Διάστρεμμα: Πως το αντιμετωπίζεις;

Του Γιώργου Μελά*

Διάστρεμμα ονομάζεται η βίαιη διάταση των συνδέσμων και του θυλάκου της άρθρωσης, που συνοδεύεται συχνά από διάφορης έκτασης και βαρύτητας ρήξεις. Ανάλογα με τη βαρύτητα της κάκωσης διακρίνονται τρεις βαθμοί διαστρέμματος:

1ου Βαθμού (ελαφρύ διάστρεμμα), όπου έχουμε διάταση των συνδέσμων και του θυλάκου της άρθρωσης ή ρήξη ελάχιστων συνδεσμικών ινών.

2ου Βαθμού (μέσης βαρύτητας), όπου έχουμε μερική ρήξη των συνδέσμων και του θυλάκου της άρθρωσης κατά 50% περίπου των συνδεσμικών ινών.

3ου Βαθμού (βαρύ διάστρεμμα), όπου έχουμε πλήρη ρήξη των συνδέσμων και του θυλάκου της άρθρωσης.

Κλινική εικόνα

Τα συμπτώματα συνίστανται σε οίδημα, πόνο και περιορισμένη κινητικότητα της άρθρωσης. Παρά το ότι η διάγνωση τίθεται κλινικά, είναι απαραίτητος ο ακτινολογικός έλεγχος, ώστε να αποκλειστεί η συνύπαρξη κατάγματος, όπως στην περίπτωση διαστρέμματος του αγκώνα (συνδυασμός με κάταγμα κεφαλής κερκίδας), του καρπού (με κάταγμα σκαφοειδούς) και της ποδοκνημικής (με κατάγματα σφυρών).

Παράλληλα επιβάλλεται η λήψη “stress” ακτινογραφιών, υπό τοπική αναισθησία, ώστε να εξαχθούν συμπεράσματα ως προς τον βαθμό των συνδεσμικών κακώσεων.

Αντιμετώπιση

Στο διάστρεμμα 1ου βαθμού η θεραπεία είναι συντηρητική και περιλαμβάνει ελαστική περίδεση, ψυχρά επιθέματα, ανάρροπη θέση του μέλους και περιορισμό της κινητικότητας της άρθρωσης ή της φόρτισης του σκέλους, εάν πρόκειται για διάστρεμμα των κάτω άκρων, για 2 ως 3 εβδομάδες.

Στο διάστρεμμα 2ου βαθμού η θεραπεία είναι συντηρητική και περιλαμβάνει ψυχρά επιθέματα, τοποθέτηση γύψινου νάρθηκα, ανάρροπη θέση του μέλους και αποφυγή φόρτισης του σκέλους, για 4 ως 6 εβδομάδες.

Στο διάστρεμμα 3ου βαθμού επιλέγεται συνήθως η χειρουργική θεραπεία, η οποία συνίσταται σε συρραφή των συνδεσμικών και θυλακικών στοιχείων, που έχουν υποστεί ρήξη. Μετεγχειρητικά τοποθετείται γύψινος νάρθηκας, για περίπου 2 εβδομάδες και στη συνέχεια λειτουργικός νάρθηκας για 4 ως 6 εβδομάδες.

Πάγος αμέσως μετά τον τραυματισμό

Είναι πολύ σημαντικό αμέσως μετά τον τραυματισμό να τοποθετείται πάγος στην περιοχή, όσο γίνεται πιο γρήγορα, για μείωση εμφάνισης οιδήματος και μείωση του πόνου. Ο φυσικοθεραπευτής με τα μέσα που διαθέτει τα πρώτα 24ωρα προσπαθεί να μειώσει το οίδημα και τον πόνο χρησιμοποιώντας ρεύματα TENS, διασταυρούμενα ρεύματα και κρυοθεραπεία.

Επίσης στο στάδιο αυτό εφαρμόζει παθητική κινητοποίηση της άρθρωσης στα όρια του πόνου. Μετά τα πρώτα 24ωρα, στόχος του φυσικοθεραπευτή είναι να αυξήσει την κυκλοφορία του αίματος στο σημείο της βλάβης (υπέρηχος, θερμά επιθέματα, LAZER, διαθερμίες) για να επιτύχει μέγιστο βαθμό παροχής θρεπτικών στοιχείων για την επούλωση της βλάβης. Τέλος είναι πολύ σημαντικό να ξεκινήσει ένα προοδευτικό πρόγραμμα ενδυνάμωσης των μυών της περιοχής, το οποίο θα αντιμετωπίσει την ατροφία και θα δώσει τα απαραίτητα ερεθίσματα στις νέες κολλαγόνες ίνες του συνδέσμου να κατευθυνθούν στις σωστές κατευθύνσεις και να μπορούν έτσι να αντέχουν τα φορτία.

Διαβάστε επίσης: Οι τραυματισμοί θέλουν υπομονή


* Ο Γιώργος Μελάς είναι απόφοιτος του Ανωτάτου Τεχνολογικού Εκπαιδευτικού Ιδρύματος Αθηνών έχοντας ειδικευτεί σε αποκατάσταση νευροχειρουργικών παθήσεων ενήλικων και παίδων, τροχαία ατυχήματα, αθλητικές κακώσεις, μετεγχειρητική πορεία μετά από ολικές αρθροπλαστικές και χειρουργική σπονδυλικής στήλης. Βρείτε περισσότερα ΕΔΩ


Previous ArticleNext Article

Βάλτε στόχους, δώστε την ψυχή σας, τρέξτε με πάθος στο 2020

Μια ακόμα χρονιά μας αφήνει. Μια χρονιά που μας κάνει μεγαλύτερους και σοφότερους. Περάσαμε πολλές όμορφες στιγμές.

Μπαίνοντας στον τέταρτο χρόνο λειτουργίας αυτής της ιστοσελίδας ανακαλύπτουμε για μια ακόμα φορά ότι είμαστε στην αρχή.

Έχουμε ακόμα πολλά να δώσουμε και πολλά περισσότερα να πάρουμε. Το έχουμε γράψει πολλές φορές. Το runnfun.gr είστε εσείς.

Η στήριξη και η αγάπη σας μας δίνει δύναμη να συνεχίσουμε. Η παρέα μας μεγαλώνει χρόνο με το χρόνο.

Οι συναντήσεις μας ακόμα πιο πυκνές. Στους δρόμους γράφεται η ιστορία του δρομικού κύματος που τα τελευταία χρόνια έχει παρασύρει ακόμα περισσότερους.

Φέτος καταφέραμε και πετύχαμε όλους μας τους στόχους. Συμμετείχαμε σε μεγάλους αγώνες σε όλη την Ελλάδα. Από την Ξάνθη και τα Γιάννενα, στη Θεσσαλονίκη, τη Λάρισα, τη Λαμία, την Επίδαυρο, τη Μάνη, την Καλαμάτα και το Ρέθυμνο.

Από τη Σκύρο και τις Σπέτσες, στην Ύδρα, τη Σύρο, τον Πόρο και τη Ρόδο και πόσοι αγώνες ακόμα.

Μαζί ταξιδέψαμε παντού. Με οδηγό την αγάπη μας για το τρέξιμο, το ποδήλατο και την κολύμβηση, το πάθος μας για τη δουλειά μας και τη δική σας προτροπή.

Το δεύτερο περιοδικό 42195 που πήρατε στα χέρια σας ξανά από το περίπτερό μας στην έκθεση του Μαραθωνίου της Αθήνας ταξίδεψε μέχρι και εκτός συνόρων.

Το πρώτο, το περυσινό, βραβεύτηκε από τους συναδέλφους μας σαν μια από τις καλύτερες δημοσιογραφικές δουλειές εκτός ποδοσφαίρου και μπάσκετ.

Και όλα αυτά τα χρωστάμε σε εσάς. Τους πιστούς μας φίλους, το αγαπημένο μας κοινό. Που για άλλη μια φορά μας έφερε στην κορυφή και που συνεχίζει να μας σπρώχνει να πάμε ακόμα πιο ψηλά.

Το ευχαριστώ είναι λίγο.

Ετοιμαζόμαστε για τη νέα χρονιά με νέους στόχους. Ακόμα μεγαλύτερους. Με εκπλήξεις. Η κούραση δεν μας καταβάλει. Ο δικός μας υπερμαραθώνιος, αυτός της ενημέρωσης, είναι ένας αγώνας χωρίς τερματισμό. Υγεία να ΄χουμε.

Για εμάς τους δρομείς, άλλωστε δεν υπάρχει κάτι πιο σημαντικό.

Την υγειά μας να έχουμε, να τρέχουμε, να γουστάρουμε, να χαμογελάμε. Και πάντα να βρισκόμαστε.

Οι παρέες γράφουν ιστορία. Το 2020 είναι γεμάτο προκλήσεις. Είμαστε έτοιμοι και είμαστε σίγουροι ότι είστε και εσείς.

Μην ξεχνάτε να βάζετε στόχους. Δεν έχει σημασία αν θα τους πετύχετε. Σημασία έχει το ταξίδι, οι άνθρωποι, τα συναισθήματα. Προχωρήστε μπροστά. Οι δυσκολίες δεν μπορούν να σας κάμψουν. Τρέξτε με πάθος στο 2020. Δώστε την ψυχή σας σε ότι κάνετε. Δεν θα το μετανιώσετε. Και στο τέλος της ημέρας, ότι και να έχει συμβεί ένα μεγάλο χαμόγελο θα είναι ζωγραφισμένο στο πρόσωπό σας. Και αυτό είναι κάτι που δεν μπορεί να σας πάρει κανείς.

Χρόνια καλά σε όλους…

Τα υγιεινά λιπαρά είναι απαραίτητα για όσους τρέχουν

Γράφει ο Γιάννης Χρύσου

Τα τελευταία χρόνια το τρέξιμο έχει μπει στην καθημερινότητά μας. Η εικόνα ανθρώπων να τρέχουν σε γήπεδα, σε πάρκα ή ακόμα και στον δρόμο είναι, πλέον, γνώριμη σε όλους.

Η αλλαγή αυτή είναι αποτέλεσμα καλύτερης ενημέρωσης σχετικά με την προαγωγή της υγείας αλλά και μίας γενικότερης στροφής προς έναν πιο υγιεινό τρόπο ζωής, που περιλαμβάνει και πιο σωστές διατροφικές συνήθειες.

Άλλωστε η διατροφή και η άσκηση είναι έννοιες αλληλένδετες, καθώς και οι δύο στοχεύουν στην επίτευξη φυσιολογικού βάρους, στην προαγωγή της υγείας και στη βελτίωση της αθλητικής απόδοσης.

Καθοριστικός παράγοντας που επηρεάζει την αθλητική απόδοση είναι, φυσικά, η διατροφική πρόσληψη λίπους. Το λίπος, ως γνωστόν, αποτελεί αναπόσπαστο «συστατικό» της καθημερινής διατροφής όσων γυμνάζονται, ενώ σύμφωνα με έρευνες των τελευταίων 5 ετών, τα πολυακόρεστα λιπαρά οξέα φαίνεται να συμβάλουν θετικά στη βελτίωση της αθλητικής απόδοσης και όχι μόνο.

Ένα από τα τρόφιμα που περιέχει πολυακόρεστα λιπαρά οξέα – πραγματικά πολύτιμη τροφή για όσους θέλουν να ακολουθήσουν μια ισορροπημένη διατροφή, ιδιαίτερα κατά τη διάρκεια της άσκησης – είναι το σουσάμι!

Πρόσφατη μελέτη, μάλιστα, που δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό περιοδικό Frontiers of Physiology και πραγματοποιήθηκε στο Εργαστήριο Σπουδών Επίδρασης της Φυσικής Άσκησης στην Απόδοση και στην Υγεία σε συνεργασία με το Τμήμα Τεχνολογίας Τροφίμων στην Βραζιλία, προσφέρει ακόμη πιο ενθαρρυντικά συμπεράσματα για το σουσάμι.

Στο πλαίσιο της μελέτης, αξιολογήθηκε η επίδραση της συμπληρωματικής χορήγησης σουσαμιού σε ημι-επαγγελματίες παίκτες ποδοσφαίρου, βάσει βιοχημικών δεικτών που σχετίζονται με τη μυϊκή κόπωση, την εξάντληση και την αθλητική απόδοση μέσω της αερόβιας ικανότητας.

Στα αποτελέσματα φάνηκε ξεκάθαρα ότι τα πολυακόρεστα λιπαρά, τα μικροστοιχεία και τα αντιοξειδωτικά του σουσαμιού συνέβαλαν στην προστασία των μυών από το οξειδωτικό στρες και από τη συσσώρευση γαλακτικού οξέος αλλά και στη βελτίωση της αερόβιας ικανότητας των αθλητών!

Το σουσάμι είναι μία από τις πηγές των υγιεινών λιπαρών στην διατροφή, όπως φυσικά και τα προϊόντα του, το ταχίνι και ο χαλβάς. Το ταχίνι περιέχει το σύνολο των θρεπτικών συστατικών του σουσαμιού, όπως βιταμίνες του συμπλέγματος Β, σίδηρο και μαγνήσιο, πρωτεΐνες φυτικής προέλευσης, ω-3 και ω-6 λιπαρά οξέα καθώς και φυτοσυστατικά με ισχυρή αντιοξειδωτική δράση.

Τα τελευταία χρόνια, το ταχίνι αποτελεί μέρος της καθημερινής διατροφής ολοένα και περισσότερων ανθρώπων, είτε λόγω της υψηλής θρεπτικής του αξίας, ή λόγω της ιδιαίτερης και πλούσιας γεύσης του!

Περισσότερες λεπτομέρειες σχετικά με την δράση και τον ρόλο των συστατικών του σουσαμιού και του ταχινιού παρακάτω:

  • Οι βιταμίνες του συμπλέγματος Β συμμετέχουν στην παραγωγή ενέργειας και στον μεταβολισμό των υδατανθράκων.
  • Ο σίδηρος συμβάλλει στην παραγωγή ερυθροκυττάρων και στη μεταφορά οξυγόνου στους ιστούς που το χρειάζονται.
  • Το μαγνήσιο συμβάλλει στη φυσιολογική μυϊκή συστολή και λειτουργία.
  • Η πρωτεΐνη συμβάλλει στην αναδόμηση και συντήρηση του μυϊκού ιστού.
  • Τα πολυακόρεστα λιπαρά οξέα συμβάλλουν στην καλή εγκεφαλική, νευρική και μυϊκή λειτουργία, αλλά και στη βελτιωμένη νευρομυϊκή συναρμογή.
  • Οι αντιοξειδωτικές ουσίες συμβάλλουν στην αντιμετώπιση του οξειδωτικού στρες, το οποίο αυξάνεται κατά την άσκηση, ενώ συμβάλλουν και στην προστασία των κυττάρων.
  • Οι σύνθετοι υδατάνθρακες συμβάλλουν στην παροχή ενέργειας, είτε με τη μορφή της γλυκόζης στο αίμα, ή αναπληρώνοντας τις αποθήκες γλυκογόνου μετά την άσκηση.

Διαβάστε επίσης: Χαλβάς: Ποιος είναι ο ιδανικός για όσους αθλούνται; 

* Γράφει ο Γιάννης Χρύσου, Κλινικός Διαιτολόγος & Διατροφολόγος

x

Send this to a friend