοί.

Καλύτερη παρακολούθηση της απόδοσης των αθλητών

Σίγουρα θα έχετε δει πολλούς ποδοσφαιριστές να φορούν ένα ‘μπουστάκι’ κατά τη διάρκεια του ματς. Αυτό συμβαίνει και σε άλλα αθλήματα (και με άλλους τρόπους) και πρόκειται για συσκευές που μετρούν βιομετρικά δεδομένα. Αυτά τα δεδομένα παίζουν μεγάλο ρόλο στην ανάλυση των παιχνιδιών και της προπόνησης. Για παράδειγμα στο ποδόσφαιρο, μπορεί να δει το τεχνικό team αν ο επιθετικός έτρεξε αρκετά στους χώρους, ή αν οι ακραίοι μπακ έχουν πέσει σε απόδοση στο τελικό σπριντ. Αυτά τα δεδομένα όμως, πολλές φορές είναι χρήσιμα και σε αυτούς που παίζουν αθλητικό στοίχημα, για να δουν τη συνολική απόδοση μιας ομάδας, ειδικά αν τα αστέρια της έχουν πτώση απόδοσης ή αν είναι σε φόρμα (περισσότερα τρεξίματα, πιο αθλητική ομάδα, καλύτερα αποτελέσματα). Οι παίκτες του σήμερα (και του αύριο) δεν μπορούν πλέον να ΄κρυφτούν’ μέσα στη συνολική καλή απόδοση μιας ομάδας, αλλά θα πρέπει να δίνουν κάθε φορά το 100%, διαφορετικά αυτό θα φανεί από την ανάλυση δεδομένων.

Ζωή σαν μοναχός

Παίκτες του ποδοσφαίρου όπως ο Μαραντόνα, ο Τζορτζ Μπεστ και ο Αντριάνο ήταν γνωστοί για τη ξέφρενη ζωή τους, η οποία δεν μπορεί να θεωρηθεί σε καμία περίπτωση υπόδειγμα για έναν νέο αθλητή του σήμερα. Οι περισσότεροι αθλητές που έχουν βλέψεις πρωταθλητισμού ζουν με αυστηρό πρόγραμμα, το οποίο περιλαμβάνει πολλή δουλειά, αυστηρό πρόγραμμα διατροφής, και ακόμα περισσότερη ξεκούραση. Προπονούνται 2 ή 3 φορές την ημέρα, σχεδόν ποτέ δεν βγαίνουν σε πάρτι ή τρώνε γρήγορο φαγητό, απλά κάθονται σπίτι και ξεκουράζονται είτε βλέποντας τηλεόραση, παίζοντας NetBet φρουτάκια είτε απλώς αποκοιμιούνται (οι περισσότεροι αθλητές κοιμούνται περισσότερο από τον μέσο άνθρωπο).

Άρα καταλαβαίνετε γιατί ο Κριστιάνο Ρονάλντο συνεχίζει να παίζει σε τοπ επίπεδο σε ηλικία που άλλοι θρύλοι (π.χ. Ροναλντίνιο) έχουν σταματήσει το ποδόσφαιρο προ πολλού. Όλα οφείλονται στον τρόπο ζωής που θυμίζει μοναχό.


Unsplash

Περισσότερα χρήματα στον αθλητισμό

Είναι απολύτως φυσιολογικό να υπάρχει περισσότερη ανάπτυξη στον επαγγελματικό αθλητισμό και κατ’ επέκταση περισσότερη προσοχή στην καλύτερη απόδοση των αθλητών. Πλέον, τα τηλεοπτικά δικαιώματα, τα έσοδα από το στοίχημα, ακόμα και τα χρήματα που επενδύουν οι μεγαλοϊδιοκτήτες ομάδων, έχουν φτάσει σε δυσθεώρητα ύψη που δεν υπήρχαν ούτε σαν ιδέα στο παρελθόν. Είναι φυσιολογικό αθλητές του παρελθόντος να μην έφταναν στο επίπεδο των σημερινών πρωταθλητών, από την στιγμή που δεν είχαν επαγγελματίες διατροφολόγους, φροντιστές, ψυχολόγους καθώς και συμβόλαια εκατομμυρίων για να ζήσουν μέχρι και τα δισέγγονά τους. Πώς να μπορέσει (ή να θέλει) να φτάσει ένας ποδοσφαιριστής του 60’ στο υπέρτατο των επιδόσεων του, από την στιγμή που θα συνεχίσει να βγάζει απλά έναν τίμιο μισθό;

Τι επιφυλάσσει το μέλλον;

Αυτά που είπαμε προηγουμένως, και ακόμα παραπάνω. Οι αθλητές θα μπορούν να εκμεταλλευτούν εξελιγμένες τεχνολογίες (εικονική πραγματικότητα, γενετική, βιοτεχνολογία), για να φτάσουν ακόμα πιο ψηλά. Αποτέλεσμα αυτού θα είναι η κατάρριψη πολλών ‘στοιχειωμένων’ ρεκόρ, καθώς και η δημιουργία ‘υπερομάδων’ που θα καταφέρνουν απίστευτα, για τα τωρινά δεδομένα, πράγματα.

Ακολουθήστε το Run 'n Fun στο Google News

x
Send this to a friend