Πώς το τρέξιμο συνδέεται με την εξέλιξη του ανθρώπου

Το τρέξιμο δεν είναι μόνο μια βασική μορφή σωματικής άσκησης, αλλά έχει επίσης τις ρίζες του ως κύριος παράγοντας που συνέβαλε στη φυσιολογική και ανατομική εξέλιξη των ανθρώπων.

Επίσης, δεν προάγει μόνο τη σωματική υγεία ενισχύοντας την καρδιαγγειακή αντοχή, τους μύες και χτίζοντας γερά οστά, έχει επίσης θετικές επιπτώσεις στη ψυχική υγεία.

Ως κίνηση ολόκληρου του σώματος, το τρέξιμο μπορεί να επηρεάσει σημαντικά την ψυχική υγεία μέσω της τόνωσης του εγκεφάλου, κάτι που μπορεί να διαφέρει από άλλες μορφές άσκησης, όπως το ποδήλατο. Τώρα, ερευνητές του Πανεπιστημίου Τσουκούμπα, στην Ιαπωνία, ανακάλυψαν ότι 10 λεπτά τρεξίματος μέτριας έντασης αυξάνει την τοπική ροή αίματος σε διάφορα σημεία στον αμφοτερόπλευρο προμετωπιαίο φλοιό -το τμήμα του εγκεφάλου που παίζει σημαντικό ρόλο στον έλεγχο της διάθεσης και των εκτελεστικών λειτουργιών. Αυτό το εύρημα σημαίνει ότι η άσκηση μπορεί να συμβάλει στην ανάπτυξη ενός ευρύτερου φάσματος συστάσεων θεραπείας προς όφελος της ψυχικής υγείας.

Τρέξιμο και ευημερία

Υπάρχουν σαφείς ενδείξεις ότι η σωματική δραστηριότητα έχει πολλά οφέλη, όπως η ικανότητα βελτίωσης της διάθεσης, αλλά σε προηγούμενες μελέτες, το ποδήλατο ήταν κυρίως η μορφή άσκησης που μελετήθηκε. Το τρέξιμο, ωστόσο, ιστορικά, έπαιζε πάντα σημαντικό ρόλο στην ευημερία των ανθρώπων. Το τρέξιμο, σε σύγκριση με το πετάλι, είναι μια κίνηση ολόκληρου του σώματος που μπορεί να προσφέρει περισσότερη ψυχική υγεία μέσω της έντονης διέγερσης του εγκεφάλου.

Η αποτελεσματικότητα του τρεξίματος (του σπριντ επίσης) και η εξελικτική επιτυχία των ανθρώπων είναι στενά συνδεδεμένα. Αλλά οι ερευνητές δεν είχαν ακόμη εξετάσει προσεκτικά τις επιπτώσεις του τρεξίματος στις περιοχές του εγκεφάλου που ελέγχουν τη διάθεση και τις εκτελεστικές λειτουργίες.

«Δεδομένης της έκτασης του εκτελεστικού ελέγχου που απαιτείται για τον συντονισμό της ισορροπίας, της κίνησης και της πρόωσης κατά τη διάρκεια του τρεξίματος, είναι λογικό ότι θα υπήρχε αυξημένη νευρωνική ενεργοποίηση στον προμετωπιαίο φλοιό και ότι άλλες λειτουργίες σε αυτήν την περιοχή θα επωφεληθούν από αυτή την αύξηση των πόρων του εγκεφάλου», ανέφερε ο καθηγητής Hideaki Soya.

Στη μελέτη συμμετείχαν 26 άτομα που ολοκλήρωσαν ένα δεκάλεπτο τρέξιμο σε διάδρομο στο 50% της μέγιστης πρόσληψης οξυγόνου, και συγκρίθηκαν με άλλα άτομα που δεν έτρεξαν.

Η ερευνητική ομάδα χρησιμοποίησε το καθιερωμένο Stroop Color-Word Test και συνέλεξε δεδομένα για αιμοδυναμικές αλλαγές που σχετίζονται με την εγκεφαλική δραστηριότητα ενώ οι συμμετέχοντες εμπλέκονταν σε κάθε εργασία. Το Stroop Color and Word Test (SCWT) είναι ένα νευροψυχολογικό τεστ που χρησιμοποιείται εκτενώς για την αξιολόγηση της ικανότητας αναστολής της γνωστικής παρέμβασης που συμβαίνει όταν η επεξεργασία ενός συγκεκριμένου χαρακτηριστικού ερεθίσματος εμποδίζει την ταυτόχρονη επεξεργασία ενός δεύτερου. Για παράδειγμα, σε μια εργασία, εμφανίζονται ασύμβατες πληροφορίες, δηλαδή η λέξη “κόκκινο” γραμμένη με πράσινο και ο συμμετέχων πρέπει να ονομάσει το χρώμα αντί να διαβάσει τη λέξη. Για να γίνει αυτό, ο εγκέφαλος πρέπει να επεξεργάζεται και τα δύο σύνολα πληροφοριών και να αναστέλλει τις άχρηστες πληροφορίες. Το φαινόμενο παρεμβολής Stroop ποσοτικοποιήθηκε από τη διαφορά στους χρόνους απόκρισης στην παρούσα εργασία -δηλώνοντας τα ονόματα των χρωματικών δειγμάτων.

Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι, μετά από 10 λεπτά τρεξίματος μέτριας έντασης, υπήρξε σημαντική μείωση του χρόνου επίδρασης παρεμβολής Stroop. Επιπλέον, η διμερής προμετωπιαία ενεργοποίηση είχε αυξηθεί σημαντικά κατά τη διάρκεια της εργασίας Stroop. Μετά το τρέξιμο, οι συμμετέχοντες ανέφεραν ότι είχαν καλύτερη διάθεση. «Αυτό υποστηρίχθηκε από τα ευρήματα ενεργοποιήσεων στις περιοχές του προμετωπιαίου φλοιού που εμπλέκονται στη ρύθμιση της διάθεσης», πρόσθεσε η πρώτη συγγραφέας της μελέτης Chorphaka Damrongthai.

Δεδομένου ότι πολλά χαρακτηριστικά του ανθρώπινου προμετωπιαίου φλοιού είναι μοναδικά στο ανθρώπινο είδος, αυτή η μελέτη όχι μόνο ρίχνει φως στα σημερινά οφέλη του τρεξίματος αλλά και στον πιθανό ρόλο που μπορεί να έπαιξαν αυτά τα οφέλη στο εξελικτικό παρελθόν των ανθρώπων.

*** Benefit of human moderate running boosting mood and executive function coinciding with bilateral prefrontal activation, Scientific Reports (2021). DOI: 10.1038/s41598-021-01654-z.

Πηγή: www.healthyliving.gr

Ακολουθήστε το Run 'n Fun στο Google News

Previous ArticleNext Article

Γλιτώνεις τους τραυματισμούς όταν τρέχεις αργά;

Είναι μια διάγνωση που κανένας δρομέας δεν θέλει να ακούσει: τόσο το υπερβολικό άγχος όσο και διάφορα προβλήματα των οστών προκαλούνται συχνά από τις έντονες και πολλές προπονήσεις.

Αν και όσον αφορά τα κατάγματα κόπωσης υπάρχουν πολλές αιτίες, όπως για παράδειγμα, η κακή διατροφή, η ελλιπής ανάκαμψη, τα παπούτσια που έχουν χρησιμοποιηθεί πολύ κ.α., πολύ συχνά το πολύ τρέξιμο θεωρείται ο νούμερο ένα παράγοντας.

Άπειροι δρομείς που αντιμετωπίζουν προβλήματα τραυματισμού έχουν ακούσει από ειδικούς πως πρέπει να μειώσουν το τρέξιμο για να μην χειροτερέψει η κατάστασή τους.

Πολλοί φυσικά αγνοούν αυτή τη συμβουλή καθώς θεωρούν ότι μια μέρα ανάκαμψης, έπειτα από μια σκληρή προπόνηση, φτάνει και περισσεύει για τη μείωση του κινδύνου τραυματισμού.

Ρίχνεις την ένταση αλλά…

Για πολλούς μάλιστα, φαίνεται λογική η υπόθεση πως όσο πιο πολύ ρίχνεις τους ρυθμούς και την ένταση με την οποία τρέχεις, τόσο λιγότερους τραυματισμούς έχεις. Αυτό όμως, απέχει από την πραγματικότητα σύμφωνα με μια νέα έρευνα του Πανεπιστημίου του Μέριλαντ.

Στη μελέτη, 43 ερασιτέχνες δρομείς, 29 γυναίκες και 14 άνδρες από 18 έως 49 ετών, κλήθηκαν να τρέξουν μια διαδρομή 50 μέτρων, τρεις φορές με γρήγορη ταχύτητα, τρεις φορές με μέτρια ταχύτητα και τρεις φορές με αργή. Οι ερευνητές ενδιαφέρθηκαν να βρουν το σωρευτικό φορτίο τραυματισμών στην κνήμη των δρομέων, την πιο κοινή περιοχή καταγμάτων δηλαδή, στις διάφορες ταχύτητες.

Οι μεταβλητές…

Για τον υπολογισμό αυτό συνυπολογίστηκαν τρεις μεταβλητές: το κνημιαίο φορτίο (δηλαδή η πίεση που ασκήθηκε στην κνήμη κατά τη διάρκεια της επαφής με το έδαφος), ο κάθετος ρυθμός φόρτισης (δηλαδή πόσο γρήγορα εφαρμόζεται το σώμα με το πόδι καθώς το πόδι έρχεται σε επαφή με το έδαφος) και η εναέρια στιγμή (η κίνηση του κάτω μέρους του ποδιού όταν απομακρύνεται από το έδαφος).

Η συγγραφέας της μελέτης Τζέσικα Χάντερ και οι συνάδελφοί της, κατέληξαν στο συμπέρασμα πως το συνεχές τρέξιμο με μέτρια ταχύτητα έχει τον ίδιο αντίκτυπο στα πόδια με την διάνυση της ίδιας απόστασης κατά το ήμισυ με γρήγορο και κατά το έτερο ήμισυ με αργό ρυθμό. Μάλιστα, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι είναι ο πιο αργός ρυθμός που δημιουργεί μεγαλύτερη πίεση καθώς όσο πιο αργά τρέχει ένας δρομέας τόσες περισσότερες οι πιθανότητες τραυματισμών, αφού τα πόδια χτυπούν στο έδαφος πιο συχνά.

Η έρευνα ήταν ξεκάθαρη: το γρήγορο τρέξιμο δεν συμβάλλει περισσότερο στο σωρευτικό κνημιαίο φορτίο σε σχέση με το αργό τρέξιμο άρα το συμπέρασμα πως με αργό τρέξιμο μειώνεις την πιθανότητα τραυματισμού είναι άκυρο.

«Είναι πολύ νωρίς για να κάνουμε συστάσεις για το πώς οι δρομείς μπορούν να χρησιμοποιήσουν αυτές τις πληροφορίες για να βελτιώσουν τις εκπαιδευτικές τους συνήθειες», ξεκαθαρίζει η Χάντερ, που πάντως ένα πρώτο συμπέρασμα για την σχέση τραυματισμών και ταχύτητας μας έχει βοηθήσει να το βγάλουμε.

Διαβάστε ακόμα: Οι πιο συνηθισμένοι τραυματισμοί των δρομέων και πώς να τους αποφύγετε

Ακολουθήστε το Run 'n Fun στο Google News

Greece Race for the Cure® 2024: Οι εγγραφές άνοιξαν!

Το Greece Race for the Cure®,  ο αγώνας-θεσμός ενάντια στον καρκίνο του μαστού, επιστρέφει για 16η χρονιά την Κυριακή 29 Σεπτεμβρίου. Με αφετηρία το Ζάππειο, δύο νέες διαδρομές στο κέντρο της Αθήνας και με δυνατότητα απομακρυσμένης συμμετοχής από όπου κι αν βρισκόμαστε, θα είμαστε για ακόμα μια χρονιά

«Μαζί πιο δυνατοί από τον καρκίνο του μαστού».

Το Greece Race for the Cure® πραγματοποιείται από τον Πανελλήνιο Σύλλογο Γυναικών με Καρκίνο Μαστού «Άλμα Ζωής» σε συνδιοργάνωση με τον Οργανισμό Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων (ΟΠΑΝΔΑ), με την έγκριση της οργάνωσης Think Pink Europe® και είναι η δεύτερη μεγαλύτερη διοργάνωση Race for the Cure® παγκοσμίως, ευαισθητοποιώντας χιλιάδες κόσμου για τον καρκίνο του μαστού κάθε χρόνο.

Εγγραφές: www.greecerace.gr

Οι εγγραφές για το 16ο Greece Race for the Cure® άνοιξαν και πραγματοποιούνται αποκλειστικά διαδικτυακά εδώ: https://greecerace.gr/greeceraceforthecureregistrations/

  • Αγώνας δρόμου 5 χιλιομέτρων : Εκκίνηση 9.30 πμ, Ζάππειο/ Εγγραφή:10€.
    Οι εγγραφές για τον αγώνα δρόμου θα ολοκληρωθούν στις 19/09 ή με τη συμπλήρωση 10.000 δρομέων.
  • Περίπατος 2 χιλιομέτρων: Εκκίνηση 10.30 πμ, Ζάππειο / Εγγραφή: 8€
    Οι εγγραφές για τον περίπατο θα ολοκληρωθούν στις 22/09 ή με τη συμπλήρωση 35.000 συμμετεχόντων.
  • Digital Συμμετοχή: Mαζί, όπου κι αν βρισκόμαστε. Συμμετέχουμε στη διοργάνωση απομακρυσμένα και αφήνουμε το δικό μας αποτύπωμα ενάντια στον καρκίνο του μαστού μέσα από τα social media / Εγγραφές για τη digital συμμετοχή ως τις 17/09 / Εγγραφή: 8€.

Σε κάθε εγγραφή περιλαμβάνεται το συλλεκτικό t-shirt της διοργάνωσης και chip χρονομέτρησης για τους δρομείς.

Πληροφορίες διοργάνωσης

  • Ημερομηνία: Κυριακή 29 Σεπτεμβρίου
  • Έναρξη διοργάνωσης: 8.30 πμ
  • Σάββατο 28 Σεπτεμβρίου – Ημέρα Προαγωγής Υγείας (12μμ-6μμ): Δωρεάν δράσεις για μικρούς & μεγάλους & Συμβολική φωταγώγηση του Ζαππείου στις 10μμ

Γιατί να πάρουμε μέρος

  • Γιατί το Greece Race for the Cure® είναι μια γιορτή για τη ζωή!
  • Για να αναγνωρίσουμε τη δύναμη των γυναικών που έχουν βιώσει τον καρκίνο του μαστού.
  • Για να διαδώσουμε μαζί το μήνυμα της ευαισθητοποίησης σε όλη την Ελλάδα και τον κόσμο.
  • Γιατί μέσα από την διοργάνωση έχουμε ουσιαστικό αντίκτυπο ενάντια στον καρκίνο του μαστού, όλο τον χρόνο. Με κάθε μας συμμετοχή χρηματοδοτούμε προγράμματα του Συλλόγου «Άλμα Ζωής» για τη στήριξη και ενδυνάμωση των ασθενών, τη διεκδίκηση των δικαιωμάτων τους και την προαγωγή της πρόληψης και έγκαιρης διάγνωσης.

Ακολουθήστε το Run 'n Fun στο Google News

x
Send this to a friend