Γιατί οι μύες… καταστρέφονται στην προπόνηση και “χτίζονται” στην κουζίνα;

Γιατί οι μυς "καταστρέφονται" στην προπόνηση και χτίζονται στην κουζίνα;

Του Κωνσταντίνου Μπακόπουλου*

Αν μόλις τελειώσατε την προπόνησή σας και αναρωτιέστε τι πρέπει να φάτε, το συγκεκριμένο άρθρο είναι για εσάς!

Στο κείμενο που ακολουθεί θα βρείτε τις απαντήσεις στα ερωτήματα «Τι να φάω μετά την προπόνηση; Πόση ώρα μετά να φάω; Να χρησιμοποιήσω κάποιο συμπλήρωμα διατροφής;» 

Προκειμένου όμως να δώσουμε μια απάντηση και να κατανοήσουμε καλύτερα τη σημασία του μετα-προπονητικού γεύματος καλό είναι να ξεκαθαρίσουμε τι συμβαίνει στο σώμα κατά τη διάρκεια της άσκησης.

Αρχικά, όταν οι μύες υποβάλλονται σε έντονη άσκηση δημιουργείται τραύμα στις μυϊκές ίνες, που αναφέρεται ως μυϊκή βλάβη ή «καταστροφή». Στη συνέχεια, το γεγονός αυτό πυροδοτεί μια αλυσίδα διεργασιών με σκοπό την επιδιόρθωση των μυών και την ανάπτυξη. Η ανάπτυξη και η επιδιόρθωση των μυών δεν μπορεί να επιτευχθεί αν δεν υπάρχουν τα κατάλληλα θρεπτικά συστατικά. Γίνεται λοιπόν κατανοητό πώς:

Οι μύες “καταστρέφονται” στην προπόνηση & χτίζονται στην κουζίνα!

Με δεδομένα όλα τα παραπάνω, ας δούμε τώρα ποια είναι η κατάλληλη διατροφή μεταπροπονητικά.

Ποιος είναι ο στόχος;

Στόχος του γεύματος μετά την προπόνηση ή τον αγώνα είναι να επιτύχει τα ακόλουθα:

  • Την αναπλήρωση των αποθηκών ενέργειας (γλυκογόνου)
  • Την αναπλήρωση των υγρών και των ηλεκτρολυτών και
  • Την επιδιόρθωση και την αύξηση της μυϊκής μάζας

Τι πρέπει να περιλαμβάνει το μεταπροπονητικό γεύμα;

1. Υδατάνθρακες για αναπλήρωση των αποθεμάτων ενέργειας

Σε αντίθεση με όσα πιθανόν έχετε ακούσει, μετά την άσκηση, προτεραιότητα του οργανισμού είναι οι υδατάνθρακες!

Τι υδατάνθρακες να επιλέξω;

Επιλέξτε υδατάνθρακες που απορροφώνται γρήγορα από το σώμα σας. Οι υδατάνθρακες αυτοί ονομάζονται υψηλού γλυκαιμικού δείκτη. Υδατάνθρακες υψηλού γλυκαιμικού δείκτη είναι τα λευκά ζυμαρικά, το λευκό ρύζι, το λευκό ψωμί, η πατάτα κ.α.

Η κατανάλωση υδατανθράκων είναι επιτακτική για την αναπλήρωση του γλυκογόνου, το οποίο θα σας παρέχει την απαραίτητη ενέργεια για την επόμενη προπόνηση.

Πόσους υδατάνθρακες να καταναλώσω;

ydatanthrakes bakopoulos diaitologos

Απαιτούνται  περίπου 1 – 1,5γρ υδατανθράκων/κιλό σωματικού βάρους.

Έτσι, αν για παράδειγμα είστε 75kg θα πρέπει να καταναλώσετε 75γρ – 112γρ υδατανθράκων, οι οποίοι αντιστοιχούν σε:

  • 300 – 450γρ ρύζι μαγειρεμένο
  • 300 – 450γρ μακαρόνια
  • 270γρ πατάτα & 1 μπανάνα κ.α

Φροντίστε να καταναλώσετε τους υδατάνθρακες αυτούς αμέσως μετά την άσκηση καθώς στο στάδιο αυτό το σώμα σας τους αξιοποιεί πιο γρήγορα και πιο αποτελεσματικά!

Να θυμάστε!

Aν δεν καταναλωθούν υδατάνθρακες αμέσως μετά την άσκηση οι ρυθμοί αναπλήρωσης της ενέργειας (γλυκογόνου) είναι εξαιρετικά χαμηλοί.

2. Πρωτεΐνες για αποκατάσταση του μυϊκού ιστού

Οι πρωτεΐνες αποτελούν το δομικό συστατικό των μυών και έτσι η παρουσία τους στο μετα-προπονητικό γεύμα είναι επιτακτική για την αποκατάσταση του μυϊκού ιστού και την αύξηση της μυϊκής μάζας.

Έτσι, η κατανάλωση πρωτεϊνών υψηλής βιολογικής αξίας μετά την άσκηση είναι ζωτικής σημασίας.

Ως υψηλής βιολογικής αξίας χαρακτηρίζονται οι ζωικές πρωτεΐνες. Καλές πηγές πρωτεϊνών είναι το κοτόπουλο, το ψάρι, τα θαλασσινά, το κόκκινο κρέας, τα αυγά και τα γαλακτοκομικά.

Σύμφωνα με τις τελευταίες οδηγίες, η κατανάλωση 20-25γρ πρωτεΐνης υψηλής βιολογικής αξίας εντός 30 λεπτών μετά την άσκηση παρέχει τα απαραίτητα αμινοξέα για τη συντήρηση και την επισκευή του μυϊκού ιστού.

Μπορείτε να βρείτε την ποσότητα αυτή σε:

  • 90 -120γρ κοτόπουλο
  • Μία ομελέτα με 2 αυγά & 1 τριμμένο τυρί
  • 90 – 120γρ ψάρι ή
  • 2 μέτρια μπιφτέκια

proteines bakopoulos konstantinos

Τι να θυμάστε;

Το περισσότερο δεν είναι πάντοτε καλύτερο! Έτσι, στο σημείο αυτό αξίζει να τονιστεί πως πρόσληψη πρωτεΐνης που υπερβαίνει την παραπάνω σύσταση δεν προωθεί περεταίρω την μυϊκή ανάπτυξη!

Ποιες άλλες επιλογές μεταπροπονητικού γεύματος έχω;

Μερικά ακόμη παραδείγματα μεταπροπονητικού γεύματος για «πρωταθλητές» είναι:

  • Σολομός με ζυμαρικά
  • Μοσχάρι άπαχο με πουρέ πατάτας
  • Τονοσαλάτα με ψωμί ολικής αλέσεως
  • Μακαρόνια με κιμά και τριμμένο τυρί χαμηλών λιπαρών
  • Μπαγκέτα ολικής με γαλοπούλα και τυρί χαμηλών λιπαρών
  • Τυρί cottage με φρούτα
  • Smoothie με φρούτα & πρωτεΐνης ορού γάλακτος
  • Ρόφημα πρωτεΐνης ορού γάλακτος με μπανάνα ή/και πρόσθετους υδατάνθρακες.

Βέβαια γίνεται κατανοητό, πως προκειμένου καθοριστούν οι ποσότητες στα παραπάνω γεύματα απαιτείται ο σχεδιασμός ενός εξατομικευμένου διαιτολογίου σύμφωνα με τις ανάγκες και τους στόχους του αθλητή/αθλούμενου.

Τι συμβαίνει με τις απώλειες υγρών και ηλεκτρολυτών;

Ακόμη και μετά το τέλος της άσκησης το σώμα σας συνεχίζει να χάνει υγρά και ηλεκτρολύτες μέσω του ιδρώτα και των ούρων.

Ως ως εκ τούτου, για αποτελεσματική ενυδάτωση καταναλώστε 5 ποτήρια υγρών για κάθε 1 κιλό σωματικού βάρους που χάσατε κατά την άσκηση.

Για παράδειγμα, αν πριν την άσκηση το βάρος σας ήταν 75kg και μετά την άσκηση 74kg μιλάμε για απώλεια ενός κιλού άρα, θα πρέπει να καταναλώσετε 5 ποτήρια νερού.

nero askhsh bakopoulos diaitologos

Χρειάζεται να χρησιμοποιήσω κάποιο συμπλήρωμα διατροφής;

Εφόσον οι ανάγκες σας καλύπτονται μέσω μίας ποικιλίας τροφών, άρα και θρεπτικών συστατικών η πρόσληψη συμπληρωμάτων διατροφής δεν είναι απαραίτητη.

Ωστόσο, τα συμπληρώματα διατροφής υπερτερούν σε χαρακτηριστικά όπως η ταχύτητα απορρόφησης και η συγκέντρωση ορισμένων θρεπτικών συστατικών γεγονός που τα καθιστά προτιμότερα σε ορισμένες περιπτώσεις.

Σε κάθε περίπτωση συμβουλευτείτε κάποιο πτυχιούχο διαιτολόγο διατροφολόγο ώστε να εκτιμήσει τις ανάγκες σας και να καταρτίσει ένα εξατομικευμένο πλάνο διατροφής που θα ανταποκρίνεται πλήρως στις ανάγκες, τις προτιμήσεις και τους στόχους σας.

Τι να κρατήσετε για το τέλος;

Η βέλτιστη αθλητική απόδοση ξεκινά με την καλή διατροφή! Καταναλώστε τα παραπάνω θρεπτικά συστατικά στη σωστή αναλογία, τροφοδοτήστε το σώμα σας με τα απαραίτητα καύσιμα, τραφείτε σύμφωνα με τους στόχους σας και τα αποτελέσματα είναι θέμα χρόνου!


*Ο Κωνσταντίνος Μπακόπουλος είναι απόφοιτος του τμήματος Διαιτολογίας – Διατροφής του Ανώτατου Εκπαιδευτικού Ιδρύματος Κρήτης. Εργάζεται με την επιστημονική ομάδα του medNutrition και παρέχει διαιτολογικές υπηρεσίες στην περιοχή της Αττικής. Το αρθρο δημοσιεύτηκε στο www.mednutrition.gr


Πηγή: www.verticalwise.com

Previous ArticleNext Article

Με τα πόδια ή με ποδήλατο η σωματική άσκηση – Όλα τα νέα μέτρα

Τις αλλαγές που θα ισχύουν από το πρωί της Πέμπτης σε ότι αφορά τα SMS ανακοίνωσε ο Νίκος Χαρδαλιάς. Ο υφυπουργός πολιτικής προστασίας και διαχείρισης κρίσεων σημείωσε ότι οι στιγμές είναι εξαιρετικά κρίσιμες και υπογράμμισε ότι θα πρέπει να αποφευχθούν όσο το δυνατόν οι άσκοπες μετακινήσεις.

Τόνισε ακόμη ότι βρισκόμαστε στο τέλος του δρόμου αφού με το εμβόλιο υπάρχει ελπίδα για το τέλος της περιπέτειας.

Ο Νίκος Χαρδαλιάς ανακοίνωσε ότι από αύριο στις 06.00 το πρωί κι ως την Τρίτη 16 Μαρτίου:

  • Για τον κωδικό 2 στα sms που αφορά σε αγορές (και το 3 στο σκέλος των τραπεζών), θα προβλέπεται μια χιλιομετρική απόσταση έως 2 χιλιόμετρα από το σπίτι ή εντός των ορίων του οικείου δήμου.
  • Για τον κωδικό 6 στα sms – που αφορά σε σωματική άσκηση και βόλτα κατοικίδιου- θα γίνεται χωρίς τη χρήση οχήματος, άρα πεζή ή με ποδήλατο σε απόσταση κοντινή από στην οικία.
  • Για τον κωδικό 4 στα sms, που αφορά σε βοήθεια προς άνθρωπο σε ανάγκη, τα αστυνομικά όργανα εντέλλονται να ζητάνε περαιτέρω διευκρινίσεις κατά τον έλεγχο.

Σωματική άσκηση

Σε ότι αφορά τη σωματική άσκηση, δεν υπάρχει ο περιορισμός “εντός οικείου δήμου”, όπως συμβαίνει με την μετακίνηση για τις τράπεζες ή τις αγορές. Υπάρχει το κόντινη απόσταση από την οικία, αλλά αυτό είναι μάλλον σχετικό.

Τι ισχύει για τις περιοχές στο κόκκινο

Στις περιοχές που βρίσκονται στο κόκκινο, η απαγόρευση κυκλοφορίας θα ισχύει από τις 9 το βράδυ έως τις 5 το πρωί.

Τι ισχύει για τις περιοχές στο βαθύ κόκκινο

Στις περιοχές που βρίσκονται στο «βαθύ κόκκινο» αναπροσαρμόζεται και η απαγόρευση κυκλοφορίας, καθώς θα ξεκινά στις 7 μ.μ. αντί για τις 6 μ.μ..

Μόνες εξαιρέσεις η Αττική και η Θεσσαλονίκη, όπου τις καθημερινές η απαγόρευση θα ξεκινά από τις 9 το βράδυ και θα ισχύει έως τις 5 το πρωί.

Τι θα γίνει με τα σχολεία

Στο επίπεδο αυξημένου κινδύνου (κόκκινο) είναι σε αναστολή η δια ζώσης λειτουργία των λυκείων, ενώ στο επίπεδο πολύ αυξημένου κινδύνου (βαθύ κόκκινο) είναι σε αναστολή η δια ζώσης λειτουργία όλων των σχολικών μονάδων και βαθμίδων εκπαίδευσης (εξαιρουμένης της ειδικής αγωγής).

Αυξημένοι έλεγχοι

Όπως τόνισε ο κ. Χαρδαλιάς, οι έλεγχοι θα είναι αυξημένοι και στις γειτονιές, ενώ ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί και στους ελέγχους στους χώρους εργασίας, που μαζί με τις συνάξεις στα σπίτια αποτελούν τις βασικές αιτίες εξάπλωσης της πανδημίας τις τελευταίες εβδομάδες. Παράλληλα, δεν επιτρέπεται η παραμονή πολιτών σε χώρους εξωτερικής άθλησης, οργανωμένες μαρίνες, πάρκα και άλση.

Έκοψε την πίτα στο Ποικίλο Όρος o ΠΔΣ ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΠΕΤΡΟΥΠΟΛΗΣ

Έκοψε την πίτα στο Ποικίλο Όρος o ΠΔΣ ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΠΕΤΡΟΥΠΟΛΗΣ

Με ένα ξεχωριστό και πρωτότυπο τρόπο έκοψε την καθιερωμένη βασιλόπιτα ο Ποδηλατικός Δρομικός Σύλλογος Οδυσσέας Πετρούπολης, που αλλού από το Ποικίλο Όρος.

Την Κυριακή 28 Φεβρουαρίου με την τήρηση όλων των μέτρων για τον περιορισμό της πανδημίας και της προστασία της δημόσιας υγείας, αθλητές, μέλη και φίλοι του «ΠΔΣ ΟΔΥΣΣΕΑΣ», σε μικρές ομάδες (2-3 ατόμων) είχαν την δυνατότητα να πάρουν το κομμάτι της βασιλόπιτας και να ανταλλάξουν ευχές με τον πιο όμορφο τρόπο μέσα σε διάστημα τριών ωρών…ενώ περπατούσαν, έτρεχαν ή έκαναν ποδήλατο στα μονοπάτια του Ποικίλου Όρους και στις διαδρομές που γίνονται οι αγώνες Poikilo Rocky Mountain  και Poikilo Night Trail.

Οι υπεύθυνοι του Συλλόγου είχαν επιλέξει τέσσερα σημεία πάνω στο Ποικίλο Όρος, όπου σε κάθε σημείο περίμεναν ένας εθελοντής και ένας εκπρόσωπος από το ΔΣ το Συλλόγου να προσφέρουν το κομμάτια βασιλόπιτας και ευχές. Η εκδήλωση είχε κάτι από «κυνήγι θησαυρού» καθώς για να πάρεις το κομμάτι σου έπρεπε να περάσεις από το σημείο που αντιστοιχούσε στο αρχικό γράμμα του επιθέτου σου. Στο τέλος, το ΔΣ του «Οδυσσέα» έκοψε  την βασιλόπιτα σε live μετάδοση από τα social media της ομάδας, από το «Θρόνο του Οδυσσέα», που έχει γίνει σημείο αναφοράς για όλους τους δρομείς και περιπατητές της Αττικής.

Βασιλόπιτα χωρίς φλουρί δεν γίνεται! Δεν υπήρχε όμως ένα, αλλά έξι δώρα που κέρδισαν οι τυχεροί. «Η πανδημία δεν μπορεί να σταματήσει την ευρηματικότητα και την έμπνευση του Συλλόγου μας. Όπως με έξυπνο τρόπο και μέσα σε προπόνηση στολίσαμε το Χριστουγεννιάτικο δέντρο, έτσι καταφέραμε να κόψουμε και τη βασιλόπιτα μας. Μαζί με όλα τα μέλη και τους φίλους μας αλλά και τηρώντας όλα τα υγειονομικά πρωτόκολλα. Το Ποικίλο Όρος αποτελεί πέρα από την έδρα του Συλλόγου μας και την διέξοδο για τους κατοίκους ώστε να ασκήσουν σώμα και πνεύμα και να μείνουν υγιείς. Εύχομαι σε όλους  να περάσει γρήγορα η πανδημία και να ανταμώνουμε στα μονοπάτια μας. Ευχαριστώ όσους στηρίζουν, ηθικά και οικονομικά το έργο και τις δράσεις μας», δήλωσε ο Πρόεδρος του «ΠΔΣ ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΠΕΤΡΟΥΠΟΛΗ», Δημήτρης Ζωναράς.

Ευχαριστούμε  τα Ζαχαροπλαστεία Κάκαλης για την χορηγία της βασιλόπιτας και τους δωροθέτες, Citisaid, Podilatodromio, Essential.

x
Send this to a friend