Τι θα σου συμβεί αν κόψεις τη ζάχαρη για 9 μέρες;

Όταν σταματήσετε να τρώτε ζάχαρη θα δείτε σημαντικές βελτιώσεις στους δείκτες της υγείας σας, ακόμα και μέσα σε 9 μέρες, έστω κι αν δεν μειώσετε τις ημερήσιες θερμίδες που λαμβάνετε.

Μελέτη που έγινε σε παιδιά και εφήβους η οποία δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Obesity από ερευνητές του Νοσοκομείου Παίδων Benioff του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνια στο Σαν Φρανσίσκο κατέληξε σε αυτό το συμπέρασμα.

Η μελέτη αυτή είναι μια από τις σημαντικότερες που έγιναν ποτέ για το ρόλο της ζάχαρης στο ανθρώπινο σώμα.

Τα τελευταία 10 χρόνια και μετά τις κλινικές μελέτες που έγιναν για τη δίαιτα Άτκινς στη δεκαετία του 2000 υπάρχει ένα κλίμα υπέρ τω καλών λιπών και των πρωτεϊνών στη διατροφή και κατά των τρανς λιπαρών και της ζάχαρης (είτε πρόκειται για φρουκτόζη είτε για γλυκόζη).

Χαριστική βολή στη ζάχαρη

Είναι γνωστό ότι οι διατροφολόγοι για δεκαετίες κατηγορούσαν τα διατροφικά λίπη για κάθε δεινό στην υγεία αφήνοντας στο απυρόβλητο τη ζάχαρη. Μετά το 2004 όμως υπήρξε μια στροφή κατά της ζάχαρης. Τώρα αυτή η μελέτη δίνει τη χαριστική βολή βρίσκοντας ότι η αποχή από τη ζάχαρη μόλις για 9 μέρες έχει θεαματικά αποτελέσματα στους δείκτες υγείας. Ποτέ άλλοτε έχει έχει βρεθεί τέτοια βελτίωση σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα.

Ο επικεφαλής της μελέτης Ρόμπερτ Λάστιγκ, ενδοκρινολόγος και καθηγητής Κλινικής Παιδιατρικής δήλωσε ότι το αποτέλεσμα της μελέτης σημαίνει ότι η ζάχαρη είναι επιβλαβής όχι εξαιτίας των θερμίδων που παρέχει αλλά λόγω της μεταβολικής επίδρασης που έχει στο σώμα. “Φταίει απλώς η φύση της ζάχαρης”, είπε ο Λάστιγκ.

Πτώση σε “ζάχαρο”, ινσουλίνη, χοληστερίνη, τριγλυκερίδια και πίεση

Στη μελέτη συμμετείχαν 43 παιδιά, ηλικίας 9-18 ετών, τα οποία ήταν παχύσαρκα και είχαν κάποιες παραμέτρους του μεταβολικού συνδρόμου.

Οι ερευνητές ζήτησαν από τους συμμετέχοντες να ακολουθήσουν επί 9 ημέρες μια διατροφή χωρίς πρόχειρο φαγητό, γλυκά και αναψυκτικά με ζάχαρη. Τα νέα γεύματα προετοιμάστηκαν από την κλινική του Νοσοκομείου και περιείχαν μόνο 10% προστιθέμενη ζάχαρη (από 28% που ήταν στην προηγούμενη διατροφή τους).

Ειδικά η φρουκτόζη παρείχε μόνο το 4% των θερμίδων (από το 12%). Η νέα διατροφή ωστόσο δεν είχε αλλάξει το ποσοστό των πρωτεϊνών, υδατανθράκων και λιπών από την προηγούμενη διατροφή των παιδιών. Η προστιθέμενη ζάχαρη απλώς είχε αντικατασταθεί με αμυλούχες τροφές όπως π.χ. η πίτσα.

Οι ερευνητές ζύγιζαν κάθε μέρα τα παιδιά και όταν έβλεπαν ότι κάποιο έχανε βάρος, του ζητούσαν να αυξήσει την πρόσληψη τροφής διότι ήθελαν να διατηρηθεί σταθερό το βάρος έτσι ώστε να διαχωρίσουν την επίδραση της ζάχαρης από την επίδραση που έχει το αδυνάτισμα. Για τον ίδιο λόγο, ζήτησαν από τους συμμετέχοντες να μην αυξήσουν το επίπεδο της φυσικής δραστηριότητάς τους.

Μετά από 9 μέρες η διαστολική αρτηριακή πίεση (η μεγάλη) είχε μειωθεί κατά 5 mm Hg, τα τριγλυκερίδια είχαν πέσει κατά 33 mg/dl ή κατά 46%,  η κακή (LDL) χοληστερίνη είχε μειωθεί κατά 10 mg/dl, το σάκχαρο του αίματος είχε πέσει κατά 5 mg/dl και τα επίπεδα της ινσουλίνης είχαν μειωθεί κατά το εντυπωσιακό ποσοστό του 53%. Τα αποτελέσματα αυτά είναι πραγματικά θεαματικά αν σκεφτεί κανείς ότι δεν μειώθηκαν οι συνολικές θερμίδες και δεν αυξήθηκε η φυσική δραστηριότητα.

Οι ερευνητές σημείωσαν ότι ο οργανισμός των ατόμων που συμμετείχαν στη μελέτη, χωρίς τη ζάχαρη, άρχισε να δέχεται καλύτερα τα μηνύματα κορεσμού της πείνας και κάποιοι αισθάνθηκαν ότι τρώνε πολύ.

«Δεν έχω δει ποτέ σε μελέτες με ανθρώπους τόσο εντυπωσιακά αποτελέσματα σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα», ανέφερε ο Ζαν-Μαρκ Σβαρτς, καθηγητής στο Τμήμα Βασικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Touro της Καλιφόρνια, ο οποίος συμμετείχε στη μελέτη. «Μέσα σε μόλις 9 ημέρες από τον περιορισμό της ζάχαρης από το 28% των ημερήσιων θερμίδων στο 10%, υπήρξαν θεαματικές βελτιώσει σε όλα τα άτομα».

Από τη μεριά του, ο Λάστινγκ είπε τα ευρήματα της μελέτης καταρρίπτουν το μύθο, “μία θερμίδα είναι πάντα μια θερμίδα, απ’ όπου κι αν προέρχεται”. Έχει μεγάλη σημασία από που προέρχεται η θερμίδα, είπε ο Λάστινγκ. “Άλλη επίδραση έχουν θερμίδες του ψωμιού και άλλη οι θερμίδες των γλυκών. Αυτό πρέπει πλέον να το καταλάβουν όλοι οι διατροφολόγοι, ακόμα και αυτοί που έχουν διδαχτεί στο πανεπιστήμιο ότι δεν έχει σημασία από που προέρχονται οι θερμίδες”.

Ωστόσο ορισμένοι ερευνητές είπαν για τη μελέτη ότι είχε το μειονέκτημα να μην περιλαμβάνει ομάδα ελέγχου (ομάδα η οποία δεν θα αλλάξει τη διατροφή της προκειμένου να υπάρχει σύγκριση). Άλλοι είπαν ότι δεν τους φαίνεται λογικό να υπάρχουν τόσο εντυπωσιακά αποτελέσματα μόνο και μόνο επειδή η ζάχαρη αντικαταστάθηκε από άμυλο, και ότι η μελέτη “αρνείται” τους βασικούς λόγους της θερμοδυναμικής. Αντιδράσεις υπήρξαν και από τις εταιρείες αναψυκτικών.

Διαβάστε επίσης: Δέκα λόγοι για τους οποίους πρέπει να “κόψετε” τη ζάχαρη!

Previous ArticleNext Article

Γιατί το σώμα μας… ενθαρρύνει την αύξηση του βάρους;

Η απώλεια βάρους είναι ένα θέμα που δυσκολεύει τους περισσότερους ανθρώπους, καθώς, ακόμα κι όταν καταφέρουν να χάσουν κιλά, αυτά συχνά επιστρέφουν. Γιατί, λοιπόν, το σώμα δείχνει να «ενθαρρύνει» την παχυσαρκία;

Νέα έρευνα υποδεικνύει ότι η απάντηση στο ερώτημα αυτό ίσως να εντοπίζεται στην ανθρώπινη εξέλιξη, όταν ο μηχανισμός καταπολέμησης της πείνας έκανε το σώμα να αποθηκεύει το λίπος.

Το κλειδί του μηχανισμού αυτού είναι μια πρωτεΐνη που ονομάζεται «RAGE», όπως αναφέρουν οι ερευνητές του Πανεπιστημίου της Νέας Υόρκης (NYU) που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο Cell Reports. Οι επιστήμονες πιστεύουν ότι η πρωτεΐνη αυτή εξελίχθηκε για να βοηθά τους προγόνους μας να γλιτώνουν τη λιμοκτονία, όταν η εύρεση φαγητού ήταν δύσκολη.
Το λίπος συσσωρεύεται εύκολα και φεύγει δύσκολα

Σήμερα, όμως, που διανύουμε τις ημέρες της αφθονίας, η διαδικασία αυτή έχει αναχθεί σε δυσλειτουργία. Η πρωτεΐνη RAGE, που παράγεται για να καταπολεμήσει το κυτταρικό στρες που δημιουργείται από την υπερφαγία, φαίνεται πως εκλαμβάνει -λανθασμένα- το στρες αυτό ως πείνα, με αποτέλεσμα να «κλείνει» τον διακόπτη του σώματος που καίει το λίπος. Γι’αυτό και το λίπος συσσωρεύεται τόσο εύκολα, ενώ αποβάλλεται δύσκολα.

Ξεκινήσατε γυμναστική και αντί να χάνετε παίρνετε βάρος. Γιατί;

Σύμφωνα με την ερευνητικά ομάδα, όμως, φαίνεται να υπάρχει ελπίδα, καθώς η μελέτη πιθανόν να οδηγήσει σε φάρμακα κατά της παχυσαρκίας. «Πιστεύουμε ότι η πρωτεΐνη RAGE μπορεί να στοχευθεί. Όταν βάλαμε ποντίκια χωρίς έκφραση της πρωτεΐνης να ακολουθήσουν μια διατροφή πλούσια σε λιπαρά, έτρωγαν μεν το φαγητό, χωρίς, ωστόσο, να καταλήξουν παχύσαρκα», σημείωσε σχετικά η Ann Marie Schmidt από την Ιατρική Σχολή του NYU, συγγραφέας της μελέτης.

Όπως ανέφερε η ίδια, μάλιστα, ακόμα και η έλλειψη της συγκεκριμένης πρωτεΐνης φάνηκε να είναι ασφαλής, τουλάχιστον για τα ποντίκια, αφού όταν οι ερευνητές διέγραψαν την RAGE από τα γονίδια των ποντικιών, εκείνα είχαν φυσιολογική αναπαραγωγική λειτουργία και δεν παρουσίασαν γνωστικά προβλήματα.

7 λόγοι που παίρνετε βάρος ενώ κάνετε σκληρή προπόνηση

Οι ερευνητές ελπίζουν ότι, από τη στιγμή που η πρωτεΐνη RAGE φαίνεται να είναι ενεργή κατά την περίοδο του μεταβολικού στρες και όχι στις καθημερινές λειτουργίες, πιθανότατα η απομάκρυνσή της από το σώμα να μη δημιουργήσει προβλήματα.

Όπως και να έχει, πάντως, οι επιστήμονες σημειώνουν ότι η δημιουργία ενός τέτοιου φαρμάκου απέχει προς το παρόν αρκετά από την πραγματικότητα, καθώς οι μελέτες έχουν επικεντρωθεί προς το παρόν αποκλειστικά στα ποντίκια και τα αποτελέσματά τους δεν είναι δεδομένο ότι θα μεταφραστούν και στους ανθρώπους.

Διαβάστε επίσης: Τι συμβαίνει με το σωματικό σας βάρος όταν δεν κοιμάστε καλά;

Τροφές που προκαλούν ενοχλητικούς πονοκεφάλους

Αυτές οι τροφές (δυστυχώς) προκαλούν αφόρητους πονοκεφάλους

Ταλαιπωρείστε έντονα από πονοκεφάλους; Μπορεί να μην είναι ευρέως διαδεδομένο αλλά οι διατροφικές σας συνήθειες παίζουν πολύ μεγαλύτερο ρόλο απ’ ότι νομίζετε.

Όπως άλλωστε τονίζει και η ετήσια Επιστημονική Έκθεση της Διαιτητικής Συμβουλευτικής Επιτροπής (DGAC) τα τρόφιμα που παίρνουμε καθημερινά μπορεί να ευθύνονται για μια σειρά από συμπτώματα όπως όπως ζάλη, απώλεια μνήμης και πονοκεφάλους.

Ορισμένα από τα τρόφιμα που μας προκαλούν πονοκεφάλους -και  σε περίπτωση που υποφέρουμε από αυτούς μάλλον πρέπει να αποφεύγουμε- είναι τα εξής:

Ψωμί

Το ψωμί εμπεριέχει γλουτένη, η οποία (όχι μόνο στο ψωμί αλλά και σε όλα τα τρόφιμα που εμπεριέχεται) προκαλεί τόσο προβλήματα πέψης όσο και πονοκέφαλους σε κάποιους οργανισμούς που είναι ευαίθηση σε αυτή. Το ψωμί και γενικότερα οτιδήποτε παρασκευάζεται με σιτάρι, φύτρο σιταριού, σίκαλη, αλεύρι και καρυκεύματα καλό είναι να αποφεύγεται στην ημερήσια διατροφή όσων πάσχουν από πονοκεφάλους.

Παγωτό

Είναι πολύ συχνό το φαινόμενο να απολαμβάνει κανείς τις πρώτες κουταλιές ενός λαχταριστού παγωτού και ξαφνικά να του προκαλείται ένας έντονος και «παγωμένος» πόνος στο κεφάλι, αυτό που λέμε «πονοκέφαλος παγωτού». Ο πόνος αυτός υποχωρεί μετά από λίγες στιγμές αλλά υπάρχει εξήγηση για την παρουσία του. Ένα πολύ κρύο φαγητό όπως το παγωτό προκαλεί μια αντανακλαστική συστολή των αιμοφόρων αγγείων γύρω από το κεφάλι σας. Αυτός είναι ο λόγος που πολλές φορές νιώθετε αυτό το εκνευριστικό πόνο όταν τρώτε παγωτό. Απλά μην το τρώτε τόσο λαίμαργα, φάτε το αργά και χαλαρά.

Καφές και ημικρανίες: Μια… περίεργη σχέση

Τσίχλα

Κι όμως, το να μασάς τσίχλα μπορεί να σου προκαλέσει πονοκέφαλο και αυτό έχει να κάνει με το υπερβολικό μάσημα που ταλαιπωρεί τα σαγόνια μας με αποτέλεσμα αυτό να έχει επιπτώσεις στο κεφάλι μας. Δεν είναι τυχαίο ότι μια πρόσφατη έρευνα έδειξε ότι 19 στους 30 εφήβους που έκοψαν μαχαίρι το να τρώνε τσίχλα απαλλάχθηκαν από συστηματικούς πονοκεφάλους.

Τυρί

Όσο παλιότερο είναι ένα είδος τυριού τόσο ποιοτικότερο είναι στη γεύση αλλά ταυτόχρονα τόσο περισσότερη τυραμίνη περιέχει. Το ροκφόρ, το τσένταρ, η φέτα, η μοτσαρέλα, η παρμεζάνα και το ελβετικό τυρί έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε τυραμίνη, η οποία προκαλεί αφόρητους πονοκεφάλους ημικρανίας.

Κόκκινο κρασί

Για πολλούς ανθρώπους ένα ποτήρι κόκκινο κρασί στο τέλος της ημέρας ισοδυναμεί με μια στιγμή χαλάρωσης ωστόσο μπορεί να γίνει αιτία και για το ακριβώς ανάποδο, δηλαδή να προκαλέσει πονοκεφάλους. Το κρασί άλλωστε περιέχει υψηλά ποσοστά τυραμίνης, η οποία είναι ένα αμινοξύ που το σώμα μας δύσκολα μπορεί να ενσωματώσει με αποτέλεσμα να μας δημιουργεί πόνους στο κεφάλι.

Tροφές που καταπολεμούν την ημικρανία

Σοκολάτα

Συγνώμη, αλλά ναι: αυτή η ευτυχία υπό μορφή τροφής μπορεί να προκαλέσει πονοκέφαλο. Η σοκολάτα περιέχει μερικές ουσίες που μπορεί όπως η καφεΐνη, τυραμίνη και φαινυλαιθυλαμίνη, συνδυασμός που για ορισμένους ανθρώπους είναι η απόλυτη συνταγή για πονοκέφαλο.

Διαβάστε ακόμα: Τροφές που μας φέρνουν υπνηλία κατά τη διάρκεια της ημέρας

x

Send this to a friend