Βασικά πράγματα που πρέπει να ξέρεις για το τρέξιμο το πρωί

4 πράγματα που πρέπει να ξέρεις για το πρωινό τρέξιμο

Το πρωινό τρέξιμο είναι για πολλούς δρομείς μια αγαπημένη συνήθεια. Η αλήθεια είναι πως ταυτόχρονα είναι και πολύ βολική. Για τον μέσο ερασιτέχνη δρομέα που θέλει να προπονείται κάθε μέρα αλλά επίσης, δουλεύει και έχει ένα τυπικό ωράριο εργαζόμενου, το πρωινό τρέξιμο είναι η μόνη.

Άλλωστε, κατά τη διάρκεια της ημέρας το πιθανότερο είναι πως είσαι απασχολημένος στη δουλειά σου ενώ μετά τη δουλειά και όσο το 24ωρο περνάει, η κούραση είναι όλο και μεγαλύτερη για να έχεις την όρεξη να τρέξεις. Συνεπώς, το πρωί που μόλις έχεις ξυπνήσει και ο οργανισμός σου είναι ξεκούραστος είναι η κατάλληλη ώρα για την ημερήσια προπόνησή σου. Φυσικά, όσοι έχουν εδραιώσει τη συγκεκριμένη ώρα ως αυτή της προπόνησής τους, γνωρίζουν πως υπάρχουν ορισμένοι «κανόνες» που διέπουν αυτή την επιλογή.

Το πρωινό ξύπνημα δεν είναι και τόσο εύκολο

 Το να ξυπνάς το πρωί για να πας στη δουλειά είναι σκέτο μαρτύριο. Αλλά φαντάσου να πρέπει να ξυπνήσεις ακόμα νωρίτερα για να πας για τρέξιμο πριν γυρίσεις σπίτι ώστε να ετοιμαστείς για δουλειά. Όσο υγιές και αν ακούγεται το ξυπνάς και να τρέχεις τόσο πρωί, η δυσκολία είναι τεράστια και απαιτείται εξαιρετική πειθαρχία.

Αν ξεκινήσεις το τρέξιμο λίγο αργότερα από την υπολογισμένη ώρα κινδυνεύεις είτε να κάνεις λειψή προπόνηση προκειμένου να μην αργήσεις στην δουλειά είτε να… αργήσεις στη δουλειά. Γι’ αυτό ετοίμαστε τα ρούχα σου από το προηγούμενο βράδυ ώστε να μην χάνεις κι άλλο χρόνο στις ετοιμασίες.

Μην κοιμάσαι φαγωμένος

 Το να πέφτεις για ύπνο ενώ έχεις μόλις φάει είναι μια κακή συνήθεια έτσι κι αλλιώς. Όμως αν έχεις στο μυαλό σου να ξεκινήσεις να τρέχεις το πρωί τώρα έχεις έναν επιπλέον λόγο να την κόψεις. Το να σηκώνεσαι για πρωινό τρέξιμο ενώ έχεις κοιμηθεί φαγωμένος το προηγούμενο βράδυ είναι σκέτη καταστροφή.

Να προσέχεις να κοιμάσαι τουλάχιστον τρεις ώρες αφού έχεις φάει το τελευταίο γεύμα της ημέρας ενώ αν δεν τηρείς αυτό τον πολύ βασικό κανόνα θα πρέπει να κάνεις πολύ έντονη προθέρμανση πριν ξεκινήσεις να τρέχεις ώστε να «λυθεί» το σώμα σου.

Η περίοδος προσαρμογής είναι το μεγάλο πρόβλημα

 Αν έχεις βάλει στόχο να εντάξεις στο ημερήσιο πρόγραμμά σου το πρωινό τρέξιμο είναι δεδομένο πως θα χρειαστεί να έχεις αρκετή υπομονή. Οι πρώτες μέρες που θα το εφαρμόσεις θα είναι αρκετά δύσκολες καθότι οι ώρες στις οποίες θα κληθείς να ενεργήσεις είναι αρκετά δύσκολες.

Μην το βάλεις κάτω ωστόσο. Είναι δεδομένο πως θα περάσεις μια δύσκολη περίοδο προσαρμογής αλλά μετά από λίγο καιρό θα σου είναι πολύ εύκολο. Για την ακρίβεια, θα σου είναι τόσο εύκολο που δεν θα πιστεύεις καν ότι σε δυσκόλεψε τόσο στην αρχή.

Ξέχνα το ξενύχτι

 Όπως εύκολα βγαίνει ως συμπέρασμα, το πρωινό τρέξιμο δεν είναι απλά μια διαδικασία που εντάσσεται στο ημερήσιο πρόγραμμά σου αλλά αντίθετα, πρέπει να υπάρξει μια συνολική αναπροσαρμογή στις καθημερινές συνήθειές σου. Κομμάτι αυτής της αναπροσαρμογής είναι και  το πότε κοιμάσαι το προηγούμενο βράδυ.

Οποιαδήποτε ώρα και αν είχες συνηθίσει να κοιμάσαι θα πρέπει να την ξεχάσεις και να διαμορφώσεις τους ρυθμούς σου με τέτοιο τρόπο ώστε να μην έχεις πρόβλημα με την νέα ώρα που θα ξυπνάς. Άλλωστε, είναι δεδομένο πως αρχικά δεν θα μπορείς να την συνηθίσεις, μην επιβαρύνεις την συνθήκη και με ξενύχτι.

Διαβάστε ακόμα: Πώς το πρωινό τρέξιμο σας βοηθάει να «παλέψετε” την ημέρα

Previous ArticleNext Article

Τι προκαλεί στους πνεύμονες των δρομέων ο παγωμένος αέρας;

Τι προκαλεί στους πνεύμονες των δρομέων ο παγωμένος αέρας;

Γιατί οι πνεύμονες σου νομίζεις ότι “καίγονται” όταν τρέχεις σε χαμηλές θερμοκρασίες; Γιατί νομίζεις ότι πονάς; Γιατί σε πιάνει βήχας;

Είναι οι συνηθισμένες ερώτησεις, ειδικά μεταξύ νέων δρομέων ή δρομέων που τρέχουν σε συνθήκες κρύου, ειδικά τις πρώτες τους φορές.

Οι αγώνες δρόμου που γίνονται χειμώνα και αγώνες στο βουνό που οι θερμοκρασίες είναι χαμηλές, το οξυγόνο λιγότερο και ο ξηρός κρύος αέρας δημιουργούν ένα αίσθημα “καψίματος” ή πόνου στους πνεύμονες που σε αρκετές περιπτώσεις συνοδεύεται από βήχα μετά τον τερματισμό, ειδικά αν οι αποστάσεις είναι σύντομες (σ.σ. κάτω από 10 χλμ.)

Στην πραγματικότητα, όσο και να κάποιοι έχετε νιώσει ένα δυσάρεστο συναίσθημα, δεν συμβαίνει κάτι κακό.

Πως λειτουργεί ο πνεύμονας

Ο πνεύμονας είναι ένα καταπληκτικό όργανο, εξελίσσεται για να ζεσταίνει και να υγράνει τον εισπνεόμενο αέρα στη θερμοκρασία του σώματος και κατάλληλη υγρασία.

Για να καταλάβετε σκεφτείτε ένα δέντρο με δύο μεγάλα κλαδιά που χωρίζονται από τον βασικό κορμό και στη συνέχεια χωρίζεται σε μικρότερα και μικρότερα κλαδιά και φύλλα.

Τώρα γυρίστε το δέντρο ανάποδα και συρρικνώστε το στο μέγεθος του θώρακα και έχετε τον πνεύμονα. Ο κορμός έχει το ρόλο της τραχείας, και οι πνεύμονες είναι τα δύο κλαδιά με τα φύλλα τους.

Η θέρμανση και η υγρασία του αέρα ξεκινάει αμέσως με την είσοδό του στο στόμα και τη μύτη.

Όσο κρύος και αν είναι ο αέρας, πρέπει να φτάσει σε θερμοκρασία σώματος και υψηλά επίπεδα υγρασίας για να φτάσει μέσα στο αναπνευστικό δέντρο.

Καθώς ο αέρας κινείται βαθύτερα στις κυψελίδες που βρίσκονται σε άμεση επαφή με τα αιμοφόρα αγγεία, αλλάζει οξυγόνο για διοξείδιο του άνθρακα.

Ο ψυχρός αέρας

Ο ψυχρός αέρας είναι πολύ ξηρός. Η αίσθηση καψίματος που αισθάνεστε όταν αναπνέετε αυτόν τον ψυχρό αέρα, είναι ένας συνδυασμός της διαδικασίας που γίνεται νωρίς από το σύστημα του οργανισμού, ώστε να ζεσταθεί πριν φτάσει στους πνεύμονες.

Μετά από μερικές αναπνοές και με δεδομένο ότι ο ίδιος ο οργανισμός ανεβάζει θερμοκρασία, τρέχοντας και άρα προλαβαίνει να κάνει πιο εύκολα τη διαδικασία της θέρμανσης και υγρασίας του αέρα, το κάψιμο αυτό σταματάμε να το νιώθουμε.

Αν σταματήσουμε γρήγορα, τότε έρχεται ο βήχας. Ο βροχοσπασμός συμβαίνει και είναι πιο έντονος και κρατάει πολύ κυρίως σε ανθρώπους που πάσχουν από άσθμα ή κάποια πνευμονολογική ασθένεια.

Δεν γίνεται ζημιά…

Μέχρι στιγμής οι επιστήμονες παρά τις έρευνες δεν έχουν καταλήξει ότι ο κρύος αέρας που αναπνέουμε και αυτό το κάψιμο ή πόνος που νιώθουμε, μπορεί να μας δημιουργήσει εκτός από ένα μικρό κρύωμα, κάποιο άλλο μεγάλο πρόβλημα. Για την ακρίβεια, δεν έχουν διαπιστώσει ποτέ καμία αρνητική συνέπεια στους πνεύμονες. Συνιστούν, ωστόσο, προκειμένου να αισθανόμαστε καλύτερα, να μην κρυώνουμε και να μην ρισκάρουμε κάτι περισσότερο, να λαμβάνουμε κάποια… μέτρα.

Τι κάνουμε

Κατά τη διάρκεια του τρεξίματος ή της άσκησης, μπορείτε να φοράτε ένα μαντίλι, ένα buff, μια μάσκα ή balaclava ή ότι άλλο σας βολεύει για να προστατέψετε το λαιμό και το, στόμα και τη μύτη. Με αυτόν τον τρόπο ο αέρας θα εισέρχεται ακόμα πιο ζεστός και θα αποφύγετε τα όποια προβλήματα. Επίσης, μόλις τελειώσετε την προπόνηση ή τον αγώνα, πιείτε κάτι ζεστό.

Μπορεί να μοιάζετε κάπως με ληστή τράπεζας, αλλά είναι σίγουρο ότι δεν χρειάζεται να ανησυχείτε τόσο πολύ ούτε ότι θα αρρωστήσετε, ούτε ότι θα σας συλλάβουν.

Διαβάστε ακόμα: Οι χειμερινές προπονήσεις προστατεύουν από τη γρίπη και τα κρυολογήματα

Πηγή: runnersworld.com (By Dr William O. Roberts)

Ντεμπούτο για τέσσερις σε μίτινγκ στη Σόφια

Στη Βουλγαρία βρίσκονται από σήμερα τέσσερις αθλητές και αθλήτριες μας, προκειμένου το Σάββατο (16/1) να κάνουν τον πρώτο τους αγώνα στη σεζόν.

Η Μαρία Γάτου, ο Χρήστος Κοτίτσας, ο Θοδωρής Βροντινός και ο Χρήστος Παπούλιας θα έχουν την ευκαιρία να βγάλουν τα πρώτα τους συμπεράσματα για την αγωνιστική τους κατάσταση, στο μίτινγκ, που θα γίνει στη Σόφια. Η Μαρία Γάτου και ο Θοδωρής Βροντινός θα συμμετάσχουν στα 60 μ. με στόχο να κυνηγήσουν από νωρίς να γρήγορες κούρσες και επιδόσεις ανάλογες των δυνατοτήτων τους. Αμφότεροι μπορούν να σκέφτονται ακόμη και τα όρια συμμετοχής στο Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα κλειστού, με αυτό των ανδρών να έχει οριστεί στα 6.77 και των γυναικών στα 7.40.

Στα 800 μ. θα πάρει θέση εκκίνησης ο Χρήστος Κοτίτσας, ο οποίος ευελπιστεί στη διάρκεια της σεζόν να δει χρόνους καλύτερες από το ρεκόρ του στον κλειστό, ο οποίο είναι 1.49.35 από τον χειμώνα του 2019 και γιατί όχι κάτω από το 1.49.00, επίδοση που θα του κλείσει θέση συμμετοχής στο Ευρωπαϊκό κλειστού.

Στην κούρσα των 3.000 μ. θα αγωνιστεί ο Χρήστος Παπούλιας, με στόχο να κυνηγήσει από νωρίς γρήγορους χρόνους. Αντίθετα επέλεξαν τελικά να μην ξεκινήσουν τη χρονιά στη γειτονική χώρα, ο Παναγιώτης Τριβιζάς, ο Βασίλης Μυριανθόπουλος και η Κυριακή Σαμάνη, που αρχικά είχαν εκδηλώσει ενδιαφέρον για τον συγκεκριμένο αγώνα.

x
Send this to a friend