Η διατροφική υποστήριξη και η ενυδάτωση του ορεινού δρομέα

Η διατροφική υποστήριξη και η ενυδάτωση του ορεινού δρομέα

Tου Δημήτρη Αθανασιάδη*

Γενικά στα αθλήματα αντοχής η κύρια πηγή ενέργειας είναι οι υδατάνθρακες. Η διάρκεια της άσκησης καθορίζει την ποσότητα που χρειάζεται ο δρομέας και τη συχνότητα αναπλήρωσης των αποθηκών ενέργειας. Πάμε λοιπόν, να δούμε πιο αναλυτικά μερικές από τις πιο συνήθεις απορίες:

Είναι απαραίτητο το προ-ασκητικό γεύμα;

Το γεύμα πριν την άσκηση είναι απαραίτητο ακόμα κι αν η διάρκεια της είναι μία ώρα. Ο λόγος είναι ότι οι συνθήκες στο βουνό μπορεί να αλλάξουν ανά πάσα στιγμή οπότε ο δρομέας θα χρειαστεί αρκετά αποθέματα ενέργειας. Η σύσταση του  γεύματος αυτού πρέπει να έχει αναλογίες 75% υδατάνθρακες και το υπόλοιπο πρωτεΐνες και λιπαρά.

Πώς αλλάζουν οι ανάγκες ανάλογα με τον χρόνο της άσκησης;

Μέχρι μία ώρα άσκησης ο δρομέας ίσως τα καταφέρει ενυδατώνοντας τον οργανισμό του με νερό ή με ένα gel ενέργειας. Από εκεί και πέρα οι απαιτήσεις αλλάζουν και παίζουν ρόλο αρκετοί παράγοντες, όπως η διάρκεια, η θερμοκρασία, η υγρασία του περιβάλλοντος, η δυσκολία της διαδρομής και η δυνατότητα αναπλήρωσης του νερού που φέρει ο δρομέας μαζί του.

Όσο αφορά την διάρκεια, αν είναι μέχρι 3 ώρες τότε κύρια πηγή ενέργειας είναι οι υδατάνθρακες με στόχο περίπου 200-300 θερμίδες την ώρα.

Αν όμως ξεπερνάει τις 3 ώρες τότε ο δρομέας έχει ανάγκη περίπου τις ίδιες θερμίδες αλλά η σύνθεση τους να είναι κατά 75% υδατάνθρακες και 25% πρωτεΐνες και λιπαρά.

Πώς επηρεάζει το κλίμα τον ορεινό δρομέα;

Το κλίμα παίζει επίσης σημαντικό ρόλο καθώς επηρεάζει τον ρυθμό εφίδρωσης και κατ’ επέκταση τον μυϊκό κάματο. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα την απαραίτητη αναπλήρωση των ηλεκτρολυτών ανά συχνά χρονικά διαστήματα, είτε σε μορφή υγρών, είτε σε μορφή κάψουλας.

Ποιες δυσκολίες φέρουν οι ανηφόρες στο βουνό;

Η δυσκολία της διαδρομής επηρεάζει τις ενεργειακές απαιτήσεις του δρομέα, καθώς οι συνεχόμενες ανηφόρες μπορεί να εξαντλήσουν τα αποθέματα γλυκογόνου πιο γρήγορα. Επίσης στο βουνό συνήθως δεν υπάρχει δυνατότητα αναπλήρωσης των αποθεμάτων νερού. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα, να χρειάζεται καλή στρατηγική στη διαχείριση των αποθεμάτων αλλά και ένα επιπλέον βάρος στην περισσότερη διάρκεια της διαδρομής.

Κλείνοντας θα ήθελα να σας δώσω δύο πολύ χρήσιμες συμβουλές:

Φρόντισε το πεπτικό σου σύστημα

Κάτι πολύ σημαντικό είναι η ανοχή στο στομάχι του κάθε δρομέα, στα τζελ ενέργειας και γενικά στις υγρά που περιέχουν υδατάνθρακες. Η έντονη άσκηση επιφέρει στρες στο πεπτικό σύστημα, με αποτέλεσμα η πιθανότητα να δημιουργηθεί αναστάτωση να είναι μεγάλη. Γιαυτό το λόγο είναι καλό να γίνουν αρκέτες δοκιμές σε περίοδο προπόνησης και προετοιμασίας και όχι σε αγώνα. Ακόμα σε κάθε άτομο μπορεί να ταιριάζουν διαφορετικά τζέλ, ηλεκτρολύτες κτλ., οπότε είναι δεδομένο ότι πρέπει να γίνουν δοκιμές και πάντα αν έλεγχει την διατροφική ετικέτα για τροφές ύποπτες σε αλλεργία ή δυσανεξία όπως γλουτένη, σόγια, ορός γάλακτος.

Βάλε υπενθυμίσεις

Καθώς στο βουνό η διαδρομή μπορεί να συνεπάρει τον δρομέα και να αμελήσει την ανατροφοδότητηση του οργανισμού, μία καλή τεχνική είναι να ρυθμιστούν υπενθυμίσεις στο ρολόι σε προκαθορισμένα χρονικά διαστήματα.

Ποιο είναι το κλειδί της επιτυχίας στην διατροφική υποστήριξη ενος ορεινού δρομέα;

Συνοψίζοντας το κλειδί της επιτυχίας στην διατροφική υποστήριξη ενός ορεινού δρομέα είναι η οργάνωση και η καλή στρατηγική! Ελπίζω οι πληροφορίες αυτές να σας φανούν χρήσιμες, καλή δύναμη!

Διαβάστε ακόμα: 5 βασικές συμβουλές για όσους θέλουν να δοκιμάσουν ορεινό τρέξιμο


O Δημήτρης Αθανασιάδης είναι Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, και εκτίει την μεταπτυχιακή του εξειδίκευση (M.Sc.) στην διατροφή και άσκηση στο Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο. Εργάζεται ως ελεύθερος επαγγελματιάς με έδρα στη Γλυφάδα, και σε 2ο γραφείο στο Μαρούσι ως εξωτερικός συνεργάτης της Oriflame Sweden. Το άρθρο του δημοσιεύτηκε στο mednutrition.gr


Previous ArticleNext Article

Έρχεται το “Monemvasia Run Challenge 2020”

Το Αθλητικό – Πολιτιστικό Σωματείο “Καστροπολίτες Μονεμβασίας” σε συνεργασία με τους “Συνοδοιπόρους Μονεμβασίας”

Διοργανώνουν την Κυριακή 11 Οκτωβρίου2020, τον 3ο αγώνα δρόμου με την ονομασία Monemvasia Run Challenge 2020 απόστασης 20 χλμ. καθώς και τους παράλληλους αγώνες δρόμου 5 χλμ. και 1.5 χλμ.

Η οργανωτική επιτροπή με αίσθημα ευθύνης απέναντι στην κατάσταση πανδημίας λόγω του Covid-19 και θέλοντας να συμβάλλει στην ασφαλέστερη δυνατή παρουσία τόσο των συμμετεχόντων δρομέων, όσο και των κριτών, εθελοντών, εργαζομένων, ιατρικού και βοηθητικού προσωπικού που θα συμμετάσχουν στους εν λόγω αγώνες δρόμου, θα λάβει όλα τα απαραίτητα μέτρα ώστε η διεξαγωγή των αγώνων να εναρμονίζεται απόλυτα με το Υγειονομικό Πρωτόκολλο που έχει εκπονηθεί από την Γενική Γραμματεία Αθλητισμού και αφορά στη διεξαγωγή αγώνων δρόμου εκτός σταδίου.

Διαβαστε όλα όσα αναφέρονται στην προκήρυξη του αγώνα ΕΔΩ

Υπό την αιγίδα του Υπουργείου Τουρισμού το Ioannina Lake Run 2020

Υπό την αιγίδα του Υπουργείου Τουρισμού τίθεται Ioannina Lake Run 2020, με απόφαση του υπουργού Χάρη Θεοχάρη.

Η συμβολική αξία της απόφασης είναι σημαντική, καθώς κατατάσσει τον αγώνα των 30 χλμ. γύρω από τη λίμνη Παμβώτιδα και τους παράλληλους παραλίμνιους αγώνες, στις διοργανώσεις που αναδεικνύουν και προβάλλουν τα πλεονεκτήματα της χώρας και της περιοχής στον τομέα του Τουρισμού.

Άλλωστε, είναι ξεκάθαρο τα τελευταία χρόνια σε όλους τους εμπλεκόμενους ότι το Ioannina Lake Run δεν είναι απλώς ένα σημαντικό αθλητικό γεγονός, αλλά μια διοργάνωση που συνδέει τον αθλητισμό με τον πολιτισμό, το περιβάλλον και τον εθελοντισμό, στοιχεία που όλα μαζί συνθέτουν ένα τουριστικό προϊόν με υψηλή προστιθέμενη αξία και συνθέτουν μια ολοκληρωμένη πρόταση για προσέλκυση επισκεπτών.

Κάτι, βέβαια, που αποδεικνύει και με μετρήσιμα στοιχεία η εκπόνηση της μελέτης για το οικονομικό και τουριστικό αποτύπωμα του Ioannina Lake Run, που εκπόνησε η Real Time Events για λογαριασμό του Επιμελητηρίου Ιωαννίνων.

x
Send this to a friend