Γιατί ο μεταβολισμός μας γίνεται πιο αργός καθώς μεγαλώνουμε;

Ο ρυθμός του μεταβολισμού μας γίνεται πιο αργός καθώς περνούν τα χρόνια και το αποτέλεσμα είναι να χάνουμε μυική μάζα και να κάνουμε… κοιλίτσα. Υπάρχει τρόπος να αντιστρέψουμε την πορεία;

Καθώς μεγαλώνουμε ο ρυθμός του μεταβολισμού μας αλλάζει. Συνήθως η αλλαγή γίνεται αισθητή μετά τα 35, αλλά ανάλογα με την ιδιοσυγκρασία, τον σωματότυπο και τον τρόπο ζωής η επιβράδυνση μπορεί να γίνει αισθητή και πολύ αργότερα π.χ. μετά τα 40.

Φταίει ο μεταβολισμός σου που δεν μπορείς να χάσεις βάρος;

Σε κάθε περίπτωση είναι μια σταδιακή διαδικασία. Σύμφωνα με τους ειδικούς μετά τα 40, ο ρυθμός του βασικού μεταβολικού ρυθμού μειώνεται κατά 5% για κάθε δεκαετία που περνάει. Εάν μια γυναίκα π.χ. στα 40 της χρειάζεται 1800 θερμίδες την ημέρα για να διατηρήσει το βάρος της, στα 50 της χρειάζεται 90 θερμίδες λιγότερο – περίπου όσο δυο κουταλιές του γλυκού μαρμελάδα ή δυο κράκερ.

Γιατί αλλάζει ο μεταβολισμός μας;

Για ποιο λόγο όμως ο μεταβολισμός μας γίνεται πιο αργός καθώς μεγαλώνουμε; Οι κυριότεροι λόγοι είναι δύο. Ο πρώτος είναι ότι αλλάζει η σύσταση του σώματος και μειώνεται ο μυικός ιστός.

Η ταχύτητα του μεταβολισμού επηρεάζεται σημαντικά από τη σύσταση του σώματος, δηλαδή την αναλογία του μυϊκού ιστού προς τον λιπώδη. Αυτό σημαίνει ότι όσο περισσότερο το λίπος, τόσο λιγότερες οι καύσεις, ενώ περισσότεροι μύες σημαίνουν περισσότερες καύσεις. Καθώς περνούν τα χρόνια αυξάνεται η αναλογία του λιπώδους ιστού σε σχέση με το μυϊκό ιστό, γεγονός που οφείλεται κυρίως, στο ότι δεν είμαστε τόσο δραστήριοι όσο παλιά.

Με άλλα λόγια κινούμαστε λιγότερο, αλλά επιμένουμε να τρώμε τις ίδιες ποσότητες. Τι να κάνουμε: Γυμναζόμαστε με σκοπό να «χτίσουμε» μύες. Αρκεί να πούμε ότι 0,5 κιλό μυϊκής μάζας καίει μέχρι και 9 φορές περισσότερες θερμίδες σε σύγκριση με 0,5 κιλό λιπώδους ιστού. Επομένως δεν μας συμφέρει να χάσουμε μύες!

Έχει μπλοκάρει ο μεταβολισμός μου;

Ο δεύτερος λόγος που οδηγεί σε επιβράδυνση του ρυθμού του μεταβολισμού είναι ότι εκκρίνεται λιγότερη αυξητική ορμόνη. Κατά τη διάρκεια της ζωής μας μειώνεται σταδιακά ο ρυθμός έκκρισης της αυξητικής ορμόνης η οποία σχετίζεται κυρίως με την ανάπτυξη. Η μείωση της αυξητικής ορμόνης σημαίνει αύξηση του λίπους στο σώμα και μεγαλύτερη εναπόθεση του λίπους στη μέση με αποτέλεσμα να αποκτούμε… κοιλίτσα. Υπολογίζεται ότι οι αποθήκες του λίπους αυξάνουν σταδιακά κατά περίπου 18% στους ενήλικες άνδρες και κατά 12% στις γυναίκες στη διάρκεια της ζωής τους.

Οι ειδικοί επισημαίνουν ακόμη ότι καθώς μειώνεται η έκκριση της αυξητικής ορμόνης, μειώνεται και η ενεργητικότητά μας. Τι μπορούμε να κάνουμε:  Οι επαρκείς ώρες ύπνου σχετίζονται με την ομαλή έκκριση της αυξητικής ορμόνης, ενώ οι ασκήσεις με αντιστάσεις (βάρη) είναι ακόμη ένας τρόπος για να αυξήσουμε την έκκρισή της.

Διαβάστε επίσης: Γιατί… φρενάρει ο μεταβολισμός σας και δεν χάνετε κιλά;

Previous ArticleNext Article

Ο Κώστας Δουβαλίδης ακύρωσε την προετοιμασία στο Πότσεφστρουμ

Επικυρώθηκαν οι φετινές μετάγραφες στο στίβο

Ο Κώστας Δουβαλίδης αναγκάστηκε να ακυρώσει την προετοιμασία του στη Νότιο Αφρική, αφού βρέθηκε θετικός στον ιο covid-19.

Ο πρωταθλητής των εμποδίων με σχετική ανάρτηση στα social media έκανε γνωστό πως μετά το σχετικό έλεγχο βρέθηκε θετικός και πλέον αναπροσαρμόζει τα σχέδια του για το εγγύς μέλλον. Ο κάτοχος του πανελληνίου ρεκόρ στα 110 μ. εμπ. είναι καλά στην υγεία του, ωστόσο θα χρειαστεί να μείνει σε καραντίνα και να αναρρώσει πλήρως πριν επιστρέψει και πάλι στις προπονήσεις. Ο αθλητής του Μπάμπη Σδρόλα έχει ως στόχο της χρονιάς τη συμμετοχή και διάκριση στους αγώνες του χειμώνα.

“Όταν κάνεις σχέδια στις μέρες μας δυστυχώς δεν ξέρεις αν υλοποιηθούν. Αυτό συνέβη και σε εμένα. Ενώ είχα κλείσει εισιτήρια για την προετοιμασία στη  Ν. Αφρική με αναχώρηση το Σάββατο 28 του μήνα και μετά από μοριακό τεστ COVID 19 διαγνωστικά θετικός και δυστυχώς θα αναβληθεί η προετοιμασία μου..

Όλο αυτό το διάστημα παρόλου που ήμουν προσεκτικός και τηρούσα όλα τα απαραίτητα μέτρα τελικά δεν μπόρεσα να το αποφύγω..
Πολύ προσοχή σε όλους , υγεία και υπομονή για να βγούμε δυνατοί και να συνεχίσουμε τις ζωές μας όπως πριν”, έγραψε ο έμπειρος αθλητής.

Η Ελισάβετ Πεσιρίδου θα κυνηγήσει τη διάκριση στους αγώνες του χειμώνα

Η Ελισάβετ Πεσιρίδου συνεχίζει την προετοιμασία της για τους αγώνες της χειμερινής περιόδου έστω κι αν ακόμη δεν μπορεί να γνωρίζει τους αγώνες που θα διεξαχθούν στη χειμερινή περίοδο.

Η πανδημία του ιού covid-19 εξακολουθεί και δημιουργεί πολλά προβλήματα σε όλο τον πλανήτη και προκαλεί αβεβαιότητα σε σχέση με τη δράση της χειμερινής σεζόν. Παρόλα αυτά η πρωταθλήτρια των ψηλών εμποδίων προετοιμάζεται πυρετωδώς στις εγκαταστάσεις του Ολυμπιακού Σταδίου, με στόχο να διεκδικήσει καλές παρουσίες στη χειμερινή σεζόν. “Εχει κάνει όλο το πρόγραμμα κανονικά χωρίς διακοπή. Υπάρχει πολλή όρεξη  και κέφι και περιμένουμε να δούμε τι θα γίνει με τους αγώνες, αφού ακόμη δεν ξέρουμε τι θα συμβεί με τα μίτινγκ. Αυτή η περίοδος είναι για γερά νεύρα”, είπε η ομοσπονδιακή τεχνικός Ιωάννα Σιώμου και συμπλήρωσε: “Ξέρεις να χειριστείς την ολυμπιακή χρονιά, είναι δύσκολο ωστόσο να διαχειριστείς τα οn/off που προκαλούνται λόγω της πανδημίας. Παρόλα αυτά βαδίζουμε με βάση το πρόγραμμα. Θεωρώ πως ο κλειστός για την Ελισάβετ θα πάει καλά”. Η Πεσιρίδου ευελπιστεί φέτος να κυνηγήσει τη δεύτερη συμμετοχή της σε Ολυμπιακούς Αγώνες, ενώ νωρίτερα θέλει μια καλή παρουσία στο Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα κλειστού, το οποίο είναι προγραμματισμένο για το Τορούν της Πολωνίας. Η κορυφαία αθλήτρια των ψηλών εμποδίων τα τελευταία χρόνια, έχει ατομικό ρεκόρ στα 60 μ. εμπ. 8.04 από το 2017.

Την πρώτη της επαφή με το στρώμα του ύψους είχε και πάλι η πρωταθλήτρια του ύψους Τατιάνα Γκούσιν, που ολοκλήρωσε το στάδιο της αποθεραπείας ενός τραυματισμού, που την ταλαιπωρούσε από το καλοκαίρι. “Η Τατιάνα έχει επιστρέψει στις προπονήσεις. Αυτή την περίοδο κυρίως δυναμώνει, ενώ έχει κάνει δύο χαλαρές προπονήσεις με άλματα. Δεν βιαζόμαστε καθώς θέλουμε να μπει δυνατά μόνο όταν θα είναι απόλυτα έτοιμη. Η χρονιά είναι απαιτητική και γι΄αυτό πάμε βήμα, βήμα και είμαστε σε συνεχή επαφή με τους φυσιοθεραπευτές. Δεν μπορώ να πω αν θα μπούμε με στόχο στον κλειστό στίβο, καθώς δεν ξέρω ακόμη αν θα είναι σε ανταγωνιστική κατάσταση, ωστόσο ίσως χρησιμοποιήσουμε τις διοργανώσεις του χειμώνα, για να αποκτήσει και πάλι επαφή με τους αγώνες”, εξήγησε η έμπειρη τεχνικός. Στόχος της Γκούσιν είναι η συμμετοχή στους Ολυμπιακούς Αγώνες του Τόκιο.

x
Send this to a friend