Γιόγκα και διαλογισμός βοηθούν στην πρόληψη του Αλτσχάιμερ

Γιόγκα και διαλογισμός βοηθούν στην πρόληψη του Αλτσχάιμερ

Αντί να λύνετε σταυρόλεξα, να παίζετε βιντεοπαιγνίδια και να κάνετε άλλες ασκήσεις για να διατηρήσετε νεανικό το μυαλό σας, ώστε να μειώσετε την πιθανότητα εμφάνισης άνοιας και Αλτσχάιμερ, ίσως θα πρέπει να δοκιμάσετε τη γιόγκα και τον διαλογισμό.

Γιόγκα και διαλογισμός

Σύμφωνα με μια νέα μικρή αμερικανο-αυστραλιανή επιστημονική έρευνα, οι δύο αυτές ανατολικής προέλευσης μέθοδοι προστατεύουν καλύτερα από την απώλεια της μνήμης. Είναι η πρώτη φορά που έγινε τέτοια άμεση σύγκριση.

Οι ερευνητές των πανεπιστημίων της Καλιφόρνια-Λος ‘Αντζελες (UCLA) και της Αδελαΐδας, με επικεφαλής την καθηγήτρια ψυχιατρικής Έλεν Λαβρέτσκι, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό για τη νόσο Αλτσχάιμερ “Journal of Alzheimer’s Disease”, πειραματίσθηκαν επί τρεις μήνες με 25 εθελοντές άνω των 55 ετών, οι οποίοι χωρίσθηκαν σε δύο ομάδες.

Η έρευνα

Η μία ομάδα έκανε γιόγκα (μια φορά την εβδομάδα) και διαλογισμό (20 λεπτά καθημερινά), ενώ η άλλη έλυνε σταυρόλεξα, έπαιζε στον υπολογιστή παιγνίδια που «ακονίζουν» το νου και έκανε άλλες παρεμφερείς ασκήσεις για την τόνωση της μνήμης.

Προτού ξεκινήσει η έρευνα, όλοι οι συμμετέχοντες είχαν αρχίσει να αναφέρουν προβλήματα απώλειας μνήμης (ξεχνούσαν ονόματα, πρόσωπα, ραντεβού κ.α.) και άλλα γνωστικά ελλείμματα, που αποτελούν πρόδρομα σημάδια της άνοιας και της νόσου Αλτσχάιμερ.

Μετά το τρίμηνο, και οι δύο ομάδες είχαν εμφανίσει βελτίωση στο να θυμούνται λέξεις, ονόματα κλπ (λεκτική μνήμη), αλλά η πρώτη ομάδα της γιόγκα και του διαλογισμού είχε συγκριτικά μεγαλύτερη βελτίωση στην οπτική-χωρική μνήμη, πράγμα που τους επέτρεπε να θυμούνται καλύτερα τα πρόσωπα, τις τοποθεσίες κ.α.

Επίσης, όσοι είχαν κάνει γιόγκα και διαλογισμό, ήταν λιγότερο πιθανό να εμφανίσουν κατάθλιψη και άγχος, βγάζοντάς τα πέρα ευκολότερα με τις διάφορες καταστάσεις που προκαλούν στρες. Η σταδιακή απώλεια μνήμης μετά από κάποια ηλικία προκαλεί άγχος και αυτό, με τη σειρά του, μπορεί να οδηγήσει σε κατάθλιψη.

Επίσης, όπως έδειξε η μελέτη των συμμετεχόντων με λειτουργική μαγνητική απεικόνιση (fMRI), ο εγκέφαλος των ατόμων που είχαν κάνει γιόγκα και διαλογισμό, εμφάνιζε περισσότερες νευρωνικές συνδέσεις.

«Ιστορικά και ανεπίσημα, η γιόγκα είχε συσχετισθεί με καλύτερα γηρατιά και η έρευνά μας πλέον το επιβεβαιώνει επιστημονικά. Έτσι, μετατρέψαμε την ιστορική σοφία σε απτές αποδείξεις που χρειάζονται οι γιατροί για να τη συστήσουν ως θεραπεία στους ασθενείς τους», δήλωσε ο αυστραλός ερευνητής Χάρις Έϊρε.

«Αν εσείς ή οι συγγενείς σας προσπαθείτε να βελτιώσετε την μνήμη σας και να μειώσετε τον κίνδυνο εμφάνισης άνοιας, η τακτική άσκηση με γιόγκα και διαλογισμό μπορεί να αποτελεί μια απλή, ασφαλή και φθηνή λύση για τη βελτίωση της κατάστασης του εγκεφάλου σας», δήλωσε η Λαβρέτσκι.

Στη συγκεκριμένη μελέτη χρησιμοποιήθηκε μια κάπως ασυνήθιστη μορφή γιόγκα, η Κουνταλίνι-γιόγκα και ένα επίσης κάπως ασυνήθιστο στη Δύση είδος ινδικού διαλογισμού, το Κίρταν Κρίγια.

Όμως εικάζεται ότι και άλλα είδη γιόγκα και διαλογισμού (υπάρχουν πολλά) μπορεί να έχουν επίσης ευεργετικό αποτέλεσμα για την μνήμη και το νου γενικότερα. Σε κάθε περίπτωση πάντως, θα πρέπει να γίνουν νέες μελέτες σε μεγαλύτερο δείγμα ατόμων.

Previous ArticleNext Article

Τι είναι η ενεργειακή ανεπάρκεια για τους αθλούμενους και τι κινδύνους κρύβει

Photo by Zan on Unsplash

Με την απλούστερη έννοια, η ενεργειακή ανεπάρκεια (RED-S) στον αθλητισμό, επίσης γνωστή ως RED-S, συνεπάγεται ανεπαρκή πρόσληψη ενέργειας σε σύγκριση με την ενέργεια που χρειάζεστε.

Τα συμπτώματα μπορεί να είναι έλλειψη ενέργειας, κούραση, οστική και μυϊκή απώλεια, απώλεια περιόδου για τις γυναίκες που μπορεί να οδηγήσουν και σε τραυματισμό.

Η ενεργειακή ανεπάρκεια συμβαίνει, όταν η διατροφή δεν επαρκεί σε σχέση με την προπόνηση που κάνουμε. Αυτό μπορεί να συμβαίνει και σε ανθρώπους που θέλουν απλά να χάσουν βάρος με το τρέξιμο ή την οποιαδήποτε προπόνηση.

Στην ουσία, ωστόσο, η μείωση της τροφής, όχι μόνο οδηγεί στο αντίθετο αποτέλεσμα, ως αντίδραση του οργανισμού και προσαρμογή του μεταβολισμού, αλλά μπορεί να προκαλέσει και σοβαρούς τραυματισμούς.

Σε πολλούς αθλητές και αθλούμενους, η ενεργειακή ανεπάρκεια ή RED-S, έρχεται όταν αυξάνετε ο όγκος προπόνησης, αλλά όχι το φαγητό. Κάτι που δεν συμβαίνει επίτηδες.

Πολλοί άνθρωποι δεν αισθάνονται να έχουν μεγάλη όρεξη όταν βρίσκονται σε περίοδο σκληρής προετοιμασίας, με αποτέλεσμα να παραμελούν τη διατροφή τους, κυρίως μη λαμβάνοντας τα απαραίτητα συστατικά.

Το βάρος είναι σημαντικό, άλλα όχι το σημαντικότερο

Σίγουρα το βάρος παίζει σημαντικό ρόλο στις αθλητικές επιδόσεις, αλλά δεν είναι το πιο σημαντικό. Έτσι θα φτάσετε στο σημείο να έχετε το βάρος που πιστεύετε ότι θα σας δώσει το αποτέλεσμα που επιζητάτε, αλλά τελικά δεν θα έχετε την ενέργεια να φτάσετε εκεί που θέλετε.

Υπερπροπόνηση ή ενεργειακή ανεπάρκεια;

Τα συμπτώματα είναι παρόμοια με αυτά της υπερβολικής προπόνησης. Αυτό σημαίνει κόπωση, αλλαγές στη διάθεση, μειωμένη απόδοση και τραυματισμούς.

Μπορεί επίσης να αντιμετωπίσετε μια χαμηλότερη σεξουαλική ορμή.

Για να γίνει διάκριση μεταξύ RED-S και υπερβολικής προπόνησης, η διαδικασία είναι μειώσετε τον όγκο της προπόνησής σας κατά 50 έως 70%,  ανάλογα με το πόσο δυσάρεστα νιώθετε – για δέκα ημέρες χωρίς να αλλάξετε τίποτα άλλο.

Αν νιώθετε… ξεκούραστος και δυνατός μετά τις 10 ημέρες, στις πρώτες δέκα προπονήσεις σας, τότε κατά πάσα πιθανότητα, το πρόβλημά σας είναι η υπερπροπόνηση.

Αν πάλι τα συμπτώματά σας επανέλθουν σε δύο ημέρες, τότε θα μπορούσε να είναι RED-S.

Και αν συμβαίνει αυτό, θα πρέπει να μιλήσετε σε έναν επαγγελματία το συντομότερο δυνατόν, γιατί οι μακροπρόθεσμοι κίνδυνοι – οστεοπόρωση, καρδιακές παθήσεις, απώλεια μυών, μειωμένη ανοσία και κατάθλιψη, είναι πιο σημαντικά από οποιονδήποτε στόχο.

Η θεραπεία

Το θεραπευτικό σας σχέδιο θα εξαρτηθεί από το αν η ρίζα είναι ψυχολογική (μια διατροφική διαταραχή) ή πραγματική (κακή διατροφή).

Ο ρόλος των προπονητών

Οι προπονητές πολλές φορές ενθαρρύνουν τους αθλητές και τους αθλούμενους να τρώνε λιγότερο, προκειμένου να ρίξουν βάρος. Σε περίπτωση που ο προπονητής συνοδεύει αυτή τη συμβουλή με την κατάλληλη διατροφή για το πρόγραμμα που δίνει και έχει σπουδές και στην διατροφή, τότε δεν υπάρχει πρόβλημα.

Σε διαφορετική περίπτωση μπαίνει σε χωράφια που δεν θα έπρεπε και τότε ένας διατροφολόγος θα πρέπει να δώσει συγκεκριμένες οδηγίες.

Η εμπειρία παίζει σημαντικό ρόλο, αλλά δεν είναι η λύση για κάθε οργανισμό και κάθε πρόβλημα.

Το κλειδί για όλα είναι η ισορροπία.

Με πληροφορίες από το runnersworld.com

Η αερόβια άσκηση καταπολεμά (και) την σχιζοφρένεια!

Η αερόβια προπόνηση καταπολεμά (και) την σχιζοφρένεια!

Μια νέα μελέτη διαπίστωσε ότι η αερόβια άσκηση μπορεί να βελτιώσει τη σοβαρότητα των συμπτωμάτων σε άτομα με σχιζοφρένεια που λαμβάνουν αντιψυχωσικά.

Φυσικά, είναι και η αντιψυχωσική θεραπεία που μπορεί να βελτιώσει τα συμπτώματα της σχιζοφρένιας, ωστόσο οι παρενέργειες της θεραπείας είναι συχνές και συχνά δυσάρεστες, συνεπώς μια άσκηση όπως το τρέξιμο ίσως είναι μια πιο σοφή επιλογή. Πως τεκμηριώνεται όμως κάτι τέτοιο;

Ας τα πάρουμε με τη σειρά.

Η σοβαρότητα των σχιζοφρενικών συμπτωμάτων μετριέται μέσω της κινεζικής έκδοσης της Κλίμακας Θετικού και Αρνητικού Συνδρόμου (PANSS). Το σύστημα αυτό μετρά τα δύο είδη συμπτωμάτων στη σχιζοφρένεια: τα θετικά συμπτώματα που αφορούν την παραμόρφωση κανονικών λειτουργιών (π.χ. ψευδαισθήσεις και αυταπάτες) και τα αρνητικά συμπτώματα, τα οποία αντιπροσωπεύουν την μείωση ή την απώλεια φυσιολογικών λειτουργιών.

Οι ασθενείς που παρατηρήθηκαν για την εν λόγω μελέτη, μετρήθηκαν στην αρχή της, ξαναμετρήθηκαν αμέσως μετά από μια περίοδο αερόβιας άσκησης τριών μηνών και στη συνέχεια για άλλη μια φορά έπειτα από μια περίοδο τριών μηνών κατά την οποία δεν ασκούνταν αλλά έπαιρναν μόνο αντιψυχωσικά.

Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι οι δείκτες των θετικών συμπτωμάτων μειώθηκαν σημαντικά κατά τη διάρκεια των 12 εβδομάδων άσκησης αλλά δεν άλλαξαν σημαντικά κατά την αντίστοιχη περίοδο που δεν ασκούνταν. Αντίστοιχα, η σοβαρότητα των αρνητικών συμπτωμάτων στην άσκηση μειώθηκε σημαντικά μετά από 12 εβδομάδες προπόνησης και συνέχισε να μειώνεται κατά την έτερη περίοδο.

Με πολύ απλά λόγια, η μελέτη έβγαλε ένα ξεκάθαρο συμπέρασμα: η αερόβια γυμναστική είναι ένα αποτελεσματικό «φάρμακο» κατά της σχιζοφρένειας και σίγουρα εξαιρετικά παρεμβατικό όσον αφορά ψυχολογικά ζητήματα…

Διαβάστε ακόμα: Ασκήσεις αντοχής: Το καλύτερο φάρμακο ενάντια στην κατάθλιψη

x
Send this to a friend