Πώς θα «ξυπνήσει» το μυαλό σου χωρίς να πιεις καφέ

Όταν «ξυπνάει» το μυαλό σας χωρίς να πιεις καφέ

Ένας σύντομος περίπατος διάρκειας έστω και 20 λεπτών μπορεί να ενισχύσει τη μνήμη εργασίας ακριβώς όπως και μια κούπα καφέ.

Αυτό υποστηρίζει μια έρευνα που δημοσιεύθηκε πρόσφατα στο Nature Scientific Reports. Στην εργασία αποδείχθηκε, μάλιστα, ότι η άσκηση μπορεί επίσης να μειώνει τις αρνητικές επιπτώσεις της έλλειψης καφεΐνης, όπως ο πονοκέφαλος, η κούραση και η δυστροπία.

Η μνήμη εργασίας είναι η ικανότητα αποθήκευσης και διαχείρισης πληροφοριών τη στιγμή που χρειάζεται, όπως για παράδειγμα κάποιος που έχει την ικανότητα να θυμάται «απ’έξω» τη λίστα για το σουπερμάρκετ.

Σε προηγούμενες επιστημονικές έρευνες, έχει αποδειχθεί ότι η καφεΐνη και η άσκηση βελτιώνουν εξίσου συγκεκριμένες πτυχές της γνωστικής λειτουργίας όπως η προσοχή και η επαγρύπνηση, χωρίς ωστόσο να έχουν συγκριθεί άμεσα μέχρι τώρα.

Οι ερευνητές της μελέτης,με επικεφαλής τον διευθυντή του Εργαστηρίου Δυτικής Γυμναστικής και Ψυχολογίας της Υγείας, Χάρη Παπαβέσση, εξέτασαν την άσκηση σύντομης διάρκειας – συγκεκριμένα το περπάτημα σε διάδρομο ή στο δρόμο για 20 λεπτά – ενάντια σε μια δόση καφεΐνης – ποσότητα ίση με σχεδόν μία κούπα καφέ – όσον αφορά στη βελτίωση της μνήμης εργασίας.

Όπως αποδείχθηκε από τα αποτελέσματα, η σύγκριση αυτή ήταν ευνοϊκή για τον σύντομο περίπατο ενάντια στην καφεΐνη, με τα στοιχεία να αφορούν εξίσου τόσο τους ανθρώπους που κατανάλωναν όσο και αυτούς που απέφευγαν την καφεΐνη.

«Οι υγιείς ενήλικες που πίνουν δύο κούπες καφέ την ημέρα είναι σε γενικές γραμμές σε καλό επίπεδο, υπό την έννοια ότι αυτό δεν επηρεάζει τις περισσότερες σωματικές λειτουργίες. Για κάποιους πληθυσμούς, ωστόσο, η κατανάλωση καφεΐνης μπορεί να αποτελεί πρόβλημα και να πρέπει να περιοριστεί ή να μειωθεί», εξηγούν οι επιστήμονες.

Οι ιδιαίτεροι αυτοί πληθυσμοί περιλαμβάνουν ανθρώπους που υποφέρουν από έντονο άγχος, άτομα που βιώνουν συχνά ή έντονο τρέμουλο, αλλά και τις έγκυες γυναίκες. Σημειώνεται ότι οι άνθρωποι που καταναλώνουν μεγάλες ποσότητες καφεΐνης, δηλαδή περισσότερες από τέσσερις κούπες καφέ ημερησίως, βρίσκονται επίσης σε μεγαλύτερο κίνδυνο για τις αρνητικές επιδράσεις της καφεΐνης.

Οι επιστήμονες αναγνωρίζουν ότι η μείωση της κατανάλωσης καφεΐνης, είτε πρόκειται για ιατρική σύσταση είτε όχι, δεν είναι κάτι απλό, υποστηρίζουν, όμως, ότι η άσκηση μπορεί να συμβάλει προς αυτή την κατεύθυνση. «Στους ανθρώπους που βιώνουν την έλλειψη, ένας σύντομος αλλά έντονος περίπατος μπορεί να μειώσει κάποια από τα συμπτώματα», καταλήγουν χαρακτηριστικά.

Διαβάστε επίσης: Γρήγορο περπάτημα: Πόσα βήματα το λεπτό πρέπει να κάνεις;

Previous ArticleNext Article

Γιατί το σώμα μας… ενθαρρύνει την αύξηση του βάρους;

Η απώλεια βάρους είναι ένα θέμα που δυσκολεύει τους περισσότερους ανθρώπους, καθώς, ακόμα κι όταν καταφέρουν να χάσουν κιλά, αυτά συχνά επιστρέφουν. Γιατί, λοιπόν, το σώμα δείχνει να «ενθαρρύνει» την παχυσαρκία;

Νέα έρευνα υποδεικνύει ότι η απάντηση στο ερώτημα αυτό ίσως να εντοπίζεται στην ανθρώπινη εξέλιξη, όταν ο μηχανισμός καταπολέμησης της πείνας έκανε το σώμα να αποθηκεύει το λίπος.

Το κλειδί του μηχανισμού αυτού είναι μια πρωτεΐνη που ονομάζεται «RAGE», όπως αναφέρουν οι ερευνητές του Πανεπιστημίου της Νέας Υόρκης (NYU) που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο Cell Reports. Οι επιστήμονες πιστεύουν ότι η πρωτεΐνη αυτή εξελίχθηκε για να βοηθά τους προγόνους μας να γλιτώνουν τη λιμοκτονία, όταν η εύρεση φαγητού ήταν δύσκολη.
Το λίπος συσσωρεύεται εύκολα και φεύγει δύσκολα

Σήμερα, όμως, που διανύουμε τις ημέρες της αφθονίας, η διαδικασία αυτή έχει αναχθεί σε δυσλειτουργία. Η πρωτεΐνη RAGE, που παράγεται για να καταπολεμήσει το κυτταρικό στρες που δημιουργείται από την υπερφαγία, φαίνεται πως εκλαμβάνει -λανθασμένα- το στρες αυτό ως πείνα, με αποτέλεσμα να «κλείνει» τον διακόπτη του σώματος που καίει το λίπος. Γι’αυτό και το λίπος συσσωρεύεται τόσο εύκολα, ενώ αποβάλλεται δύσκολα.

Ξεκινήσατε γυμναστική και αντί να χάνετε παίρνετε βάρος. Γιατί;

Σύμφωνα με την ερευνητικά ομάδα, όμως, φαίνεται να υπάρχει ελπίδα, καθώς η μελέτη πιθανόν να οδηγήσει σε φάρμακα κατά της παχυσαρκίας. «Πιστεύουμε ότι η πρωτεΐνη RAGE μπορεί να στοχευθεί. Όταν βάλαμε ποντίκια χωρίς έκφραση της πρωτεΐνης να ακολουθήσουν μια διατροφή πλούσια σε λιπαρά, έτρωγαν μεν το φαγητό, χωρίς, ωστόσο, να καταλήξουν παχύσαρκα», σημείωσε σχετικά η Ann Marie Schmidt από την Ιατρική Σχολή του NYU, συγγραφέας της μελέτης.

Όπως ανέφερε η ίδια, μάλιστα, ακόμα και η έλλειψη της συγκεκριμένης πρωτεΐνης φάνηκε να είναι ασφαλής, τουλάχιστον για τα ποντίκια, αφού όταν οι ερευνητές διέγραψαν την RAGE από τα γονίδια των ποντικιών, εκείνα είχαν φυσιολογική αναπαραγωγική λειτουργία και δεν παρουσίασαν γνωστικά προβλήματα.

7 λόγοι που παίρνετε βάρος ενώ κάνετε σκληρή προπόνηση

Οι ερευνητές ελπίζουν ότι, από τη στιγμή που η πρωτεΐνη RAGE φαίνεται να είναι ενεργή κατά την περίοδο του μεταβολικού στρες και όχι στις καθημερινές λειτουργίες, πιθανότατα η απομάκρυνσή της από το σώμα να μη δημιουργήσει προβλήματα.

Όπως και να έχει, πάντως, οι επιστήμονες σημειώνουν ότι η δημιουργία ενός τέτοιου φαρμάκου απέχει προς το παρόν αρκετά από την πραγματικότητα, καθώς οι μελέτες έχουν επικεντρωθεί προς το παρόν αποκλειστικά στα ποντίκια και τα αποτελέσματά τους δεν είναι δεδομένο ότι θα μεταφραστούν και στους ανθρώπους.

Διαβάστε επίσης: Τι συμβαίνει με το σωματικό σας βάρος όταν δεν κοιμάστε καλά;

Τροφές που προκαλούν ενοχλητικούς πονοκεφάλους

Αυτές οι τροφές (δυστυχώς) προκαλούν αφόρητους πονοκεφάλους

Ταλαιπωρείστε έντονα από πονοκεφάλους; Μπορεί να μην είναι ευρέως διαδεδομένο αλλά οι διατροφικές σας συνήθειες παίζουν πολύ μεγαλύτερο ρόλο απ’ ότι νομίζετε.

Όπως άλλωστε τονίζει και η ετήσια Επιστημονική Έκθεση της Διαιτητικής Συμβουλευτικής Επιτροπής (DGAC) τα τρόφιμα που παίρνουμε καθημερινά μπορεί να ευθύνονται για μια σειρά από συμπτώματα όπως όπως ζάλη, απώλεια μνήμης και πονοκεφάλους.

Ορισμένα από τα τρόφιμα που μας προκαλούν πονοκεφάλους -και  σε περίπτωση που υποφέρουμε από αυτούς μάλλον πρέπει να αποφεύγουμε- είναι τα εξής:

Ψωμί

Το ψωμί εμπεριέχει γλουτένη, η οποία (όχι μόνο στο ψωμί αλλά και σε όλα τα τρόφιμα που εμπεριέχεται) προκαλεί τόσο προβλήματα πέψης όσο και πονοκέφαλους σε κάποιους οργανισμούς που είναι ευαίθηση σε αυτή. Το ψωμί και γενικότερα οτιδήποτε παρασκευάζεται με σιτάρι, φύτρο σιταριού, σίκαλη, αλεύρι και καρυκεύματα καλό είναι να αποφεύγεται στην ημερήσια διατροφή όσων πάσχουν από πονοκεφάλους.

Παγωτό

Είναι πολύ συχνό το φαινόμενο να απολαμβάνει κανείς τις πρώτες κουταλιές ενός λαχταριστού παγωτού και ξαφνικά να του προκαλείται ένας έντονος και «παγωμένος» πόνος στο κεφάλι, αυτό που λέμε «πονοκέφαλος παγωτού». Ο πόνος αυτός υποχωρεί μετά από λίγες στιγμές αλλά υπάρχει εξήγηση για την παρουσία του. Ένα πολύ κρύο φαγητό όπως το παγωτό προκαλεί μια αντανακλαστική συστολή των αιμοφόρων αγγείων γύρω από το κεφάλι σας. Αυτός είναι ο λόγος που πολλές φορές νιώθετε αυτό το εκνευριστικό πόνο όταν τρώτε παγωτό. Απλά μην το τρώτε τόσο λαίμαργα, φάτε το αργά και χαλαρά.

Καφές και ημικρανίες: Μια… περίεργη σχέση

Τσίχλα

Κι όμως, το να μασάς τσίχλα μπορεί να σου προκαλέσει πονοκέφαλο και αυτό έχει να κάνει με το υπερβολικό μάσημα που ταλαιπωρεί τα σαγόνια μας με αποτέλεσμα αυτό να έχει επιπτώσεις στο κεφάλι μας. Δεν είναι τυχαίο ότι μια πρόσφατη έρευνα έδειξε ότι 19 στους 30 εφήβους που έκοψαν μαχαίρι το να τρώνε τσίχλα απαλλάχθηκαν από συστηματικούς πονοκεφάλους.

Τυρί

Όσο παλιότερο είναι ένα είδος τυριού τόσο ποιοτικότερο είναι στη γεύση αλλά ταυτόχρονα τόσο περισσότερη τυραμίνη περιέχει. Το ροκφόρ, το τσένταρ, η φέτα, η μοτσαρέλα, η παρμεζάνα και το ελβετικό τυρί έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε τυραμίνη, η οποία προκαλεί αφόρητους πονοκεφάλους ημικρανίας.

Κόκκινο κρασί

Για πολλούς ανθρώπους ένα ποτήρι κόκκινο κρασί στο τέλος της ημέρας ισοδυναμεί με μια στιγμή χαλάρωσης ωστόσο μπορεί να γίνει αιτία και για το ακριβώς ανάποδο, δηλαδή να προκαλέσει πονοκεφάλους. Το κρασί άλλωστε περιέχει υψηλά ποσοστά τυραμίνης, η οποία είναι ένα αμινοξύ που το σώμα μας δύσκολα μπορεί να ενσωματώσει με αποτέλεσμα να μας δημιουργεί πόνους στο κεφάλι.

Tροφές που καταπολεμούν την ημικρανία

Σοκολάτα

Συγνώμη, αλλά ναι: αυτή η ευτυχία υπό μορφή τροφής μπορεί να προκαλέσει πονοκέφαλο. Η σοκολάτα περιέχει μερικές ουσίες που μπορεί όπως η καφεΐνη, τυραμίνη και φαινυλαιθυλαμίνη, συνδυασμός που για ορισμένους ανθρώπους είναι η απόλυτη συνταγή για πονοκέφαλο.

Διαβάστε ακόμα: Τροφές που μας φέρνουν υπνηλία κατά τη διάρκεια της ημέρας

x

Send this to a friend