Καυτερές πιπεριές και Μέντα: Γιατί “παίζουν” με το μυαλό μας;

Οι πιπεριές είναι καυτερές και η μέντα κρύα. Τουλάχιστον αυτές οι αισθήσεις ενεργοποιούνται όταν τις τρώμε. Στην πραγματικότητα, όμως, παράγουν θερμότητα ή δροσιά;

Οι πιπεριές περιέχουν καψαϊκίνη η οποία διεγείρει το κυκλοφορικό σύστημα και βοηθά στην αύξηση της εσωτερικής θερμοκρασίας. Στην ουσία η ίδια η καψαϊκίνη δεν καίει, αλλά αυξάνοντας τη ροή του αίματος, ενεργοποιεί τον οργανισμό, ενώ παράλληλα δρα στο νευρικό σύστημα και στον εγκέφαλο με τέτοιο τρόπο που νομίζουμε ότι καιγόμαστε.

Από την άλλη, με την μέντα έχουμε αντίθετο αποτέλεσμα σαν αίσθηση, αφού θεωρούμε ότι έχουμε… παγάκια στο σώμα μας. Η μενθόλη που περιέχει η μέντα είναι η ουσία  που δίνει την αίσθηση «δροσιάς» χαρακτηριστικό της μέντας. Δρα διεγείροντας τους υποδοχείς της επιδερμίδας που αντιδρούν στο ψύχος, προκαλώντας έτσι αίσθηση κρύου (επειδή εξατμιζόμενη υποβιβάζει τη θερμοκρασία του δέρματος, δηλαδή ασκεί φυσική δράση στις αισθητήριες απολήξεις των νεύρων). Στην ουσία δεν δροσιζόμαστε, αλλά νομίζουμε ότι δροσιζόμαστε.

Και στις δύο περιπτώσεις δηλαδή, έστω και αν έχουμε αντίθετα αποτελέσματα, οι δύο ουσίες ενεργοποιούν αισθητήρες του εγκεφάλου και τον ξεγελούν. Και τα δύο αυτά συστατικά, ωστόσο, χρησιμοποιούνται στην παγκόσμια βιομηχανία, τόσο σε φαρμακευτικά και θεραπευτικά σκευάσματα, όσο και σε τρόφιμα.

Μερικά ενδιαφέροντα στοιχεία για τις πιπεριές:

  • Οι πιπεριές είναι στην ουσία φρούτα και όχι λαχανικά. (Όπως και οι ντομάτες, τα αγγούρια και τα κολοκυθάκια)
  • Η καψαϊκίνη είναι αδιάλυτη στο νερό, αλλά διαλυτή στα λίπη γενικότερα, γι’ αυτό το λόγο άλλωστε δεν βοηθάει να πίνουμε νερό μετά την κατανάλωση καυτερών πιπεριών. Αν και το κρύο νερό μπορεί προσωρινά να προσφέρει μια ανακούφιση, εντούτοις δεν προσφέρει ουσιαστική λύση.
  • Μπορείτε όμως να καταναλώσετε γαλακτοκομικά προϊόντα, καθώς αυτά περιέχουν μια πρωτεΐνη που λέγεται καζεΐνη. Η καζεΐνη δεσμεύει την καψαϊκίνη και έτσι αισθανόμαστε λιγότερο την δράση της.
  • Και μπορεί το σκέτο κρύο νερό να μην σας βοηθάει ιδιαίτερα, όμως αν του βάλετε λίγη ζάχαρη τότε θα έχετε παρόμοια αποτελέσματα με αυτά των γαλακτοκομικών προϊόντων.
  • Η καψαϊκίνη είναι μια ουσία που χρησιμοποιείται και στην ιατρική, καθώς βοηθάει εξαιρετικά σε παθήσεις που αφορούν τις αρθρώσεις και όχι μόνο. Πολλά έμπλαστρα επίσης έχουν ως κύριο συστατικό την καψαϊκίνη.
  • Αναρωτηθήκατε ποτέ πώς θα ήταν αν σας τσιμπούσε μια ταραντούλα; Λοιπόν θα είναι σαν να έχετε εκτεθεί σε μεγάλη ποσότητα καψαϊκίνης, διότι το δηλητήριο της ταραντούλας ενεργοποιεί τα ίδια αισθητήρια νεύρα με την καψαϊκίνη.

Μερικά ενδιαφέροντα στοιχεία για τη μέντα:

  • Η μενθόλη μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε στερεή μορφή ως «παγάκι» στην περίπτωση που βρίσκεστε στην εξοχή και ο καταψύκτης δεν είναι κοντά σας. Ο εγκέφαλός σας θα λάβει ακριβώς το ίδιο μήνυμα. Κάτι κρύο έχει περάσει στον οισοφάγο σας.
  • Η μενθόλη είναι στερεή σε θερμοκρασία δωματίου, όμως μόλις η θερμοκρασία ανέβει έστω και λίγο, τότε παίρνει υγρή μορφή.
  • Φύλλα μέντας, καθώς και αιθέριο έλαιο με υψηλά ποσοστά μενθόλης μπορούν να έχουν εντομοαπωθητική δράση. Έχει δειχθεί δε ότι το αιθέρια έλαιο μέντας μπορεί να σκοτώσει τα κουνούπια.
  • Η μενθόλη βοηθάει πολύ τον ερεθισμένο λαιμό και γενικότερα μικρούς ερεθισμούς στο στόμα και στον οισοφάγο.
  • Ένα ακόμα καλό που προσφέρει η μενθόλη είναι μείωση των μυικών πόνων και γι’ αυτό χρησιμοποιείται σε πολλά φαρμακευτικά σκευάσματα για τέτοιου είδους πόνους.
  • Η μενθόλη απομονώθηκε από τη μέντα εδώ και 2000 χρόνια από τους Ιάπωνες. Εμείς στη δύση τα καταφέραμε όμως μόλις το 1770μ.Χ.
  • Βοηθάει αρκετά σε εγκαύματα από έκθεση στον ήλιο. Μαζί με την αλόη είναι ιδιαίτερα ανακουφιστική.
  • Τα τελευταία χρόνια αρκετές καπνοβιομηχανίες έχουν προσθέσει μενθόλη στα τσιγάρα τους. Αναρωτιέστε γιατί; Δεν είναι απλώς η ωραία μυρωδιά, αλλά το γεγονός ότι η μενθόλη ανακουφίζει τον ερεθισμένο λαιμό. Οπότε με αυτό τον τρόπο αγνοούνται ακόμα περισσότερο οι προειδοποιήσεις στα πακέτα.

Διαβάστε επίσης: Σύκα: Υπερτροφή από τα χρόνια των αρχαίων Ολυμπιακών Αγώνων

Previous ArticleNext Article

Οι εκπληκτικές ιδιότητες που έχει η φλούδα του καρπουζιού!

Τα καρπούζια είναι πλούσια σε βιταμίνες και μέταλλα και έτσι είναι εξαιρετικά υγιεινά. Πρόκειται σίγουρα για τον αδιαφιλονίκητο βασιλιά των καλοκαιρινών φρούτων με ένα σωρό ευεργετικές συνέπειες για τον οργανισμό μας.

Αυτό που δεν γνωρίζετε, ωστόσο, είναι ότι η σάρκα της φλούδας από το καρπούζι ίσως είναι ακόμη πιο υγιεινή από το ίδιο το φρούτο!

Μετρήστε: Έχει υψηλή περιεκτικότητα σε βιταμίνη C, A, B6, ψευδάργυρο, κάλιο και μαγνήσιο, καθώς και λυκοπένιο, ένα ισχυρό αντιοξειδωτικό.

Πέντε λόγοι που ένας δρομέας πρέπει να τρώει καρπούζι

Περιέχει επίσης κιτρουλίνη, ένα αμινοξύ που υποστηρίζει την υγεία των μυών.  Επιπλέον, οι ίνες μέσα στην φλούδα συμβάλουν στην απώλεια βάρους. Παράλληλα η κιτρουλίνη καταπραΰνει επίσης τα νεύρα και αντιμετωπίζει το άγχος.

Η υψηλή περιεκτικότητα σε νερό το καθιστά τη φλούδα ισχυρό διουρητικό.

Και τώρα ερχόμαστε στο μεγάλο ερώτημα: Πως το καταναλώνουμε;

Αρχικά βγάζουμε το εξωτερικό πράσινο φλούδι. Κρατάμε το λευκό φλοιό και τον πλένουμε πολύ καλά. Μπορούμε να το κόψουμε σε λεπτά μικρά κομμάτια και να το βάλουμε σε πράσινες σαλάτες. Δίνει μια όξινη γεύση, ενώ είναι και τραγανό. Ταιριάζει με λάχανο και καρότο.

Το μεγάλο καλοκαιρινό ντέρμπι: Πεπόνι ή καρπούζι;

Επίσης μπορείτε να το ανακατέψετε με κομματάκια στήθος κοτόπουλου ή φιλέτο τόνου.

Θα πρέπει να πούμε ότι η φλούδα από καρπούζι γίνεται και εξαιρετικό γλυκό του κουταλιού.

Θυμίζουμε επίσης ότι οι σπόροι από το καρπούζι έχουν εξαιρετικές ιδιότητες.

Ποιος να φανταζόταν ότι δεν πρέπει να πετάμε τίποτα από ένα τόσο μεγάλο φρούτο;

Διαβάστε επίσης: Τα υπέροχα καλοκαιρινά φρούτα: Τι μας προσφέρουν, πότε τα τρώμε;

Αυτές οι τροφές πρέπει να βρίσκονται στο ψυγείο κάθε δρομέα

Και τώρα ετοιμαστείτε για την πιο προφανή διατροφολογική συμβουλή όλων των εποχών: οι δρομείς πρέπει να τρώνε πολλά τρόφιμα και σε πλούσιες ποσότητες. Το έχετε ακούσει σίγουρα πολλές φορές και το θεωρείτε κλισέ. Αλλά είναι μια πολύ ουσιαστική συμβουλή.

Όταν τρέχουμε καίμε εκατοντάδες θερμίδες και πρέπει να ενισχυθούμε με τα αντίστοιχα θρεπτικά συστατικά για την καλύτερη δυνατή απόδοση και αποκατάσταση.

Η ποικιλία στις τροφές που τρώμε είναι το κλειδί για να επιτευχθεί μια ολοκληρωμένη διατροφή με άφθονα θρεπτικά συστατικά.

Και αυτό μπορούμε να το πετύχουμε με αρκετούς συνδυασμούς. Υπάρχουν, ωστόσο, μερικές τροφές που ένας δρομέας καλό είναι να έχει πάντα στο ψυγείο του μιας και είναι εύκολες στην αποθήκευση και τη χρήση και του προσφέρουν όλα όσα χρειάζεται.

Κατεψυγμένα φρούτα και λαχανικά

Ο καταψύκτης σας πρέπει να είναι πάντα εφοδιασμένος με ένα μείγμα μούρων και κάθε δυνατή ποικιλία κατεψυγμένων λαχανικών. Τα κατεψυγμένα προϊόντα έχουν περισσότερες βιταμίνες από τα φρέσκα καθώς καταψύχονται αμέσως μόλις συλλεχθούν. Αυτό επιτρέπει στα προϊόντα να διατηρούν περισσότερες βιταμίνες και μέταλλα. Ρίξτε τα μούρα στο γιαούρτι και τα δημητριακά και μαγειρέψτε τα λαχανικά μαζί με ρύζι. Τόσο απλά.

Πράσινο τσάι

Φτιάξτε μια μεγάλη κανάτα πράσινου τσαγιού και κρατήστε την στο ψυγείο σας. Το πράσινο τσάι έχει ατελείωτα οφέλη για την υγεία, από τα αντιοξειδωτικά που καταπολεμούν τον καρκίνο έως την αύξηση της ενεργειακής κατανάλωσης καφεΐνης. Πείτε λίγο πριν βγείτε για τρέξιμο αλλά και γενικά όποια στιγμή της ημέρας θέλετε: είναι το τέλειο ενισχυτικό ενέργειας.

Οι δέκα πιο υγιεινές τροφές που μπορεί να φάει ένας δρομέας

Μαύρα φασόλια

Τα μαύρα φασόλια, εκτός από το ότι μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε πολλές συνταγές, έχουν πλήθος θρεπτικών συστατικών: ένα φλιτζάνι παρέχει 15 γραμμάρια από διαιτητικές ίνες και πρωτεΐνες. Είναι επίσης μια πολύ αποτελεσματική πηγή συστατικών που δύσκολα συναντάς αλλού. Ανακατεύοντας σε ένα μπολ, μαύρα φασόλια, καλαμπόκι και τόνο για παράδειγμα, έχετε ένα πλήρες γεύμα.

Στήθος κοτόπουλου

Το κοτόπουλο, όπως και όλα τα κρέατα, είναι μια πολύ αποτελεσματική πηγή πρωτεϊνών, βιταμινών Β, και διάφορων άλλων μετάλλων. Να έχετε πάντα ένα πακέτο στήθους κοτόπουλου που μπορεί να μαγειρευτεί στην κατσαρόλα ή στο φούρνο για ένα εύκολο δείπνο για το βράδυ μαζί με ψητά λαχανικά.

Διαβάστε ακόμα: Γιατί οι δρομείς δεν μπορούν να τρώνε ό,τι θέλουν όποτε θέλουν;

x
Send this to a friend