Τσιμπήματα στην καρδιά: Τι προβλήματα μπορεί να φανερώνουν;

Γράφει ο Παπαδογιάννης Αθανάσιος (Ιατρός – Καρδιολόγος, Νέα Σμύρνη)*

Αν τυχόν έχεις την αίσθηση των “τσιμπημάτων” ή άλλων ενοχλήσεων στην καρδιά σου, ακόμα και αν δεν είναι συχνό το φαινόμενο που νιώθεις, μην το αμελήσεις.

Η συχνότερη αιτία επίσκεψης στο τμήμα επειγόντων περιστατικών των νοσοκομείων, αλλά και στο καρδιολογικό ιατρείο, είναι ο πόνος στο θώρακα. Μεγάλη σημασία στην αξιολόγηση αυτού του πόνου έχει ο χαρακτήρας του, καθώς συχνά χαρακτηρίζεται ως σφίξιμο, κάψιμο και τσίμπημα.

Ειδικά για τα “τσιμπήματα” στην καρδιά, στα οποία θα αναφερθούμε, παρουσιάζονται αρκετά συχνά σε νέα άτομα. Πάμε, όμως, να δούμε τις βασικές αιτίες αυτού του συμπτώματος και τι μπορούμε να κάνουμε σε περίπτωση που τα αισθανθούμε.

Αρχικά, καλό είναι να αναφέρουμε κάποια στοιχεία για τα χαρακτηριστικά του θωρακικού πόνου, γιατί ανάλογα με τους χαρακτήρες του άλγους προσανατολιζόμαστε σε διαφορετικές διαγνώσεις.

Γενικά, στην περιοχή του θώρακα ή και κοντά σε αυτόν βρίσκονται αρκετά όργανα, επομένως ένας πόνος στο θώρακα μπορεί να είναι αποτέλεσμα δυσλειτουργίας κι άλλων οργάνων, εκτός της καρδιάς (όπως είναι ο οισοφάγος, η χοληδόχος κύστη, οι πνεύμονες, το μυοσκελετικό σύστημα του θώρακα).

Ποιες πρωτεΐνες δυναμώνουν τους μύες και την καρδιά;

Πότε να ανησυχήσω;

Σχετικά με την καρδιά, ιδιαίτερα ανησυχητικό είναι το σύμπτωμα που χαρακτηρίζεται ως στηθάγχη. Συγκεκριμένα ο πόνος συχνά περιγράφεται σαν “πίεση”, “σφίξιμο”, “βάρος” ή και “κάψιμο”, η διάρκεια είναι συνήθως κάτω από 10 λεπτά και προκαλείται από την άσκηση, τη συναισθηματική φόρτιση, ένα βαρύ γεύμα ή το κρύο ρεύμα αέρα.

Επίσης, εντοπίζεται διάχυτα στο θώρακα και είναι πιθανό ο πόνος να αντανακλά στα άνω άκρα και συνηθέστερα στο αριστερό, στην κάτω γνάθο ή να προκαλεί εφίδρωση και τάση προς έμετο. Αυτά τα χαρακτηριστικά του πόνου είναι αρκετά πιθανό να οφείλονται σε πάθηση των αγγείων της καρδιάς και “κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου”.

Σχετικά με τα “τσιμπήματα στην καρδιά”, συχνά χαρακτηριστικά είναι ότι πρόκειται για στιγμιαίο, διαξιφιστικό ενόχλημα (ορισμένοι το περιγράφουν και ως “ηλεκτρισμό” ή “μαχαιριά” πέρα από τσίμπημα) με διάρκεια συνήθως κάτω από 15 δευτερόλεπτα ή 1 – 2 αναπνοές, ενώ συνήθως εντοπίζεται με 1 – 2 δάχτυλα (σαφής εντόπιση).

Συνήθη αίτια αισθήματος τσιμπημάτων στην καρδιά 

  • Μυοσκελετικά σύνδρομα, όπως μυική θλάση, νοσήματα των αρθρώσεων (αυχενικής και θωρακικής μοίρας σπονδυλικής στήλης / πλευρών)
  • Ψυχολογικοί λόγοι (πρόσφατο επεισόδιο συναισθηματικής φόρτισης, όπως είναι η απώλεια συγγενικού προσώπου, άγχος, κατάθλιψη)
  • Υπερβολική κόπωση, διαταραχές ύπνου
  • Ορμονικές διαταραχές (διαταραχές της λειτουργίας του θυρεοειδούς, εμμηνόπαυση)
  • Παθήσεις του στομάχου και του οισοφάγου (γαστροοισοφαγική παλινδρόμηση, σπασμός οισοφάγου)
  • Έρπης ζωστήρας
  • Νοσήματα του πνεύμονα και των αγγείων του πνεύμονα, όπως η πλευρίτιδα, η πνευμονική εμβολή, η πνευμονική υπέρταση
  • Διάφορες καρδιακές παθήσεις

Τι κάνουμε στην περίπτωση που τα νιώσουμε

Όπως είδαμε παραπάνω, πολλές είναι οι αιτίες που μπορούν να προκαλέσουν “τσιμπήματα στην καρδιά”, τόσο καλοήθεις, όσο και πιο σοβαρές. Στην πλειοψηφία, το συγκεκριμένο ενόχλημα παρουσιάζεται σε νεαρά άτομα, χωρίς παράγοντες καρδιαγγειακού κινδύνου (κάπνισμα, αρτηριακή υπέρταση, σακχαρώδη διαβήτη, υπερλιπιδαιμία).

Σε αυτές τις περιπτώσεις, είναι αρκετά πιθανό το “τσίμπημα” να οφείλεται σε καλοήθη πάθηση.

Σε κάθε περίπτωση, όταν νιώσεις αυτό το αίσθημα του τσιμπήματος στην καρδιά, το πρώτο και σημαντικότερο είναι να παραμείνεις ήρεμος/η και να μην πανικοβληθείς, να ξαπλώσεις και να παρατηρήσεις τη διάρκεια του ενοχλήματος.

Καθημερινές συνήθειες που “ζορίζουν” την καρδιά μας

Έπειτα, επικοινωνείς με τον ιατρό σου για μία αρχική αξιολόγηση του ενοχλήματος και για επίσκεψη είτε σε τακτικό ιατρείο, είτε σε τμήμα επειγόντων περιστατικών. Το σημαντικότερο είναι η εκτίμηση του ενοχλήματος από τον ιατρό με λήψη ιστορικού (όπου θα αναλυθούν τα χαρακτηριστικά που αναφέρθηκαν προηγουμένως) και την κλινική εξέταση.

Αυτά τα δύο κατευθύνουν σε συγκεκριμένες διαγνώσεις και μπορούν να αποκλείσουν άλλες, ώστε να διευκολύνουν τον περαιτέρω έλεγχο. Ακολουθεί η διενέργεια ηλεκτροκαρδιογραφήματος (ΗΚΓ) για την ανάδειξη / αποκλεισμό καρδιακών αιτίων, όπως είναι οι αρρυθμίες (συχνό αίτιο τσιμπήματος στην καρδιά) ή το έμφραγμα του μυοκαρδίου και πιθανόν, να πραγματοποιηθεί εργαστηριακός έλεγχος με εξετάσεις αίματος.

Αναλόγως των ευρημάτων μπορεί να απαιτηθεί περαιτέρω έλεγχος, όπως είναι η τοποθέτηση Holter ρυθμού για τον έλεγχο παρουσίας αρρυθμιών.

Να θυμόμαστε πως, στην πλειοψηφία των περιπτώσεων, τα “τσιμπήματα”  οφείλονται σε καλοήθεις παθήσεις (μη απειλητικές για τη ζωή), ειδικά εφόσον πρόκειται για νέα άτομα χωρίς παράγοντες καρδιαγγειακού κινδύνου. Η ηλικία, το φύλο, το ιατρικό ιστορικό του ατόμου είναι σημαντικά στοιχεία για μία αρχική αξιολόγηση.

Τέλος, ανεξαρτήτως των αποτελεσμάτων της διερεύνησης, να θυμόμαστε πως είναι σημαντικό να φροντίζουμε για την υγεία της καρδιάς μας, με άσκηση, σωστή διατροφή και τις συστάσεις του ιατρού μας.

Διαβάστε επίσης: H αυξομείωση του βάρους απειλεί την καρδιά

Πηγή: www.fmh.gr

Ακολουθήστε το Run 'n Fun στο Google News

Previous ArticleNext Article

Μεταβολισμός: Μύθος ή αλήθεια ότι αλλάζει το καλοκαίρι;

Jakob Owens on Unsplash

Αν και οι περισσότεροι θεωρούμε ότι ο μεταβολισμός μας είναι απλά μια διαδικασία που ορίζει το πόσο γρήγορα καίμε θερμίδες μέσα σε ένα συγκεκριμένο χρονικό πλαίσιο, στην πραγματικότητα είναι «υπεύθυνος» για πολλά περισσότερα από αυτό.

Από την αναδόμηση και την ανάπτυξη κυττάρων (μεταξύ διάφορων άλλων διεργασιών), ο μεταβολισμός μας δουλεύει συνεχώς για να διατηρεί τη φυσιολογική λειτουργία του οργανισμού μας.

Γιατί έχει… φρενάρει ο μεταβολισμός σας και δεν χάνετε κιλά;

Ένας ‘γρήγορος’ μεταβολισμός είναι αυτό που πολλοί ονειρευόμαστε, καθώς συνήθως πιστεύουμε ότι κάτι τέτοιο θα μας έκανε να τρώμε ό,τι και όσο θέλουμε, χωρίς να βάζουμε βάρος. Μάλιστα πολλές φορές φτάνουμε να πιστεύουμε πως υπάρχουν πράγματα που μπορούμε να κάνουμε, έτσι ώστε να του δώσουμε ένα μικρό ‘boost’, μια μικρή ώθηση.

Για παράδειγμα, σίγουρα έχουμε παρατηρήσει ότι, κατά τη χειμερινή περίοδο, η ζυγαριά «δείχνει» ως επί το πλείστον 1 με 2 κιλά παραπάνω. Κιλά τα οποία, όταν έρχονται οι καλοκαιρινές διακοπές, χάνονται δίχως να κάνουμε κάποια ιδιαίτερη προσπάθεια, ωθώντας μας να πιστεύουμε πως το καλοκαίρι ο μεταβολισμός μας ανεβάζει στροφές και ‘καίει’ θερμίδες πιο αποτελεσματικά και γρήγορα, εξ αιτίας της ανεβασμένης θερμοκρασίας. Τα πράγματα όμως δεν είναι ακριβώς έτσι.

Αλλαγή συνηθειών

Στην πραγματικότητα, αυτό που μας καθιστά εύκολο να διατηρήσουμε ένα υγιές βάρος, ή ακόμα και να χάσουμε 1 με 2 κιλά, κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών διακοπών είναι απλά και μόνον η αλλαγή των συνηθειών μας. Παιχνίδια στην παραλία, κολύμπι, περπάτημα το βράδυ και μια διατροφή που περιλαμβάνει θαλασσινά, λαχανικά και φρέσκα φρούτα, συμβάλλουν – χωρίς να το συνειδητοποιούμε – στη διατήρηση της διατροφικής ισορροπίας. Υπάρχουν μάλιστα μελέτες που δείχνουν το ακριβώς αντίθετο από την κοινή γνώμη, ότι δηλαδή ο μεταβολισμός είναι πιο γρήγορος το χειμώνα, συγκριτικά με το καλοκαίρι, λόγω της ανάγκης προσαρμογής στις χαμηλότερες θερμοκρασίες!

Γιατί ο μεταβολισμός μας γίνεται πιο αργός καθώς μεγαλώνουμε;

Αυτό που πραγματικά είναι καλό να έχουμε ως στόχο, ώστε να διατηρούμε το μεταβολισμό μας σε υψηλά επίπεδα, είναι η προστασία της μυϊκής μας μάζας. Η αποφυγή γευμάτων, οι στερητικές δίαιτες, οι αποτοξινώσεις και άλλες «μαγικές» λύσεις, οδηγούν στην απώλεια μυϊκού ιστού, κάτι που επηρεάζει άμεσα το βασικό μεταβολικό ρυθμό μας. Μια ισορροπημένη διατροφή πλούσια σε πρωτεΐνη, λαχανικά και φρούτα, σε συνδυασμό με σωματική δραστηριότητα – καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου-  είναι η μόνη  «μαγική» λύση!

Διαβάστε επίσης: Φταίει ο μεταβολισμός σου που δεν μπορείς να χάσεις βάρος;

Πηγή: www.eurodiet.gr

Ακολουθήστε το Run 'n Fun στο Google News

Τρόφιμα που “καταστρέφονται” όταν μπαίνουν στο ψυγείο

Τα περισσότερα προϊόντα χρειάζονται ψυγείο για να συντηρηθούν. Όταν μιλάμε για κρέας, δεν υπάρχουν εξαιρέσεις εκτός ίσως από κάποια ειδικά επεξεργασμένα και αφυδατωμένα προϊόντα. Το ίδιο ισχύει και για τα φρούτα και τα λαχανικά, ωστόσο, εδώ έχουμε εξαιρέσεις.

Βασιλικός

Όταν προσπαθούμε να αποθηκεύσουμε τον βασιλικό κάτω από 5 βαθμούς Κελσίου, δηλαδή στη συντήρηση, τα φύλλα του μαυρίζουν. Κρατήστε τον στον πάγκο της κουζίνας σας σε ένα σκιερό μέρος, και βάλτε το σαν λουλούδι σε ένα βάζο ή ένα ποτήρι. Τοποθετήστε μια πλαστική σακούλα από πάνω, ώστε να μπορέσει να αναπνεύσει και να κρατήσει την υγρασία του.

Πατάτες

Οι χαμηλές θερμοκρασίες μετατρέπουν το άμυλο της πατάτας σε ζάχαρη. Αυτό οδηγεί σε μια περίεργη υφή και ελαφρώς γλυκιά γεύση. Για τις πατάτες το ψυγείο είναι πολύ κρύο. Αν θέλουμε να τις διατηρήσουμε καλύτερα, τις αποθηκεύουμε σε μια χάρτινη σακούλα στο πιο σκοτεινό και δροσερό μας ντουλάπι. Το φως του ήλιου δημιουργεί χλωροφύλλη, οι πατάτες πρασινίζουν και μερικές φορές πικρίζουν.

Κρεμμύδια

Τα κρεμμύδια πρέπει να βρίσκονται σε θερμοκρασία δωματίου και να παίρνουν αέρα για να παραμείνουν φρέσκα για πολύ καιρό. Μπορείτε να το βάλετε στον “μανάβη” μέσα σε χάρτινες τρύπιες σακούλες. Κρατήστε το μακριά από τις πατάτες γιατί τις ωριμάζει και τις κάνει να χαλάνε γρήγορα. Μπορείτε αν θέλετε να καταψύξετε ψιλοκομμένο κρεμμυδάκι χωρίς πρόβλημα.

Ντομάτες

Το κρύο του ψυγείου δημιουργεί χημικές ενώσεις στις ντομάτες και “σκοτώνει” τα στοιχεία εκείνα που της δίνουν φρέσκια γεύση και άρωμα. Αν θέλετε οι ντομάτες σας να γίνουν βαρετές και άνοστες, τότε βάλτε τες στο ψυγείο. Θα κρατήσουν μερικές ημέρες περισσότερο, αλλά δεν θα έχουν καμία γεύση. Η θέση τους είναι πάνω στον πάγκο της κουζίνας σας.

Πεπόνια – Καρπούζια

Το ψυγείο μπορεί να μειώσει τον αριθμό των αντιοξειδωτικών στο μισό. Μια μελέτη της USDA διαπίστωσε ότι τα καρπούζια και τα πεπόνια σε θερμοκρασία δωματίου αναπτύσσουν σχεδόν διπλάσια β-καροτίνη (που προάγει το υγιές δέρμα και την όραση) από ό, τι στο ψυγείο. Τα αντιοξειδωτικά αναπτύσσονται και αυξάνονται μέσα στα φρούτα αμέσως μετά τη συγκομιδή τους και όταν εμείς τα τοποθετούμε στα ψυγεία τότε, δεν τους επιτρέπουμε πλήρως να αναπτυχθούν.

Διαβάστε επίσης: Αυτές οι τροφές πρέπει να βρίσκονται στο ψυγείο κάθε δρομέα

Ακολουθήστε το Run 'n Fun στο Google News

x
Send this to a friend