Τρέξιμο: Αποκατάσταση με περπάτημα, αλλά προσοχή στα παπούτσια!

Τρέξιμο: Αποκατάσταση με περπάτημα, αλλά προσοχή στα παπούτσια!

Όλοι οι δρομείς είναι επωμισμένοι με το βάρος να πρέπει να εντάσουν στην καθημερινότητά τους, εκτός από τις συστηματικές προπονήσεις, και μια σειρά από ασκήσεις όσον αφορά την αποκατάσταση του σώματός τους προκειμένου αυτό να μην επιβαρυνθεί από τις προπονήσεις: προγράμματα χαλάρωσης, ασκήσεις τεντώματος των μυών και διάφορα άλλα.

Πολλές φορές ωστόσο, η ίδια η ζωή θέτει εμπόδια σε αυτή την αναγκαιότητα. Όλες οι υπόλοιπες υποχρεώσεις της καθημερινότητας -η εργασία, η οικογένεια, οι φίλοι, τα υπόλοιπα χόμπι- τοποθετούν στο περιθώριο τον χρόνο που πρέπει να καταλαμβάνει μέσα στην ημέρα η διαδικασία της αποκατάστασης.

Πολλοί δρομείς λοιπόν καταλήγουν να ζουν με αυτό το ρίσκο: υποβαθμίζουν τα όσα είναι αναγκαία για την αποκατάσταση του σώματος και τελικά, απλά ελπίζουν να μην τραυματιστούν λόγω των προπονήσεών τους.

Το ιδανικό θα ήταν οι πρακτικές αποκατάστασης να προκύπτουν από τα όσα κάνουμε έτσι κι αλλιώς στην καθημερινότητά μας. Για παράδειγμα, ο διπλασιασμός του ημερήσιου περπατήματός μας θα μπορούσε να είναι μια πολύ καλή τακτική πρόληψης τραυματισμών.

Τι λέει η έρευνα του Χάρβαρντ

Αυτό ακριβώς ισχυρίζονται οι ερευνητές του Ιατρικού Πανεπιστημίου του Χάρβαρντ σε μια νέα μελέτη που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό «Medicine & Science in Sport & Exercise». Συγκρίνουν την αποτελεσματικότητα των δύο βασικών ασκήσεων αποκατάστασης των ποδιών.

Από τη μια εκείνη που περιλαμβάνει συγκεκριμένες ασκήσεις και από την άλλη αυτή που βασίζεται στο περπάτημα. Η έρευνα βασίστηκε πάνω σε ένα γκρουπ ανθρώπων που περπατάνε προκειμένου να φροντίσουν για την αποκατάσταση των ποδιών τους. Οι επιστήμονες δεν επιχείρησαν να δουν τι θα γίνει αν αυτή η ομάδα αύξανε το ημερήσιο περπάτημά της. Ήθελαν να μελετήσουν τι θα γινόταν αν φορούσαν πέρα για πέρα συμβατικά παπούτσια, απόλυτα ίσια στο σημείο του πέλματος και με μια εύκαμπτη εξωτερική σόλα 3 χιλιοστών.

Βασικός σκοπός της έρευνας ήταν να διαπιστωθεί ποια μέθοδος είναι αποτελεσματικότερη για τη βελτίωση της κατάστασης των μυών των ποδιών αλλά και για την αναβάθμιση της αντοχής, δύο στοιχεία που είναι βασικά για την πρόληψη τραυματισμών όπως η πελματιαία προστάτιδα.

Για τους σκοπούς της μελέτης, 57 ερασιτέχνες δρομείς χωρίστηκαν σε δυο ομάδες. Η μια ομάδα έκανε ασκήσεις για την αποκατάσταση των ποδιών και η άλλη ακολουθούσε ως μέθοδο το περπάτημα φορώντας τα αντίστοιχα παπούτσια.

Μετά από οκτώ εβδομάδες, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι οι δρομείς και των δυο ομάδων εμφάνισαν παρόμοιες βελτιώσεις στη δύναμη των ποδιών. Στην έρευνα τονίζουν πως αυτό μπορεί να οφείλεται στο γεγονός ότι «το απλό περπάτημα με τα συγκεκριμένα παπούτσια μπορεί να απαιτεί περισσότερη ενεργοποίηση των μυών για να στηρίζεται το πόδι, λόγω της μειωμένης υποστήριξης του ίδιου του παπουτσιού». Και αυτό, πίστευαν, θα μπορούσε να βοηθήσει τους δρομείς να αποφύγουν πολλές παγίδες, που σχετίζονται με τραυματισμούς.

Προσοχή!

Όμως προσοχή: το να φοράτε απλά παπούτσια κατά το περπάτημα μπορεί να είναι προωθητικό σε επίπεδο συντήρησης αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι είναι μια κατάλληλη επιλογή για όταν τρέχετε. Σε αυτή την παγίδα άλλωστε έχουν πέσει πολλοί δρομείς. Φοράνε τα καινούρια, συμβατικά και άνετα παπούτσια τους και ξεκινάνε να τρέχουν γιατί νιώθουν πως το πόδι τους είναι πιο άνετο σε αυτά σε σχέση με τα εξειδικευμένα παπούτσια τρεξίματος.

Διανύουν έτσι κάποια χιλιόμετρα και τελικά, πέφτουν θύματα αρκετά σοβαρών τραυματισμών.

Όλοι αυτοί οι δρομείς έμαθαν ένα σημαντικό μάθημα με τον σκληρό τρόπο: η μετάβαση από τα παραδοσιακά παπούτσια τρεξίματος σε απλά αθλητικά συνοδεύεται από πολλούς κινδύνους και πρέπει να γίνει μελετημένα και σταδιακά.

Το ίδιο ισχύει και για το περπάτημα με αυτά όπως τονίζει η Κατ Φιτζέραλντ, διευθύντρια υπηρεσιών και επιδόσεων στο αθλητικό πρόγραμμα «Custom Performance». Βέβαια, το περπάτημα απαιτεί λιγότερη δύναμη από το σώμα σε σχέση με το τρέξιμο και άρα υπάρχει και μικρότερος κίνδυνος τραυματισμών.

Αν λοιπόν τα απλά αυτά παπούτσια εισαχθούν σταδιακά (και δεν χρησιμοποιούνται απευθείας σε μόνιμη βάση) στο καθημερινό περπάτημα, είναι το ασφαλέστερο «όχημα».

Σταδιακά…

Η μελέτη συμφωνεί με αυτή τη διαπίστωση: οι δρομείς που αύξησαν σταδιακά τον αριθμό των βημάτων που έκαναν καθημερινά με τα απλά αθλητικά παπούτσια τους, επέτρεψε στα πόδια τους να προσαρμοστούν στη δομή τους.

Ακόμα και το να εισάγετε το παπούτσι σταδιακά στο καθημερινό περπάτημα ίσως και να μην είναι αρκετό βέβαια. Για κάποιους δρομείς υπάρχουν και άλλοι παράγοντες που μπορούν να παίξουν ρόλο αναφορικά με τον κίνδυνο τραυματισμού. «Εγώ έχω ένα πολύ υπερκινητικό πόδι. Μπορώ να σας πω με βεβαιότητα πως αν περπατούσα σε αυτά τα παπούτσια, θα είχα πελματιαία οισοπάθεια. Τα δεδομένα διαφοροποιούνται από άτομο σε άτομο», λέει η Φιτζέραλντ.

«Εκτός από την ατομική ανατομία των ποδιών, παίζει ρόλο και ο τύπος των καθημερινών δραστηριοτήτων που κάθε άτομο εκτελεί», τονίζει. Αν, για παράδειγμα, περπατάτε διαδρομές που περιλαμβάνουν ανηφόρες ή πολλές σκάλες, θα πάρει ακόμα περισσότερο χρόνο στο πόδι σας να προσαρμοστεί σε ένα απλό παπούτσι.

Για καλό και για κακό, επιχειρείστε μια σταδιακή μετάβαση στον συγκεκριμένο τύπο παπούτσιών. «Ίσως 15 με 20 λεπτά περπατήματος είναι ό,τι πρέπει σε αρχικό επίπεδο», λέει η Φιτζέραλντ.

Για να μην μπερδευόμαστε ωστόσο, η μεγαλύτερη ανακάλυψη από την έρευνα αυτή είναι ότι μπορείτε να προχωρήσετε σε μεθόδους αποκατάστασης ποδιών κάνοντας κάτι που θα κάνατε έτσι κι αλλιώς: να περπατάτε. Το μόνο που έχετε να κάνετε είναι να προσαρμόσετε τα υποδήματά σας σε αυτή την πρακτική.

Διαβάστε ακόμα: Μεγάλο λάθος να φοράμε τα ίδια παπούτσια κάθε μέρα στην προπόνηση

 

Previous ArticleNext Article

Κάθε λεπτό τρεξίματος βοηθά την υγεία της καρδιάς

Photo by Random Sky on Unsplash

Όσο περισσότερο γυμνάζεται κανείς σε νεότερες ηλικίες, τόσο περισσότερο μειώνεται ο κίνδυνος καρδιακών παθήσεων αργότερα γράφουν επιστήμονες της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Johns Hopkins, σε μελέτη τους που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό JAMA Internal Medicine.

Οι νεαροί ενήλικες που ασκούνται έχουν χαμηλότερο κίνδυνο καρδιαγγειακής νόσου και μεγαλύτερες πιθανότητες επιβίωσης δεκαετίες αργότερα από τους συνομηλίκους τους που δεν είναι τόσο δραστήριοι νωρίς στη ζωή.

Η γυμναστική έχει από καιρό συνδεθεί με μειωμένο κίνδυνο καρδιακής νόσου σε ενήλικες μεγαλύτερης ηλικίας. Η νέα μελέτη, όμως, προσφέρει νέα στοιχεία ότι η προπόνηση ρουτίνας που ξεκίνησε πριν από χρόνια είναι επίσης πολύ ωφέλιμη.

Μια ώρα τρέξιμο μπορεί να σας προσθέσει επτά ώρες ζωής!

Κάθε λεπτό τρεξίματος ή αερόβιας μετράει

Οι ερευνητές με επικεφαλής τον δρ Ζοάο Λίμα, παρακολούθησε επί πολλά χρόνια σχεδόν 4.900 νεαρούς ενήλικες ηλικίας 19-30 ετών (τους μισούς για 27 χρόνια) και διαπίστωσε ότι εκείνοι με καλή αεροβική ικανότητα είχαν μικρότερο κίνδυνο καρδιακού νοσήματος και θανάτου.

Κατά τη διάρκεια της μελέτης 273 άτομα πέθαναν. Καρδιακά προβλήματα εμφάνισαν 193 άτομα και από αυτά πέθαναν 73 άτομα.

Η φυσική κατάσταση των συμμετεχόντων αξιολογήθηκε σε νεαρή ηλικία, το 1985 και το 1986, με δοκιμασία στο  διάδρομο που περιλάμβανε μέχρι και 92 λεπτά τρεξίματος, με βαθμιαία αύξηση της ταχύτητας. Για κάθε ένα επιπλέον λεπτό που οι συμμετέχοντες κατάφερναν να τρέξουν στον διάδρομο, ο κίνδυνος θανάτου από κάθε αιτία μειωνόταν 15% και από καρδιακή αιτία κατά 12%.

Πώς το αργό, μέτριο ή γρήγορο τρέξιμο επηρεάζει τη μακροζωία;

Μια ομάδα των συμμετεχόντων υποβλήθηκε στην ίδια δοκιμασία επτά χρόνια μετά την έναρξη της μελέτης. Σ’ αυτή την ομάδα, για κάθε ένα λεπτό μείωσης της ικανότητας να τρέχουν στο διάδρομο, ο κίνδυνος θανάτου αυξανόταν κατά 21% και ο καρδιακός θάνατος κατά 20%.

«Πρέπει όλοι μας από νωρίς να φροντίζουμε την φυσική μας κατάσταση, καθώς φαίνεται να επηρεάζει την υγεία της καρδιάς μας μακροπρόθεσμα» σχολιάζει ο Λίμα.

Αξίζει να σημειωθεί ότι τα παραπάνω αποτέλεσμα της μελέτης προέκυψαν αφού απομονώθηκαν άλλοι παράγοντες υγείας όπως ο διαβήτης τύπου 2 και η παχυσαρκία. Το γεγονός ότι ακόμη και η παχυσαρκία δεν άλλαξε το αποτέλεσμα υπογραμμίζει την ανάγκη να σκεφτούμε την άσκηση ως κάτι περισσότερο από απλώς ένα εργαλείο για απώλεια βάρους, σχολίασαν οι ερευνητές. Το να είναι κανείς σε φόρμα και να διατηρεί τη φυσική του κατάσταση με την πάροδο του χρόνου είναι πολύ σημαντικό για την καρδιά και τη γενική υγεία.

Διαβάστε επίσης: Γιατί το τρέξιμο σας βοηθάει να πάρετε μια σημαντική απόφαση;

Δωρεάν Συμμετοχές απο τον Xortiatis Trail Run για την Μέρα της Γυναίκας

Η διοργάνωση του αγώνα θέλοντας να τιμήσει την Παγκόσμια ημέρα της γυναίκας  στις 08 Μαρτίου, θα προσφέρει 10 δωρεάν συμμετοχές για 10 τυχερές αθλήτριες,για τον μεγάλο αγώνα των 22 χιλιομέτρων.

Αρκεί οι αθλήτριες να στείλουν τα πλήρη στοιχεία τους (ονοματεπώνυμο,ημερομηνία γέννησης, email ,τηλέφωνο) ,στο email  της διοργάνωσης [email protected], μέχρι την Παρασκευή 28/02 το απόγευμα στις 18:00.

Την ίδια μέρα (Παρασκευή) θα γίνει η κλήρωση και οι τυχερές θα ενημερωθούν απο την διοργάνωση.

Για την διοργάνωση
Ο Τεχνικός Διευθυντής του αγώνα
Στυλιανός Καιάφας

x

Send this to a friend