Αυτά ειναι τα πρώτα σημάδια της υπερκόπωσης

Της Ελίνας Τσιούλη*

Με απλά λόγια η υπερκόπωση είναι το συναίσθημα του να νιώθει κάποιος συνεχώς κουρασμένος. Διαφοροποιείται από το αίσθημα της νύστας ή της υπνηλίας ή το ψυχολογικό αίσθημα της απάθειας αν και αυτά τα συμπτώματα μπορεί να συνοδεύουν την υπερκόπωση. Άλλοι όροι για να περιγραφεί η υπερκόπωση είναι:

α) η μειωμένη ενέργεια ή η έλλειψη ενέργειας

β) η σωματική και πνευματική εξάντληση και

γ) η απουσία κινητοποίησης.

Κοινά συμπτώματα της υπερκόπωσης

Αν εμφανίζετε αρκετά από τα παρακάτω συμπτώματα, καλό είναι να επισκεφθείτε έναν γιατρό για να σας υποδείξει τον κατάλληλο ιατρικό έλεγχο.

  • Αδυνατείτε να σκεφθείτε καθαρά
  • Είσαστε εξαιρετικά στρεσαρισμένοι
  • Τα χείλη σας είναι συνεχώς στεγνά
  • Παρουσιάζετε τριχόπτωση
  • Έχετε μειωμένη ερωτική επιθυμία
  • Λόγω της απώλειας ενέργειας δεν μπορείτε να αντέξετε στην ιδέα να ασκηθείτε
  • Νιώθετε θλίψη και έχετε πεσμένη διάθεση
  • Λαχανιάζετε ακόμα κι αν δεν κάνετε κάτι κοπιαστικό
  • Νιώθετε το αίσθημα της κούρασης σχεδόν όλη την ημέρα
  • Αρρωσταίνετε συχνά, έχετε συχνούς πονοκεφάλους και μυϊκούς πόνους
  • Παρουσιάζετε αλλαγές στην όρεξη και τις συνήθειες του ύπνου (αϋπνία, διακεκομμένος ύπνος)
  • Έχετε έντονο το αίσθημα της αποτυχίας και της αυτοαμφισβήτησης
  • Νιώθετε αβοήθητος και ηττημένος
  • Έχετε το αίσθημα της μοναξιάς
  • Έχετε αυξημένα κυνική και αρνητική οπτική για τα πράγματα
  • Δε λαμβάνετε εύκολα ικανοποίηση και νιώθετε απαθείς ακόμα κι αν επιτυγχάνετε στόχους
  • Έχετε την ανάγκη απομόνωσης από το περιβάλλον σας
  • Είστε αναβλητικοί και σας παίρνει περισσότερο χρόνο για να ολοκληρώσετε κάποιο έργο
  • Παραιτείστε από την ανάληψη ευθυνών
  • Χρησιμοποιείτε φάρμακα, τρώτε υπερβολικά ή καταναλώνετε αλκοόλ για να αντιμετωπίσετε την κατάσταση
  • Αργοπορείτε στην εργασία σας ή νιώθετε απογοητευμένοι απ’το περιβάλλον σας

Είναι σημαντικό λοιπόν να ακούσετε τα προειδοποιητικά σημάδια και να κάνετε τον έγκαιρο προληπτικό έλεγχο ώστε να μην απειληθείτε από την εμφάνιση του Συνδρόμου Χρόνιας Κόπωσης.

Τα κύρια αίτια της υπερκόπωσης

Υπάρχουν αρκετά ιατρικά και μη ιατρικά αίτια για την υπερκόπωση συμπεριλαμβανομένων του προσωπικού διαιτολογίου και των συνηθειών ζωής. Οι παρακάτω παράγοντες συνεισφέρουν στην εκδήλωση υπερκόπωσης είτε μεμονωμένοι είτε σε συνδυασμό:

  • Συναισθηματικό και ψυχοκοινωνικό στρες και κατάθλιψη
  • Αναιμία, διαβήτης, καρκίνος
  • Εγκυμοσύνη, θηλασμός, έλλειψη ύπνου και υπερβολική άσκηση

Επίσης, ο τρόπος ζωής μπορεί να οδηγήσει στην κόπωση και την εξάντληση:

Άλλοι οργανικοί παράγοντες που προδιαθέτουν για υπερκόπωση είναι οι εξής:

  • Παχυσαρκία
  • Υπνική άπνοια
  • Αγωγή με αγχολυτικά ή αντικαταθλιπτικά
  • Έλλειψη σιδήρου
  • Νεφρική νόσος
  • Καρδιολογικά προβλήματα
  • Ασθένειες του θυρεοειδή
  • Νευρική ανορεξία ή άλλες διατροφικές διαταραχές
  • Αρθρίτιδα συμπεριλαμβανομένης της ρευματοειδούς αρθρίτιδας
  • Αυτοάνοσα νοσήματα, όπως συστηματικός ερυθηματώδης λύκος
  • Ινομυαλγία
  • Φλεγμονή του οργανισμού
  • Υποσιτισμός

Πώς γίνεται η διάγνωση;

Η κόπωση είναι ένα δύσκολο θέμα για τους γιατρούς. Μπορεί να αποτελεί ένα πρόβλημα σωματικής υγείας ή ένα ψυχολογικό πρόβλημα. Οι ασθενείς που συμβουλεύονται γιατρό για την κόπωσή τους έχουν την τάση να επικεντρώνονται στα σωματικά τους συμπτώματα και τη σωματική εξάντληση και να παραβλέπουν κάποιους ψυχολογικούς παράγοντες. Έχουν λοιπόν την τάση να βλέπουν το πρόβλημα ως σωματικό και όχι ως ψυχολογικό. Όταν ασθενείς παρουσιάζονται με κόπωση, οι γιατροί θα προσπαθήσουν να αναπτύξουν μια πιο ακριβή εικόνα για τα συμπτώματα, τυπικά θέτοντας τις παρακάτω ερωτήσεις:

  • Αισθάνεστε μισοκοιμισμένος ή η κόπωσή σας είναι πιο πολύ ένα αίσθημα αδυναμίας; H απάντηση μπορεί να δώσει σημαντικά στοιχεία καθώς το αίσθημα υπνηλίας μπορεί να είναι σύμπτωμα μιας διαταραχής ύπνου ενώ η αδυναμία παραπέμπει σε αίτιο νευρομυϊκό.
  • Κατά τη διάρκεια του τελευταίου μήνα είχατε το συναίσθημα της κατάπτωσης, της κατάθλιψης ή του αβοήθητου; H καταφατική απάντηση μπορεί να είναι δείκτης για κατάθλιψη.
  • Η κόπωσή σας αναπτύχθηκε σταδιακά ή ξαφνικά;
  • H κόπωσή σας έχει μια περιοδικότητα, έρχεται και φεύγει; Για παράδειγμα, η κατάθλιψη είναι η πιο πιθανή διάγνωση αν το αίσθημα της κόπωσης είναι χειρότερο το πρωί αλλά επιμένει όλη την ημέρα, ενώ αντίθετα η κόπωση που σχετίζεται με την υπερβολική άσκηση δείχνει νευρομυϊκό πρόβλημα.
  • Ποιες είναι οι ανησυχίες σας για την κόπωση; Ποια θεωρείτε ότι είναι η πιθανή αιτία;
  • Ο γιατρός σ’αυτήν την περίπτωση ψάχνει να κάνει σύνδεση με διάφορα στρεσογόνα γεγονότα ζωής για παράδειγμα.

Επίσης, μπορεί να υπάρξουν ερωτήσεις για τις σχέσεις, για ενδεχόμενο πρόσφατο πένθος ή αναταραχές στη ζωή που έχουν να κάνουν με το σπίτι ή την εργασία. Ο γιατρός επίσης μπορεί να θέσει στον ασθενή ερωτήσεις για θέματα διατροφής και άσκησης. Επιπλέον, ο γιατρός μπορεί να κάνει ερωτήσεις για τις συνήθειες ύπνου ώστε να διαπιστώσει αν κάποια διαταραχή ύπνου οδηγεί στην κόπωση:

Πόσες ώρες κοιμάστε κάθε νύχτα;

Υπάρχει πρόβλημα στην έλευση του ύπνου ή ξυπνάτε συχνά στη διάρκεια της νύχτας;

  • Σας έχει πει κάποιος αν ροχαλίζετε;
  • Έχει παρατηρήσει κάποιος, να σταματάτε να αναπνέετε για μικρές περιόδους κατά τη διάρκεια του ύπνου;

Oι παραπάνω ερωτήσεις είναι σχεδιασμένες για να προσδιορίσουν την ποιότητα, την ποσότητα του ύπνου, συνήθειες του ύπνου και ρουτίνα ύπνου. Ο γιατρός επίσης μπορεί να εξετάσει έναν ασθενή σωματικά ή να εξετάσει την πνευματική του κατάσταση ώστε να βρει φυσικά αίτια ή ψυχολογικά, διανοητικά. Αν δεν προσδιοριστούν συγκεκριμένα αίτια υπάρχουν κάποιες εξετάσεις που βοηθούν να τεθεί η διάγνωση.

  • Αιματολογικές εξετάσεις, έλεγχος κορτιζόλης
  • Ρυθμός καθίζησης ερυθρών αιμοσφαιρίων και αντιδρώσα πρωτεϊνη C.
  • Τεστ εξέτασης της νεφρικής λειτουργίας
  • Ουρολογικές εξετάσεις και ηλεκτρολύτες
  • Έλεγχος της λειτουργίας του θυρεοειδή
  • Έλεγχος γλυκόζης κλπ.

Θεραπεία

Δεν υπάρχει μια μοναδική θεραπεία για την κόπωση, διότι η θεραπευτική προσέγγιση εξαρτάται από τα αίτια της κόπωσης. Αν η διαγνωστική διαδικασία αποκλείσει οργανικά αίτια, οι ακόλουθες τροποποιήσεις στον τρόπο ζωής και τη διατροφή μπορούν να βοηθήσουν στην επίλυση:

  • Βελτίωση των συνηθειών του ύπνου και επάρκεια ύπνου
  • Κανονική άσκηση και εξισορρόπηση άσκησης και δραστηριότητας
  • Περιορισμός καφεϊνης και επαρκής ενυδάτωση του οργανισμού
  • Ισορροπημένη, υγιεινή διατροφή για τη διατήρηση σταθερού σωματικού βάρους
  • Λήψη συμπληρωμάτων διατροφής αν κρίνεται αναγκαίο
  • Θέσπιση ρεαλιστικών στόχων για το φόρτο εργασίας και καλός προγραμματισμός της εργασίας
  • Εξεύρεση χρόνου για χαλάρωση, διαλογισμό και γιόγκα
  • Ανίχνευση και διαχείριση στρεσογόνων παραγόντων, όπως για π.χ επίλυση προβληματικών σχέσεων
  • Αποφυγή κατανάλωσης αλκοόλ, νικοτίνης και παράνομων ουσιών

Για κάποιους ανθρώπους με υπερκόπωση, οι γιατροί μπορεί να συστήσουν την αναζήτηση συμβουλευτικής ή ψυχοθεραπείας, όπως γνωστικοσυμπεριφορικής θεραπείας. Τέλος, μπορεί να προτείνουν μια δομημένη, διεπιστημονική προσέγγιση στη θεραπεία που να περιλαμβάνει επίσκεψη σε διαιτολόγο και γυμναστή.

Διαβάστε επίσης: Τα σημάδια που δείχνουν ότι είστε κοντά στο επαγγελματικό… κάψιμο!

* Το άρθρο της ψυχολόγου Ελίνας Τσιούλη δημοσιεύτηκε στο www.mednutrition.gr

Previous ArticleNext Article

Ο Κώστας Δουβαλίδης ακύρωσε την προετοιμασία στο Πότσεφστρουμ

Επικυρώθηκαν οι φετινές μετάγραφες στο στίβο

Ο Κώστας Δουβαλίδης αναγκάστηκε να ακυρώσει την προετοιμασία του στη Νότιο Αφρική, αφού βρέθηκε θετικός στον ιο covid-19.

Ο πρωταθλητής των εμποδίων με σχετική ανάρτηση στα social media έκανε γνωστό πως μετά το σχετικό έλεγχο βρέθηκε θετικός και πλέον αναπροσαρμόζει τα σχέδια του για το εγγύς μέλλον. Ο κάτοχος του πανελληνίου ρεκόρ στα 110 μ. εμπ. είναι καλά στην υγεία του, ωστόσο θα χρειαστεί να μείνει σε καραντίνα και να αναρρώσει πλήρως πριν επιστρέψει και πάλι στις προπονήσεις. Ο αθλητής του Μπάμπη Σδρόλα έχει ως στόχο της χρονιάς τη συμμετοχή και διάκριση στους αγώνες του χειμώνα.

“Όταν κάνεις σχέδια στις μέρες μας δυστυχώς δεν ξέρεις αν υλοποιηθούν. Αυτό συνέβη και σε εμένα. Ενώ είχα κλείσει εισιτήρια για την προετοιμασία στη  Ν. Αφρική με αναχώρηση το Σάββατο 28 του μήνα και μετά από μοριακό τεστ COVID 19 διαγνωστικά θετικός και δυστυχώς θα αναβληθεί η προετοιμασία μου..

Όλο αυτό το διάστημα παρόλου που ήμουν προσεκτικός και τηρούσα όλα τα απαραίτητα μέτρα τελικά δεν μπόρεσα να το αποφύγω..
Πολύ προσοχή σε όλους , υγεία και υπομονή για να βγούμε δυνατοί και να συνεχίσουμε τις ζωές μας όπως πριν”, έγραψε ο έμπειρος αθλητής.

Η Ελισάβετ Πεσιρίδου θα κυνηγήσει τη διάκριση στους αγώνες του χειμώνα

Η Ελισάβετ Πεσιρίδου συνεχίζει την προετοιμασία της για τους αγώνες της χειμερινής περιόδου έστω κι αν ακόμη δεν μπορεί να γνωρίζει τους αγώνες που θα διεξαχθούν στη χειμερινή περίοδο.

Η πανδημία του ιού covid-19 εξακολουθεί και δημιουργεί πολλά προβλήματα σε όλο τον πλανήτη και προκαλεί αβεβαιότητα σε σχέση με τη δράση της χειμερινής σεζόν. Παρόλα αυτά η πρωταθλήτρια των ψηλών εμποδίων προετοιμάζεται πυρετωδώς στις εγκαταστάσεις του Ολυμπιακού Σταδίου, με στόχο να διεκδικήσει καλές παρουσίες στη χειμερινή σεζόν. “Εχει κάνει όλο το πρόγραμμα κανονικά χωρίς διακοπή. Υπάρχει πολλή όρεξη  και κέφι και περιμένουμε να δούμε τι θα γίνει με τους αγώνες, αφού ακόμη δεν ξέρουμε τι θα συμβεί με τα μίτινγκ. Αυτή η περίοδος είναι για γερά νεύρα”, είπε η ομοσπονδιακή τεχνικός Ιωάννα Σιώμου και συμπλήρωσε: “Ξέρεις να χειριστείς την ολυμπιακή χρονιά, είναι δύσκολο ωστόσο να διαχειριστείς τα οn/off που προκαλούνται λόγω της πανδημίας. Παρόλα αυτά βαδίζουμε με βάση το πρόγραμμα. Θεωρώ πως ο κλειστός για την Ελισάβετ θα πάει καλά”. Η Πεσιρίδου ευελπιστεί φέτος να κυνηγήσει τη δεύτερη συμμετοχή της σε Ολυμπιακούς Αγώνες, ενώ νωρίτερα θέλει μια καλή παρουσία στο Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα κλειστού, το οποίο είναι προγραμματισμένο για το Τορούν της Πολωνίας. Η κορυφαία αθλήτρια των ψηλών εμποδίων τα τελευταία χρόνια, έχει ατομικό ρεκόρ στα 60 μ. εμπ. 8.04 από το 2017.

Την πρώτη της επαφή με το στρώμα του ύψους είχε και πάλι η πρωταθλήτρια του ύψους Τατιάνα Γκούσιν, που ολοκλήρωσε το στάδιο της αποθεραπείας ενός τραυματισμού, που την ταλαιπωρούσε από το καλοκαίρι. “Η Τατιάνα έχει επιστρέψει στις προπονήσεις. Αυτή την περίοδο κυρίως δυναμώνει, ενώ έχει κάνει δύο χαλαρές προπονήσεις με άλματα. Δεν βιαζόμαστε καθώς θέλουμε να μπει δυνατά μόνο όταν θα είναι απόλυτα έτοιμη. Η χρονιά είναι απαιτητική και γι΄αυτό πάμε βήμα, βήμα και είμαστε σε συνεχή επαφή με τους φυσιοθεραπευτές. Δεν μπορώ να πω αν θα μπούμε με στόχο στον κλειστό στίβο, καθώς δεν ξέρω ακόμη αν θα είναι σε ανταγωνιστική κατάσταση, ωστόσο ίσως χρησιμοποιήσουμε τις διοργανώσεις του χειμώνα, για να αποκτήσει και πάλι επαφή με τους αγώνες”, εξήγησε η έμπειρη τεχνικός. Στόχος της Γκούσιν είναι η συμμετοχή στους Ολυμπιακούς Αγώνες του Τόκιο.

x
Send this to a friend