Η απάντηση ενός ειδικού στην ερώτηση: Ποιο είναι το σωστό παπούτσι για τρέξιμο;

Photo by Clique Images on Unsplash

Τα παπούτσια που χρησιμοποιούμε όταν τρέχουμε είναι ένα από τα πιο συχνά θέματα συζητήσεων ανάμεσα στους δρομείς. Συνήθως ωστόσο, τέτοιου τύπου συζητήσεις επικεντρώνονται σε διάφορα τεχνικά χαρακτηριστικά των παπουτσιών μας και ελάχιστα στο μέγεθος και το νούμερό τους.

Όμως, το πόσο καλά ένα παπούτσι ταιριάζει με το μήκος, το πλάτος και το σχήμα των ποδιών μας μπορεί πραγματικά να έχει τόση σημασία όση και όλα τα υπόλοιπα χαρακτηριστικά του. Αυτό επιβεβαιώνει και ο Τζέφρι Γκρέι, ιδρυτής και διευθυντής εταιρίας αντίστοιχων ερευνών.

Η εταιρεία Gray έχει μελετήσει εκατοντάδες δρομείς και τώρα συνεργάζεται με περίπου 50 μάρκες υποδημάτων, χρησιμοποιώντας τις έρευνές της για να τις βοηθήσει να βελτιώσουν τα προϊόντα τους. «Όσο καλύτερα ταιριάζει το παπούτσι, τόσο πιο άνετα αισθάνονται οι δρομείς και αυτό κάνει τα χιλιόμετρά σας πιο ευχάριστα και μειώνει τον κίνδυνο τραυματισμών», λέει ο Γκρέι.

Το πρώτο σημείο επαφής

«Από την άποψη της “κινητικής αλυσίδας” του σώματός μας, το πόδι είναι το πρώτο σημείο επαφής με το έδαφος. Ολόκληρη η σκελετική μας δομή, ουσιαστικά υποστηρίζεται από τα πόδια σας», λέει η Άλισον Μπίβερσοκ, φυσιολόγος άσκησης και συνιδιοκτήτρια του RunAbout Sports.

Μια ευρέως διαδεδομένη αντίληψη λέει ότι τα παπούτσια σας πρέπει να είναι ελάχιστα μεγαλύτερα από το νούμερό σας και πράγματι, υπάρχει ένα μείγμα αλήθειας σε αυτό καθώς, η αυξημένη ροή αίματος και το πρήξιμο κατά τη διάρκεια αλλά και μετά το τρέξιμο, κάνουν τα πόδια σας να μεγαλώνουν και έτσι καλό είναι τα παπούτσια σας να είναι μεγαλύτερα. Ωστόσο, «λόγω των διακυμάνσεων του μεγέθους σε όλους τους τύπους παπουτσιών, υπάρχουν πάρα πολλές μεταβλητές, που πρέπει να συνυπολογίζουμε», λέει ο Κέβιν Βίνσεντ, αναπληρωτής καθηγητής στο Πανεπιστήμιο της Φλόριντα και διευθυντής Ιατρικής Κλινικής.

Το βασικό που πρέπει να κάνετε είναι να γνωρίζετε ακριβώς το μέγεθος του ποδιού σας. Το μήκος και το πλάτος των ποδιών σας άλλωστε, αλλάζουν λόγω παραγόντων όπως η γήρανση, οι τραυματισμοί και η εγκυμοσύνη. «Το μέγεθος που φορούσατε όταν ήσασταν 18 μπορεί να μην είναι το ίδιο μέγεθος που φοράτε όταν είστε 42, όπως ακριβώς δεν φοράτε παντελόνια ίδιου μεγέθους», λέει ο Γκρέι και συνεχίσει: «Αυτό είναι φυσιλογικό αλλά ταυτόχρονα, συνιστά πως πρέπει να μετράμε τα πόδια μας μία φορά το χρόνο».

Πιο δύσκολες οι αγορές online

Κάτι άλλο που πρέπει να θυμάστε είναι πως ενδέχεται το ένα πόδι σας να μην έχει ίδιο μέγεθος με το άλλο και αν αυτό ισχύει θα πρέπει να προσαρμόσετε με αντίστοιχο τρόπο το ζευγάρι που θα αγοράσετε. Γι’ αυτό και είναι καλύτερο να μην αγοράζετε παπούτσια online αλλά από καταστήματα που θα μπορείτε να τα δοκιμάζετε επί τόπου.

Όταν φοράτε παπούτσια που είναι πολύ μικρά και τα δάχτυλα των ποδιών στριμώχνονται μπροστά, αυτόματα οδηγείστε σε μαύρα νύχια ή ακόμα και στο να χάνετε τα νύχια σας. Επίσης, η επαφή του εμπρός μέρους του ποδιού σας με το παπούτσι, μπορεί να προκαλέσει βλάβη στους συνδέσμους και τα μετατάρσια, οδηγώντας σε παραμορφώσεις τα δάκτυλα.

Επιπλέον, όταν πιέζονται τα δάχτυλα των ποδιών σας η κούραση του ποδιού προκαλείται πολύ πιο γρήγορα ενώ προκαλείται και πόνος στις καμάρες των ποδιών σας. Στο μπροστινό μέρος του αστραγάλου σας, υπάρχει μια δέσμη νεύρων, τενόντων και αιμοφόρων αγγείων. Τα παπούτσια που είναι πολύ σφιχτά μπορούν να τα συμπιέσουν προκαλώντας πόνο στην κορυφή του ποδιού σας ή μούδιασμα και μυρμήγκιασμα.

Αλλά και το πάρα πολύ μεγάλο, παπούτσι σημαίνει πως το πόδι σας μετατοπίζεται στο εσωτερικό του. Αν το πόδι σας μπορεί να κινείται εμπρός και πίσω με κάθε βήμα, δημιουργούνται φουσκάλες και μώλωπες.

Οι μελέτες δείχνουν πως τα τρία τέταρτα των ανθρώπων φορούν παπούτσια με λάθος μέγεθος, συνήθως πιο μικρά από το απαιτούμενο. Δεν είναι ότι οι δρομείς έχουν μαζοχιστικές τάσεις αλλά μάλλον πως το ζήτημα του μεγέθους του παπουτσιού είναι συγκεχυμένο. Τα μεγέθη των παπουτσιών άλλωστε δεν είναι πάντα σταθερά ανεξάρτητα από τη μάρκα τους, πράγμα που σημαίνει ότι ένα μοντέλο ταιριάζει διαφορετικά σε σχέση με ένα άλλο ακόμα κι αν αναγράφεται το ίδιο νούμερο πάνω τους.

Φυσικά, μεγάλο ρόλο παίζει και το τερέν. Γνωρίζετε ότι είναι τελείως διαφορετικό να τρέχει κανείς στο βουνό, από ότι στο δρόμο. Και φυσικά και σε αυτή την περίπτωση σημαντικό ρόλο παίζει η εμπειρία και φυσικά το βάρος.

Λαμβάνοντας υπόψη όλες αυτές τις μεταβλητές, η εύρεση του σωστού μεγέθους, της ιδανικής μάρκας και του κατάλληλου μοντέλου είναι μια χρονοβόρα κατάσταση. Και ίσως χρειαστεί να επαναλάβετε την διαδικασία κάθε φορά που αλλάζετε τα παπούτσια σας ή το μοντέλο τους αλλά είναι αναγκαίο για την εύρυθμη προπόνησή σας.

Διαβάστε επίσης: Όλα όσα πρέπει να ξέρετε πριν αγοράσετε παπούτσια για τρέξιμο

Previous ArticleNext Article

Κάθε λεπτό τρεξίματος βοηθά την υγεία της καρδιάς

Photo by Random Sky on Unsplash

Όσο περισσότερο γυμνάζεται κανείς σε νεότερες ηλικίες, τόσο περισσότερο μειώνεται ο κίνδυνος καρδιακών παθήσεων αργότερα γράφουν επιστήμονες της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Johns Hopkins, σε μελέτη τους που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό JAMA Internal Medicine.

Οι νεαροί ενήλικες που ασκούνται έχουν χαμηλότερο κίνδυνο καρδιαγγειακής νόσου και μεγαλύτερες πιθανότητες επιβίωσης δεκαετίες αργότερα από τους συνομηλίκους τους που δεν είναι τόσο δραστήριοι νωρίς στη ζωή.

Η γυμναστική έχει από καιρό συνδεθεί με μειωμένο κίνδυνο καρδιακής νόσου σε ενήλικες μεγαλύτερης ηλικίας. Η νέα μελέτη, όμως, προσφέρει νέα στοιχεία ότι η προπόνηση ρουτίνας που ξεκίνησε πριν από χρόνια είναι επίσης πολύ ωφέλιμη.

Μια ώρα τρέξιμο μπορεί να σας προσθέσει επτά ώρες ζωής!

Κάθε λεπτό τρεξίματος ή αερόβιας μετράει

Οι ερευνητές με επικεφαλής τον δρ Ζοάο Λίμα, παρακολούθησε επί πολλά χρόνια σχεδόν 4.900 νεαρούς ενήλικες ηλικίας 19-30 ετών (τους μισούς για 27 χρόνια) και διαπίστωσε ότι εκείνοι με καλή αεροβική ικανότητα είχαν μικρότερο κίνδυνο καρδιακού νοσήματος και θανάτου.

Κατά τη διάρκεια της μελέτης 273 άτομα πέθαναν. Καρδιακά προβλήματα εμφάνισαν 193 άτομα και από αυτά πέθαναν 73 άτομα.

Η φυσική κατάσταση των συμμετεχόντων αξιολογήθηκε σε νεαρή ηλικία, το 1985 και το 1986, με δοκιμασία στο  διάδρομο που περιλάμβανε μέχρι και 92 λεπτά τρεξίματος, με βαθμιαία αύξηση της ταχύτητας. Για κάθε ένα επιπλέον λεπτό που οι συμμετέχοντες κατάφερναν να τρέξουν στον διάδρομο, ο κίνδυνος θανάτου από κάθε αιτία μειωνόταν 15% και από καρδιακή αιτία κατά 12%.

Πώς το αργό, μέτριο ή γρήγορο τρέξιμο επηρεάζει τη μακροζωία;

Μια ομάδα των συμμετεχόντων υποβλήθηκε στην ίδια δοκιμασία επτά χρόνια μετά την έναρξη της μελέτης. Σ’ αυτή την ομάδα, για κάθε ένα λεπτό μείωσης της ικανότητας να τρέχουν στο διάδρομο, ο κίνδυνος θανάτου αυξανόταν κατά 21% και ο καρδιακός θάνατος κατά 20%.

«Πρέπει όλοι μας από νωρίς να φροντίζουμε την φυσική μας κατάσταση, καθώς φαίνεται να επηρεάζει την υγεία της καρδιάς μας μακροπρόθεσμα» σχολιάζει ο Λίμα.

Αξίζει να σημειωθεί ότι τα παραπάνω αποτέλεσμα της μελέτης προέκυψαν αφού απομονώθηκαν άλλοι παράγοντες υγείας όπως ο διαβήτης τύπου 2 και η παχυσαρκία. Το γεγονός ότι ακόμη και η παχυσαρκία δεν άλλαξε το αποτέλεσμα υπογραμμίζει την ανάγκη να σκεφτούμε την άσκηση ως κάτι περισσότερο από απλώς ένα εργαλείο για απώλεια βάρους, σχολίασαν οι ερευνητές. Το να είναι κανείς σε φόρμα και να διατηρεί τη φυσική του κατάσταση με την πάροδο του χρόνου είναι πολύ σημαντικό για την καρδιά και τη γενική υγεία.

Διαβάστε επίσης: Γιατί το τρέξιμο σας βοηθάει να πάρετε μια σημαντική απόφαση;

Δωρεάν Συμμετοχές απο τον Xortiatis Trail Run για την Μέρα της Γυναίκας

Η διοργάνωση του αγώνα θέλοντας να τιμήσει την Παγκόσμια ημέρα της γυναίκας  στις 08 Μαρτίου, θα προσφέρει 10 δωρεάν συμμετοχές για 10 τυχερές αθλήτριες,για τον μεγάλο αγώνα των 22 χιλιομέτρων.

Αρκεί οι αθλήτριες να στείλουν τα πλήρη στοιχεία τους (ονοματεπώνυμο,ημερομηνία γέννησης, email ,τηλέφωνο) ,στο email  της διοργάνωσης [email protected], μέχρι την Παρασκευή 28/02 το απόγευμα στις 18:00.

Την ίδια μέρα (Παρασκευή) θα γίνει η κλήρωση και οι τυχερές θα ενημερωθούν απο την διοργάνωση.

Για την διοργάνωση
Ο Τεχνικός Διευθυντής του αγώνα
Στυλιανός Καιάφας

x

Send this to a friend