Οι ντομάτες που… κόβουν ταχύτητα στο τρέξιμο και άλλοι διατροφικοί αστικοί μύθοι (vid)

To ρόλο της σωστής διατροφής στην κατάκτηση της κορυφής ανέλυσαν ο χρυσός Ολυμπιονίκης της Αθήνας και ασημένιος το 2000 στο Σίνδεϊ, στους κρίκους, Δημοσθένης Ταμπάκος και ο δις πρωταθλητής Ευρώπης (1998, 2006) στα 400μ. εμπόδια Περικλής Ιακωβάκης, στο Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο. Κανείς από τους δύο δεν είχε την πολυτέλεια ενός διαιτολόγου όταν ήταν εν ενεργεία αθλητές, με τον Ιακωβάκη να επεξηγεί τις αντικειμενικές δυσκολίες για να συμβεί αυτό στο στίβο, αλλά να παραδέχεται πως θα τον είχε βοηθήσει πολύ να αντιμετωπίσει προβλήματα που αντιμετώπιζε με τη διατροφή του στην καθημερινότητά του.

Ταμπάκος: Έτσι έγινα χορτοφάγος

«Ήμουν 17-18 και είχα διαβάσει κάποια βιβλία σχετικά με τη διατροφή. Είπα να κάνω νηστεία για 3 ημέρες και το κράτησα 10-11 χρόνια,» εξήγησε πως έγινε χορτοφάγος ο Ταμπάκος. Στην εκδήλωση με θέμα «Citius, Altius, Fortius. Ο ρόλος της διατροφής στον πρωταθλητισμό» που διοργανώθηκε στο πλαίσιο των δράσεων για την Παγκόσμια Ημέρα Διατροφής, στον σημαντικό ρόλο του διαιτολόγου στον πρωταθλητισμό αναφέρθηκε ο καθηγητής Διαιτολογίας-Διατροφής Λάμπρος Συντώσης, λέγοντας ανάμεσα σε άλλα: «Ο πιο σημαντικός ρόλος του αθλητικού διαιτολόγου είναι να εκπαιδεύσει τον αθλητή να ακολουθήσει τους γνωστούς κλασσικούς, βαρετούς κανόνες της σωστής διατροφής. Η σωστή διατροφή δεν μπορεί να κάνει έναν μέτριο αθλητή πρωταθλητή. Η κακή διατροφή μπορεί να κάνει ένα πρωταθλητή μέτριο αθλητή».

«Δεν έχω κάνει ποτέ συγκεκριμένη διατροφή στην καριέρα μου και στη ζωή μου,» παραδέχτηκε ο Ιακωβάκης και έθεσε υπ΄ όψη των ακροατών τις αντικειμενικές δυσκολίες που αντιμετωπίζει ένας αθλητής ατομικού αγωνίσματος να ακολουθήσει ένα διατροφικό πρόγραμμα, όταν αγωνίζεται στο εξωτερικό. «Τρώει στο προπονητικό κέντρο; Εχει βοήθεια για αγορά και μαγείρεμα; Ξέρει να μαγειρεύει; Έχει έξτρα χρόνο και χρήμα; Η προπόνησή του είναι σε κοντινή απόσταση από το σπίτι του; Πάει ταξίδι προετοιμασίας ή αγώνα; Σε μία διοργάνωση που έλαβα μέρος στην Ιαπωνία παραδείγματος χάρη το πρωινό στις 8:30 ήταν φύκια. Αγωνιζόμουν στις 16:00 και δεν υπήρχε άλλο γεύμα στο ξενοδοχείο έως τότε. Πήρα δύο μήλα και τα έφαγα στις 12:00 στο λεωφορείο προς το στάδιο. Πας ένα ταξίδι και ξαφνικά ανατρέπονται όλα. Εκεί χρειάζεται προσαρμοστικότητα,» εξήγησε ο Ιακωβάκης και εν συνεχεία πρόβαλε διαφάνειες με ουρά από αθλητές στα ΜcDonalds, κατά τη διάρκεια των Ολυμπιακών Αγώνων μέσα στις εγκαταστάσεις των αθλητών, καθώς η συγκεκριμένη αλυσίδα fast food είναι χορηγός της ΔΟΕ.

Ο Περικλής Ιακωβάκης τόνισε επίσης πως είναι πολύ εύκολο στον χώρο του αθλητισμού να δημιουργηθούν «αστικοί μύθοι» και αφηγήθηκε μία αληθινή ιστορία με έναν αθλητή που έπεισε τους υπόλοιπους πως «η ντομάτα κόβει ταχύτητα», με αποτέλεσμα να μην τρων ντομάτες αθλητές παγκόσμιας κλάσης για διάστημα δύο ετών.

Ο Δημοσθένης Ταμπάκος αναγνώρισε τη σημασία που παίζει ένας διατροφολόγος και ένας ψυχολόγος στην ανέλιξη ενός πρωταθλητή, εξηγώντας πως ο ίδιος λάμβανε συμβουλές από ανθρώπους χωρίς εξειδικευμένη γνώση. «Από τον φυσικοθεραπευτή, έναν φίλο οφθαλμολόγο, έναν γυναικολόγο και έναν νευροχειρουργό,» εξήγησε. «Το μοναδικό συμπλήρωμα διατροφής που έπαιρνα ήταν το Calcivita κι αυτό μόνο 2 φορές την εβδομάδα γιατί μου είπαν πως με περισσότερες δεν μπορεί να την αφομοιώσει ο αθλητισμός,» τόνισε κι εξήγησε ποια ήταν η δική του στάση απέναντι στη διατροφή: «Τροφή δεν είναι μόνο ότι παίρνεις από το στόμα, τροφή είναι ό,τι βλέπουμε, ακούμε, μυρίζουμε, αγγίζουμε. Είχα συγκεκριμένους στόχους, τα αγωνιστικά αποτελέσματα, να είμαι όσο το πιο καλά προετοιμασμένος. Σε συνάρτηση με το σκεπτικό που είχα για την τροφή, προσπαθούσα να έχω ένα ιδανικό περιβάλλον. Περνούσα ατέλειωτες ώρες μόνος σε ένα δωμάτιο, η ζωή μου ήταν δωμάτιο-γυμναστήριο και ίσως να είχα ένα δίωρο μίας βόλτας για να δω ένα αξιοθέατο μέσα σε μία εβδομάδα. Κάτι που όμως με βοηθούσε».

Ο Δημοσθένης Ταμπάκος θυμήθηκε: «Με είχε εντυπωσιάσει μία ιστορία για την ενέργεια της τροφής: `Ηταν ένας δάσκαλος κι εκεί που ετοίμαζε το ρύζι για τους μαθητές του, κάποιοι κόκκοι ρυζιού έπεσαν στο πάτωμα. Ένας μαθητής πήγε να τους πετάξει κι ο δάσκαλος τον επέπληξε: Μην τους πετάς! Μέσα σε κάθε κόκκο ρυζιού βρίσκεται ο ήλιος, το φεγγάρι, τα αστέρια, τα σύννεφα και οι βροχές`. Με είχε αγγίξει αυτή η ιστορία και αναρωτιόμασταν με τους φίλους μου αν ισχύει η ευγνωμοσύνη στην τροφή, αν περνούσαν άραγε στην τροφή τα συναισθήματα παραδείγματος χάρη αυτού που μάζεψε το ρύζι. Αν ήταν θυμωμένος ή είχε χωρίσει με τη γυναίκα του! Μια φορά που τρώγαμε και είχαν περισσέψει κρέπες και δεν ήθελα να τις πετάξω, μία φίλη με απενοχοποίησε: Μην ανησυχείς πρέπει να φάνε και τα σκουλήκια, μου είπε». Υφίσταται η ευγνωμοσύνη για την τροφή; Πόσο ρόλο παίζουν για την τροφή; Να έχει χωρίσει με τη γυναίκα του, να έχει θυμώσει και όλα αυτά να μεταφερθούν στους κόκους. Μετά από χρόνια, την απάντηση την έλαβα από τον διάσημο Ιάπωνα Δόκτορα Μασάρου Εμότο, ο οποίος με τη χρήση Αναλυτή Μαγνητικού Συντονισμού μελέτησε την κρυστάλλινη μορφή του νερού και αποτύπωσε φωτογραφικά τις αλλαγές που επιφέρουν σε αυτό ποικίλες περιβαλλοντικές και ανθρώπινες επιδράσεις».

Ο Δημοσθένης Ταμπάκος κατέληξε: «Ναι, λοιπόν με ενδιέφερε η διατροφή, έστω κι αν δεν είχα επίσημη συνεργασία με συναδελφό σας, διαιτολόγο, αλλά λάμβανα πληροφορίες. Μέσα από τα πειράματα του Μασάρου Εμότο χάρηκα που είχα μπει σε έναν κοινό τρόπο σκέψης όσο ήμουν ενεργός αθλητής».

 

Previous ArticleNext Article

Απαντήσεις στις πιο συχνές ερωτήσεις για τη γυμναστική

Όταν πρόκειται για γυμναστική συχνά ακούτε διάφορες συμβουλές χωρίς να ξέρετε τελικά τί είναι αλήθεια και τί όχι. Για να ξεχωρίσετε το μύθο από την πραγματικότητα και για να σταματήσετε να βασίζεστε στις αβέβαιες γνώσεις των άλλων διαβάστε στη συνέχεια όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε για τη γυμναστική. Συγκεντρώσαμε για εσάς τα πιο συνηθισμένα ερωτήματα και τις απαντήσεις που δίνουν οι ειδικοί σε αυτά.

Ερώτηση 1
Πρέπει να τρώω πριν ή μετά τη γυμναστική;

Πρέπει να τρώτε μετά. Μετά τη γυμναστική είναι σημαντικό να αποκαταστήσετε τους υδατάνθρακες και το γλυκογόνο, δηλαδή τη γλυκόζη που αποθηκεύεται για να χρησιμοποιηθεί σαν ενέργεια, τα οποία έχουν καταναλωθεί από τον οργανισμό σας κατά τη διάρκεια της γυμναστικής. Αν δεν το κάνετε αυτό έχετε μεγαλύτερες πιθανότητες να τραυματιστείτε και να νιώσετε έντονη κόπωση. Όσο πιο γρήγορα φάτε τόσο πιο πιθανό είναι αυτά τα θρεπτικά συστατικά να επιστρέψουν στα μέρη του οργανισμού από όπου καταναλώθηκαν και χρειάζονται περισσότερο. Οι έρευνες αναφέρουν ότι ένα σνακ με αναλογία υδατανθράκων – πρωτεΐνης 4 προς 1 είναι η καλύτερη επιλογή.

Ερώτηση 2
Γιατί πονάει το σώμα 2 μέρες μετά την επίσκεψη στο γυμναστήριο;

Αυτό είναι το φαινόμενο του καθυστερημένου μυϊκού πόνου. Κατά τη διάρκεια της σωματικής άσκησης οι ασκήσεις ενδυνάμωσης αλλοιώνουν ελαφρώς τη δομή των μυών. Αυτός ο πόνος είναι ένα σημάδι ότι το σώμα σας ξαναχτίζει αυτή τη μυϊκή μάζα. Παρόλο που μπορεί να θέλετε να παραμείνετε ξαπλωμένος και να ξεκουραστείτε, το καλύτερο που μπορείτε να κάνετε είναι να κινηθείτε. Η σωματική δραστηριότητα αυξάνει την κυκλοφορία του αίματος στην περιοχή των μυών, μεταφέροντας έτσι τα θρεπτικά στοιχεία που είναι απαραίτητα για την αποκατάσταση των μυών.

Ερώτηση 3
Μπορώ να σφίξω τους μύες μου χωρίς να σηκώνω βάρη;

Η ενδυνάμωση των μυών δεν επιτυγχάνεται μόνο με τα βάρη. Οποιαδήποτε άσκηση περιλαμβάνει αντίσταση, όπως γιόγκα, pilates, push-ups, ασκήσεις σε στάση σανίδας, λάστιχα γυμναστικής, είναι καλή για την τόνωση των μυών.

Ερώτηση 4
Πρέπει να χάσω κιλά για να αρχίσω ασκήσεις ενδυνάμωσης;

Δεν υπάρχει λόγος να το κάνετε αυτό. Κάποιοι άνθρωποι θέλουν να βλέπουν τα αποτελέσματα πρώτα στη ζυγαριά και μετά στη σωματική γράμμωση γιατί αυτό τους δίνει κίνητρο να συνεχίσουν να γυμνάζονται. Αν ανήκετε σε αυτή την κατηγορία ξεκινήστε με αεροβικές ασκήσεις, οι οποίες θα σας επιτρέψουν να χάσετε βάρος γρηγορότερα, και όταν φτάσετε το επιθυμητό σωματικό βάρος επικεντρωθείτε κυρίως σε μυϊκή ενδυνάμωση. Σε αυτό το σημείο δεν θα δείτε τόσο μεγάλη διαφορά στη ζυγαριά, αλλά θα δείτε μεγάλη διαφορά στο σώμα σας και στο μυϊκό σας σύστημα.

Ερώτηση 5
Γιατί οι άνδρες χάνουν βάρος γρηγορότερα από τις γυναίκες;

Οι άνδρες είναι φτιαγμένοι έτσι ώστε να χάνουν περισσότερες θερμίδες από τις γυναίκες. Αυτό συμβαίνει γιατί καταναλώνουν περισσότερο οξυγόνο όταν γυμνάζονται. Όσο περισσότερο οξυγόνο χρησιμοποιεί κανείς όταν γυμνάζεται τότες περισσότερες θερμίδες καίει. Επίσης, οι άνδρες έχουν περισσότεροι καθαρή μυϊκή μάζα από τις γυναίκες, η οποία τους βοηθάει να καίνε θερμίδες ακόμη και όταν δεν βρίσκονται σε κίνηση.

Ερώτηση 6
Πρέπει να γυμνάζομαι κάθε μέρα;

Είναι καλό να κάνετε καρδιαγγειακές ασκήσεις καθημερινά αλλά όχι απαραίτητα ασκήσεις ενδυνάμωσης. Οι μύες χρειάζονται χρόνο για να ανακάμψουν. Η γενική οδηγία είναι ότι είναι καλό μια μέρα της εβδομάδας να μην κάνετε καμία σωματική άσκηση για να ξεκουράζεται το σώμα σας.

Ερώτηση 7
Αν έχω μόνο 30 λεπτά πώς μπορώ να αξιοποιήσω καλύτερα το χρόνο μου για να κάψω τις περισσότερες θερμίδες και λίπος;

Αυτό που μπορεί να κάνει κανείς είναι να κάνει ασκήσεις μεγάλης έντασης, δηλαδή να ανεβάσει πολλούς καρδιακούς παλμούς. Οποιαδήποτε άσκηση μπορεί να το επιτύχει αυτό θα οδηγήσει στο επιθυμητό αποτέλεσμα.

Διαβάστε ακόμα: Είναι δυνατόν να σφίξει το λίπος με τη γυμναστική;

Πόσο καλό μας κάνει να περπατάμε ξυπόλυτοι;

Πόσο καλό μας κάνει να περπατάμε ξυπόλυτοι;

Πιθανότατα η ιδέα να αφήνετε τις πατούσες σας εκτεθειμένες στα κάθε είδους μικρόβια που βρίσκονται εντός και εκτός σπιτιού δεν είναι ιδιαίτερα ελκυστική, ωστόσο οι ειδικοί συνιστούν λιγότερη «εξάρτηση» από τα παπούτσια για καλύτερη υγεία!

Ερευνητές από το Κολλέγιο Ίθακα των ΗΠΑ επισημαίνουν ότι ο ρόλος των μυών του πέλματος είναι αρκετά υποτιμημένος αλλά καθοριστικός όσον αφορά την ισορροπία, τη σωστή στάση σώματος και την πρόληψη τραυματισμών και πτώσεων.

Τα μηνύματα στον εγκέφαλο

Τα πέλματά μας, εξηγούν, λειτουργούν βάσει ενός κύκλου αλληλεπίδρασης. Από τους πιο μικρούς έως τους πιο μεγάλους μύες κατά μήκος ολόκληρου του ποδιού, καθένας αποστέλλει μηνύματα στον εγκέφαλο σχετικά με τις συνθήκες που επικρατούν στο περιβάλλον. Όταν η αποστολή αυτών των μηνυμάτων δεν ολοκληρώνεται επιτυχώς, προκύπτουν τραυματισμοί, επειδή κάποια άλλη μυϊκή ομάδα προσπαθεί να αντισταθμίσει την έλλειψη επικοινωνίας.

Τα παπούτσια συχνά ευθύνονται για τέτοιου είδους εκβάσεις, καθώς, όταν περπατάμε, τρέχουμε, χορεύουμε, κάνουμε άλματα κ.λπ., οι μύες των κάτω άκρων απορροφούν την ισχύ πρόσκρουσης ολόκληρου του σώματος. Εάν οι ελάσσονες μύες των κάτω άκρων δεν αποστείλουν τις αναγκαίες πληροφορίες στον εγκέφαλο, οι μείζονες μύες θα πρέπει να αντισταθμίσουν την έλλειψη αυτή. Έτσι, καταπονούνται υπερβολικά και είναι πιθανό να προκύψει τραυματισμός.

“Υπάρχει ένας χαμένος κρίκος”

«Όταν βάζουμε μια σόλα κάτω από το πέλμα, εξασθενεί η διαδικασία μεταφοράς της πληροφορίας», δηλώνει ο Πάτρικ ΜακΚίον, καθηγητής στο Τμήμα Σωματικής Άσκησης και Επιστημών του Αθλητισμού του Κολλεγίου Ίθακα. «Υπάρχει ένας χαμένος κρίκος ανάμεσα στο περιβάλλον και το σώμα», συμπληρώνει ο καθηγητής, επισημαίνοντας ωστόσο πως «ορισμένα παπούτσια είναι πολύ καλά, από την άποψη ότι παρέχουν υποστήριξη». Συνέπεια βέβαια αυτής της υποστήριξης μπορεί να είναι η απώλεια πληροφοριών και ένας επακόλουθος τραυματισμός από υπερβολική καταπόνηση.

Έτσι, ο ΜακΚίον και οι συνεργάτες του συνιστούν να περπατάμε συχνότερα ξυπόλυτοι, ώστε να «εξασκήσουμε» περισσότερο την αλληλεπίδραση του σώματός μας με το περιβάλλον. «Όσο περισσότερο περπατάμε ξυπόλυτοι, για παράδειγμα στο σπίτι ή στο γραφείο, τόσο το καλύτερο», τονίζει ο καθηγητής.

Διαβάστε ακόμα: Τραυματιζόμαστε γιατί δεν περπατάμε και δεν τρέχουμε ξυπόλυτοι!

Πηγή: Onmed

x
Send this to a friend