Διατροφικά fake news που συναντάς συνέχεια στο διαδίκτυο

Διατροφικά fake news που συναντάς συνέχεια στο διαδίκτυο

Γράφει ο Δημοσθένης Χριστόπουλος

Όσοι έχουν μια στοιχειώδη επαφή με το διαδίκτυο το γνωρίζουν: το θαυματουργό και αχανές αυτό πεδίο είναι γεμάτο από ανακρίβειες και fake news. Μάλιστα, όσον αφορά ζητήματα που έχουν να κάνουν με δίαιτες και διατροφή, η εγκυρότητα βρίσκεται στο κατώτατο επίπεδό της.

Σύμφωνα με μια έρευνα που έγινε αποδείχθηκε πως τα social media είναι η νούμερο 1 πηγή αναξιόπιστης ενημέρωσης σε ζητήματα που έχουν να κάνουν με τη διατροφή, κάτι που είναι μάλλον λογικό εφόσον τα social media είναι και εκείνα που αναπαράγουν το μεγαλύτερο υλικό των πληροφοριών που υπάρχουν στο διαδίκτυο.

Ορισμένοι από τους πιο διαδεδομένους μύθους αναφορικά με ζητήματα που έχουν να κάνουν με τη διατροφή και έχουν προκύψει από το διαδίκτυο είναι οι εξής:

Οι μπανάνες παχαίνουν

«Οι μπανάνες είναι παρεξηγημένες επειδή θεωρούνται τρόφιμα υψηλής περιεκτικότητας σε ζάχαρη και σχετίζονται με διακυμάνσεις των επιπέδων σακχάρου στο αίμα. Αυτό, με τη σειρά του, λέγεται ότι οδηγεί σε αύξηση του σωματικού βάρους», εξηγεί η Κασάνδρα Φορσίδ, επίκουρος καθηγητής φυσικής άσκησης στο Πανεπιστήμιο του Κονέκτικατ. Πρόκειται για ένα μεγάλο μύθο καθώς ανά μερίδα οι μπανάνες δεν έχουν περισσότερη ζάχαρη από οποιοδήποτε άλλο φρούτο. Συνεπώς αν πρέπει να μειώσετε τη ζάχαρη για οποιονδήποτε λόγο, το να μειώσετε μπανάνες δεν θα σας ωφελήσει περισσότερο ή λιγότερο από το να κόψετε τα μήλα ή τα αχλάδια.

Οι φλούδες του λεμονιού είναι πιο θεραπευτικές από τη χημειοθεραπεία

«Ως διαιτολόγος, είμαι η πρώτη που υπερασπιστεί τη δύναμη του φαγητού για το σώμα μας. Αλλά το να πούμε ότι ένα κομμάτι μιας τροφής είναι πιο ισχυρή από τη χημειοθεραπεία είναι κάτι πολύ επικίνδυνο να βγάλει εκεί» λέει η ειδική διατροφολόγος Άντζελα Λεμόντ σχολιάζοντας έναν από τους μεγαλύτερους μύθους σχετικά με τις τροφές. Τα λεμόνια έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε βιταμίνη C, η οποία σε υψηλές δόσεις μπορεί να λειτουργήσει αντικαρκινικά. Ανάμεσα σε αυτή την αλήθεια και διαφόρες υπερβολές όμως υπάρχει μεγάλη απόσταση.

Το βοδινό κρέας κάνει κακό

Αν και μελέτες έχουν αποδείξει ότι η κατανάλωση επεξεργασμένου κόκκινου κρέατος όπως το μπέικον, το λουκάνικο και τα χοτ-ντογκ, συνδέεται με καρδιακές παθήσεις και καρκίνο του παχέος εντέρου, οι ίδιες αυτές μελέτες δεν διαπιστώνουν καμία συσχέτιση μεταξύ της κατανάλωσης μη επεξεργασμένου κόκκινου κρέατος και καρδιακών παθήσεων και καρκίνου. «Επιπλέον, οι μελέτες αυτές ήταν μακροπρόθεσμες και άρα με πολύ μεγάλη αξιοπιστία», λέει ο Τζιμ Γουάιτ, φυσιολόγος από την Αμερική.

Τρώτε μόνο βιολογικά προϊόντα

«Η επιλογή βιολογικής τροφής έναντι της συμβατικής είναι μια προσωπική επιλογή. Η διατροφική διαφορά ανάμεσα στις δυο είναι ασήμαντη. Τα οφέλη από την κατανάλωση οποιωνδήποτε λαχανικών – είτε βιολογικών είτε συμβατικών- αντισταθμίζουν όπως και να έχει τις αρνητικές επιπτώσεις της μη κατανάλωσης λαχανικών», λέει ο Τόμι Άμπιντορ, διατροφολόγος και συγγραφέας.

Μην τρώτε κρόκους αυγών

Σε μια μελέτη που δημοσιεύθηκε το 2016 στο περιοδικό «American Journal of Clinical Nutrition», εξετάστηκε η σχέση μεταξύ κατανάλωσης αυγών και στεφανιαίας νόσου (CAD). Το συμπέρασμα ήταν πως τα αυγά δεν σχετίζονται με τον κίνδυνο του CAD. «Επιπλέον, ο κρόκος είναι διατροφικά πιο χρήσιμος από τα ασπράδια. Περιέχει βιταμίνες A, B12, D, E και K μαζί με ωμέγα-3 λίπη, φυλλικό οξύ και χολίνη», λέει ο ειδικός Βαλερί Γκόλντστεϊν. Συνεπώς, το συμπέρασμα είναι απλό: φάτε τα αυγά σας ολόκληρα.

Διαβάστε ακόμα: Τρεις μύθοι για το αδυνάτισμα που καταρρίπτονται πανηγυρικά!

Previous ArticleNext Article

H φέτα περιέχει 489 διαφορετικές πρωτεΐνες!

H φέτα περιέχει 489 διαφορετικές πρωτεΐνες!

Ερευνητές του Ιδρύματος Ιατροβιολογικών Ερευνών της Ακαδημίας Αθηνών (ΙΙΒΕΑΑ) ανέλυσαν την ελληνική φέτα, αποκρυπτογραφώντας, για πρώτη φορά σε μοριακό επίπεδο, το περιεχόμενο, την αξία και τις διατροφικές ιδιότητές της.

Οι ερευνητές του ΙΙΒΕΑΑ δρ Γεώργιος Τσάγκαρης και δρ Αθανάσιος Αναγνωστόπουλος, οι οποίοι έκαναν σχετική δημοσίευση σε διεθνές περιοδικό, ανέλυσαν με φασματογράφους μάζας υψηλής ευκρίνειας πληθώρα αντιπροσωπευτικών δειγμάτων από όλα τα μέρη της Ελλάδας που παράγουν φέτα «Προστατευόμενης Ονομασίας Προέλευσης» (ΠΟΠ), επιδιώκοντας την ταυτοποίηση όλων των πρωτεϊνών και πεπτιδίων που περιέχουν.

Διαπιστώθηκε ότι η φέτα ΠΟΠ από όλες τις περιοχές της χώρας μας περιέχει συνολικά 489 διαφορετικές πρωτεΐνες, γεγονός που την καθιστά ένα από τα πλουσιότερα σε πρωτεΐνες είδη τυριού παγκοσμίως. Οι 489 αυτές πρωτεΐνες αποτελούν την «ταυτότητα» της ελληνικής φέτας και ανήκουν σε διάφορες ομάδες βιολειτουργικών πρωτεϊνών. Μεταξύ άλλων, περιλαμβάνονται πρωτεΐνες που σχετίζονται με τη ρύθμιση του ανοσοποιητικού συστήματος, με αντιμικροβιακή δράση, καθώς και πρωτεΐνες που ελέγχουν το μικροβίωμα του εντέρου.

Ταυτοποιήθηκαν επίσης πολλές πρωτεΐνες που σχετίζονται με βιταμίνες, όπως τη D που ευθύνεται για την μεταφορά ασβεστίου στα οστά, τη βιταμίνη B12 υπεύθυνη για τη μεταφορά και την πρόσληψη σιδήρου, καθώς και άλλων λειτουργικών ιχνοστοιχείων. Στην ελληνική φέτα ΠΟΠ ανιχνεύθηκαν επίσης πρωτεΐνες που συνδέονται με τη λειτουργία του νευρικού συστήματος, τη λειτουργία των νεφρών, καθώς και πρωτεΐνες για τον μεταβολισμό της χοληστερίνης και τη ρύθμιση της αρτηριακής πίεσης.

Η μεθοδολογία

Η Ερευνητική Μονάδα Πρωτεομικής του ΙΙΒΕΑΑ ανέπτυξε πρόσφατα μια καινοτόμο μεθοδολογία, η οποία επιτρέπει για πρώτη φορά τον ακριβή ποιοτικό και ποσοτικό προσδιορισμό των συστατικών των υγρών ή στερεών τροφίμων και των συμπληρωμάτων διατροφής. Πρόκειται για την Τροφομετρία (trophometry, foodometry, nutriometry), η οποία εφαρμόζεται κατ’ αποκλειστικότητα στο ΙΙΒΕΑΑ και αφορά στο σύνολο των μεθόδων φασματομετρίας μάζας, που οδηγούν στην ταυτοποίηση του συνόλου των πρωτεϊνών, πεπτιδίων, μεταβολιτών, λιπιδίων και όλων των άλλων ομάδων μορίων ενός τροφίμου, τα οποία συνδυαζόμενα δημιουργούν το «τροφομετρικό αποτύπωμά» του. Αυτό είναι μοναδικό για κάθε τρόφιμο, όπως είναι και το γενετικό προφίλ DNA στους ανθρώπους.

Η συγκεκριμένη τεχνολογία και τεχνογνωσία της τροφομετρίας καθιστά την Ερευνητική Μονάδα Πρωτεομικής μοναδική στα Βαλκάνια και τη Νοτιοανατολική Ευρώπη στην εφαρμογή της μοριακής ιχνηλασιμότητας.

Πέραν της απόδειξης της υψηλής διατροφικής αξίας της ελληνικής φέτας ΠΟΠ, με βάση τα ευρήματα της έρευνας αναπτύχθηκε μία νέα μέθοδος για την ιχνηλασιμότητα του χρησιμοποιούμενου γάλακτος, τον προσδιορισμό της ύπαρξης νοθείας σε αυτή, το διαχωρισμό της από παρεμφερή προϊόντα και, τελικά, την ταυτοποίηση της προέλευσης της φέτας ως αποκλειστικά ελληνικού προϊόντος ονομασίας προελεύσεως.

Η τροφομετρία μπορεί να εφαρμοσθεί περαιτέρω σε όλα τα είδη των τροφίμων, περιλαμβανομένων των υγρών, των στερεών, των τροφίμων ζωικής ή φυτικής προέλευσης, των γαλακτοκομικών προϊόντων, των συμπληρωμάτων διατροφής κ.λπ. προσδιορίζοντας με ακρίβεια τα Προϊόντα Ανωτέρας Ποιότητας (ΠΑΠ) που έχουν ευεργετικές δράσεις για την υγεία του ανθρώπου, τη γεωγραφική προέλευση κάθε τροφίμου (ελληνικό, ΠΟΠ, προϊόν γεωγραφικής ένδειξης-ΠΓΕ, εγγυημένο παραδοσιακό ιδιότυπο προϊόν-ΕΠΙΠ), καθώς και τα βιολειτουργικά τρόφιμα.

Η Ερευνητική Μονάδα Πρωτεομικής του ΙΙΒΕΑΑ έχει ήδη διενεργήσει πλήθος τροφομετρικών αναλύσεων για λογαριασμό της Περιφέρειας Ηπείρου και του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, αναδεικνύοντας τα ποιοτικά χαρακτηριστικά οικονομικά σημαντικών ζωικών οργανισμών της πανίδας του Αμβρακικού Κόλπου, καθώς και τροφίμων από το εξωτερικό (Ιταλία, Μεγάλη Βρετανία).

Πέντε λόγοι που δεν πρέπει να πετάς τη φλούδα της μπανάνας

Πέντε λόγοι που δεν πρέπει να πετάς τη φλούδα της μπανάνας

Μια μεσαίου μεγέθους μπανάνα έχει 102 θερμίδες, βιταμίνη C σε ποσοστό 17% της συνιστώμενης ημερήσιας δόσης και 3 γρ. φυτικών ινών. Περιέχει επίσης 27 γρ. υδατανθράκων, 422 μικρογραμμάρια καλίου και 14 γρ. ζάχαρης.

Είναι ένα από τα αγαπημένα φρούτα όσων τρέχουν. Και οι λόγοι είναι γνωστοί τουλάχιστον σε ότι αφορά το εσωτερικό της, αλλά τι ξέρετε για τη φλούδα;

Συνήθως το κάνουμε μηχανικά: ξεφλουδίζουμε την μπανάνα, την τρώμε και μετά πετάμε την φλούδα της. Ε, λοιπόν αυτό είναι μεγάλη απερισκεψία.

Διότι η φλούδα της μπανάνας μπορεί να είναι πολύ χρήσιμη σε πολλά ζητήματα. Μάλιστα κάποια από αυτά έχουν να κάνουν και με την καλή μας υγεία. Ορισμένα από αυτά είναι τα εξής:

Μπορεί να φαγωθεί (!)

Σε πολλά μέρη του κόσμου η φλούδα της μπανάνας χρησιμοποιείται στη μαγειρική. Και μάλιστα είναι ένα συστατικό ιδιαιτέρως θρεπτικό. «Περιέχει υψηλές ποσότητες βιταμίνης Β6 και Β12 καθώς και μαγνησίου και καλίου. Περιέχει επίσης ίνες και πρωτεΐνες», λέει η διατροφολόγος Λόρα Φλόρες. Αν πλύνετε με ζεστό νερό και την αφήσετε να μουλιάσει προκειμένου να μαλακώσει, μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως υλικό σε αρκετά φαγητά και σούπες.

Κάνει το κρέας τρυφερό

Ακόμα και αν δεν θέλετε να φάτε την φλούδα της μπανάνας, μπορεί να είναι χρήσιμη όταν μαγειρεύεται κάποιο κρέας. Απλά πριν βάλετε το κρέας στην κατσαρόλα ή στον φούρνο, απλώστε μια φλούδα μπανάνας από κάτω του. Δεν θα το αφήσει να «στεγνώσει» και θα το κάνει ασύλληπτα μαλακό.

Σε ανακουφίζει από τον πόνο

Μια μελέτη που δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Ιατρικής Ένωσης της Ταϊλάνδης αποκάλυψε ότι τα εκχυλίσματα από τη φλούδα της μπανάνας είχαν αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες. Αυτός μπορεί να είναι ο λόγος για τον οποίο κάποιοι λένε ότι αν πιέσεις τον φλοιό στο σημείο που έχει τσιμπήσει ένα έντομο ή στο σημείο που έχεις βγάλει ένα εξάνθημα ή υπάρχει κάποιο ηλιακό έγκαυμα, αυτόματα σου προσφέρει ανακούφιση.

Μπορείς να γυαλίσεις τα παπούτσια σου

Το κάλιο, για το οποίο φημίζονται οι μπανάνες, είναι ένα βασικό συστατικό στη βούρτσα καθαρισμού των παπουτσιών, κάτι που σημαίνει πως η φλούδα της μπανάνας μπορεί να χρησιμεύσει για καθαρισμό των παπουτσιών. Τρίψτε με μια φλούδα, στη συνέχεια σκουπίστε τα με μια χαρτοπετσέτα και την επόμενη στιγμή θα γυαλίζουν και μάλιστα χωρίς να έχετε χρησιμοποιήσει βλαβερά χημικά.

Είναι χρήσιμη για τον κήπο

Οι κηπουροί συνηθίζουν να χρησιμοποιούν τις φλούδες μπανάνας με διαφορετικούς λόγους. Το θάψιμο των κομμένων φλοιών στο χώμα των φυτών σας τα τροφοδοτεί με θρεπτικά συστατικά ενώ ταυτόχρονα, εμποδίζουν και το φύτρωμα ενοχλητικών χόρτων.

Διαβάστε ακόμα: Επτά εναλλακτικοί γευστικοί τρόποι για να απολαύσετε μία μπανάνα

Οι διατροφικές «αμαρτίες» των εορτών ανεβάζουν τη χοληστερίνη

Οι διατροφικές «αμαρτίες» των εορτών ανεβάζουν τη χοληστερίνη

Αυτό που υποψιαζόσασταν, πράγματι συμβαίνει. Η εορταστική περίοδος των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς, με τις τόσες ευκαιρίες για φαγοπότια και τους συναφείς πειρασμούς, έχει ως συνέπεια να ανεβαίνει η χοληστερίνη στην πλειονότητα των ανθρώπων. Μια νέα δανική επιστημονική μελέτη βρήκε ότι τα επίπεδα της χοληστερίνης μόλις τελειώνουν οι γιορτές, είναι αυξημένα κατά 15% ως 20% σε σχέση με το καλοκαίρι.

Οι ερευνητές του Τμήματος Κλινικής Ιατρικής του Πανεπιστημίου της Κοπεγχάγης και του Τμήματος Κλινικής Βιοχημείας του Πανεπιστημιακού Νοσοκομείου, με επικεφαλής τη δρα Αν Λάνγκστεντ, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο ιατρικό περιοδικό για θέματα αθηροσκλήρωσης «Atherosclerosis», ανέλυσαν στοιχεία για περίπου 25.800 άτομα ηλικίας 20 έως 100 ετών.

Διαπιστώθηκε ότι ο κίνδυνος οι εξετάσεις αίματος να δείξουν αυξημένη την χοληστερίνη, τόσο την ολική όσο και την «κακή» (LDL), είναι εξαπλάσιος μετά τα Χριστούγεννα σε σχέση με την περίοδο του καλοκαιριού. Όπως είπε η Λάνγκστεντ, αυτό οφείλεται κυρίως στην υψηλή περιεκτικότητα σε λίπη που έχουν τα φαγητά στις γιορτές.

Οι εννέα στους δέκα, από τα άτομα της μελέτης, είχαν ανεβασμένα επίπεδα χοληστερίνης μετά τα Χριστούγεννα. Γι’ αυτό, η περίοδος μέσα ή μετά τις γιορτές, όπως είπαν οι Δανοί επιστήμονες, δεν είναι αντιπροσωπευτική για να κάνει κάποιος εξέταση αίματος.

Οι ερευνητές επεσήμαναν ότι όσοι έχουν υψηλά επίπεδα χοληστερίνης, πρέπει να προσέχουν περισσότερο για να μην παρασυρθούν. Η υψηλή χοληστερίνη αυξάνει τον κίνδυνο για έμφραγμα και εγκεφαλικό.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Send this to a friend