Επτά μύθοι για την ηλιοθεραπεία που καταρρίπτονται πανηγυρικά!

Επτά μύθοι για την ηλιοθεραπεία που καταρρίπτονται πανηγυρικά!

Πολλοί πιστεύουν πως η σκιά και η συννεφιά προστατεύουν αποτελεσματικά από τον ήλιο ή ότι εφόσον φορούν αντηλιακό ή βρίσκονται μέσα στο νερό δεν είναι δυνατό να καούν. Οι ειδικοί καταρρίπτουν επτά διαδεδομένους μύθους για την ηλιοθεραπεία.

Μύθος: Το κοκκίνισμα είναι απαραίτητο για να μαυρίσει το δέρμα

Η αλήθεια: Το κοκκίνισμα είναι η πρώτη συνέπεια από την υπερβολική έκθεση στην UV και όχι προϋπόθεση μαυρίσματος. Επιπλέον, το μαύρισμα είναι ένδειξη βλάβης του δέρματος από τον ήλιο (όπως μαυρίζει το κρέας όταν το ψήνουμε στον φούρνο).

Μύθος: Ο ήλιος “καίει” μόνο από τις 12 ως τις 3 το μεσημέρι

Η αλήθεια: Η υπεριώδης ακτινοβολία Α (UVA) η οποία ευθύνεται για τη φωτογήρανση (ρυτίδες, κηλίδες κ.λπ.) είναι σταθερή καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας. Αυτή που παρουσιάζει διακύμανση είναι η υπεριώδης ακτινοβολία Β (UVB) η οποία συνδέεται με το κακoήθες μελάνωμα (είναι η πιο επιθετική μορφή καρκίνου του δέρματος) και έχει τη μέγιστη έντασή της το μεσημέρι και νωρίς το απόγευμα. Ωστόσο, το δέρμα χρειάζεται προστασία και από τις δύο, γι’ αυτό συστήνεται αποφυγή της έκθεσης στον ήλιο το μεσημέρι.

Μύθος: Όταν βρίσκεται κάποιος μέσα στο νερό, δεν καίγεται

Η αλήθεια: Πολλοί νομίζουν ότι είναι ασφαλείς μέσα στο νερό, επειδή αισθάνονται δροσερά και δεν αντιλαμβάνονται τις επιδράσεις της UV στο δέρμα τους. Η αλήθεια όμως είναι ότι το έγκαυμα θα το αντιληφθούν 2-6 ώρες αργότερα (συνήθως το βράδυ) όταν θα δουν ξαφνικά το δέρμα τους να κοκκινίζει και θα το νιώθουν ζεστό. Αυτό οφείλεται στο ότι χρειάζεται χρόνος έως ότου ενεργοποιηθούν οι αισθητήριοι μηχανισμοί του δέρματος, που μας “ενημερώνουν” για τη δερματική βλάβη του εγκαύματος.

Μύθος: Το αντηλιακό δεν είναι απαραίτητο στη σκιά

Η αλήθεια: Η ηλιακή ακτινοβολία αντανακλάται από το νερό, την άμμο, τα τζάμια και όλες τις λείες επιφάνειες, ενώ τα δέντρα και οι ομπρέλες δεν απορροφούν τελείως την ηλιακή ακτινοβολία. Ούτε τα σύννεφα την απορροφούν, αφού τα διαπερνά σε ποσοστό πάνω από 80%. Άρα, όποιος βρίσκεται σε υπαίθριους χώρους το καλοκαίρι, πρέπει να φορά αντηλιακό.

Μύθος: Τα καλύτερα αντηλιακά είναι όσα έχουν SPF 50

Η αλήθεια: Οι διαφορές στην προστασία που παρέχουν τα αντηλιακά δεν είναι τόσο μεγάλες όσο νομίζουμε. Ένα καλό αντηλιακό με δείκτη προστασίας (SPF) 15 δεσμεύει το 93% της υπεριώδους ακτινοβολίας (UV) του ήλιου, ένα με SPF 30 το 97% και ένα με SPF 50 το 98%. Αυτά όμως ισχύουν με δύο προϋποθέσεις: α) θα χρησιμοποιείται επαρκής ποσότητα και β) δεν θα κάθεται κάποιος με τις ώρες στον ήλιο. Ο γενικός κανόνας είναι πως όποιος μαυρίζει από τον ήλιο, έχει υποστεί δερματικές βλάβες, επομένως το μαύρισμα πρέπει να πάψει να αποτελεί στόχο των θερινών διακοπών.

Μύθος: Αντηλιακό χρειάζονται μόνο τα εκτεθειμένα σημεία του σώματος

Η αλήθεια: Αυτό ισχύει μόνο όταν φοράει κάποιος ρούχα από ύφασμα με ειδικά αντηλιακά φίλτρα. Τα κοινά ρούχα απορροφούν την UV όσο και ένα αντηλιακό με SPF κάτω από 10, δηλαδή αφήνουν μεγάλο μέρος της να περνάει στο δέρμα. Πιο απορροφητικά είναι τα σκούρα υφάσματα με σφιχτή πλέξη (όταν τα σηκώνετε ψηλά στο φως και τα κοιτάτε, δεν “φεγγίζουν” καθόλου) αλλά για μεγαλύτερη σιγουριά να απλώνετε αντηλιακό σε όλο το σώμα σας, ειδικά αν είστε υψηλού κινδύνου για ηλιακό έγκαυμα (λευκό δέρμα που εύκολα καίγεται ή δύσκολα μαυρίζει, με γαλάζια μάτια και/ή ξανθά ή κόκκινα μαλλιά).

Μύθος: Τα αδιάβροχα αντηλιακά αντέχουν όλη τη μέρα

Η αλήθεια: Δεν υπάρχουν εντελώς αδιάβροχα (waterproof) αντηλιακά. Υπάρχουν αντηλιακά που είναι ανθεκτικά στο νερό (water-resistant) και τα οποία καθυστερούν να φύγουν από το δέρμα κατά την εφίδρωση ή το κολύμπι. Και πάλι, όμως, χρειάζονται ανανέωση. Ο γενικός κανόνας για τα απλά αντηλιακά είναι πως πρέπει να χρησιμοποιούνται μισή ώρα πριν βγούμε από το σπίτι και από  ΄κει και πέρα να επαναλαμβάνεται η επάλειψη κάθε δύο ώρες, εκτός κι αν κάποιος κολυμπήσει ή ιδρώσει πάρα πολύ, οπότε πρέπει να γίνει νωρίτερα. Η επανάληψη της εφαρμογής στα water-resistant αντηλιακά μπορεί να γίνεται κάθε 3-4 ώρες, εκτός κι αν κάποιος κολυμπήσει ή ιδρώσει πολύ οπότε θέλουν συντομότερα.

Ακολουθήστε το Run 'n Fun στο Google News

Previous ArticleNext Article

Οι δέκα (fun) εντολές για τον ερασιτέχνη δρομέα

Το τρέξιμο είναι ένα απλό άθλημα και όμως πολλοί άνθρωποι δεν παίρνουν απόφαση να εμπλακούν σε αυτό επειδή πιστεύουν ότι δεν θα τα καταφέρουν ή δεν είναι αρκετά καλοί. Αυτό απλά δεν ισχύει: οι πάντες μπορούν να σταθούν αξιοπρεπώς στο τρέξιμο.

Ωστόσο αν σας απασχολεί τόσο πολύ το αν υπάρχουν ορισμένοι κανόνες που πρέπει να ακολουθήσετε, λάβετε υπόψη τον παρακάτω χιουμοριστικό δεκάλογο και σίγουρα θα ταιριάξετε στο κλίμα του τρεξίματος:

1. Το τρέξιμο έχει να κάνει με το ξεκινάτε από το Α για να φτάσετε στο Β. Αν φτάσετε πρώτα στο Γ, έχετε πάει πολύ μακριά. Γυρίστε πίσω στο Α. Ξεκινήστε πάλι.

2. Είναι σημαντικό να ιδρώνετε ενώ τρέχετε. Σας κάνει να φαίνεστε σαν να προσπαθείτε. Σας βοηθάει επίσης να κρατηθείτε στη ζωή…

3. Όταν κάποιος σας λέει ότι το τρέξιμο είναι κακό για τα γόνατά σας, παρηγορηθείτε από το γεγονός ότι, όσο κι αν τρίζουν οι αρθρώσεις σας, θα έχετε πάντα μια ευλυγισία, σε αντίθεση με άλλους που δεν θα μπορούν να γονατίσουν από μια ηλικία και μετά.

4. Θυμηθείτε, πως είναι πολύ πιθανό να τρέχετε για 40 ολόκληρα χρόνια και να μην ολοκληρώσετε ποτέ έναν μαραθώνιο. Αυτό δεν σημαίνει απαραίτητα ότι είστε κακοί δρομείς. Μπορείτε πάντα να ρίξετε την ευθύνη στον Μαραθώνιο!

5. Αν φοράτε φουλ εξοπλισμό, να είστε προετοιμασμένοι για μία από τις δύο ακόλουθες ερωτήσεις. Η πρώτη είναι: «ποιον πας να πολεμήσεις;” και η δεύτερη (και πιο πιθανή) είναι: «έχεις κοιταχτεί ποτέ στον καθρέφτη;»

Ταξίδια και τρέξιμο: 10 tips για να πετύχετε τον τέλειο συνδυασμό

6. Τα παπούτσια που έχετε για τρέξιμο δεν χρειάζεται να ταιριάζουν με το μπλουζάκι και το σορτς σας. Θα πρέπει, ωστόσο, να ταιριάζουν μεταξύ τους.

7. Όταν κάποιος σας ρωτά για το σύστημα δεσίματος των κορδονιών σας, η ασφαλέστερη απάντηση είναι να απαντήσετε ότι απλά σκύβετε και τα δένετε. Μην γίνεστε περίπλοκοι.

8. Ο δρομέας που… πετάει δίπλα σου τρέχει τον δικό του αγώνα, όχι τον δικό σου. Συγκεντρώσου στον δικό σου.

9. Μερικοί δρομείς χρησιμοποιούν διάφορες σκέψεις και γούρια για να ντοπάρουν τον εαυτό τους όταν πράγματα δυσκολεύουν σε έναν μεγάλο αγώνα. Άλλοι χρησιμοποιούν τα μέσα μαζικής μεταφοράς. Και τα δύο είναι αποδεκτά. Αρκεί όταν φτάσεις με το… τρένο να μην πας να πάρεις το μετάλλιο…

10. Στο τρέξιμο είναι απλά θέμα να βάζεις το ένα πόδι μπροστά από το άλλο. Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να επιχειρήσετε να το κάνετε αντίστροφα.

Διαβάστε επίσης: Οι «δέκα εντολές» της γυμναστικής

Ακολουθήστε το Run 'n Fun στο Google News

Πώς θα μείνετε σε φόρμα μέσα στις γιορτές χωρίς να πάτε γυμναστήριο

γιορτές προσφέρονται κυρίως για οικογενειακές συγκεντρώσεις, εξόδους και εκλεκτά εδέσματα. Παρόλα αυτά δεν θα πρέπει να παραμελήσετε τον υγιεινό τρόπο ζωής ακόμη και αν αυτό συνεπάγεται πως θα πρέπει να προσπαθήσετε λίγο πιο σκληρά και να αλλάξετε διατροφικές συνήθειες.

Μόνο εύκολη υπόθεση δεν είναι να αποφύγετε τα έξτρα κιλά την εορταστική περίοδο, ενώ για πολλούς φαντάζει σχεδόν αδύνατο να επισκεφθούν το γυμναστήριο.

Ευτυχώς όπως αναφέρει η Carmen Shawn (ειδική σε θέματα διατροφής και εκγύμνασης), υπάρχουν αρκετοί τρόποι για να διατηρηθείτε σε φόρμα.

Δείτε τις εναλλακτικές που ακολουθούν:

Πεζοπορία ή περπάτημα ακόμα και στο κρύο

Υπάρχουν πολλά μέρη για να περπατήσει κανείς, χιονισμένα ή μη. Ειδικά  το περπάτημα στο κρύο, είτε με χιόνι είτε χωρίς, είναι μια πολύ καλή άσκηση που ενισχύει την καρδιακή λειτουργία κα γυμνάζει αποτελεσματικά τα κάτω άκρα.

Βάλτε στόχους

Μην ξεχνάτε να βάζετε στόχους προκειμένου να μην επαναπαύεστε, άσχετα με το πόσο δύσκολο είναι η πραγματοποίησή τους. Μπορεί να σχετίζονται με μια συνάντηση με φίλους που έχετε χαθεί από καιρό ή το να καταφέρετε να «χωρέσετε» σε ρούχο που πριν λίγο καιρό ήταν υπερβολικά στενό.

Αγοράστε αθλητικά ρούχα

Ένα τέτοιο δώρο εορτών που σχετίζεται με την γυμναστική θα σας υπενθυμίζει πως πρέπει να αποφεύγετε το τσιμπολόγημα και τα πολλά γλυκά που συνηθίζουμε να τρώμε όλοι τέτοιες μέρες.

Μαγειρέψτε υγιεινά

Διαβάστε βιβλία μαγειρικής με συνταγές όπου αποφεύγονται τα ανθυγιεινά συστατικά στο μαγείρεμα των εορταστικών γευμάτων σας.

Φάτε κάτι πριν πάτε σε μια γιορτή

Φάτε κάτι που περιέχει πρωτεΐνες και λίπη πριν πάτε σε μια εκδήλωση. Με τον τρόπο αυτό σταθεροποιείται το επίπεδο του σακχάρου στο αίμα σας και αυτό σαν δίνει μια αίσθηση πληρότητας. Κατά συνέπεια όταν θα παρευρεθείτε στην γιορτή θα έχετε λιγότερη όρεξη για γλυκά και οτιδήποτε περιέχει αρκετή ποσότητα ζάχαρης.

Μείνετε μακριά από το μπουφέ

Δεν χρειάζεται να βρίσκεστε όλη την ώρα στην κουζίνα η μπροστά από το τραπέζι που είναι γεμάτο εδέσματα. Μόνο έτσι θα αποφύγετε τον πειρασμό τους συνεχούς τσιμπολογήματος.

Αποφύγετε τα ποτά με ζάχαρη

Μείνετε μακριά από μπύρες και ποτά που περιέχουν χυμό φρούτων που συνήθως είναι γεμάτος ζάχαρη. Αν χρειαστεί βρείτε μια καλή δικαιολογία του τύπου «έχω να οδηγήσω μετά», ώστε να μην μπείτε καν στην διαδικασία να καταναλώσετε ένα ποτό πλούσιο σε θερμίδες.

Φάτε σε μικρό πιάτο

Σας δίνει την ψευδαίσθηση πως έχετε μπροστά σας μια μεγάλη μερίδα ενώ στην πραγματικότητα δεν ισχύει. Μην ξεχνάτε να προσθέτετε στο γεύμα σας φρούτα και λαχανικά.

Βόλτα στα μαγαζιά μέχρι… τελικής πτώσης

Ξοδεύοντας ώρες με το να περπατάτε από το ένα μαγαζί στο άλλο, αποτελεί έναν καλό τρόπο άσκησης ενώ παράλληλα μπαίνετε για τα καλά στο εορταστικό πνεύμα των ημερών. Τώρα αν σας έχουν μείνει και χρήματα, ψωνίστε και κάτι.

Γιόγκα στο σπίτι

Ζητήστε από τον προσωπικός σας γυμναστή να σας δώσει ένα πρόγραμμα γιόγκα που μπορείτε να ακολουθήσετε μόνοι σας στο σπίτι. Βρείτε λίγο χρόνο για να χαλαρώσετε, να πάρετε βαθιές ανάσες και να αφιερωθείτε στον εαυτό σας.

Παίξτε παιχνίδια

Δεν αναφερόμαστε στα επιτραπέζια παιχνίδια και τα video games, αλλά σε εκείνα που απαιτούν κάποιου είδους φυσική άσκηση όπως συμβαίνει με το twister. Δοκιμάστε με μόνοι, με τους φίλους ή την οικογένειά σας.

Επιλέξτε να πάτε σε κάποιο μουσικό πάρτι

Σε περίοδο γιορτών οι εκδηλώσεις που σχετίζονται με την μουσική και τον χορό είναι συχνό φαινόμενο. Επιλέξτε να παρευρεθείτε σε ένα τέτοιο event που συνδυάζει την διασκέδαση με την σωματική άσκηση.

Διαβάστε επίσης: Διατροφή την περίοδο των γιορτών; Και όμως γίνεται!

Ακολουθήστε το Run 'n Fun στο Google News

x
Send this to a friend