10 υπερτροφές που έχετε σπίτι σας και δεν το ξέρετε

10 υπερτροφές που έχετε σπίτι σας και δεν το ξέρετε

Δεν χρειάζεται να… οργώσει κανείς τον πλανήτη για να βρει περίεργους σπόρους, ροφήματα, φρούτα και λαχανικά που θεωρούνται υπερτροφές ή αλλιώς superfoods. Ούτε φυσικά να ξοδέψει μια περιουσία για να αγοράσει εξωτικές μαγικές συνταγές.

Με τον όρο superfoods εννοούμε τρόφιμα με υψηλή περιεκτικότητα σε θρεπτικά συστατικά, που βοηθούν στην υγεία των οστών, στην πρόληψη χρόνιων ασθενειών, στη βελτίωση της όρασης και στη διατήρηση της «σπιρτάδας» του μυαλού σας.

Γνωρίζετε, όμως, ότι αυτές οι τροφές προτείνονται ως σύμμαχοι στην προσπάθεια σας να παραμείνετε αδύνατοι;

Δείτε ποιες είναι οι κορυφαίες σούπερ τροφές που βοηθούν στην απώλεια βάρους.

Μαυρομάτικα φασόλια

Μία κούπα περιέχει 15 γραμμάρια πρωτεΐνης και κανένα από τα κορεσμένα λιπαρά που βρίσκονται σε άλλες πρωτεϊνικές πηγές, όπως στο κόκκινο κρέας.  Έτσι, δεν σας επιβαρύνουν με τις «κακές» θερμίδες των λιπαρών και ταυτόχρονα ενισχύουν την μυϊκή μάζα, που αποτελεί τον μεταβολικά ενεργό ιστό.

Δημητριακά ολικής αλέσεως

Είναι πλούσια πηγή φυτικών ινών, συστατικά που μπορούν να σας βοηθήσουν να αισθάνεστε χορτάτοι μέσα στην ημέρα. Μόλις μισή κούπα δημητριακών ολικής αλέσεως περιέχει 4,6 γραμμάρια αδιάλυτων φυτικών ινών (ένας υγιεινός  υδατάνθρακας που ενισχύει τον μεταβολικό ρυθμό και βοηθά στην καύση λίπους).

Αβοκάντο

Δεν υπάρχει λόγος να φοβάστε την κατανάλωση λιπαρών τροφών, με δεδομένο ότι τα λιπαρά που περιέχουν οι τροφές αυτές είναι ευεργετικά για την υγεία σας. Για παράδειγμα, το ελαϊκό οξύ (το οποίο εντοπίζεται στο αβοκάντο) ανήκει στην κατηγορία των μονοακόρεστων λιπαρών οξέων και μπορεί να βοηθήσει στην μείωση της μεγάλης πείνας. Πρόσφατες μελέτες υποστηρίζουν πως κατανάλωση ενός τετάρτου ή μισού αβοκάντο μέσα στην ημέρα, μπορεί να οδηγήσει σε καύση λίπους γύρω από την περιοχή της κοιλιάς. Τα κρεμώδη φρούτα είναι επίσης εφοδιασμένα με φυτικές ίνες και πρωτεΐνες.

Σολομός

Άπαχη πηγή πρωτεΐνης, η οποία μπορεί να σας βοηθήσει να αισθάνεστε χορτάτοι, χωρίς επιπρόσθετα λίπη. Ωστόσο το 50% των γυναικών ηλικίας 18-50 χρόνων δεν γνωρίζει αν καταναλώνει αρκετές ποσότητες αυτών των ιδιαίτερα σημαντικών θρεπτικών συστατικών. Μπορείτε να αυξήσετε την κατανάλωση σολομού, μειώνοντας παράλληλα την κατανάλωση κόκκινου κρέατος μιας και ο σολομός είναι πλούσια πηγή πολυακόρεστων λιπαρών οξέων, σε αντίθεση με το κόκκινο κρέας. Έρευνα έδειξε πως άτομα που κατανάλωναν μία δίαιτα υψηλή σε πολυακόρεστα λιπαρά έχασαν κατά μέσο όρο 9 πόντους από την περιφέρεια της κοιλιάς, ενώ αντίστοιχος αριθμός ατόμων που κατανάλωνε δίαιτα χαμηλή σε πολυακόρεστα λιπαρά κέρδισε 6 πόντους κατά μέσο όρο.

Βατόμουρα

Ιδιαιτέρως γνωστά για τις αντιγηραντικές τους ιδιότητες, τα βατόμουρα, αν και μικροσκοπικά, αποτελούν ισχυρές και ελκυστικές τροφές. Μία κούπα βατόμουρα σας προσθέτει μόλις 80 θερμίδες και περιέχει 4 γραμμάρια φυτικών ινών, αυξάνοντας τον κορεσμό και μειώνοντας την απορρόφηση του διατροφικού λίπους.

Μπρόκολο

Ωμό ή μαγειρεμένο το μπρόκολο είναι πολύ διαδεδομένο για την καρκινο-προστατευτική του ιδιότητα, τροφή πλούσια σε φυτικές ίνες με λιγότερες από 30 θερμίδες, συνδεόμενο με αυτό τον τρόπο και με προστατευτικό ρόλο στην αύξηση σωματικού βάρους.

Καστανό ρύζι

Το καστανό ρύζι αποτελεί μια πιο συμπυκνωμένη σε φυτικές ίνες λύση σε σχέση με το λευκό ρύζι. Μισή κούπα καστανού ρυζιού περιέχει 1,7 γραμμάρια αδιάλυτων φυτικών ινών. Το καστανό ρύζι σας χορταίνει γρήγορα, προσδίδοντας στο σώμα σας λίγες θερμίδες, καθιστώντας την με άλλα λόγια χαμηλής ενεργειακής πυκνότητας τροφή.

Κρασί

Η ρεσβερατρόλη, πολύ γνωστή ως αντιοξειδωτική ουσία που βρίσκεται στο εξωτερικό φλοιό των σταφυλιών, συμβάλλει στην αναστολή της αποθήκευσης λίπους στο σώμα μας. Μελέτες δείχνουν ότι άτομα με μέτρια κατανάλωση κρασιού έχουν μικρότερη περιφέρεια μέσης και λιγότερο κοιλιακό λίπος από τα άτομα με χαμηλότερη κατανάλωση κρασιού.

Κόκκινα φασόλια

Τα κόκκινα φασόλια αποτελούν μία από τις πολλές ποικιλίες φασολιών, προσφέροντας στο σώμα σας πρωτεΐνη και φυτικές ίνες (περισσότερο από 5 γραμμάρια ανά μερίδα). Τα κόκκινα φασόλια αποτελούν επίσης πλούσια πηγή αμύλου (μισή κούπα αποδίδει περίπου 2 γραμμάρια αμύλου).

Αμύγδαλα

Τα αμύγδαλα αποτελούν άλλη μία πηγή σούπερ τροφής, πλούσιας σε καλά λιπαρά που βοηθούν στο αδυνάτισμα. Τα αμύγδαλα ειδικότερα μπορούν να βοηθήσουν στην μείωση πόντων κυρίως στην περιφέρεια της κοιλιάς. Τα αποτελέσματα μίας πρόσφατης μελέτης έδειξαν ότι τα άτομα που ακολούθησαν δίαιτα χαμηλή σε θερμίδες, καταναλώνοντας όμως καθημερινά αμύγδαλα, είχαν μεγαλύτερη απώλεια βάρους συγκριτικά με εκείνους που δεν έτρωγαν ξηρούς καρπούς.

Διαβάστε ακόμα: Εννέα τρόποι για να φάτε υγιεινά χωρίς μεγάλη προσπάθεια


*Αστέριος Ματσούκας Τελειόφοιτος Διαιτολόγος – Διατροφολόγος  Μέλος της Ομάδας Logodiatrofis.gr [email protected], www.logodiatrofis.gr


Previous ArticleNext Article

Αυτές είναι οι 20 πιο εθιστικές τροφές

O εθισμός σε συγκεκριμένα τρόφιμα χαρακτηρίζεται από συμπτώματα όπως είναι η απώλεια του ελέγχου επί της κατανάλωσής του, δηλαδή η δυσκολία να σταματήσει κανείς να τρώει παρότι έχει αυτή την επιθυμία.

Η απώλεια ελέγχου είναι ο λόγος που αρκετοί ερευνητές πιστεύουν ότι ορισμένες τροφές μπορεί να λειτουργούν στον εγκέφαλο όπως τα ναρκωτικά.

Φαίνεται μάλιστα ότι αυτό που προκαλεί τον εθισμό είναι ο συνδυασμός ζάχαρης, λίπους και αλατιού σε ένα τρόφιμο. Συνήθως στη φύση οι τροφές περιέχουν είτε πολύ ζάχαρη είτε πολύ λίπος. Σπάνια υπάρχουν τροφές που συνδυάζουν και τα δύο. Όμως τα επεξεργασμένα τρόφιμα περιέχουν αρκετή ζάχαρη και λίπος μαζί (πίτσες, σοκολάτες, πατατάκι, κούκις, μπισκότα κλπ).

Ζάχαρη, λίπος, αλάτι…

Η ζάχαρη, το λίπος και το αλάτι (μαζί με τεχνητές ουσίες που προσθέτει η βιομηχανία τροφίμων) κάνουν ορισμένες τροφές υπεργευστικές και αυτό είναι ίσως η κύρια αιτία της παχυσαρκίας.

Το ενδιαφέρον είναι πως τα ποντίκια, όταν τους δίνεται ζάχαρη για ένα χρονικό διάστημα και μετά τους στερείται, εμφανίζουν στερητικό σύνδρομο αλλά δεν παχαίνουν. Καταφεύγουν στην υπερφαγία μόνο όταν η τροφή που τους δίνεται συνδυάζει ζάχαρη και λίπος μαζί (κούκις, μπισκότα, τσιπς σαλάμι κλπ).

Τα πιο εθιστικά τρόφιμα

Μια μελέτη που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό «PLoS One» κατέληξε στο συμπέρασμα ότι το πιο εθιστικό φαγητό είναι η πίτσα.

Αμερικανοί ερευνητές του Πανεπιστημίου του Μίσιγκαν, κατέγραψαν με ένα ερωτηματολόγιο που έδωσαν σε 504 άτομα ποια είναι τα πιο εθιστικά τρόφιμα. Οι εθελοντές κλήθηκαν να βαθμολογήσουν 35 τρόφιμα, ανάλογα με το πόσο τα θεωρούσαν εθιστικά, δηλαδή δεν μπορούσαν να σταματήσουν στο ένα κομμάτι, αλλά συνέχιζαν μέχρι να νιώσουν ότι θα σκάσουν από το πολύ φαγητό.

Οι ερευνητές συγκέντρωσαν τις απαντήσεις και έβγαλαν ένα μέσο όρο για κάθε τρόφιμο. Τα κατέταξαν σε μία κλίμακα από 1 έως 7, όπου 1 είναι το λιγότερο εθιστικό τρόφιμο και 7 το περισσότερο εθιστικό.

Το πιο εθιστικό τρόφιμο απ’ όλα αναδείχθηκε η πίτσα (μέση βαθμολογία 4,01), η σοκολάτα και τα πατατάκια (με 3,73), τα μπισκότα (με 3,71) και τα παγωτά (με 3,68).

Η λιγότερο εθιστική τροφή από τις 35 αναδείχθηκε το αγγούρι με 1,53 βαθμούς, τα καρότα (με 1,60), τα φασόλια (με 1,63), τα μήλα (με 1,66) και το καφέ ρύζι (με 1,74).

Από την κατάταξη καθίσταται σαφές πως όσο πιο επεξεργασμένο και γεμάτο λίπος μαζί με ζάχαρη είναι ένα τρόφιμο, τόσο πιθανότερο είναι να προκαλεί εθισμό. Τα τρόφιμα αυτά έχουν επίσης υψηλό γλυκαιμικό φορτίο (το γλυκαιμικό φορτίο λαμβάνει υπόψη το γλυκαιμικό δείκτη ενός τροφίμου και την ποσότητα των υδατανθράκων που περιέχεται σε μια μερίδα).

Οι 20 πιο εθιστικές τροφές σύμφωνα με τις απαντήσεις

Ο εθισμός στο φαγητό είναι κάτι αμφιλεγόμενο, ωστόσο η Άσλεϋ Γκέρχαρντ, επίκουρη καθηγήτρια Ψυχολογίας στο Μίσιγκαν και επικεφαλής της μελέτης λέει πως πρόκειται για πραγματικότητα και όχι για μύθο.

Ο εθισμός στις τροφές ίσως είναι η κύρια αιτία του φαινομένου της παχυσαρκίας η οποία ουσιαστικά δεν υπήρχε στον άνθρωπο (σε επιδημικές διαστάσεις) πριν από έναν αιώνα. Μια άλλη βασική αιτία είναι η αντίσταση στη λεπτίνη που λειτουργεί κι αυτή στον εγκέφαλο αλλά με ένα τελείως διαφορετικό βιολογικό μηχανισμό.

Οι κορυφαίες τροφές για την υγεία της καρδιάς

Οι καρδιακές παθήσεις σκοτώνουν περισσότερους από 325.000 άντρες τη χρονιά, σύμφωνα με το Centers for Disease Control and Prevention. Στην πραγματικότητα, οι περισσότεροι άντρες πεθαίνουν πιο συχνά από καρδιακά προβλήματα παρά από καρκίνο, κάνοντας την καρδιά το Νο1 κίνδυνο για την ζωή τους.

Μπορείς όμως να περιορίσεις τις πιθανότητες να εμφανίσεις καρδιακά προβλήματα, αρχίζοντας από μια ισορροπημένη και υγιεινή διατροφή που μπορεί να θωρακίσει την καρδιά σου.

Γιατί η αυξομείωση του σωματικού βάρους απειλεί την καρδιά;

Μύρτιλο

Η φλεγμονή στα τοιχώματα των αρτηριών σου μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο για εμφράγματα, δηλώνει ο καρδιολόγος Adam Skolnick από το NYU Langone Medical Center. Μπορείς όμως να επιβραδύνεις την διαδικασία της φλεγμονής τρώγοντας ένα φλιτζάνι μύρτιλα την ημέρα, χάρη στα αντιοξειδωτικά τους. Αν δεν μπορείς να βρεις φρέσκα, τα κατεψυγμένα είναι το ίδιο αποτελεσματικά. Πρόσθεσε τα στο πρωινό σου, στα δημητριακά ή στο γιαούρτι σου.

Παντζάρι

Αυτές οι έντονες μωβ ρίζες βοηθούν σημαντικά τη καρδιά σου, χάρη στους νιτρίτες που απελευθερώνουν στο αίμα σου, βελτιώνοντας την ροή του. Σε μια πρόσφατη μελέτη που δημοσιεύτηκε στο Hypertension, τα οφέλη του παντζαριού βοηθούν στην μείωση της αρτηριακής πίεσης.

Ξηροί καρποί

Τα αμύγδαλα, τα καρύδια και τα φιστίκια είναι σούπερ τροφές για την υγεία της καρδιάς σου. Οι άνθρωποι που καταναλώνουν μια χούφτα ξηρούς καρπούς 5 φορές τη βδομάδα τείνουν να πεθαίνουν λιγότερο από καρδιακά προβλήματα κατά 29%, συγκριτικά με εκείνους που τα αποφεύγουν. Οι ξηροί καρποί περιέχουν καλά λιπαρά για την καρδιά, πρωτεΐνη και φυτικές ίνες. Κατανάλωσε τα ωμά και ανάλατα για να βελτιώσεις την υγεία της καρδιάς σου.

Λιπαρά ψάρια

Ο σολομός, η σαρδέλα, ο τόνος είναι μερικά ψάρια πλούσια σε ωμέγα 3 λιπαρά οξέα, τα οποία όπως έχει αποδειχτεί βελτιώνουν την υγεία της καρδιάς σου. Κατανάλωσε τα 2 φορές την βδομάδα.

Ποια αθλήματα είναι καλύτερα για την καρδιά;

Όσπρια

Όλα τα όσπρια είναι πλούσια σε φυτικές ίνες τα οποία μειώνουν την χοληστερόλη σου και βελτιώνουν την καρδιά σου. Κατανάλωσε 5 με 10 γρ. φυτικών ινών την ημέρα για να κάνεις την καρδιά σου δυνατή σαν πέτρα!

Διαβάστε επίσης: Κάθε λεπτό τρεξίματος βοηθά την υγεία της καρδιάς

x
Send this to a friend