Υπάρχουν τροφές με… αρνητικές θερμίδες;

Γράφει ο Πάρης Παπαχρήστος
Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, M.Sc.
Ιδρυτής του medNutrition.gr – Συγγραφέας
#Facebook #Instagram #Linkedin

Μπορώ να χάσω βάρος με το να τρώω τρόφιμα που χρειάζονται περισσότερες θερμίδες για να χωνευθούν από αυτές που περιέχουν;

Αρκετά άρθρα έχουν γραφτεί για τα τρόφιμα αρνητικών θερμίδων. Η θεωρία είναι ότι τα τρόφιμα αυτά μπορούν να σας βοηθήσουν να μειώσετε το βάρος σας, επειδή χρειάζονται περισσότερες θερμίδες για να χωνευθούν από αυτές που περιέχουν… Πολύ καλό για να είναι αληθινό! Ποια είναι όμως η αλήθεια;

Η πέψη των τροφών καταναλώνει ενέργεια (θερμίδες) και ορισμένα τρόφιμα, όπως το γκρέιπφρουτ και το σέλερι (χοντρά κοτσάνια από σέλινο) περιέχουν λιγότερες θερμίδες από αυτές που χρειάζονται για να χωνευθούν. Έτσι λοιπόν, όταν τρώτε αυτά τα φαγητά, καίτε περισσότερες θερμίδες από όσες προσλαμβάνετε. Από εκεί προκύπτει και ο όρος «τρόφιμα αρνητικών θερμίδων» (ΤΑΘ).

Πως θα χορτάσετε χωρίς να πάρετε επιπλέον θερμίδες

Θεωρητικά δηλαδή, θα λέγαμε ότι όσο περισσότερα ΤΑΘ καταναλώνετε, τόσο περισσότερο βάρος θα χάνετε. Για να το καταλάβετε ακόμα καλύτερα, σκεφτείτε να είχατε μια εργασία, στην οποία θα αμείβεστε παραπάνω, όσο λιγότερο δουλεύετε! Δυστυχώς τα πράγματα δε λειτουργούν ακριβώς έτσι και ο λόγος είναι ο εξής:

Όταν οι διαιτολόγοι κάνουμε μια εκτίμηση θερμιδικής πρόσληψης, λαμβάνουμε υπ’ όψιν μας την κατανάλωση θερμίδων που πραγματοποιεί ο οργανισμός μας για τη μάσηση της τροφής και την πέψη της. Οπότε η δίαιτα αρνητικών θερμίδων, ουσιαστικά αφαιρεί τις θερμίδες αυτές 2 φορές, οδηγώντας έτσι σε λάθος υπολογισμούς.

Το γκρέιπφρουτ και το σέλερι επιταχύνει την απώλεια βάρους;

Αυτό θα μπορούσε να ισχύει, σε κάποιο βαθμό, εφόσον καταναλώνετε τα συγκεκριμένα τρόφιμα αντί για brownies και chips. Με άλλα λόγια, δεν μειώνετε τις θερμίδες ενός brownie με το να φάτε 100 στικς σέλερι. Για να πετύχετε την απώλεια βάρους, μπορείτε να καταναλώσετε πρώτα το σέλερι και μετά, αν είστε τυχεροί, θα νιώθετε αρκετά χορτάτοι για να μη φάτε το brownie ή έστω να αρκεστείτε σε μόνο ένα κομμάτι!

Το να αντικαταστήσετε τρόφιμα υψηλών θερμίδων με τρόφιμα χαμηλών θερμίδων είναι μια τακτική που θα σας βοηθήσει να χάσετε βάρος, λόγω της συνολικής μείωσης θερμιδικής πρόσληψης. Φυσικά, ένας ακόμα τρόπος για τη μείωση του βάρους είναι η αύξηση της φυσικής δραστηριότητας και σε καμία περίπτωση, η πέψη των ΤΑΘ δεν μπορεί να αντικαταστήσει ένα πρόγραμμα γυμναστικής.

Μισή ώρα στο διάδρομο ή στο ποδήλατο θα κάψει πολύ περισσότερες θερμίδες από μισή ώρα πέψης σέλερι! Οι λίστες ΤΑΘ που υπάρχουν στο διαδίκτυο είναι απλά λίστες με τρόφιμα χαμηλών θερμίδων και αν βρίσκεστε σε ένα πρόγραμμα διατροφής, αυτά τα τρόφιμα είναι «φίλοι» σας έτσι και αλλιώς.

Διαβάστε επίσης: Τροφές που μας κάνουν καλό, αλλά αυξάνουν το βάρος μας!

Πηγή: www.diaitologos.com

Previous ArticleNext Article

Πώς η σόγια μπορεί να μας ανεβάσει τη διάθεση;

Η κατανάλωση προϊόντων σόγιας, (υποκατάστατα κρέατος, γάλακτος, τυριού, κακάο, βουτύρου, σάλτσες, αναψυκτικά διαίτης, ζυμαρικά, ξηρές τροφές, μπισκότα κ.α.) όπως δείχνουν νέα δεδομένα, οδηγεί στην αύξηση της απόδοσης των πνευματικών λειτουργιών, στη βελτίωση της διάθεσης, ενώ είναι αδιαμφισβήτητη η δράση της στην επίτευξη και τη διατήρηση του ιδανικού σωματικού βάρους.

Σύμφωνα με νέες μελέτες και πιο συγκεκριμένα από το Πανεπιστήμιο του Missouri στο St Louis των ΗΠΑ, η σόγια έχει μεγάλη επίδραση στη διάθεση μας , με αποτέλεσμα η συστηματική κατανάλωσή της να οδηγεί σε μείωση του άγχους της καθημερινότητάς μας.

Μάλιστα, πέρα από την ελάττωση της ανησυχίας, της αμηχανίας και της νευρικότητας, παρατηρείται και αύξηση του αισθήματος της ευεξίας και της ενεργητικότητας με αποτέλεσμα να αντιμετωπίζονται οι δυσκολίες της ζωής με έναν πιο αισιόδοξο τρόπο.

Μείωση βάρους 

Εκτός των ανωτέρω, κανείς δεν μπορεί πλέον να αμφισβητήσει την ευνοϊκή συμβολή της σόγιας στη μείωση του σωματικού βάρους και στη βελτίωση της ποιότητας της διατροφής. Η σόγια χαρακτηρίζεται από υψηλή περιεκτικότητα σε πρωτεΐνες, αντικαθιστώντας τροφές πλούσιες σε λίπη και υδατάνθρακες.

Για τους παραπάνω λόγους η σόγια θεωρείται πλέον από πολλούς ως  ένα πολλά υποσχόμενο τρόφιμο και όχι ως μια εποχική μόδα που θα φύγει σύντομα από το προσκήνιο.

Διαβάστε επίσης: Τα όσπρια μας “χορταίνουν” για περισσότερες ώρες από το κρέας

 

Με πληροφορίες από άρθρο της Άννας-Λουΐζας Χαλιάσου, Ιατρού, Διαβητολογικού Κέντρου Πανεπιστημίου Αθηνών και του Παναγιώτη Χαλβατσιώτη, Επίκουρου Καθηγητή, Διαβητολογικού Κέντρου Πανεπιστημίου Αθηνών, που δημοσιεύθηκε στο ygeiaonline.

4 κακές συνήθειες που χαλάνε τον μεταβολισμό σου!

Διατροφή, γυμναστήριο, άσκηση, αλλά απώλεια βάρους; Όχι. Για αυτό και τόση μεγάλη έμφαση στον μεταβολισμό. Τι συμβαίνει όμως, όταν ο τελευταίος δεν λειτουργεί ιδανικά; Δες τέσσερα πράγματα που κάνουν τον μεταβολισμό σου… άνω κάτω. Και όχι με την καλή έννοια!

Γιατί μην μας πεις ότι δεν έχεις αναρωτηθεί ποτέ μήπως κάνεις κάτι λάθος και δεν αφήνεις τον μεταβολισμό σου να είναι όπως πρέπει;

Γιατί ο μεταβολισμός μας γίνεται πιο αργός καθώς μεγαλώνουμε;

1. Δεν τρως αρκετά πικάντικα φαγητά

Ούτε καυτερά, ούτε καν φροντίζεις να τους προσθέτεις μερικά μπαχάρια. Κάτι που όχι μόνο τους δίνει γεύση αλλά βοηθάει και τον μεταβολισμό σου να πάρει τα πάνω του. Μια έρευνα στο Appetite, έδειξε πως όταν προσθέτεις καυτερή κόκκινη πιπεριά, αισθάνεσαι πιο χορτάτος και τρως 30% λιγότερη ποσότητα φαγητού. Η καψαικίνη της πιπεριάς επιταχύνει τον μεταβολισμό και βοηθάει στο να απελευθερωθούν οι ορμόνες που ελέγχουν την όρεξη.

2. Κάθεσαι… συνέχεια

Έστω πολύ. Δεν προκαλεί καμία έκπληξη το ότι αυτό θα επηρεάσει αρνητικά τον μεταβολισμό σου. Ακόμα και όταν αθλείσαι τακτικά, το να κάθεσαι για συνεχόμενες ώρες, αυξάνει τις πιθανότητες του να μη λειτουργεί σωστά ο οργανισμός σου. Διαβήτης, ασθένειες που σχετίζονται με την καρδιά, πάχος, υψηλή πίεση και χοληστερίνη εμφανίζονται όλο και λιγότερο σε όσους περνούν το πολύ δυο ώρες την ημέρα καθιστοί. Γιατί; Οι μύες δεν χρειάζεται να λειτουργήσουν πολύ και καίνε λιγότερο λίπος από όσο θα έπρεπε!

3. Δεν πλένεις τα λαχανικά/φρούτα σου

Πριν φας κάτι σκέψου ξανά πόσο καλά το έπλυνες. Έρευνα στο περιοδικό Environmental Health Perspectives συνέδεσε το καλό πλύσιμο των τροφών με το πάχος και τον μεταβολισμό. Και αυτό συμβαίνει γιατί οι ουσίες που μολύνουν τα φρούτα ή τα λαχανικά αποθηκεύονται στο λίπος και δημιουργούν εμπόδια στο πως το λίπος αυτό καίγεται από τον οργανισμό. Αν μπορείς, αγόρασε βιολογικά τρόφιμα ή ακολούθησε τις εξής οδηγίες για πλύσιμο τροφών: κόψε τις μελανιασμένες ή μη βρώσιμες περιοχές και μετά πλύνε πάρα πολύ καλά μόνο με νερό.

Γιατί έχει… φρενάρει ο μεταβολισμός σας και δεν χάνετε κιλά;

4. Δεν πλένεις τα χέρια σου

Ερευνητές του πανεπιστημίου της Λουιζιάνα ανακάλυψαν έναν σύνδεσμο ανάμεσα σε έναν κοινό ιό και το πάχος. Ο ιός αυτός αυξάνει το λίπος στον οργανισμό και εμποδίζει την καύση του. Άρα κάνε ότι… πρέπει ειδικά αυτή την εποχή με τον covid-19 που καλπάζει. Το βασικό: πλύνε καλά τα χέρια σου. Κάτι που μόνο 5% το κάνουν σωστά!

Διαβάστε επίσης: Μύθος ή αλήθεια ότι ο μεταβολισμός αλλάζει το καλοκαίρι;

x
Send this to a friend