Χρόνος ή απόσταση η καλύτερη στρατηγική προπόνησης;

Ερευνητές έδειξαν πως το μυαλό επεξεργάζεται την απόσταση και τον χρόνο διαφορετικά. Όταν η γραμμή τερματισμού μιας μετρήσιμης προσπάθειας είναι μπροστά σου, έχεις οπτική ανατροφοδότηση για το πόσο δρόμο έχεις ακόμα να κάνεις, γεγονός που σου δίνει δύναμη να επιταχύνεις όταν βρίσκεσαι στην τελική ευθεία.

Η χρονική ανατροφοδότηση όμως είναι ασυνεχής. Χρειάζεται να κοιτάς συνεχώς το ρολόι σου. Σαν αποτέλεσμα, οι έρευνες δείχνουν ότι πιο εύκολα μπορείς να διατηρήσεις ένα καλό ρυθμό τρεξίματος, όταν κάνεις μια προπόνηση χρόνου, αλλά τρέχεις πιο γρήγορα όταν κάνεις μια προπόνηση απόστασης.

Και οι 2 προσεγγίσεις αυτές έχουν πλεονεκτήματα, ανάλογα ποιοι είναι οι στόχοι σου.

Προπόνηση Χρόνου

Ο προπονητής του πρώην παγκόσμιου πρωταθλητή Steve Ovett, Harry Wilson, είχε τους αθλητές του τον χειμώνα να προπονούνται με βάση τον χρόνο. Οι δρομείς του έπρεπε να προσαρμοστούν ώστε να προσδιορίσουν τον ρυθμό που μπορούσαν να διατηρήσουν, ζωτικής σημασίας ικανότητα για το τρέξιμο.

Όταν τρέχεις και νιώθεις κουρασμένος, δώσε προσοχή στον ρυθμό της αναπνοής σου και πως νιώθουν τα πόδια σου. Το τρέξιμο ρυθμού (tempo run) είναι άλλη μια προπόνηση που είναι κρίσιμη για ένα καλό ρυθμό. Κάνε μια προπόνηση ρυθμού με βάση τον χρόνο και μετά, χρησιμοποιώντας το ρολόι σου, δες πόσο μακρυά και πόσο γρήγορα έτρεξες.

Επαναλαμβάνοντας συγκεκριμένες, χρονομετρημένες προπονήσεις όταν επιστρέφεις από ένα διάλειμμα ή όταν δεν νιώθεις πολύ καλά ψυχολογικά και σωματικά, μπορεί να είναι ένα πλήγμα για τον εγωισμό σου ή δελεάζεσαι να το παρακάνεις ώστε να κάνεις περισσότερο αξιοσέβαστους χρόνους. Αν γνωρίζεις ότι δεν βρίσκεσαι στην συνηθισμένη σου κατάσταση, βγες έξω στον δρόμο ή στο βουνό για fartlek προπόνηση. Η βασική δομή της είναι η ίδια, απλώς μην την χρονομετρήσεις.

Προπόνηση Απόστασης

Καθώς πλησίαζε η άνοιξη, ο coach Wilson αλλάζει την προπόνηση των δρομέων του σε προπόνηση στίβου και προπόνηση fartlek (σ.σ. διαλειματική προπόνηση στο τρέξιμο) κάθε εβδομάδα. Κατά την περίοδο του καλοκαιριού, όλες οι ασκήσεις ταχύτητας γίνονταν στον στίβο. Η αλλαγή ανάγκασε τους δρομείς να εστιάσουν στον πραγματικό, αγωνιστικό ρυθμό τρεξίματος (και να αναθεωρήσουν προς τα πάνω ή προς τα κάτω αν ήταν απαραίτητο).

Πολλοί δρομείς πέφτουν στην παγίδα να τρέχουν γρηγορότερα, σαν να τερματίζουν, στο τέλος κάθε επανάληψης στον στίβο προπόνησης. Αν νιώθεις αρκετά δυνατός ώστε να κάνεις sprint στο τέλος κάθε προσπάθειας σου, τρέξε σε πιο γρήγορο ρυθμό στην επόμενη επανάληψη αντί να sprintάρεις.

Μην φοβάσαι να τερματίζεις γνωρίζοντας ότι είχες περιθώριο να τρέξεις πιο γρήγορα. “Train don’t strain” συνήθιζε να λέει ο προπονητής Arthur Lydiard. Μπορεί να σου φαίνεται ότι έχεις δουλέψει στην ταχύτητα, ωστόσο, τα αποτελέσματα μακροπρόθεσμα είναι αξαιρετικά και στις μεγάλες αποστάσεις.

Διαβαστε ακόμα: Προπόνηση στο κρύο ή στη ζέστη; Εξαρτάται από τον στόχο…

Previous ArticleNext Article

Και όμως, στο instagram των δρομέων βρίσκεις και… αποτυχίες! (pics)

Μπορεί να έχουμε συνηθίσει τις εικόνες δρομέων που τα δίνουν όλα και εξαργυρώνουν την επιτυχία με μια… επική φωτογραφία μετά τον τερματισμό.

Μια βόλτα βόλτα, όμως, στο Instagram θα σας πείσει ότι τα πράγματα δεν είναι πάντα… ρόδινα.

Παρακάτω μπορείτε να δείτε ορισμένες εικόνες που προκύπτουν σε μία αναζήτηση των hashtags #RunningFail, #RunningProblems, #RunningProbs.

Δείτε μερικές στιγμές

Οταν χαλάνε τα αγαπημένα παπούτσια
Οταν ο αγώνας καθυστερεί λόγω βροχής

A post shared by Adrienne (@adrienne_in_ky) on

Οταν οι κάλτσες κάνουν… τα δικά τους

A post shared by Megan Wismer (@meggoleweggo) on

Οταν κάνεις συχνές στάσεις για τουαλέτα λόγω εγκυμοσύνης

Οταν τα πόδια σου είναι σημαδεμένα από την υπερπροσπάθεια

A post shared by Josh (@circulargenius) on

Οταν οι βλεφαρίδες παγώνουν από το κρύο

Οταν τρέχεις για πρώτη φορά κάτω από τον καλοκαιρινό ήλιο

A post shared by Plano Daddio (@planodaddio) on

Οταν ακόμα και το ρολόι σου σε… τρολάρει

A post shared by Jody Rhoads (@runningrhoads) on

Οταν το μισό σου σώμα είναι καλυμμένο με ταινίες

A post shared by NaNa T (@sheedevil0706) on

Οταν απλά δεν θέλεις να τρέξεις άλλο

Διαβάστε επίσης: Ποτέ δεν είναι αργά: Έγινε fitness influencer στα 74 της!

Ανοίγουν σύντομα οι εγγραφές για το 7th Lycabettus Run

Το Lycabettus Run, ο αγαπημένος αγώνας των Ελλήνων δρομέων, «Η περιπέτεια της διπλανής πόρτας», επιστρέφει την Κυριακή 28 Φεβρουαρίου 2021 για 7η συνεχόμενη χρονιά στον λόφο του Λυκαβηττού.

Η Οργανωτική Επιτροπή της διοργάνωσης ανακοινώνει ότι οι εγγραφές θα είναι ανοίξουν άμεσα, εντός των ημερών και μάλιστα θα δοθεί όπως κάθε χρόνο περίοδο εγγραφής με προνομιακή τιμή (Early Bird Offer).

Οι εγγραφές θα είναι διαθέσιμες στην ιστοσελίδα της διοργάνωσης www.lycabettusrun.gr καθώς επίσης και από την πλατφόρμα www.racefinder.gr.

Λίγα λόγια για τον αγώνα

Πρόκειται για έναν εναλλακτικό αγώνα τρεξίματος που διοργανώνεται  στο λόφο του Λυκαβηττού με την υποστήριξη του ξενοδοχείου St. George Lycabettus Lifestyle Hotel και την οργανωτική υπογραφή της My Sportevent.

Μοναδικός στο είδος του και εκμεταλλευόμενος το ιδιαίτερο ανάγλυφο της περιοχής, ο αγώνας διεξάγεται με διαδρομές σε δύο διαφορετικές επιφάνειες, την άσφαλτο και το χώμα. Και στις δύο περιπτώσεις, η αφετηρία και ο τερματισμός είναι κοινά μιας και τοποθετούνται στην είσοδο του St. George Lycebettus Lifestyle Hotel.

Οι ασφάλτινες (road) διαδρομές περιλαμβάνουν δύο αποστάσεις, 5,5 και 11 χλμ. Είναι όλες κυκλικές οδηγώντας τους δρομείς να κινούνται δεξιόστροφα επί του περιφερειακού δρόμου του Λυκαβηττού. Ξεκινώντας μπροστά από το ξενοδοχείο, στην κούρσα των 5,5 χλμ οι συμμετέχοντες κάνουν δύο γύρους στον περιφερειακό δρόμο ενώ αντίστοιχα σ’ αυτήν την 11 χλμ πρέπει να ολοκληρώσουν τέσσερις γύρους.

Στο ίδιο πλαίσιο εντάσσεται και η σκυταλοδρομία Lycabettus Relay μήκους 11 χλμ. όπου δύο δρομείς πρέπει να καλύψουν ο καθένας 5,5 χλμ στον περιφερειακό του Λυκαβηττού δίνοντας την σκυτάλη με την ολοκλήρωση του δεύτερου γύρου στην άσφαλτο.

Οι χωμάτινες (trail) διαδρομές περιλαμβάνουν κι αυτές δύο αποστάσεις 4,5 και 9 χλμ.  Οι δρομείς ξεκινούν μπροστά από το ξενοδοχείο και για λίγα μέτρα τρέχουν στην άσφαλτο μέχρι να μπουν μέσα στον λόφο του Λυκαβηττού φθάνοντας έως και την κορυφή του, στο ξωκλήσι του Αγίου Γεωργίου. Η κούρσα των 4,5 χλμ ολοκληρώνεται με την κάλυψη ενός γύρου της διαδρομής ενώ αυτή των 9 χλμ απαιτεί δύο γύρους μέχρι τον τερματισμό.

Στις 28 Φεβρουαρίου 2021 «τρέχουμε στην κορυφή της πόλης»

x
Send this to a friend