Γιατί και πόσο ωφελεί τον εγκέφαλο η αερόβια άσκηση;

Οι αεροβικές ασκήσεις είναι καλύτερες σε σχέση με τις στατικές ασκήσεις για την υγεία του εγκεφάλου και τη λειτουργία του μυαλού, ιδίως σε άτομα μέσης και τρίτης ηλικίας, σύμφωνα με μια νέα μικρή αμερικανική επιστημονική έρευνα.

Οι ερευνητές, με επικεφαλής τη δρα Λόρα Μπέικερ της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Γουέικ Φόρεστ της Β.Καρολίνα, που έκαναν τη σχετική ανακοίνωση στο ετήσιο συνέδριο της Ακτινολογικής Εταιρείας της Βόρειας Αμερικής, πραγματοποίησαν μια τυχαιοποιημένη ελεγχόμενη κλινική δοκιμή με 35 ενηλίκους.

Η έρευνα

Όλοι είχαν συμπτώματα ήπιας γνωσιακής (νοητικής) διαταραχής, η οποία συχνά θεωρείται πρώιμη ένδειξη της νόσου Αλτσχάιμερ.

Οι συμμετέχοντες χωρίστηκαν τυχαία σε δύο ομάδες: οι 16 με μέση ηλικία 63 ετών έκαναν αεροβικές ασκήσεις, όπως διάδρομο, στατικό ποδήλατο κ.α., τέσσερις φορές την εβδομάδα επί έξι μήνες. Η δεύτερη ομάδα 19 ατόμων με μέση ηλικία 67 ετών έκανε διατατικές ασκήσεις (στρέτσινγκ) με την ίδια συχνότητα.

Οι επιστήμονες μελέτησαν με μαγνητική απεικόνιση τους εγκεφάλους των 35 συμμετεχόντων τόσο πριν όσο και μετά το εξάμηνο της άσκησης. Διαπιστώθηκε ότι και στις δύο ομάδες, τόσο η αερόβια όσο και η διατατική άσκηση, είχε αυξήσει τη φαιά ουσία του εγκεφάλου, μεταξύ άλλων σε περιοχές που σχετίζονται με τη βραχυπρόθεσμη μνήμη.

Όμως στην αεροβική ομάδα υπήρχαν καλύτερα αποτελέσματα σε σχέση με την ομάδα του στρέτσινγκ, τόσο στο συνολικό όγκο του εγκεφάλου όσο και ειδικότερα στον όγκο της φαιάς ουσίας. Επιπλέον στα άτομα που είχαν κάνει στρέτσινγκ, υπήρχαν ενδείξεις ατροφίας στη λευκή ουσία του εγκεφάλου τους.

Τα συμπεράσματα

Τα νοητικά τεστ που ακολούθησαν, επιβεβαίωσαν ότι η αεροβική ομάδα είχε εμφανίσει βελτίωση στις επιδόσεις της μετά από το εξάμηνο της άσκησης, ενώ δεν συνέβη το ίδιο με την ομάδα των ασκήσεων διάτασης.

«Ακόμη και μετά από μια σύντομη χρονική περίοδο, είδαμε ότι η αεροβική άσκηση οδήγησε σε αξιοσημείωτες αλλαγές στον εγκέφαλο», δήλωσε η Μπέικερ. Με άλλα λόγια, κάθε άσκηση είναι καλή, αλλά η αεροβική ακόμη καλύτερη.

Όλα τα παραπάνω σημαίνουν ότι δεν χρειάζεται να φτάσεις στην τρίτη ηλικία προκειμένου να δώσεις… τροφή στον εγκέφαλό σου. Η ελαφριά άσκηση, όπως το περπάτημα, το τζόκινγκ και το τρέξιμο, μπορούν να σε βοηθήσουν από νωρίς.

Διαβάστε ακόμα: Πόσο διαφορετικός είναι ο εγκέφαλος των δρομέων και γιατί;

Previous ArticleNext Article

Ξέρεις να “διαβάζεις” τις αιματολογικές σου εξετάσεις;

Γράφει ο Νίκος Καφετζόπουλος*

Πιθανότατα κάνεις εργαστηριακές εξετάσεις αίματος σαν μέρος μιας ρουτίνας πρόληψης, ωστόσο ξέρεις τι πραγματικά σημαίνουν τα αποτελέσματα; Ας δούμε:

Aιμοσφαιρίνη (A:14,0-17,5 g/dL, Γ:12,0-16,0 g/dL): Aποτελεί το «όχημα» που μεταφέρει Ο2 και CΟ2 στους ιστούς. Ο προσδιορισμός της στο αίμα αποτελεί σημαντικό δείκτη βαρύτητας των αναιμιών.

Σίδηρος (A: 75-175 μg/dL, Γ:65-165 μg/dL): Είναι αναγκαίος για την παραγωγή της αιμοσφαιρίνης. Mειωμένη τιμή παρουσιάζεται κυρίως σε σιδηροπενική αναιμία, χρόνια απώλεια αίματος, χρόνια νοσήματα και στο 3ο τρίμηνο της κύησης.

Μια συχνή πάθηση στο αίμα των δρομέων και πως αντιμετωπίζεται

Τρανσφερίνη (200-400 μg/dL): Είναι η πρωτεΐνη-φορέας του σιδήρου και ρυθμίζει την απορρόφησή του. Αυξημένη τιμή τρανσφερίνης εμφανίζεται σε σιδηροπενική αναιμία και κύηση.

Φερριτίνη (A:18-270 ng/mL, Γ:18-160 ng/mL): Αντανακλά τα αποθέματα σιδήρου του σώματος. Μειωμένη τιμή φερριτίνης παρατηρείται σε σιδηροπενική αναιμία, ενώ αυξημένη τιμή οφείλεται πιθανότατα σε υπερφόρτωση σιδήρου, φλεγμονώδη νοσήματα, μεγαλοβλαστική ή αιμολυτική αναιμία.

Φυλλικό οξύ (2-20 ng/mL): Είναι απαραίτητο για τη φυσιολογική λειτουργία των λευκοκυττάρων, των ερυθρών αιμοσφαιρίων, καθώς και για την παραγωγή DNA.

Βιταμίνη Β12 (100-700pg/mL): Είναι αναγκαία για την παραγωγή των ερυθροκυττάρων. Μειωμένη τιμή παρατηρείται συχνά σε κακοήθη αναιμία, δυσαπορρόφηση και σε χορτοφάγους.

Γλυκόζη (65-100 mg/dL): Η γλυκόζη παράγεται από τους υδατάνθρακες της δίαιτας, καθώς και από τη μετατροπή του γλυκογόνου σε γλυκόζη στο ήπαρ. Αυξημένες συγκεντρώσεις μετά από νηστεία είναι ενδεικτικές για ύπαρξη σακχαρώδους διαβήτη, γεγονός που επιβεβαιώνεται με δοκιμασία ανοχής στη γλυκόζη.

Γλυκοζυλιωμένη Aιμοσφαιρίνη (ΗbA1c) (4.5-5,7%): Η εξέταση αυτή αντανακλά τη μέση τιμή γλυκόζης στο αίμα για μια περίοδο 2-3 μηνών πριν την εξέταση. Η εξέταση αυτή μπορεί να συμβάλλει στη διάγνωση του σακχαρώδους διαβήτη (τιμές ≥ 6,5%).

Οι τροφές που βοηθούν στην καλή κυκλοφορία του αίματος

Κρεατινίνη (0,6-1,3 mg/dL): Η εξέταση διαπιστώνει διαταραχή στη νεφρική λειτουργία και είναι πιο ευαίσθητος δείκτης από την ουρία. Αυξημένη τιμή κρεατινίνης σχετίζεται με νεφροπάθειες, μυϊκή νόσο, καρδιακή ανεπάρκεια, αφυδάτωση και καταπληξία.

Ουρικό οξύ (2-7 mg/dL): Σχηματίζεται από τη διάσπαση των νουκλεϊκών οξέων και είναι το τελικό προϊόν του μεταβολισμού των πουρινών. Η μέτρησή του στο αίμα γίνεται, κυρίως, για την εκτίμηση της νεφρικής ανεπάρκειας και της ουρικής αρθρίτιδας. Αυξημένα επίπεδα παρατηρούνται, επίσης, σε αφυδάτωση, ασιτία, αιμολυτική αναιμία κ.ά.

Διαβάστε επίσης: Κιρκάδιος ρυθμός : Το «ρολόι» που ελέγχει τη ζωή μας

* Ο Νίκος Καφετζόπουλος είναι Κλινικός Διαιτολόγος – Διατροφολόγος. Έχει γράψει το βιβλίο “Πρακτικός οδηγός Αθλητικής Διατροφής”. Στο www.nutribase.gr μπορείτε να βρείτε περισσότερες πληροφορίες για τη δουλειά του.

Η αγωνιστική δράση της ABAF για το υπόλοιπο της σεζόν

Για τον Αύγουστο προγραμματίστηκε η επανεκκίνηση της αγωνιστικής δράσης των χωρών των Βαλκανίων, όπως ανακοίνωσε σήμερα η Βαλκανική Ένωση.

Το Βαλκανικό Πρωτάθλημα Α/Γ, η διοργάνωση με το μεγαλύτερο ενδιαφέρον, τοποθετήθηκε στο τέλος Σεπτεμβρίου, γεγονός που θα αναγκάσει αρκετούς αθλητές και αθλήτριες είτε να παρατείνουν την αγωνιστική τους δράση, είτε να παρακάμψουν την διοργάνωση, δεδομένο του ότι οι περισσότεροι θα θέλουν να έχουν ήδη ξεκινήσει την προετοιμασία για την επόμενη χρονιά.

Η ABAF αποφάσισε ακόμη τη διεξαγωγή ενός νέου δρομικού event για την Πρωτοχρονιά στο Πράβετς της Βουλγαρίας, ενώ το επόμενο διάστημα θα λάβει απόφαση για την διεξαγωγή του Βαλκανικό Πρωταθλήματος σκυταλοδρομιών.

Αναλυτικά

22 Αυγούστου Βαλκανικό Πρωτάθλημα Ημιμαραθωνίου Ζάγκρεμπ (Κροατία)
5 Σεπτεμβρίου Βαλκανικό Πρωτάθλημα Κ18, Κράλιεβο
12-13 Σεπτεμβρίου Βαλκανικό Πρωτάθλημα Κ20, Κωνσταντινούπολη (Τουρκία)
13 Σεπτεμβρίου Βαλκανικό Πρωτάθλημα Μαραθωνίου, Κιουστεντίλ (Βουλγαρία)
19-20 Σεπτεμβρίου Βαλκανικό Πρωτάθλημα Α/Γ, Κλουζ (Ρουμανία)
24 Οκτωβρίου Βαλκανικό Πρωτάθλημα Βουνού, Ποϊάνα Μπρασόβ
14 Νοεμβρίου Βαλκανικό Πρωτάθλημα Ανωμάλου Δρόμου, Κραγκούγιεβατς (Σερβία)
Στα μέσα Αυγούστου – θα ανακοινωθεί ημερομηνία- θα διεξαχθεί το Βαλκανικό Πρωτάθλημα σε Δημόσιο Δρόμο

x
Send this to a friend