Γιατί οι δρομείς είναι το αγαπημένο… σνακ των κουνουπιών;

Γιατί οι δρομείς είναι το αγαπημένο... σνακ των κουνουπιών;

Αν είσαι δρομέας το ξέρεις πάρα πολύ καλά: τα κουνούπια τρελαίνονται να σου πίνουν το αίμα. Αν σε μια παρέα βρίσκεται ένας δρομέας με άλλους πέντε ανθρώπους που δεν τρέχουν, τότε τα κουνούπια θα μοιραστούν με αισθητή ανισομέρεια πάνω στον ταλαίπωρο δρομέα και θα αφήσουν ανέγγιχτους όλους τους υπόλοιπους.

Το ότι είσαι δρομέας δεν είναι καθόλου ανεξάρτητο από αυτή την πραγματικότητα αλλά μην πανικοβάλλεσαι: αυτό δεν σημαίνει ότι σε έχει χτυπήσει κάποια κατάρα να σου κάνουν επίθεση τα κουνούπια κυρίως κάθε καλοκαίρι. Αντίθετα, υπάρχουν πολύ πιο… ορθολογικοί λόγοι για αυτό.

Αλλά ας τα πάρουμε με τη σειρά…

Γιατί το τσίμπημα του κουνουπιού ερεθίζει το δέρμα;

Ο κνησμός και το πρήξιμο που συνοδεύει ένα τσίμπημα κουνουπιού εμφανίζεται όταν το ανοσοποιητικό σας σύστημα αποκρίνεται σε κάτι που δεν αναγνωρίζει.

«Όταν ένα κουνούπι τσιμπάει, το πρώτο πράγμα που κάνει είναι να αποθέτει πάνω μας ένα μικρό κομμάτι από το σάλιο του, το οποίο περιέχει πρωτεΐνες που το ανοσοποιητικό μας σύστημα βλέπει ως ξένο σώμα και δημιουργεί μια άμεση αντίδραση για την επίθεση τους», λέει ο Τζόναθαν Ντέι, καθηγητής ιατρικής εντομολογίας στο Πανεπιστήμιο της Φλόριντα και ειδικευόμενος στα κουνούπια. «Αυτή η αντίδραση από τη μεριά του σώματός μας τείνει να περιλαμβάνει ισταμίνη που καταπολεμά αυτές τις πρωτεΐνες και αυτό προκαλεί οίδημα, ερυθρότητα και κνησμό στο επίμαχο σημείο».

Όπως τονίζει ο Ντέι: «Η αντίδραση αυτή συμβαίνει ένα λεπτό ή δύο μετά το τσίμπημα και συνήθως είναι πιο σοβαρή όταν σας τσιμπάει για πρώτη φορά ένα συγκεκριμένο είδος κουνουπιού, δεδομένου ότι το σώμα σας δεν αναγνωρίζει τις πρωτεΐνες του εν λόγω είδους και δεν έχει ακόμα τα αντίστοιχα κύτταρα μνήμης για να αντιμετωπίσουν το τσίμπημα».

Γιατί λοιπόν τα κουνούπια προτιμούν τους δρομείς;

Ο κυριότερος λόγος που οι δρομείς έλκουν σε δυσανάλογους αριθμούς τα κουνούπια είναι επειδή τα τελευταία προσελκύονται από το διοξείδιο του άνθρακα, το οποίο οι δρομείς παράγουν περισσότερο από τον μέσο όρο των υπόλοιπων ανθρώπων.

«Εάν έχετε υψηλότερο μεταβολικό ρυθμό, απελευθερώνετε περισσότερο διοξείδιο του άνθρακα από κάποιον με χαμηλότερο μεταβολικό ρυθμό και επειδή οι δρομείς αυξάνουν τεχνητά τον μεταβολικό ρυθμό τους κατά τη διάρκεια των διαδρομών, δεν παράγουν απλά πολύ περισσότερο διοξείδιο του άνθρακα από ό,τι οι υπόλοιποι άνθρωποι -συγκεκριμένα, ίσως τρεις ως και τέσσερις φορές περισσότερο από τους υπόλοιπους- αλλά παράγουν και πολλές άλλες ελκυστικές ουσίες για τα κουνούπια, όπως το γαλακτικό οξύ», επισημαίνει ο Ντέι.

Πως μπορείς να αποφύγεις τα τσιμπήματα;

Το ότι είσαι μαγνήτης για τα κουνούπια δεν σημαίνει ότι δεν μπορείς να πάρεις τις απαραίτητες προλήψεις. Ίσως η καλύτερη από αυτές, είναι να περνάς το χρονικό διάστημα της αποκατάστασής σου μετά από μια προπόνηση ή έναν αγώνα σε έναν κλειστό χώρο, όπου τα κουνούπια δεν μπορούν να φτάσουν σε εσάς.

Ειδικά αν είναι σούρουπο ή αυγή, δηλαδή τις στιγμές της ημέρας που είναι πιο ενεργά. Και αυτό διότι τα κουνούπια αισθάνονται αυτά τα ελκυστικά -για τα ίδια- συστατικά του σώματός σας πολύ έντονα τις πρώτες ώρες μετά την εκγύμναση.

Αν και η αρχική αντίδρασή σας θα είναι να βάλετε πάνω σας ένα αντικουνουπικό σπρέι ενώ τρέχετε, ο Ντέι διαφωνεί: «Ο συνδυασμός του σπρέι με τον ιδρώτα μπορεί να γίνει μια πολύ ενοχλητική συνθήκη για το δέρμα σας».

Ο Ντέι προτείνει αλείφετε το δέρμα σας με αλκοολούχα επιχρίσματα αφού σας έχουν τσιμπήσει κουνούπια προκειμένου να απαλύνεται η φαγούρα. «Το ξύσιμο», σημειώνει, «θα το κάνει χειρότερο και μπορεί να προκαλέσει μόλυνση».

Διαβάστε ακόμα: Γιατί η προπόνηση μπορεί να σας κάνει να βγάζετε… σπυράκια;

Πηγή: /www.runnersworld.com

Previous ArticleNext Article

Γιατί κοκκινίζετε με τη γυμναστική και πως θα βρείτε γρήγορα ξανα το χρώμα σας

Γιατί το πρόσωπό σας γίνεται κόκκινο μετά την άσκηση;

Μόλις έχετε τελειώσει την προπόνησή σας και αισθάνεστε εξαιρετικά. Ο απέναντι, όμως, σας κοιτάει επίμονα και είναι έτοιμος να καλέσει ασθενοφόρο.

Αντι να αναρωτιέσαι γιατί, μπορείς απλά να κοιτάξεις στον καθρέφτη και είναι δεδομένο ότι θα πάρεις την απάντησή σου. Είσαι κατακόκκινος. Αυτό δεν συμβαίνει σε όλους μας.

Δεν φαίνεται ωραίο αλλά…

Το τρομακτικά κόκκινο χρώμα στο δέρμα σας μπορεί να μην φαίνεται τόσο ωραίο, αλλά δεν πρέπει να σας κάνει να ανησυχήσετε.

Στην πραγματικότητα είναι μόνο ένα σημάδι ότι έχετε ασκηθεί σκληρά και έχετε «ανεβάσει θερμοκρασία». Οσο εσείς ασκείστε, τα αιμοφόρα αγγεία του σώματος διαστέλλονται, με αποτέλεσμα το δέρμα να φαίνεται πιο κόκκινο από το συνηθισμένο.

Σε μια τέτοια περίπτωση κάτι δεν πάει καλά…

Με αυτό τον τρόπο ο οργανισμός προσπαθεί να σας προστατέψει από την υπερθέρμανση.

Μην ανησυχείτε. Συνεχίστε να ασκείστε όσο αισθάνεστε καλά και δεν έχετε άλλα συμπτώματα.

Εάν διαπιστώσετε ότι το κόκκινο πρόσωπο συνοδεύει κόπωση, ζάλη, εφίδρωση περισσότερο από το συνηθισμένο ή ναυτία, τότε πρέπει να σταματήσετε.

Χαλαρώστε τα στενά ρούχα (ή βγάλτε τα εντελώς) κάντε ένα ντους και πιείτε άφθονο δροσερό νερό.

Πως ξεκοκκινίζετε;

Όσο για το πως θα… διώξετε εύκολα το κοκκίνισμα του προσώπου σας μετά την άσκηση;

Χρησιμοποιήστε μια παγωμένη πετσέτα στο πίσω μέρος του λαιμού σας για δύο λεπτά.

Αυτό θα ρίξει τη θερμοκρασία σας και θα βοηθήσει να μειωθεί η ερυθρότητα στο πρόσωπο σας.

Διαβάστε ακόμα: Τροφές με συγκεκριμένη… αποστολή μετά την προπόνηση!

Πόσο “ζορίζεται” η καρδιά σου όταν βλέπεις μπάλα;

Όταν βλέπεις μπάλα στην τηλεόραση η καρδιά σου χτυπάει σαν να τρέχεις!

Η παρακολούθηση του αγώνα κάποιου σπορ στο γήπεδο ή στην τηλεόραση μπορεί να «ζορίσει» την καρδιά ενός ανθρώπου σε δυνητικά επικίνδυνο βαθμό, όσο αν κανείς έπρεπε να τρέξει γρήγορα, σύμφωνα με μια νέα μικρή καναδική επιστημονική μελέτη.

Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον καθηγητή Paul Khairy του Ινστιτούτου Καρδιολογικών Ερευνών του Πανεπιστημίου του Μόντρεαλ, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο καναδικό περιοδικό καρδιολογίας “Canadian Journal of Cardiology”, μελέτησαν 20 υγιείς άνδρες και γυναίκες ηλικίας 36 έως 56 ετών.

Οι μισοί από αυτούς -φορώντας συσκευές παρακολούθησης της καρδιάς- παρακολούθησαν ζωντανό έναν αγώνα χόκεϊ επί πάγου και οι άλλοι μισοί από την τηλεόραση.

Υπερδιπλασιασμός παλμών

Τις κρίσιμες στιγμές του ματς ή προς το τέλος του, όταν η αγωνία κορυφώνεται, οι παλμοί της καρδιάς ενός θεατή μπορούν να υπερδιπλασιασθούν μέσα στο γήπεδο (αύξηση 110%), ενώ στην τηλεόραση να αυξηθούν κάπως λιγότερο (αύξηση 75%). Η μέση αύξηση των παλμών ήταν της τάξης του 90%, από 60 σε 114.

Σύμφωνα με τους ερευνητές οι αυξήσεις αυτές αντιστοιχούν στο «ζόρισμα» που τραβάει η καρδιά ενός ανθρώπου στη διάρκεια ενός έντονου φυσικού στρες (θεατές στο γήπεδο) ή ενός μέτριας έντασης φυσικού στρες (θεατές τηλεόρασης), όπως το τρέξιμο.

Δεν χρειάζεται να είσαι φανατικός

Μάλιστα, διαπιστώθηκε ότι δεν χρειάζεται να είναι κανείς φανατικός οπαδός μιας ομάδας, για να αρχίσει να χτυπάει σαν τρελή η καρδιά του κάποιες στιγμές στη διάρκεια του αγώνα (το χόκεϊ στον Καναδά εξάπτει τα πάθη, όπως στην Ελλάδα το ποδόσφαιρο ή το μπάσκετ!). Ακόμα και ο θυμός όταν συνδιαστεί με έντονες αντιδράσεις είναι επικίνδυνος!

Οι Καναδοί ερευνητές επεσήμαναν ότι οι γιατροί θα πρέπει να προειδοποιούν τους ασθενείς με αυξημένο καρδιαγγειακό κίνδυνο να αποφεύγουν τις συγκινήσεις των σπορ ή να έχουν το νου τους για τυχόν προειδοποιητικά συμπτώματα την ώρα του αγώνα.

Μια προηγούμενη ολλανδική επιστημονική έρευνα είχε βρει ότι είχαν αυξηθεί τα θανατηφόρα εμφράγματα και τα εγκεφαλικά τη μέρα που η εθνική ομάδα ποδοσφαίρου της Ολλανδίας είχε αποκλεισθεί από το ευρωπαϊκό πρωτάθλημα του 1996.

Διαβάστε ακόμα: Καρδιακή λειτουργία και τρέξιμο: Ένα λεπτό ζήτημα για κάθε δρομέα

x
Send this to a friend