Οι λόγοι που νιώθετε κουρασμένοι μπορεί να μην είναι τόσο… αθώοι

Οι λόγοι που νιώθετε κουρασμένοι μπορεί να μην είναι τόσο... αθώοι

Νιώθετε πως δεν ξεκουράζεστε ποτέ; Αισθάνεστε μονίμως μια κόπωση να βαραίνει τις καθημερινές σας κινήσεις; Το πολύ συνηθισμένο αυτό φαινόμενο έχει διάφορες αιτίες.

Μερικοί από τους λόγους που νιώθετε συνέχεια κουρασμένοι μπορεί να είναι απλοί. Η κούραση από τη βαριά δουλειά ή ένα εξαντλητικό πρόγραμμα με υποχρεώσεις. Ακόμα και ένα “βαρύ” πρόγραμμα γυμναστικής αν δεν συνδυάζεται με καλό ύπνο και φαγητό μπορεί να σας… εξοντώσει.

Υπάρχουν, ωστόσο, και σοβαρότερες αιτίες που είναι οι εξής:

Κοιμάστε υπερβολικά τα Σαββατοκύριακα

Μπορεί να σκέφτεστε ότι το να κοιμάστε υπερβολικά τα Σαββατοκύριακα είναι αυτονόητο καθώς έτσι αναπληρώνετε τον ύπνο που έχετε χάσει από όλη την εβδομάδα που σας πνίγουν οι υποχρεώσεις. Αυτό ωστόσο σας κάνει να αισθάνεστε κουρασμένοι όλη την υπόλοιπη εβδομάδα. Το φαινόμενο αυτό ονομάζεται «κοινωνικό jetlag» και προκαλείται από μετατοπίσεις στο πρόγραμμα του ύπνου κατά τη διάρκεια της εβδομάδας έναντι των Σαββατοκύριακων. Ο συνιστώμενος μέσος χρόνος ύπνου για ενήλικες είναι επτά με εννέα ώρες κάθε βράδυ αλλά επειδή πολλές φορές δεν τον προσεγγίζουμε, συχνά μπορεί να προσπαθήσουμε να καλύψουμε το χαμένο έδαφος τα Σαββατοκύριακα. Κάτι τέτοιο ωστόσο χαλάει συνολικά τον κύκλο ξεκούρασής σας και έτσι, μονίμως είστε κουρασμένοι.

Έχετε αναιμία

Όταν επισκέπτεστε το γιατρό σας και παραπονιέστε ότι είστε κουρασμένοι όλη την ώρα, το πρώτο πράγμα που ελέγχει είναι αν έχετε αναιμία ή η διαταραχή του θυρεοειδούς. Αναιμία έχει κάποιος όταν το αίμα δεν μεταφέρει αρκετό οξυγόνο στο υπόλοιπο σώμα και η πιο κοινή αιτία αναιμίας είναι η έλλειψη σιδήρου. Εκτός από τη διαρκή κούραση, άλλα συμπτώματα μπορεί να είναι το να αισθάνεσαι κρύο, ζαλάδες, ευερεθιστότητα και συνεχείς πονοκεφάλους.

Πρόβλημα με τον θυροειδή

Αν έχετε πρόβλημα στον θυρεοειδή, εκτός από το ότι αισθάνεστε συχνά κουρασμένοι, μπορεί επίσης να αισθανθείτε ότι το δέρμα σας είναι πραγματικά ξηρό και ότι έχετε δυσκοιλιότητα όλη την ώρα. Ο υποθυρεοειδισμός είναι μια κατάσταση που προκύπτει όταν ο θυρεοειδής αδένας σας δεν παράγει αρκετές από τις σημαντικές ορμόνες. Οι εξετάσεις λειτουργίας του θυρεοειδούς μπορούν να διαγνώσουν εύκολα τον υποθυρεοειδισμό και εάν έχετε κάποιο πρόβλημα, ο γιατρός σας μπορεί να συνταγογραφήσει μια συνθετική θυρεοειδή ορμόνη.

Γιατί έχετε διαβήτη

Όταν έχετε υψηλά ποσοστά γλυκόζης στο αίμα, η κυκλοφορία του μπορεί να είναι μειωμένη και τα κύτταρα δεν μπορούν να πάρουν το οξυγόνο και τα θρεπτικά συστατικά που χρειάζονται με αποτέλεσμα να νιώθουμε διαρκώς μια κούραση. Ο διαβήτης είναι… ύπουλος. Επίσης, αν η υψηλή γλυκόζη σας προκαλεί φλεγμονή των αιμοφόρων αγγείων από τη ζάχαρη, αυτή η χρόνια φλεγμονή μπορεί επίσης να σας κάνει να αισθάνεστε κουρασμένοι.

Photo by Abbie Bernet on Unsplash
Photo by Abbie Bernet on Unsplash

Γιατί πάσχετε από κατάθλιψη

Αν αισθάνεστε ότι είστε κουρασμένοι όλη την ώρα, δεν θέλετε να σηκωθείτε από το κρεβάτι το πρωί και/ή έχετε προβλήματα με τον ύπνο, ενδέχεται να υποφέρετε από κατάθλιψη. Όλοι οι ειδικοί υποστηρίζουν πως η κατάθλιψη, η κατάχρηση αλκοόλ και η κόπωση είναι πολύ σφιχτά δεμένες. Μάλιστα, επειδή μερικές φορές οι άνθρωποι αντιμετωπίζουν την κατάθλιψη με αλκοόλ, προκύπτει και μια επιπλέον πηγή κούρασης.

Ίσως έχετε κάποια λοίμωξη

Οι γιατροί συχνά ελέγχουν ως αιτίες κόπωσης τις λοιμώξεις όπως ο ιός Epstein-Barr (μονοπυρήνωση) ή η νόσος του Lyme. Και τα δύο αυτά ιατρικά θέματα μπορούν να αποφέρουν εξαιρετική κόπωση.

Γιατί έχετε άπνοια ύπνου

Εάν έχετε άπνοια ύπνου, ο λαιμός σας αρχίζει να κλείνει όταν κοιμάστε, γι ‘αυτό και οι άνθρωποι με την εν λόγω πάθηση τείνουν να ροχαλίζουν. Μπορεί να μην παίρνετε αρκετό οξυγόνο αλλά ο εγκέφαλός σας δεν θα σας αφήσει να πνιγείτε: «καταλαβαίνει» ότι κάτι πάει στραβά και σύντομα ξυπνάτε με ανησυχία. Πρόκειται με άλλα λόγια για κάτι καλό για την αναπνοή σας, αλλά κακό για τα επίπεδα κούρασή σας: αυτά τα συνεχόμενα ξυπνήματα σας κάνουν να νιώθετε εξαντλημένοι την επόμενη μέρα.

Διαβάστε ακόμα: Πέντε συνήθειες που σας κάνουν να νιώθετε διαρκώς κουρασμένοι

Previous ArticleNext Article

ΓΓΑ για μαζικούς αγώνες: Όλα κρίνονται από τη γενικότερη επιδημιολογική εικόνα της χώρας

Τρεις τρόποι για να ξεκινήσεις το τρέξιμο σωστά

Στην υγειονομική επιτροπή της ΓΓΑ απηύθυνε ερώτημα για το μέλλον των αγώνων δρόμου και των multisport event το runnfun.gr μετά την έξαρση των κρουσμάτων του Covid-19 στην Ελλάδα τις τελευταίες ημέρες.

Η απάντηση της Γενικής Γραμματείας Αθλητισμού ήταν ότι προς το παρόν δεν υπάρχει απόφαση για αναβολή αθλητικών διοργανώσεων, ωστόσο, καθημερινά οι εξελίξεις κρίνονται από την από τη γενικότερη επιδημιολογική εικόνα της χώρας κατά τη περίοδο διεξαγωγής τους.

Το ερώτημα του runnfun.gr ήταν το εξής:

Υπάρχει κάποιο έκτακτο πλάνο ή σχετική οδηγία για  αναβολή των αγώνων μαζικού αθλητισμού ή μπορούν να πραγματοποιηθούν κανονικά με βάση το υγειονομικό πρωτόκολλο που ισχύει;

Η απάντηση της ΓΓΑ ανέφερε:

«Η πρόσφατη απόφαση αναστολής δημόσιων εκδηλώσεων με όρθιους συμμετέχοντες δεν αφορά σε αθλητικές εκδηλώσεις.

Θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε πως για την υλοποίηση αθλητικών διοργανώσεων υποβάλλεται υγειονομικό αγωνιστικό πρωτόκολλο στην Υγειονομική Επιστημονική Επιτροπή της Γ.Γ.Α. για παρατηρήσεις και έγκριση, που περιλαμβάνει τις προϋποθέσεις διεξαγωγής και τα μέτρα προστασίας.

Επιπλέον σε καμία αθλητική εκδήλωση δεν επιτρέπονται θεατές, απόφαση που έχει ληφθεί και ισχύει από την πρώτη φάση επανεκκίνησης του αθλητισμού ως σήμερα.

Τέλος, σας ενημερώνουμε πως η διοργάνωση αντίστοιχων αγώνων θα κριθεί και από τη γενικότερη επιδημιολογική εικόνα της χώρας κατά τη περίοδο διεξαγωγής. Άλλωστε η αθλητική δραστηριότητα εξετάζεται βήμα-βήμα, αξιολογώντας τα δεδομένα σε κάθε φάση, επικαιροποιώντας τα υγειονομικά πρωτόκολλα σε συνεργασία πάντα με τους ειδικούς και λαμβάνοντας αποφάσεις που προτάσσουν πάνω από όλα τη δημόσια υγεία.  

Με εκτίμηση,

Υγειονομική Επιστημονική Επιτροπή της Γ.Γ.Α.»

Γιατί και πόσο ωφελεί τον εγκέφαλο η αερόβια άσκηση;

Οι αεροβικές ασκήσεις είναι καλύτερες σε σχέση με τις στατικές ασκήσεις για την υγεία του εγκεφάλου και τη λειτουργία του μυαλού, ιδίως σε άτομα μέσης και τρίτης ηλικίας, σύμφωνα με μια νέα μικρή αμερικανική επιστημονική έρευνα.

Οι ερευνητές, με επικεφαλής τη δρα Λόρα Μπέικερ της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Γουέικ Φόρεστ της Β.Καρολίνα, που έκαναν τη σχετική ανακοίνωση στο ετήσιο συνέδριο της Ακτινολογικής Εταιρείας της Βόρειας Αμερικής, πραγματοποίησαν μια τυχαιοποιημένη ελεγχόμενη κλινική δοκιμή με 35 ενηλίκους.

Η έρευνα

Όλοι είχαν συμπτώματα ήπιας γνωσιακής (νοητικής) διαταραχής, η οποία συχνά θεωρείται πρώιμη ένδειξη της νόσου Αλτσχάιμερ.

Οι συμμετέχοντες χωρίστηκαν τυχαία σε δύο ομάδες: οι 16 με μέση ηλικία 63 ετών έκαναν αεροβικές ασκήσεις, όπως διάδρομο, στατικό ποδήλατο κ.α., τέσσερις φορές την εβδομάδα επί έξι μήνες. Η δεύτερη ομάδα 19 ατόμων με μέση ηλικία 67 ετών έκανε διατατικές ασκήσεις (στρέτσινγκ) με την ίδια συχνότητα.

Οι επιστήμονες μελέτησαν με μαγνητική απεικόνιση τους εγκεφάλους των 35 συμμετεχόντων τόσο πριν όσο και μετά το εξάμηνο της άσκησης. Διαπιστώθηκε ότι και στις δύο ομάδες, τόσο η αερόβια όσο και η διατατική άσκηση, είχε αυξήσει τη φαιά ουσία του εγκεφάλου, μεταξύ άλλων σε περιοχές που σχετίζονται με τη βραχυπρόθεσμη μνήμη.

Όμως στην αεροβική ομάδα υπήρχαν καλύτερα αποτελέσματα σε σχέση με την ομάδα του στρέτσινγκ, τόσο στο συνολικό όγκο του εγκεφάλου όσο και ειδικότερα στον όγκο της φαιάς ουσίας. Επιπλέον στα άτομα που είχαν κάνει στρέτσινγκ, υπήρχαν ενδείξεις ατροφίας στη λευκή ουσία του εγκεφάλου τους.

Τα συμπεράσματα

Τα νοητικά τεστ που ακολούθησαν, επιβεβαίωσαν ότι η αεροβική ομάδα είχε εμφανίσει βελτίωση στις επιδόσεις της μετά από το εξάμηνο της άσκησης, ενώ δεν συνέβη το ίδιο με την ομάδα των ασκήσεων διάτασης.

«Ακόμη και μετά από μια σύντομη χρονική περίοδο, είδαμε ότι η αεροβική άσκηση οδήγησε σε αξιοσημείωτες αλλαγές στον εγκέφαλο», δήλωσε η Μπέικερ. Με άλλα λόγια, κάθε άσκηση είναι καλή, αλλά η αεροβική ακόμη καλύτερη.

Όλα τα παραπάνω σημαίνουν ότι δεν χρειάζεται να φτάσεις στην τρίτη ηλικία προκειμένου να δώσεις… τροφή στον εγκέφαλό σου. Η ελαφριά άσκηση, όπως το περπάτημα, το τζόκινγκ και το τρέξιμο, μπορούν να σε βοηθήσουν από νωρίς.

Διαβάστε ακόμα: Πόσο διαφορετικός είναι ο εγκέφαλος των δρομέων και γιατί;

x
Send this to a friend